Reklam

 
Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Då har man bränt två blue series 30a

  1. #1

    Standard Då har man bränt två blue series 30a

    Lyckades tydligen bränna 2 av 3 splitternya blue series ESCar som jag försökte flasha med simonk... Känns ju sådär...

    Behöver två nya, vad göra, funderar på rctimer, kanske flyduino, känns dyrt, nu när det ligger +$22 på priset... Använde HKs "jättenkla" flashing kontakt för Atmels och det gick ju sådär!

  2. #2

    Standard

    vad är det för fel på flash kontakten? Har en här hemma men har inte testat den. Har 3st rctimer 30amp på min discovery och dom fungerar bra.

  3. #3

    Standard

    Vet ej men 2 av 3 är stendöda sen jag försökt använda den, antar att nån pin sitter lite snett (kortslutit) vilket brickat MCUn i nåt skede, BEC'en funkar fortfarande & jag skulle gissa att allt utom MCUn funkar.

    Hmm, har du flashat några? Ser att du också är i Malmö-området, skulle gärna testa med din om det vore möjligt. Har köpt 3 till nu, en i backup, den som funkar, fungerar riktigt jävla fint dock.

    De trasiga skickar jag iväg till en polare som har som hobby att löda av och på MCU'er hehe

  4. #4

    Reg.datum
    jan 2009
    Inlägg
    83
    Jobb
    Maskinreparatör/konstruktör

    Standard

    Varför flasha? har mina esc i orginalkonfiguration i en quad och fungerar fortfarande perfekt efter 2 års användande ihop med Naza, har inte märkt av att de skulle vara sämre "bara" för att det inte är flashade med simons (fantastiska) firmware!

    Visst, reaktionen blir snabbare i escet men strömmen den drar blir desto större också, ligger man på gränsen för vad ett esc tål orginal, så bränner det ganska säkert efter simonk firmware då mosfet-kretsarna passerar sin kontinuerliga max-ström under tid...

    Tyvärr vet jag snart inte hur många som bränt upp sina esc när de skall/har flashat om dem, kan bara gratta dem som säljer esc nu för tiden, ty de får sålt betydligt fler på detta vis genom att alltför många skall mixtra i kanske onödan eller "bara" för att? Frågan är kanske vem som blir lyckligast i längden, försäljarna eller köparna? ;o)

    MVH Peter

  5. #5

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Simon ks escar är rätt rejält testade , håller man sig till dom som finns med som testade så är det inga bekymmer.

    Har man en fungerande maskin som man tycker flyger bra så tycker jag inte man skall ge sig på nån om flash
    men har man en maskin som har lite svårigheter så är det helt klart en lösning.
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  6. #6

    Reg.datum
    jan 2009
    Inlägg
    83
    Jobb
    Maskinreparatör/konstruktör

    Standard

    Håller fullständigt med dig!

    Märkligt är det bara dem som flashar o aldrig ens provat utan och för den delen inte ens flugit multicopter, hur vet de att det kanske inte behövs då? ;o)



    MVH Peter

  7. #7

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Kan det bero på att så många skriver att det är det som gäller ?

    Själv uppmanar jag alla nya att hålla sig till enkla escar och inte krångla till det.

    har haft 2 escar som brunnit upp efter flashning även jag och då direkt vid spänningsättning, men då av typer som inte finns med i listan på testade. dock vet jag inte anledningen till att mina brann upp borde inte ha med simonk att göra.
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  8. #8

    Standard

    Jo du kan få prova min men vill först testa den själv på några reglage som jag borde få till slutet på veckan Ska till Danmark på lördag o söndag och har fullt upp på kvällarna men kan (förmodligen) hjälpa dig i början av nästa vecka.

  9. #9
    berthrsds avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    413
    Jobb
    Multirotorguru
    Klubb
    Eskilstuna Flygklubb - Modellflygsektionen

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av simonarvestrand Visa inlägg
    Kan det bero på att så många skriver att det är det som gäller ?

    Själv uppmanar jag alla nya att hålla sig till enkla escar och inte krångla till det.

    har haft 2 escar som brunnit upp efter flashning även jag och då direkt vid spänningsättning, men då av typer som inte finns med i listan på testade. dock vet jag inte anledningen till att mina brann upp borde inte ha med simonk att göra.
    Om du väljer fel version av RapidESC så kortsluts fartreglaget vid uppstart, detta är en bra anledning till att endast hålla sig till testade fartreglage...

    Testade skillnaden mellan flashade och icke flashade fartreglage i veckan, skillnaden är stor i stabilitet. Kan tänka mig att det gör mindre skillnad på större plattformar, då ökad vikt ger ökad "egenstabilitet".

  10. #10

    Standard

    Alltså, problemet uppstår innan jag lyckats flasha. Jag tror jag har defekt tool, alt defekt programmerare. Kanske lyckats paja ytterligare en blueseries esc... =/ Nu tror jag att jag ska skicka iväg resten för nån annan att flasha som har lyckats förut... det här känns ju inte alls stabilt...

  11. #11
    berthrsds avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    413
    Jobb
    Multirotorguru
    Klubb
    Eskilstuna Flygklubb - Modellflygsektionen

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av peterbat Visa inlägg
    Varför flasha? har mina esc i orginalkonfiguration i en quad och fungerar fortfarande perfekt efter 2 års användande ihop med Naza, har inte märkt av att de skulle vara sämre "bara" för att det inte är flashade med simons (fantastiska) firmware!

    Visst, reaktionen blir snabbare i escet men strömmen den drar blir desto större också, ligger man på gränsen för vad ett esc tål orginal, så bränner det ganska säkert efter simonk firmware då mosfet-kretsarna passerar sin kontinuerliga max-ström under tid...

    Tyvärr vet jag snart inte hur många som bränt upp sina esc när de skall/har flashat om dem, kan bara gratta dem som säljer esc nu för tiden, ty de får sålt betydligt fler på detta vis genom att alltför många skall mixtra i kanske onödan eller "bara" för att? Frågan är kanske vem som blir lyckligast i längden, försäljarna eller köparna? ;o)

    MVH Peter
    Själv har jag flashat minst ett 50-tal fartreglage av ett antal olika märken, och aldrig lyckats ha sönder något... Har även flugit en massa timmar med flashade fartreglage, och aldrig bränt något. Om man ligger på gränsen till vad fartreglaget tål så har man för små fartreglage...


    Citat Ursprungligen postat av peterbat Visa inlägg
    Håller fullständigt med dig!

    Märkligt är det bara dem som flashar o aldrig ens provat utan och för den delen inte ens flugit multicopter, hur vet de att det kanske inte behövs då? ;o)

    MVH Peter
    Du tycker alltså att det är konstigt att de som bara har testat flashade fartreglage kan säga att det är bättre... Men du har själv inte testat flashade fartreglage men kan ändå säga att du inte har märkt någon skillnad? Själv har jag gjort före/eftertester på flera olika konfigurationer, och kan med säkerhet säga att det blir avsevärt stabilare efter flashning.


    Citat Ursprungligen postat av veqtor Visa inlägg
    Alltså, problemet uppstår innan jag lyckats flasha. Jag tror jag har defekt tool, alt defekt programmerare. Kanske lyckats paja ytterligare en blueseries esc... =/ Nu tror jag att jag ska skicka iväg resten för nån annan att flasha som har lyckats förut... det här känns ju inte alls stabilt...
    Jag hjälper dig gärna att flasha om fartreglagen, om du inte har någon i närheten som kan göra detta. Bara att skicka dom till mig med frankerat returemballage. Hur lyckas du ha sönder processorn? Själv har jag flashat massor av reglage, och satt verktygen snett ett antal gånger utan problem. Om datorn har en korrekt USB-port så ska den stängas av om strömen blir för hög (kortslutning) och "kkMulticopter flash tool" säger ju ifrån om den inte får svar från proccessorn innan flashning... Jag antar att du inte strömsätter fartreglaget via batteriet innan flashning?

    Edit: Du använder väl "BS N-FET"-mjukvaran? Har du dubbelkollat transistorerna så att alla är av samma typ (N-FET)? Har för mig att jag läst någonstans att någon hade fått ett BlueSeries-reglage med blandade typer...

    Edit igen: BlueSeries 30A finns tydligen både med och utan N-FET, har du använt rätt mjukvara?

  12. #12
    rfnoises avatar
    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    330
    Jobb
    IT
    Klubb
    Kungsholmen STHLM

    Standard

    Har också flashat massor av blue series med n-fet. Inga problem alls. Kör också med sockeladaptern. Vänder du den rätt? Det finns bilder där du kan jämföra och dubbelkolla vilken esc du har och vilken programvara du ska ha. Kan du inte flasha rekommenderar jag Rctimers färdigflashade escar, knappt värt att flasha när man kan köpa dem så billigt!
    Det går alltid att bygga om och bygga bättre!

  13. #13

    Standard

    Skaffade några nya och dessa gick att flasha på första försöket, verkar som att, man inte bör använda kkflashtool för nya versionen av blueseries 30a (de som ska ha bs-nfet) då dessa blir brickade om man ändrar säkringarna på dem (görs automatiskt i kk och kan inte stängas av) De nya flashade jag via cmd o det funkade fint.

Liknande ämnen

  1. Har jag bränt upp min DJI Naza?
    Av Fredrik_W i forum Elektronik-Mjukvara-Hårdvara
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-12-31, 07:45
  2. Above ALL Yak 55 Elite Series 40 size
    Av KenPro i forum Recensioner
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-09-09, 20:14
  3. ACE Simple Series Corsair
    Av -mathias- i forum Metanolmodeller
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-04-08, 17:47
  4. OS 120 FS Series
    Av tonic i forum Förbränningsmotorer
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-10-01, 19:35
  5. Simple Series Ultima
    Av Casimir_rc i forum Metanolmodeller
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2006-09-08, 18:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •