Reklam

 
Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Erfarenheter av RCTimers motorer?

  1. #1

    Reg.datum
    mar 2012
    Inlägg
    207
    Klubb
    Valdemarsviks mfk

    Standard Erfarenheter av RCTimers motorer?

    Vad har ni för erfarenheter av motorer från rctimer?

    jag har kört med dessa i min Hexa 550
    http://rctimer.com/index.php?gOo=goo...47&productname=

    Idag när jag skulle starta så står en motor bara o rycker, o efter nån sekund så börjar den ryka.
    Konstaterade att det är lindningen som brunnit.
    Hade jag bara ren otur, eller är rctimers motorer att akta sig för?

    Motorn i fråga hade högst nån timmes drifttid, den gick inte tungt eller lät illa innan den brann.

  2. #2

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Min erfarenhet är att dom funkar bra men kräver oftast lite balansering.

    Om motorn står och rycker tyder det på att det saknas en fas ut till motorn. oftast brinner fartreglaget upp då men kan säkert hända saker med motorn också då det blir en ganska kraftig strömrusning.
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  3. #3

    Reg.datum
    mar 2012
    Inlägg
    207
    Klubb
    Valdemarsviks mfk

    Standard

    Mina va rätt bra balanserade från fabrik. Men dom verkar vara lite hungrigare än än motsvarande NTM i samma storlek. Esc klarade sig i mitt fall, man kan följa trådarna runt i motorn på den fas som brunnit. Kan det va så att jag fått in nåt föremål som skavt emot trådarna o orsakat denna kortis? Verkar inte troligt dock, för jag har som sagt inte hört några som helst missljud.

  4. #4

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    det räcker att du har en skruv som är lite för mång där du fäster motorn så är risken stor att det blir kortis
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  5. #5

    Reg.datum
    mar 2012
    Inlägg
    207
    Klubb
    Valdemarsviks mfk

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av simonarvestrand Visa inlägg
    det räcker att du har en skruv som är lite för mång där du fäster motorn så är risken stor att det blir kortis


    Jo jag vet. Kontrollerade sånt med vid montering.

  6. #6
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Har köpt ett otal motorer där, inte haft några problem alls.
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  7. #7

  8. #8

    Reg.datum
    mar 2012
    Inlägg
    207
    Klubb
    Valdemarsviks mfk

    Standard

    Kanske bara jag som haft otur då. Men vid granskning av dom övriga motorerna så har jag något skramlande ljud i 2 till av dessa, ungefär som att något sitter löst i dom, kan väl bara va magneterna isf? Det är inget lagerljud iaf.

  9. #9

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    891
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard

    Jag har skrivit det förut, men det tål att upprepas! Man måste vara väldigt försiktig med trådarna som kommer ut ur motorn, det är bara lindningstrådar under en krympslang. Böjer du på dem några gånger går de av och då tappar du en fas. Det kan bli som det blev för mig, tappade kontakt med motorn efter någon minuts flygning vilket resulterade i krasch direkt. Lyckades göra samma sak 3ggr innan jag fattade vad som var fel. Trådarna var av inuti krympslangen och hade kontakt sporadiskt.

    Det sitter alltså inte mjuka mångtrådiga sladdar ut från motorn som man kan tro!

  10. #10

    Reg.datum
    mar 2012
    Inlägg
    207
    Klubb
    Valdemarsviks mfk

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av SteffeB Visa inlägg
    Jag har skrivit det förut, men det tål att upprepas! Man måste vara väldigt försiktig med trådarna som kommer ut ur motorn, det är bara lindningstrådar under en krympslang. Böjer du på dem några gånger går de av och då tappar du en fas. Det kan bli som det blev för mig, tappade kontakt med motorn efter någon minuts flygning vilket resulterade i krasch direkt. Lyckades göra samma sak 3ggr innan jag fattade vad som var fel. Trådarna var av inuti krympslangen och hade kontakt sporadiskt.

    Det sitter alltså inte mjuka mångtrådiga sladdar ut från motorn som man kan tro!
    Ska undersöka får vi se. Men kablarna har suttit fast med zipties och har ej kunnat röra sig.

  11. #11

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    891
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard

    Numera brukar jag spänna fast nybyggd multicopter i garagegolvet med propparna monterade och verkligen härja loss med radion för att pressa ur grejorna så mycket det går. Kör fullgas i nån minut, trottel upp/ner snabbt mm. Är alla motorer/fartreglage kalla efter ett sådant test då tycker jag att jag kan lita på maskinen.

    Jag håller på och fotar med multicopter, kör Naza Gps. Har en 25cl ölburk fylld med grus som
    väger precis lika mycket som systemkameran. Flyger 3 ackar med den varje gång jag gjort någon förändring på Y6:an. Pressar maskinen relativt hårt även där, snabba svängar mm.

    Det är dyrt med kamera, man har lärt sig den hårda vägen.

  12. #12

    Reg.datum
    mar 2012
    Inlägg
    207
    Klubb
    Valdemarsviks mfk

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av SteffeB Visa inlägg
    Numera brukar jag spänna fast nybyggd multicopter i garagegolvet med propparna monterade och verkligen härja loss med radion för att pressa ur grejorna så mycket det går. Kör fullgas i nån minut, trottel upp/ner snabbt mm. Är alla motorer/fartreglage kalla efter ett sådant test då tycker jag att jag kan lita på maskinen.

    Jag håller på och fotar med multicopter, kör Naza Gps. Har en 25cl ölburk fylld med grus som
    väger precis lika mycket som systemkameran. Flyger 3 ackar med den varje gång jag gjort någon förändring på Y6:an. Pressar maskinen relativt hårt även där, snabba svängar mm.

    Det är dyrt med kamera, man har lärt sig den hårda vägen.
    Spänt fast modellen i golvet o gasat har jag aldrig gjort, ska ta del av det :-) .
    Brukar däremot hänga i dödvikt i modellen o pressa en del i luften innan kameran åker i.

Liknande ämnen

  1. Erfarenheter fpv system
    Av Palmen80 i forum FPV Allmänt
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2012-01-22, 17:56
  2. HK EPP-FPV - Erfarenheter?
    Av Robbowich i forum FPV Flygmodeller
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-07-23, 00:13
  3. Erfarenheter av CMP Katana 50
    Av jerrysoderberg i forum Metanolmodeller
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-12-06, 16:13
  4. os 90 fs erfarenheter ?
    Av kenneth67 i forum Förbränningsmotorer
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2007-10-31, 19:43
  5. Erfarenheter Dl50, erfarenheter peakmodels
    Av Magoozi i forum Förbränningsmotorer
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2007-08-25, 16:47

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •