Reklam

 
Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Li-po brand!!!!

  1. #1

    Standard Li-po brand!!!!

    Bränt barn leker inte med elden! Råkade ut för en li-po brand idag - hade flugit fyra batterier och det var dax att ladda på igen. Det gicks trögt med laddningen men jag reagerade inte förrän det smällde till och batteriet var varmt och hade svällt. Nu gjorde jag mitt första misstag - öppnade ladd-påsen för att titta. Tog ut batteriet som fortsatte att svälla för att inom någon sekund fatta eld. Branden var explosiv men jag hann kasta ut det genom dörren i snön. Vi närmare analys visade det det sig att jag slarvat och lyckats ställa om laddaren till 14,5 V när jag skulle ladda ett 3 cell på 11,1 V.

    1. Kolla alltid spänning innan du laddar
    2. Ta aldrig ur ett varmt svullet batteri ur ladd-påsen
    3. Kolla spänningen en gång till innan du laddar
    4. Använd alltid ladd-påse

    Så inget aprilskämt - bara krass verklighet /Pelle
    PS. Det blir mycket sot att städa bort - blir nog inget mer flyga i dag. DS

  2. #2
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Bra att du var i närheten och hann uppfatta vad som var på gång.

    Ett gammalt och bra tips jag lärde mig när jag arbetade som ljudtekniker och spelade skivor och band i direktsändning. Kolla - Kolla igen - kolla en tredje gång.... att det var rätt skivspår och att "startsträckan" var korrekt inställd...
    Samma sak med modellplanen - när du står bakom modellen så testa rodrena. Exempelvis så "peka" på vänster skevroder - då ska vänster skevroder ska röra sig uppåt, (tummen upp), "peka" på höger skevroder - höger skevroder ska röra sig upp, (tummen upp), "peka" på Höjdrodret - höjdrodret ska röra sig uppåt. Dvs, alla roderytor du "pekar" på ska röra sig upp - Tummen upp! Jag brukar kalla det att göra korstecknet innan start. :-)
    ...och så räckviddstestet före dagens första flygning med modellen.
    Ove (AM) Nielsen

  3. #3

    Standard

    Hmm vad har du för laddare? min känner av antal celler och har jag då ställt in 4s när jag ska ladda 3s så går det inte.

  4. #4


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Det spelar nog egentligen ingen roll vilken laddare han har så länge det finns mängder av laddare ute hos oss flygare som inte ställer in spänningen själv utan pointen var att kolla ett par gånger så att man är helt övertygad att man gjort rätt. Och min laddare som själv försöker lista ut spänningen kollar jag istället så att den inte feltolkat acken. Och ändå kan det gå fel.... Man kan aldrig kolla för mycket i denna bransch...
    Roger

  5. #5

    Standard

    Jo, min laddare ska verifiera typ av batteri - men om du knappar förbi utan att var uppmärksam så går det att få fel spänning. Så det handlar om noggrannhet och fokus på det som är viktigt - som alltid!
    /Pelle

  6. #6

    Standard

    Laddaren bör gå efter tot spänning och antal celler, under förutsättning att balanskabeln var inkopplad, det ska då vara omöjligt att göra detta misstag.

    Bra att du laddade i påse!

Liknande ämnen

  1. LiPo-brand förstörde villa
    Av Bosse G i forum Allmänt och Tips
    Svar: 48
    Senaste inlägg: 2012-08-26, 13:11
  2. Brand på Kvarnlanda
    Av ture72 i forum Allmänt och Tips
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-06-04, 22:11

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •