Reklam

 
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 28 av 28

Ämne: Bensin till Metanol?

  1. #21
    NickeLs avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    378
    Jobb
    Webbutveckling, IT
    Klubb
    Eskilstuna flygklubb

    Standard

    Har inte fått igång någon av mina motorer nu... hmmm
    Kan ju vara bränslet som är kört.... Använde mycket i vintras när jag körde t.ex bil, då stod det ju ute i minus grader. dessutom är det nästan 1 år gammalt.
    Men måste få tag på ett sånt där stift. eller ett liknanade.
    Sommaren närmar sig med stormsteg... vill få igång dem nu...

    ska prova med nytt bränsle och se om det hjälper

  2. #22

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 429
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Bränsle (metanolsoppa) håller i decennier bara det står i tillslutna behållare.
    När det gäller bränsleslang (som du frågade om) så använder man silikonslang till glödstiftsmotorer och svart neoprenslang till dieselmotorer. Neoprenslang går även bra till glödstiftare,men inte silikonslang till dieselmotorer.
    När det gäller bensinmotorer så används ofta Tygonslang (gul) till bensinmotorer i flygsammanhang, men även svart neoprenslang funkar bra. Silikonslang går dock inte att använda ihop med bensinmotorer.

    De flesta glödstiftsmotorer går bra på metanolsoppa innehållande 5-10% nitrometan och 16-20% olja (Ricin eller syntet eller en blanding av dessa). Vissa motorer, oftast mindre motorer än 6,5cc, går bättre om de får köras med ett bränsle innehållande några procent rcinolja. Ricinolja tål högre värme än någon känd syntetolja och blir dessutom "kletigare/segare" (Tätar bra) ju varmare den blir.

    OS 8 och ENYA 3 är "bra" sportstift som alltid funkar bra i alla tvåtaktare om du kör med ovanstående soppblandning.
    Det är viktigt hur du placerar tanken och att den inte är för stor. Dessutom är det alltid bra att köra med tryckmatning.

  3. #23
    NickeLs avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    378
    Jobb
    Webbutveckling, IT
    Klubb
    Eskilstuna flygklubb

    Standard

    hej!
    nu vände du lite på min fråga Jaka, grejen var om man kunde använda Tygonslang (gul) till metanol motorer inte "silikon slang till bensin motorer"

    Har aldrig kört med tryckmatning och då motorn suger soppa bra så känns inte det som en nödvändighet
    Jag kör just nu på färdigblandad "Excel fuel" med 5% nitro från hobbymagasinet

  4. #24

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 429
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Visst kan du använda gul tygonslang till en glödstiftsmotor,men slangen är ju så styv och därmed svår att få att fungera både i tank och att få fast på förgasare.
    Använd hellre silikonslang. Tryckmatning bör du också ha ,de tillör standard förfarandet när man kör en glödstiftare,speciellt tvåtaktare.

  5. #25
    NickeLs avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    378
    Jobb
    Webbutveckling, IT
    Klubb
    Eskilstuna flygklubb

    Standard

    jag har aldrig haft tryckmatning till en metanolare? kan du länka till en sådan tryckmatare?

  6. #26
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 664
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Man ansluter en slang från avgasrörets nippel, till tankpåfyllningsröret i tanken, och ansluter från klunken i tanken till förgasaren. Då får man jämnare flöde beroende på soppanivån i tanken. Vill man ha ännu jämnare flöde sätter man klunk även på slangen som går till avgasröret. Svårare än så är det inte.
    fredrik

  7. #27
    NickeLs avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    378
    Jobb
    Webbutveckling, IT
    Klubb
    Eskilstuna flygklubb

    Standard

    men det har man ju på alla metanolare? annars lär det ju bil svårt att få dem att gå...
    självklart har jag tryckmatning om det är det du syftar på

  8. #28

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av NickeL Visa inlägg
    men det har man ju på alla metanolare? annars lär det ju bil svårt att få dem att gå...
    självklart har jag tryckmatning om det är det du syftar på
    Lite generaliserat kan man säga att tryckmatning med "ljuddämpartryck" är något som de flesta förgasare på metanolmotorer är anpassade för i dagens läge. Lite äldre motorer som exv. OS SF och FSR-serie går alldeles utmärkt utan tryckmatning. Nålen måste givetvis skruvas ut lite om tryckmatning saknas, men det gör å andra sidan att känsligheten för smuts som fastnar minskar något. En av mina favoritmotorer OS 46SF , som jag har fyra stycken av, går faktiskt bättre utan tryckmatning än med...

    På lite äldre motorer med riktigt stora förgasarhalsar förekom det tidigare även att man använde vevhustryck. Denna metod används mycket sällan nuförtiden.

Liknande ämnen

  1. Skillnad på propellrar El/Metanol/Bensin
    Av Ålänning i forum Allmänt om flyg
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-07-24, 10:25
  2. Val av komplett metanol/bensin-båt?
    Av Ålänning i forum Båtar
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-08-19, 20:56
  3. bensin/metanol motor !??
    Av kenneth67 i forum Bensinmodeller
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2008-02-24, 17:39
  4. Från metanol till bensin
    Av Casimir_rc i forum Bensinmodeller
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-08-14, 16:14
  5. Bensin VS Metanol
    Av loop i forum Bensinmodeller
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-10-03, 07:19

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •