Reklam

 
Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Frågor innan inköp!

  1. #1

    Standard Frågor innan inköp!

    Hejsan!

    Har äntligen kommit igång med få klart mitt RC plan klart! Efter att ägt det sedan 2006.

    Det jag äger idag är ett Ace ultimate biplane. Vilket jag ganska snabbt blev informerad att det är ett väldigt olämpligt plan att börja flyga med. Så tänkte passa på och beställa ett AXN att öva med innan jag skickar mitt biplane i luften (Och förhoppningsvis ej krashar)

    Men till frågan, jag känner mig väldigt tveksam till om alla mina delar kommer funka tillsammans.

    Räcker t.ex. dessa servos för driva ett Ace biplane? (HK15178 Analog Servo 10g / 1.4kg / 0.09s)
    Funkar denna starten till mitt plan? (Turnigy Heavy Duty Starter for 2-stroke)
    Även vad ska man ha för batteri till en starter som den?

    Och vad rekommenderas i en fältlåda för metanol plan?

    Kommer tillägga motortyp imorgon men har ej papperna inne och att springa i garaget klockan fyra är nog igen idé

    Tackar på förhand Niklas.

  2. #2

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Du skriver inte vilken storlek det är på ditt Ace Ultimate men gissningsvis så är det lite större om du kör med metanol.
    Då bör du gå upp i storlek på servon. En Ultimate är ju inte precis någon CUB så du får nog ta rätt så starka servon.
    Är det en Ultimate med runt .40 motor så gå gärna upp till ca 5 kg dragkraft på servon. En bränslemodell vibrerar alltid så det går knappast att ha de allra minsta servon på grund av det heller.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  3. #3


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Nja - om inte minnet sviktar så är det en rätt liten och dessutom tung kärra som antagligen heter ACE R/C Simple Series Ultimate Bipe, Tror den är strax över 80 cm i spännvidd och antagligen behöver en bantningskur för att få vettiga flygegenskaper. Men det är inga egna erfarenheter utan bara vad jag sett och läst. Och vilken starter du skall använda beror ju på storleken av motor. Riktigt små förbränningsmotorer brukar kräva bättre fart i startern och jag såg så sent som i helgen en starter anpassade till småmotorer (runt 1-2 cc) och den var det ett väldigt högt varvtal på jämfört med våra standardstarters...
    Roger

  4. #4

    Standard

    Planet har en vingspann på 33" så ungefär 84cm. Och motorn jag är ägare till är en Thunder Tiger GP-15. Tror den är rätt tung för sin storlek därav vill jag hålla vikten nere så mycket som möjligt.

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    ACEs lilla Ultimate är ett fint flygpan avsett för en .10-.20 2-takts glödstiftsmotor. Angiven vikt är 28-34 oz (dvs. ca. 790-960 g). Tyngre än så vill man nog inte ha en så pass liten modell.

    Du behöver ingen elstarter till en TT 15 GP, fel använd kan startmotorn göra större skada än nytta på en så liten motor. Inte heller behöver du någon startpanel. En "chicken stick", dvs. en pinne som man trätt en bit trädgårdsslang över för att skona propellern fungerar utmärkt för att slå igång motorn. Utöver detta behöver du en glödstiftklämma med ack (1,2 V NimH med så stor kapacitet som möjligt) för att kunna starta motorn. Jag gillar glödstiftsklämman nedan med sladd som man löder fast i NimH-ackens lödöron, men det finns även varianter där ack och glödklämma sitter ihop som en enhet.

    Bränsle behövs förstås också. Eftersom motorn är glidlagrad ska du inte snåla med oljan, 20% olja, syntet eller ricin, rekommenderas. Har du möjlighet att få fatt på nitrerat bränsle så kommer motorn att gå lite jämnare och bli lite mer okritisk på nålinställningen än om du kör helt "onitat". 5-10% nitroinblandning brukar räcka bra. För fullständigheten skull ska jag tillägga att många använder bränsle helt utan nitro.
    Bränslet kan du ha i en plastflaska som du monterar en slang med bränslefilter på (finns även att köpa färdigtillverkade). En bränslepump behövs knappast för att fylla en tank som rymmer knappt en deciliter.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Br__nsleflaska_2_4b68262a7cde4.jpg 
Visningar:	86 
Storlek:	9,6 KB 
Id:	37980Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	dubp1337.jpg 
Visningar:	80 
Storlek:	23,5 KB 
Id:	37981

    Styrkemässigt räcker nog servona som du föreslår till, men jag vill utfärda en liten varning avseende vibrationståligheten. Det förekommer ganska kraftiga högfrekventa vibrationer i en förbränningsmotordriven modell och det utsätter växellådorna i servona för större påfrestningar än vad som är fallet i eldrivna modeller. Själv hade jag därför valt att gå upp lite i storlek till miniservon istället för microservon. Andra som har specifik erfarenhet av de föreslagna servona kan kanske kommentera?

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	a2609877-57-IMG_1949.JPG 
Visningar:	107 
Storlek:	178,9 KB 
Id:	37979

    Edit: Ser man på! Här finns en bygglogg.
    Senast redigerat av Michael den 2013-04-02 klockan 17:07.

  6. #6
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    HK:s servo är notoriskt dåliga till metanol, de skakar söder då lödningarna inuti inte håller måttet.
    Jag tror du behöver gå upp i storlek för att högkvalitetsservo ska tåla skakningarna. Jag skulle valt Hitec HS81, som väger 16 gram i stället för 10 gram.
    fredrik

Liknande ämnen

  1. Spektrum DX-7 Inköp, men var...
    Av Eneby1 i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2009-08-14, 21:17
  2. inköp av radio.
    Av jocken90 i forum Helikopter
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2007-07-06, 23:48
  3. sugen på inköp
    Av jocken90 i forum Helikopter
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-06-17, 11:32

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •