Reklam

 
Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Hobbykings egen LiPo-laddare är skitdålig

  1. #1

    Reg.datum
    sep 2008
    Inlägg
    238
    Jobb
    Design Ing.
    Klubb
    Lidingö modellklubb

    Standard Hobbykings egen LiPo-laddare är skitdålig

    Köpte en HobbyKing multicharger "ECO-4PORT-6S"

    Vill bara varna för att köpa en laddare med Hobbykings egna namn på. Har en känsla av att dom bygger på samma plattform vilken är gjord på billigast enklaste sätt.

    Det går inte att kalibrera batterispänningen rätt då den driver med temperatur och beror av matningskällans spänning. Sedan laddar den bara hälften av antal Ampere man ställer in. Tiden går för fort ( sekunder*1,5) samt att den ibland hoppar över att ladda accen fullt. Ibland överladdar den vilket inte får ske med LiPo.

    Helt enkelt en rktig j...a skitladdare!!!
    Hobbyking vill inte hjälpa heller, så det blir återvinning.


    Så ett tips: Köp en Imax( ej copy!!) eller Turnigy eller ICharger eller liknande laddare så blir det bra.

  2. #2
    dvogonens avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    493
    Jobb
    Programutvecklare
    Klubb
    Tullinge MF

    Standard

    Jag har liknande erfarenhet. Jag hade en fyrknappsladdare som jag köpt i en affär för länge sedan. HobbyKing hade vad som verkade vara exakt samma sak, men med deras etiketter. Jag köpte därför HK-laddaren eftersom den gamla funkat så bra.

    När jag sedan klantade mig och kopplade in båda laddarna med reverserad polaritet så brann HK-laddaren upp ögonblickligen , medan den gamla förblev oskadd. Jag öppnade och tittade efter vad som var skillnaden. Som förväntat saknade HK-laddaren det skydd mot reverserad polaritet som fanns i den gamla. Dessutom fanns ett antal tveksamheter som komponenter monterade ovanpå varandra och tveksamma lödningar. Lite trist. En diod kostar inte speciellt mycket och hade klarat laddaren.

  3. #3
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Det finns en gräns mellan kvalitet och skräp. Den går någonstans mitt i sortimentet på hobbyking. Jag läser recensioner på produkterna jag tänker köpa och googlar innan jag trycker på köp. Ibland har jag missat (främst Power HD-servo) och köpt men själv upptäckt att varan är för dålig. Men de två metoderna har sparat mig mycket bry. Just laddare finns ingen anledning att köpa billigare än iCharger. Ifall du skulle byta upp dig från 3S till 4S på en Accucel så pajar du batteriet eller underladdar det då det är bara kalibrerat på de tre första cellerna.

    Tips 1:
    Undvik de billigaste på hk

    Tips 2:
    Läs alla recensioner

    Tips 3:
    googla på rcuniverse, rc groups och liknande efter feedback
    fredrik

  4. #4

    Reg.datum
    sep 2008
    Inlägg
    238
    Jobb
    Design Ing.
    Klubb
    Lidingö modellklubb

    Standard

    Ja, att kolla på andra forum är nog toppen.

    Imax funkar toppen, har en sådan äldre variant.

    Det är viktigt att laddaren följer reglerna för att ladda Lipo. Först konstant ström till 4.2v sedan konstant spänning tills dess att ampere går mot 0. Ibland hoppar HK laddaren helt över sista steget!

    Blev helt mörkrädd när jag först öppnade laddaren. Såg ut som ett bombnedslag av komponenter som står hur som helst. Mönsterkort av fenol. Otroligt att den funkar alls faktiskt. Laddningsutgångarna var nästan kortslutna till chassiet fick bygga om direkt för att säkra upp dom. En 15KHz tron låg först överlagrad på DC-matningen ut till fläktarna så det pep som tusan.

    Tror det är brandrisk om man köper en sån laddare och bara laddar. Accarna kanske börja brinna om laddaren får för sig att ladda till 5v.

    Skulle vara kul att se hur laddaren från HK skulle klara ett EMC-test.

  5. #5

    Standard

    Har en Turnigy och även använt en Icharger, tycker faktiskt min turnigy balanserar accarna bättre. men som sagt så ska man nog undvika de riktigt billiga laddarna och framför allt läsa omdömen.

  6. #6

    Reg.datum
    jan 2013
    Inlägg
    4
    Jobb
    Egen företagare
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    jag har en turnigy 2x200w och den verkar få problem när accen är obalanserad.
    I min easystar driver jag gopron via en 7805 från två celler på drivaccen. detta gör att det skiljer ca 200mAh mot den tredje vid en halvtimmes flygning. Det min kära turnigy gör är att ung. varje minut pumpa i ström även i den fulladdade cellen så den regelbundet går upp till 4,3v!! Visade sig även sedan att den gjorde samma med mina 4 cells 3000...
    Har öppnat den o det ser inte alltför illa ut, rent o snyggt faktiskt. Antar att det är ett spaghettiprogram som fixar det här.

    Undrar varför accarna puffar sig

  7. #7

    Reg.datum
    jun 2012
    Inlägg
    271
    Jobb
    Går i skolan, har som sysselsättning Bilar o Flygp

    Standard

    Har denna från HK http://hobbyking.com/hobbyking/store...i_Charger.html

    Visserligen billig, men funkar gudomligt bra! Inga som helst konstigheter.
    Mvh Sebastian

  8. #8


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av bil sebbe Visa inlägg
    Har denna från HK http://hobbyking.com/hobbyking/store...i_Charger.html

    Visserligen billig, men funkar gudomligt bra! Inga som helst konstigheter.
    Köpte på ren chans en sån här (eller möjligen en föregångare) för ett par år sedan - http://hobbyking.com/hobbyking/store...cessories.html
    Också en s k Eco-laddare.
    Rent ut sagt var det bara skit, tyvärr. Balanserade helt oberäkneligt så den gick till soptunnan direkt.
    Hade redan bl a en iCharger 106B och det är nåt helt annat.
    Roger

  9. #9

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Tyvärr är det nog så med kinaprylar att kvaliteten inte alltid är samma mellan pryl och pryl.
    har en gammal imax b6laddare som många anser är världens skit och som jag själv sett är urusel på balanseringen
    men den jag har balanserar riktigt bra och hyffsat snabbt. sen använder jag iofs inte den så ofta då hyperionladdarna är enormt mycket bättre. är sugen på att testa en iCharger alla verkar otroligt nöjda med dom
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  10. #10
    ewaldss avatar
    Reg.datum
    jul 2009
    Inlägg
    532
    Jobb
    Tekniker
    Klubb
    Trelleborgs modellflygklubb

    Standard

    Summa summarium så brukar man få vad man betalar för.. Oavsett vart det kommer ifrån...

  11. #11
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av simonarvestrand Visa inlägg
    Tyvärr är det nog så med kinaprylar att kvaliteten inte alltid är samma mellan pryl och pryl.
    har en gammal imax b6laddare som många anser är världens skit och som jag själv sett är urusel på balanseringen
    men den jag har balanserar riktigt bra och hyffsat snabbt. sen använder jag iofs inte den så ofta då hyperionladdarna är enormt mycket bättre. är sugen på att testa en iCharger alla verkar otroligt nöjda med dom
    Kör bara inte iChargern i bilen med mer än 20A inström om bilen är modern. Den tål inte för snabbt ändrad inspänning.
    fredrik

Liknande ämnen

  1. Lipo-laddare, nätaggregat?
    Av chulie i forum Batterier och Laddare
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-07-11, 12:06
  2. Lipo-laddare och laddström
    Av all_b_in i forum Batterier och Laddare
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-08-12, 23:38
  3. Tips om bra lipo laddare
    Av tex i forum Elmodeller
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2010-12-15, 21:16
  4. LIPO-laddare
    Av Christer J i forum Batterier och Laddare
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-08-22, 23:36
  5. Lipo-laddare
    Av Pibben i forum Elmodeller
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-07-26, 23:06

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •