Reklam

 

Visa resultat för omröstning: Jag använder nitrometan i mitt bränsle med följande inblandning

Antal röster
170. Du får inte rösta i den här omröstningen
  • 0-10% nitro

    75 44,12%
  • 11-22% nitro

    36 21,18%
  • 23-30% nitro

    11 6,47%
  • 31% nitro eller mer

    1 0,59%
  • Jag blandar själv med ren nitro

    47 27,65%
Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 56

Ämne: Vi behöver er hjälp!

  1. #1

    Standard Vi behöver er hjälp!

    RCFF har blivit tillskrivda att svara på viktiga frågor kring Nitrometan se anledningen nedanför. RCFF skall således inkomma till MSB med ett svar och vi behöver därför din hjälp att dels svara på våran Poll men även om du vill argumentera i frågan skriv i denna tråd så vi på bästa sätt kan representera dig som utövare av RC i Sverige.

    Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB). Vi arbetar just nu med att kartlägga privatpersoners användning av produkter som innehåller nitrometan. Bakgrunden till det hela är en ny EU-förordning som 2014 kommer att införa restriktioner för privatpersoners innehav och användning av produkter som innehåller mer än 23 vol% nitrometan. Det kommer att bli någon form av tillståndsplikt för privatpersoner som vill använda sådana produkter och vår uppgift är nu att utreda vilka som kan komma att beröras och hur de påverkas av en ny lag med tillståndskrav. Anledningen till detta är att nitrometan förutom att det fungerar som bränsle till motorer även kan användas i olagliga syften. Det är detta man vill hindra och det kan få till följd att delar av er verksamhet kommer att påverkas av bestämmelserna i förordningen. Vår uppgift är att på regeringens uppdrag utreda och kartlägga behovet för att hitta en fungerande lösning som minimerar påverkan på lagliga verksam!
    heter, bl a modellflyg.

    Eftersom vi saknar kunskaper om modellflyg och de som utövar detta vänder jag mig till er med önskan om svar på följande frågor:

    1. Har ni någon uppfattning om hur många aktiva medlemmar som använder bränslen som innehåller mer än 23 % nitrometan?

    2. Finns alternativ, dvs skulle det gå att köra på 23 % eller lägre för dem som eventuellt använder bränslen med högre halter idag?

    Framför allt är det viktigt att få en uppskattning av hur många enskilda personer som kan komma att påverkas
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  2. #2
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Blandar man själv så påverkas man mer oavsett vad slutbränslet får för %-sats. Jag tycker frågan i stället ska vara: Hanterar du Nitro med mer % än..., och ja jag hanterar 100% nitro för att blanda mitt bränsle själv.
    fredrik

  3. #3

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Håller med Fredrik.
    Jag flyger mest nostalgi med 80-20 - utan nitro, men de gånger jag behöver annat så blandar jag helst en liten flaska för att slippa ha 5-l dunkar med olika blandningar.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  4. #4

    Anders Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    244
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Tre Aviatörer

    Standard

    Blandar också själv till mina 80-tals motorer, och vill gärna ha i en skvätt nitro för lättare start osv.

    Har för några år sedan testat med 5% bensin i stället, och det funkade också, så man får kanske byta till detta om det blir förbud.
    Oldtimer!

  5. #5

    Standard

    Kanon precis sånna här kommentarer som behövs! Utveckla dem gärna lite hur och varför du behöver ren nitro hemma!

    Är det någon som har röstat redan som vill ändra till att man blandar själv med ren nitro ?
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  6. #6

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    166
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Tidaholms MFK

    Standard

    Jag kör ej metanol längre men gjort det i 50 år provat nitro några gånger men kom fram till att motorerna rostade i lagren, började med 3% bensin och kom fram till att det gick lika bra något mer på vintern ingen rost, gångsäkerheten beror mycket på vad man har för stift

  7. #7
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av DrHanke Visa inlägg
    Kanon precis sånna här kommentarer som behövs! Utveckla dem gärna lite hur och varför du behöver ren nitro hemma!

    Är det någon som har röstat redan som vill ändra till att man blandar själv med ren nitro ?
    Ja jag röstade på 0-10% och vill ändra till blandar själv. Orsaken är att mina cox baby bee och liknande vill ha en extra "skvätt" nitro då de inte går så bra på min vanliga procent. Och de dricker så lite att det är ingen idé att köpa en liter 20%-ig blandning.
    fredrik

  8. #8

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Jag blandar mitt bränsle på egen hand och har därför alltid hanterat köpt och hanterat nitro i ren form och skulle gärna vilja kunna göra detta även fortsättningsvis. Det är dels en ekonomisk fråga och dels en fråga om att kunna få till precis den bränsleblandnming som jag vill använda till mina motorer.

  9. #9

    Anders Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    244
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Tre Aviatörer

    Standard

    Även jag kör småmotorer lite då o då, och dom vill ju ha 20-25% nitro i likhet med vad Freddan skriver.

    Jag kan också ändra min röstning till blanda själv.
    Oldtimer!

  10. #10

    Standard

    2takts flygplans motorer har jag aldrig behövt använda nitro för att dom skall gå bra men till 4 taktare + helikopter motorerna är de ju allt från 10-20% för o få gångsäkerheten tyvärr. så skall bli intressant o se vilken typ av restriktion dom är ute efter för lär ju ändå inte minska användandet av det till olagliga saker bara för att vi som använder det på lagligt sett får restriktioner blir som vanligt straffar dom som är lagliga

  11. #11

    Standard

    Jag har alltid blandat mitt bränsle själv och då med 0-25% nitrometan till
    allt från bilar till flyg. Mängden nitrometan jag har behov av att ha hemma
    är ca:2 liter.
    MVH Christer

  12. #12
    LIPs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 320
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Numera statsanställd med ålderns rätt.
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Har köpt ett tändsystem för att testa det på OS 160 Twin.
    Går det som jag tänker kommer jag att utesluta nitro, det är trots allt en kemikalie som jag gärna vill utesluta.
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare åren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

  13. #13
    Fredrik_Ws avatar
    Reg.datum
    apr 2012
    Inlägg
    354
    Jobb
    Ja, Stockholm
    Klubb
    MMFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av DrHanke Visa inlägg
    Framför allt är det viktigt att få en uppskattning av hur många enskilda personer som kan komma att påverkas
    För att RCFF ska kunna svara på den frågan så måste även detta svarsalternativ finnas:

    "Jag flyger bara el och använder inte Nitro till mitt modellflyg."

    Utan detta alternativ så kan RCFF inte svara på hur stor andel medlemmar som fortfarande flyger med bränsle.

    // Fredrik W
    "Ägandets glädje är icke att förringa."

  14. #14

    Standard

    Fredrik ifs rätt i sak kan jag hålla med om, eftersom jag nu la ut undersökningen i publikum och inte i den låsta delen bara för medlemmar så får vi ändå inte en helt korrekt information. Jag la ut den i publikum för att få så mycket svar och reaktioner som möjligt för att få så bra motargument som möjligt. Vi får se vart det leder med svaren och vad de har för avsikt.

    Jag tycker det är riktigt positivt att man vänder sig till oss och vill inhämta informationen, känns seriöst! Alltså måste vi se hur vi kan leverera ett lika seriöst svar tillbaka...
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  15. #15

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Jag blandar också hemma, (kan man ändra röstningen?), har max en liter ren nitro hemma åt gången och blandar i max 10%.
    Retroholic!

  16. #16
    Fredrik_Ws avatar
    Reg.datum
    apr 2012
    Inlägg
    354
    Jobb
    Ja, Stockholm
    Klubb
    MMFK

    Standard

    Du borde nog göra en ny omröstning, enbart för medlemmar, och maila ut till alla medlemmar och förklara att det är viktigt att de går in och klickar i sitt alternativ.

    Och ett "blandar själv"-alternativ verkar vara viktigt också.

    Håller med om att det är bra att myndigheterna vänder sig direkt till oss.


    // Fredrik W
    "Ägandets glädje är icke att förringa."

  17. #17
    TomasEs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    369
    Jobb
    Flygtekniker
    Klubb
    Sigtuna MFK, Östhammars MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Thomas Visa inlägg
    Jag blandar också hemma, (kan man ändra röstningen?), har max en liter ren nitro hemma åt gången och blandar i max 10%.
    Samma här förutom att jag bara blandar i 5%.
    //TomasE
    Do you remeber when sex was safe and flying was dangerous?

  18. #18
    EPGs avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    330
    Jobb
    Underhållstekniker (instrumentare)
    Klubb
    MFK Oskarshamnseskadern

    Standard

    Ja antingen får man införa någon typ av licens för att få handla 100%-ig nitro eller så får man passa på och hamstra några fat medans man fortfarande kan.

    Fast å andra sidan så om de resterande 77%:en som inte är nitro är ren metanol så klarar jag mig. Lite lustig idé bara eftersom att nitro blandad med metanol är brandfarligare än ren nitro.
    Senast redigerat av EPG den 2013-03-25 klockan 22:33. Anledning: 77%
    Måste man blya i nosen så har man en för liten motor.

  19. #19

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Får man tycka nåt om Myndighetens (eller EU:s) agerande, så är det väl lite "Storebror-ser-Dig"- mentalitet.

    Bensin, diesel, metanol och andra (brand-)farliga ämnen kan också användas i fel syfte.

    Jag anar en framtid där man snart måste ha certifikat för att starta kaffebryggaren...
    Retroholic!

  20. #20

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    414
    Klubb
    Jönköpings Radioflygklubb

    Standard

    Jag har blandat själv i alla år då det inte finns färdigblandat attt köpa här i Jönköping-Nässjö trakten vad jag vet. Färdigblandat bränsle har begränsad hållbarhet och kan bli missfärgat på något år till skillnad från nitro, olja metanol för sig som håller länge rätt förvarat. Helikoptermotorer brukar behöva 15-30% nitro för att inte gå varma; de är konstruerade för höga nitro-nivåer liksom bilmotorer. Finns ju 30% bränsle på marknaden t.ex. Rhapicon 30% Heli som säljs här i Sverige. Fyrtaktare behöver som sagt nitro för bra tomgång och är som de flesta metanol modellmotorer konstruerade för nitro. Risken för haveri p.g.a. varmgång ökar utan Nitro.

    / Ingemar Thöörn

Liknande ämnen

  1. Klavins behöver Hjälp
    Av wesse i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 40
    Senaste inlägg: 2009-12-01, 23:53
  2. Behöver hjälp/råd...
    Av Patrik J i forum Metanolmodeller
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-09-22, 15:14
  3. Ny FPV:are som behöver hjälp
    Av Elia i forum FPV Allmänt
    Svar: 33
    Senaste inlägg: 2009-08-22, 12:44
  4. Behöver hjälp med kortantenn
    Av Tejp i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-08-26, 21:03
  5. Behöver hjälp med krånglande TMM 12 Esc..
    Av colsson i forum Elmodeller
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-04-09, 16:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •