Reklam

 
Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Tappad kontakt?

  1. #1

    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    330
    Jobb
    Materialutvecklare

    Standard Tappad kontakt?

    Hej
    Var ute igår o premiärflög en Fläkt/Jetmaskin, en Kinatillverkad i frigolit, en BAE Hawk. Var på en sjöis och hade gott om plats.. motorn ska ha mycket spänning så det sitter en sånhär i: Hobbyking SS Series 60-70A ESC och två 4S, 2200, seriekopplade. När jag var som längst bort så dog plötsligt motorn, tvärdött blev det. Lyckades vända hemåt o landa på isen utan katastrof trots att det var långt bort, mycke på grund av att Hawken visade sej vara en utmärkt glidflygare.....Men vad hände? Alla åtta cellerna låg´, när jag mätte på dom hemma sen, på 3,8V, borde alltså inte ha varit låg spänning som var orsaken, tappat kontakten litegrann mellan radio/mottagare?
    Såhär står det i data till ESCn
    Spec.Weight: 63g Size: 55x35x8mm Cells: 12-24Ni MH ~ 4-8S Li Po Max Current: 60A Burst : 70A No BEC Timing: 1/7/15/30 programmable PWM: 8/16K Features. Constant current 60A Max 70A Li-Poly 4-8 cells Low Resistant 0.0017
    Ohms;
    Dynamic Braking BEC: opto Auto shut down when lose signal Slow down at 3.0V per cell Lipo, Cut-off at 2.9V per cell Lipo 0.8V NiMh User Programming options. Battery settimg Throttle Range Brake settimg 4 options: Direction and Cutoff Type Timing Mode Setting: 1 / 7 / 15 / 30 PWM setting: 8K/16K


    /Lars

    ps:alltid kul med lite spänning vid flygningen, det är väl det som är meningen?



  2. #2
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Du skriver inget om motorns specifikationer? Ska den verkligen tåla 8S? Funkade det sen efteråt? Vad har du för radio/mottagare?
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  3. #3

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av lekman Visa inlägg
    Hej
    ---
    Alla åtta cellerna låg´, när jag mätte på dom hemma sen, på 3,8V, borde alltså inte ha varit låg spänning som var orsaken,
    ---


    /Lars
    Det är inte vilospänningen som är intressant utan vad de låg på när det bröt; drar setupen mycket så sjunker cellspänningen drastiskt; speciellt mot slutet och i kyla.

    (Sen har vissa SS reglage varit lite just simple; lite allmänt om några har varit: ska tåla 8S men visat sej tåla 7, ska tåla ett visst cellantal men gör det inte med högvarviga motorer och lite sådant. Har själv ett 40A som fungerar fint i "vanliga" plan/motorer men kör man högre kV blir det snabbt hett under "samma" laster)
    ----------------------------------
    Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

  4. #4

    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    330
    Jobb
    Materialutvecklare

    Standard

    Som vanligt är jag lite halvens oinsatt eftersom det är brorsan som från början köpt planet och motor mm. Ibörjan hade han skaffat en för klen ESC o för lite S i ackarna. Vi försökte få den att flyga med 6S, o det hände inte mycket. Han kollade lite mer noga i specarna o såg att motorn skulle ha 7-8S varför det fick skaffas en ny ESC och separat BEC. Jodå, väl hemma var det bara att koppla i ackarna så funkade allt igen!
    Jag kör med min nya Spektrum DX7S och i denna modell kör jag med mottagaren som följde med sändaren, med nån extra liten mottagare till mottagaren? -monterat enligt beskrivning när det gäller riktning på antennerna. Har inte gjort nån räckviddskontroll alls.
    JAg har låtit sändarackarna gå ner till 4,8 V, utan att ladda på något, bidrar det till sämre räckvidd?
    Jag hade i början av flygningen gasat på rejält o legat på nästan fullgas mest hela tiden, rädd att den annars skulle ramla ner, är så himla rädd för att stalla nya plan igen, men när det stannade för mej så hade jag varit mycket lugnare med gasen, ganska länge,o om jag vetat hur bra den flög helt utan motor så.....
    Vet inte om jag överbelastat, men det luktade ivartfall inte alls nåt illa om nåt i planet, o som sagt ganska länge med mild på gasen.. (totalt ca 3 minuters flygning
    /Lars
    Senast redigerat av lekman den 2013-03-28 klockan 07:39.

  5. #5

    Standard

    Vad drar drivlinan? Bara som sifferlek, om det drar 40A och man skulle kunna tömma ackarna så 2.2/40 * 60 blir 3minuters flygtid och i kyla kan det bli ännu mindre; säj 2/3 av det...
    ----------------------------------
    Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

  6. #6

    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    330
    Jobb
    Materialutvecklare

    Standard

    Ja, det är dags att jag ordnar med en kabel, så att jag kan göra en enkel strömmätning. Ackarna jag har är bara märkta med 10C, så dom kan ha haft det lite jobbigt Några 60C finns inte.... Vad händer om man försöker dra ur hastigare än vad som är tänkt?. Jag ska mäta ström med nyladdade ackar, så får vi se hur jag har pöntat dom, tempen var väl ca 0°
    /Lars

  7. #7

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av lekman Visa inlägg
    ...
    Ackarna jag har är bara märkta med 10C, så dom kan ha haft det lite jobbigt Några 60C finns inte.... Vad händer om man försöker dra ur hastigare än vad som är tänkt?.
    ...
    /Lars
    Är det urladdnings C talet du menar så är det nog inget vidare... drar man ur dem mer så kan det bli svullna ackar, förkortad livslängd och annat mindre bra (fast 10Cackar är väl kassationsackar ändå, om de inte är avsedda för annat än just flygning?)
    ----------------------------------
    Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

  8. #8
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    En liten tumregel när man väljer ackar. Det är inte exakt vetenskap och man kan välja specialmotorer för 8S drift i små modeller, men det är ovanligt. Jag tror de flesta håller med om att tabellen är ganska rättvis över hur man dimensionerar ett ackpaket.

    2S 0-1200mAh
    3S 1200-2200mAh
    4S 2200-3000mAh
    6S 3000-4000mAh
    8S 4000-6000mAh
    10S 6000mAh->

  9. #9

    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    330
    Jobb
    Materialutvecklare

    Standard

    Jag tyckte det var lite konstigt själv med 10C, näe det var maxladdhastighet det syftade på. Jag har Turnigy nano-tech 2200 4S 45 ~90C, två st som jag seriekopplar. Det ger att jag har bara hälften av den kapacitet som henke2 rekommenderar. Jag tänkte nog lite väl mycket på vikten när jag beställde. Nu vet jag ju att maskinen flyger kanonbra i låga farter o ångrar ju mej lite att jag inte har bättre ackar....
    Inser juatt det faktiskt är dags för mej att komma igång på allvar o mäta lite mer. Frågan är ju nu om min gamla multimeter kan klara att mäta strömmen

Liknande ämnen

  1. Tappad kontroll över funjet
    Av the_storm i forum Elektronik
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2013-12-09, 14:09
  2. Hur får jag kontakt med rc hobby syd?!
    Av Victorbjörkman i forum Allmänt och Tips
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-06-14, 19:36
  3. Tappad fingertoppskänsla
    Av lekman i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-06-09, 09:33
  4. Haveri pga. tappad kontakt mellan sändare och mottagare. HJÄLP!
    Av Emil i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 42
    Senaste inlägg: 2012-10-04, 18:08
  5. Kontakt val
    Av mds i forum Bensinmodeller
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-01-19, 00:32

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •