Reklam

 
Resultat 1 till 17 av 17

mne: OS 120 FS gr som en pse ntter...

  1. #1
    Thomass avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlgg
    5 959
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malm Radioflygsllskap

    Standard OS 120 FS gr som en pse ntter...

    Tjena!
    Jag har en OS 120 FS med n'ra r p nacken. Sitter i en modell jag kpte begagnad frra ret. Jag hann flyga med den EN gng frra ret, och idag skulle det bli 'nypremir' p ett nstan vindstill, soligt och sknt flt.

    Trodde jag...

    Tomgng helt OK, fullgas bra, men nr jag drar p s bluddrar motorn s in i vassen, och sen dr den.
    Givetvis har jag skruvat bde p fullgasnlen och tomgngsnlen, men inget hjlper.
    Och nu har jag (sjlvklart!) skruvat bort mig i instllningarna...

    r det ngon som vet grundinstllningen p nlarna??
    Fullgas 2 varv? Tomgng 1-1/2 varv??

    Och, ja, det kommer fram brnsle och jag har bytt till friskt stift.

    Help, please!
    Retroholic!

  2. #2
    Matsas avatar
    Reg.datum
    Nov 2006
    Inlgg
    601
    Jobb
    Raggare
    Klubb
    Norrkpings Radioflygklubb / Spinn, Sderkping

    Standard

    Halloj Thomas!
    fick en fundering p om det kan vara O-ringen mellan frgasaren och motorblocket som r torr/sprucken.

    Matsa...

  3. #3

    Standard

    Stllt in ventilspelen?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  4. #4
    Matsas avatar
    Reg.datum
    Nov 2006
    Inlgg
    601
    Jobb
    Raggare
    Klubb
    Norrkpings Radioflygklubb / Spinn, Sderkping

    Standard

    Hoppsan de va visst en fyrtaktare, tnkte p fel modell dr
    Skyller p fr mycket friskluft idag efter flygningen.

    Matsa...

  5. #5
    Thomass avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlgg
    5 959
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malm Radioflygsllskap

    Standard

    Matsa, du r frlten!
    Retroholic!

  6. #6
    Thomass avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlgg
    5 959
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malm Radioflygsllskap

    Standard

    Mjligen kan det vara O-roingen som sitter mellan frgasaren och rret till insuget. Ska dissekera och kolla!
    Retroholic!

  7. #7
    Matsas avatar
    Reg.datum
    Nov 2006
    Inlgg
    601
    Jobb
    Raggare
    Klubb
    Norrkpings Radioflygklubb / Spinn, Sderkping

    Standard

    Tack tack

    Din beskrivning lter lite som tjuvlyft nnstans, hoppas det lser sig.

    Matsa...

  8. #8
    Thomass avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlgg
    5 959
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malm Radioflygsllskap

    Standard

    hum... *host*, tillfllig hjrnbldning!
    Det r ingen 120:a, det r en 90:a.
    Men fullgasnlen bottnar i ett justerbart 'ste', och det r stet som utgr tomgngsskruv.
    Ska f tag p nya o-ringar, fr se om detta hjlper...

    B t w, skulle en ASP-nl passa? Har fr mig att den r lite spetsigare n den trubbiga OS-nlen.
    Retroholic!

  9. #9
    Matsas avatar
    Reg.datum
    Nov 2006
    Inlgg
    601
    Jobb
    Raggare
    Klubb
    Norrkpings Radioflygklubb / Spinn, Sderkping

    Standard

    Borde g bra Thomas, om den r lite mer spetsig s blir justeringen inte s knslig.
    Kanske rentav en frdel..

    Matsa...

  10. #10
    Thomass avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlgg
    5 959
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malm Radioflygsllskap

    Standard

    Nu har jag varit hos ModelCraft i Malm (generalagenten fr OS) och ftt tag i nya o-ringar, s nu ska vi se om det blir lite bttre.
    Jag hittade "grundinstllningen" p OS' manuals sida, hoppas det blir rtt. Filade ocks till nlspetsen en liiiten aaaning spetsigare, dettta borde gra att fldet blir jmnare. Blir frmodligen ett frsk att stlla in moroten i morron kvll, vdret ser ju riktigt lovande ut!
    Retroholic!

  11. #11

    Reg.datum
    Oct 2007
    Inlgg
    35
    Klubb
    FK Gamen Norrkping

    Standard

    Hej, vet inte om du behver detta, men ett tips om du inte hittar grundinstllningen, fr att kolla tomgngslget r att blsa med munnen i en Ren slang som du kopplar till frgasaren. Inget brnsle fr vara anslutet, s att du riskerar att f en rekyl av brnsle in i munnen! Giftigt. Inte mening att vara vertydlig, men ngon annan som kanske lser detta kan ju misslyckas.
    Kan du med viss anstrngning blsa fram luft s r det en "rimlig" ppning att utg ifrn. Fullfartslget justerar du in frst s att motorn gr bra, men inte fr snlt och varmt.
    Tomgngen justerar du sedan in efter hur den beter sig nr du accelererar frn tomgng till fullfartslget. Dr motorn r den fr snlt instlld och tvekar eller hackar den s r blandningen fr rik.

    Om tryckmatningen inte r ansluten s fr du nog ppna huvudnlen en del.
    Sedan r det inte s dumt med 5% nitro fr att f en stabil tomgng.
    Omgivande temperatur pverkar ocks instllningen.

    Detta r mina erfarenheter och inte vetenskap, men det har hjlpt mig; lycka till.

    MVH Tomas

  12. #12
    Thomass avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlgg
    5 959
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malm Radioflygsllskap

    Standard

    Jo, det r ungefr s jag gjort. Och som sagt, motorn gick bra bde p fullskaft och tomgng, men mellanregistret var katastrof. Hr kunde motorn stanna.
    Nu hittade jag grundinstllningen p OS' hemsida http://manuals.hobbico.com/osm/fs-120s-e-manual.pdf sidan 4. Visserligen manual till en 120:a, men frgasaren r exakt densamma. Ska testa ikvll om det blir bra...
    Retroholic!

  13. #13

    Reg.datum
    May 2007
    Inlgg
    1 277
    Klubb
    Vsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Kolla att du kr med OS F stift!
    Soppan br ocks innehlla 5-10% nitro och lmpligtvis 15%-20% olja.
    Lmplig propellerdimension r: 14x6 och 15x4.
    Lmplig tankstorlek (spelar stor roll) r 10-14oz (300-450cc).
    Tanken br ocks placeras enligt tankmonteringslagen, dvs nr modellen str med kroppen horizontellt ska en en tnkt linje g igenom tankens mitt och frgasarens mitt. Detta r ytters viktigt fr att motorn ska g bra.
    Tryckmatning r viktigt, helst med "Uni-Flow" montering (betyder tv klunkar,en fr tryckmatning och en till frgasaren).

  14. #14

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av lnning Visa inlgg
    Stllt in ventilspelen?
    r det inte ventilspelen d? Jag har haft en motor som gtt skumt med ventiler som inte "hunnit med" pga fr glappt ventilspel. Men jag r andra sidan ingen van 4-takts-flygare.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  15. #15
    Thomass avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlgg
    5 959
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malm Radioflygsllskap

    Standard

    N, dom r bra. Tror mer p frgasarproblem, ska kolla mer nr jag kommer hem frn Frankrike.
    Retroholic!

  16. #16
    Thomass avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlgg
    5 959
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malm Radioflygsllskap

    Standard

    NU har jag troligen lokaliserat felet!
    Jag bytte o-ring p tomgngsnlen (som egentligen r ett rr), skruvade in rret "lagom" lngt till ett grundlge enligt OS-manualen, plockade ihop allting och frskte starta. Inte ett liv...!
    Efter trehundrafemtiotta startfrsk med en massa skruvande p nlarna hit&dit s gav jag (tillflligt) upp och funderade om det kunde vara nt annat fel. Gldacken gav utslag, s den kunde det ju inte vara. Nvl, skulle kanske byta till ett nytt stift, och i samband med detta sa en polare att "prova att stta gldacken direkt p stiftet". Tidigare hade jag ett "externt" gldacksuttag med en kabel direkt p stiftet. Okejd, vi provar... och... motorn hoppade igng!!
    Sen blev det en del smjusteringar, och nu spinner motorn som en katt!
    S ikvll efter 4-5 flygningar byttes kablarna till det externa gldackuttaget, troligen satt felet dr nnstans. Plus en ny o-ring, det behvdes troligen.
    Nu blir det till att prova igen och se om denna operation fungerar...

    Skam den som ger sig!
    Retroholic!

  17. #17
    ewaldss avatar
    Reg.datum
    Jul 2009
    Inlgg
    537
    Jobb
    Tekniker
    Klubb
    Trelleborgs modellflygklubb

    Standard

    Tillfredstllande nr det ordnar sig

Liknande mnen

  1. spy pse ingr fr passagerare!
    Av kenneth67 i forum "Publika lnkar" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 7
    Senaste inlgg: 2008-01-15, 14:49

Behrigheter fr att posta

  • Du fr inte posta nya mnen
  • Du fr inte posta svar
  • Du fr inte posta bifogade filer
  • Du fr inte redigera dina inlgg
  •