Reklam

 

Visa resultat för omröstning: Jag använder nitrometan i mitt bränsle med följande inblandning

Antal röster
170. Du får inte rösta i den här omröstningen
  • 0-10% nitro

    75 44,12%
  • 11-22% nitro

    36 21,18%
  • 23-30% nitro

    11 6,47%
  • 31% nitro eller mer

    1 0,59%
  • Jag blandar själv med ren nitro

    47 27,65%
Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123
Resultat 41 till 56 av 56

Ämne: Vi behöver er hjälp!

  1. #41

    Reg.datum
    sep 2008
    Inlägg
    238
    Jobb
    Design Ing.
    Klubb
    Lidingö modellklubb

    Standard

    Kul att det är någon som orkar kladda med metanolmotorer än idag

  2. #42

    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    40
    Jobb
    Reservdelstjänst UM Motor
    Klubb
    rfk fyris

    Standard

    I dagsläget så använder jag mig hemblandat bränsle med 10% nitrometan inköpsstället är i detta fall rynos hobbyshop i Enköping , vid inköp av detta få man även fylla i en pärm med adress namn m.m På bil sidan använder jag mig av färdigblandat bränsle av fabrikat odonnell racebränsle 25% nitro och 8,5 % olja !!!

  3. #43

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av kamelkungen Visa inlägg
    Kul att det är någon som orkar kladda med metanolmotorer än idag
    Bitter elflygare som aldrig fick till det där med luft/bränsleblandningen
    Flyger mest bensin men köper ibland färdigblandad metanolsoppa med 10% nitro.

  4. #44

    Standard

    köper nitro i femliterdunkar och blandar själv...
    "Allting beror på allting"

  5. #45
    Deep Purples avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Inlägg
    268
    Klubb
    Weak Signal RC - Beverly Forshaga Hills

    Standard

    Off topic

    Men inom vissa klasser i fullskala dragracing används nitrometan
    90% nitro blandat med 10% metanol, och det går åt stora mängder, var det 40liter / körning ?

    Så det finns andra sporter / hobbys / intressen där det förbrukas nitro här i Sverige

    http://en.wikipedia.org/wiki/Top_Fuel

  6. #46
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av AM Visa inlägg
    Man ska aldrig ge sig utan strid. Dumhet ska bekämpas med klokhet och bra argument. Vi kanske ska kontakta andra sporter som använder Nitrometan i sin utövning och göra ett gemensamt dokument för hur vi ska hantera problemet.
    Vad blev förbundets officiella svar till MSB? Skall även bli intressant att se vad dem svarar med för reglement. Även om jag personligen inte använder Nitro idag så finns det ju flera RC-relaterade produkter som kan användas på fel sätt som kan beröras på liknande sätt framöver.

  7. #47
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Deep Purple Visa inlägg
    Off topic

    Men inom vissa klasser i fullskala dragracing används nitrometan
    90% nitro blandat med 10% metanol, och det går åt stora mängder, var det 40liter / körning ?

    Så det finns andra sporter / hobbys / intressen där det förbrukas nitro här i Sverige

    http://en.wikipedia.org/wiki/Top_Fuel
    Det är väl sällan eller aldrig en privatperson som äger en topfuel dragster, så de klarar sig undan detta.

  8. #48

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlägg
    Vad blev förbundets officiella svar till MSB? Skall även bli intressant att se vad dem svarar med för reglement. Även om jag personligen inte använder Nitro idag så finns det ju flera RC-relaterade produkter som kan användas på fel sätt som kan beröras på liknande sätt framöver.

    Jag gjorde en ren uppskattning utifrån våra svar sen kollade jag lite hur många andra förbund hade å försökte mig på en kvalificerad gissning... Mitt svar nedan till MSB.

    Vi uppskattar att ca 3000 använder ren nitro till att blanda egna bränslen till sina modellflyg/helikopter/special motorer. Sen finns ju antalet som köper färdigblandat med hög nitro halt >25% för främst bil och helikopter kan vara upp till 5000-6000 personer. Varför denna blir så pass många beror på att i storsett alla bil kit som är av metanoltyp säljs vanligtvis med 25-30% nitro bränsle, och denna grupp är den särklass största därmed. Helikopter piloterna blir färre pga att man ofta har el setuper nu men dock finns fortfarande många som flyger med 25-35% nitro inblandning pga att motorerna är byggda för detta.
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  9. #49

    Standard

    Jag har även skrivit om möjligheter att förnekla tillgång och olika blandningar enligt ett liknande system som redan idag finns för metanol och förmodligen har flera andra organisationer gjort liknande för det går att läsa följande ur förslaget till förordningen vilket man kan tolka lite olika men iaf en positiv text:

    Väteperoxid, nitrometan och salpetersyra används av enskilda
    personer i stor omfattning för legitima ändamål.
    Medlemsstaterna bör därför ha möjlighet att föreskriva
    att dessa ämnen ska vara tillgängliga inom vissa koncentrationsintervall
    genom att tillämpa ett registreringssystem
    enligt denna förordning, i stället för ett tillståndssystem.

    Vidare i förslaget finns att läsa:

    Trots vad som sägs i punkterna 1 och 2 får en medlemsstat bibehålla eller inrätta ett registreringssystem som medger att följande sprängämnesprekursorer som omfattas av restriktioner tillhandahålls eller innehas av eller används av enskilda personer, om den ekonomiska aktör som tillhandahåller dem registrerar varje transaktion i enlighet med de närmare bestämmelser som fastställs i artikel 8:

    b) Nitrometan (CAS-nr 75-52-5) i koncentrationer som överstiger det gränsvärde som föreskrivs i bilaga I, men inte överstiger 40 viktprocent.

    I "bilaga 1" finns följande att läsa:

    Nitrometan 30 viktprocent

    De som vill läsa hela dokumentet finner det på följande länk:
    http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/...01:0011:SV:PDF

    På det hela sammantaget så får jag intrycket av att man lyssnat på utövarna inom alla sporter och öppnar dörrar för att det skall finnas möjlighet att fortsätta utöva sin hobby eller verksamhet. Vart i praktiken det landar återstår att se. Vi kan säkert komma på fiffiga lösningar för att fortsätta som vi idag gör.
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  10. #50

    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    40
    Jobb
    Reservdelstjänst UM Motor
    Klubb
    rfk fyris

    Standard

    Off topic är det ju inte direkt heller DP blir ju lika drabbade dessa hobbyutövare om jag inte förstått saken fel så allt över 23% nitroinblandning kommer bli bekymmer så top fuelklassen kommer få de kämpigt från och med att detta eu direktiv träder i kraft



    Citat Ursprungligen postat av Deep Purple Visa inlägg
    Off topic

    Men inom vissa klasser i fullskala dragracing används nitrometan
    90% nitro blandat med 10% metanol, och det går åt stora mängder, var det 40liter / körning ?

    Så det finns andra sporter / hobbys / intressen där det förbrukas nitro här i Sverige

    http://en.wikipedia.org/wiki/Top_Fuel

  11. #51
    Harry Ss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    274
    Jobb
    Jobbar som metallare, utbildad konstruktör-säljare
    Klubb
    Medåker Flyers dvs. flyger hemma.

    Standard

    Använder överhuvudtaget inte nitro i mina motorer, varken i 2-T eller i 4-T. Tycker inte att det behövs.
    "What goes up must come down"

    Harry S, A.K.A firebird 350.

  12. #52

    Standard

    Hände det något? Går det fortfarande att köpa nitro?

  13. #53


    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    123
    Klubb
    Eslövs MFK, RFK Gripen,

    Standard

    Har inte märkt något. Dvs, inga problem att handla nitro.

  14. #54

    Standard

    Nya regler som förbjuder hanteringen av nitrometan utan tillstånd börjar gälla i september. Har en stor diskussion ang detta på klubben.

  15. #55

    Standard

    Det gäller alltså att handla nu och sen förbruka allt innan september.

  16. #56

    Standard

    Kommer man att kunna köpa färdigblandat bränsle med nitro utan tillstånd eller blir det totalförbud? I början av tråden talades det om 24 % som en gräns är det vad som kommer att gälla eller?

    /Mats

Liknande ämnen

  1. Klavins behöver Hjälp
    Av wesse i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 40
    Senaste inlägg: 2009-12-01, 23:53
  2. Behöver hjälp/råd...
    Av Patrik J i forum Metanolmodeller
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-09-22, 15:14
  3. Ny FPV:are som behöver hjälp
    Av Elia i forum FPV Allmänt
    Svar: 33
    Senaste inlägg: 2009-08-22, 12:44
  4. Behöver hjälp med kortantenn
    Av Tejp i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-08-26, 21:03
  5. Behöver hjälp med krånglande TMM 12 Esc..
    Av colsson i forum Elmodeller
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-04-09, 16:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •