Reklam

 
Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Strömmätning

  1. #1

    Reg.datum
    Oct 2008
    Inlägg
    329
    Jobb
    Materialutvecklare

    Standard Strömmätning

    Hej
    Är det nån som har erfarenhet av en sånhär, för strömmätning i elkärror? Är detta en bra grej, månntro?

    /Lars

    http://www.conrad.se/STR%d6MT%c5NGS-..._17626_1101041

  2. #2

    Standard

    En klubbkompis mätte länge med någon av biltemas tångamperemätare och det funkade bra; har själv föredragit saker typ:

    http://www.rcflight.se/visaprodukt.aspx?id=1798

    http://www.rcflight.se/visaprodukt.aspx?id=1797

    http://www.rcflight.se/visaprodukt.aspx?id=2182

    (har själv GT varianten, men det står turnigy på min...
    ----------------------------------
    Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

  3. #3

    Reg.datum
    Oct 2008
    Inlägg
    329
    Jobb
    Materialutvecklare

    Standard

    Tack för tipset, en sån vore nog lämpligt.
    /Lars

  4. #4
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    4 095
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Jag har själv den översta som Chris hänvisar till och en tångamperemeter från Biltema, bägge funkar fint men det är tången som används mest, det är skönt att slippa koppla in sig, och det är smidigt att slippa bry sig om vilka kontakter det sitter i drivlinan.

    http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Mat...03-ACDC-15287/
    /\/\vh // /\/\r J.

  5. #5

    Reg.datum
    Oct 2008
    Inlägg
    329
    Jobb
    Materialutvecklare

    Standard

    Ja, om man beaktar att jag inte tyckt att det varit nödvändigt alls att mäta, fram tills nu..... En tångmätare går ju att använda till annat oxå.
    Jag har ganska många projekt att försöka hålla i luften o en amperemätare som är lite flexibel kan väl inte va fel. Va sägs om att försöka göra en Stirlingmotordriven hybridbil, så att man kan åka till jobbet på lite kottar från skogsbrynet, fast jag misstänker att det kan vara lite väl avancerat för en lekman.
    Vissa av mina projekt bör avyttras, nån som är intresserad av en fyrcylindrig tvåtaktsmotorcykel från mitten av 80-talet? en RD 500 i bra funktionsdugligt skick?
    /Lars

  6. #6
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    4 095
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av lekman Visa inlägg
    Ja, om man beaktar att jag inte tyckt att det varit nödvändigt alls att mäta, fram tills nu..... En tångmätare går ju att använda till annat oxå.
    Jag har känslan av att min tångamperemätare har betalat sig flera gånger om...
    /\/\vh // /\/\r J.

  7. #7

    Reg.datum
    Jan 2012
    Inlägg
    3 898
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Man bör enligt mig kolla så tångampere metern klarar både ac och dc.
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  8. #8
    pgrtss avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    1 630
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Jag har en tångamperemeter som visar med 2 decimaler på likström.
    Den är helt OK att ha med sig i väskan.
    Enklast är färstås de som är tänkta för modeller där man skickar "kontakten" genom mätaren.
    Då får man ju volt ampere watt mah och rubbet. Problemet är att man ju inte har samma typ av kontakt på alla batterierna så man behöver tillverka adaptrar. Alltså är en tångamperemeter smart att ha med sig. Men den ska vara så liten att man får in klon även på små batterier. Den som visas i första inlägget verkar vara ett monster som inte ens har en display utan kräver en multimeter.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  9. #9
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    4 095
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av simonarvestrand Visa inlägg
    Man bör enligt mig kolla så tångampere metern klarar både ac och dc.
    Helt rätt, den jag länkar till klarar DCA vilket är det inressanta för oss elflygare.
    Jag hade en klubbkompis som försökte med en som endast klarade ACA, jösses vilka skumma värden han fick...
    Numera har jag alltid min Biltematång liggande i bilen, det är inte helt ovanligt att det dyker upp folk på fältet som inte har en susning om hur mycket deras setup'er drar...
    /\/\vh // /\/\r J.

  10. #10

    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    6 833
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Tångamperemetern är den första jag skulle köpa av de förslag som kommit eftersom den är enkel att använda och utan behov av konverteringssladdar. Jag köpte en på Biltema för många år sedan och den har fungerat utmärkt.
    Roger

  11. #11
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlägg
    2 577
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Se bara till att tångamperemetern klarar av likström, och helst utan ständiga omkalibreringar. Det brukar kallas DCA i bruksanvisning och teknisk data.
    fredrik

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •