Reklam

 
Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Mobilsändare och UHF?

  1. #1

    Angry Mobilsändare och UHF?

    Tjena, funderar på vad som är knas med min UHF setup.
    Har testat det mesta för att få iordning på det vid det här laget.

    Olika antenner:
    Dipoler matchade till min frekvens (trimmade).
    Turnstile (Till RX) med Moxxon (Till TX) horizontell polarisering.
    Diamond SRH771 (Original) till TX.

    Jag kör med OpenLRS (firmware OpenLRSng v3.5 och även tidigare versioner är testade).
    OrangeRX och DTF UHF mottagare har jag testat,
    Kört med OrangeRX 100mW Tx modul och med en hemmabygd OpenLRSngTx (v1.1) RFM23BP (1W men jag kör den på 3.3V så det är nog mer runt 400mW).
    dubbelkollat alla lödningar i OrangeRx enheterna (litar inte på kineserna), och t.om. testat att byta ut RFM22 kretsarna mot sprillans nya ifall dom skulle vara trasiga...

    Grejen är den att räckvidden är sämre än det jag åstadkommit med min 2.4GHz oboostade utrustning!
    Kommer ca 1.2-1.5 km sedan blir det failsafe...

    Nu tog jag en promenad i skogen för ett tag sen (letade efter ett krashat plan) och märker att där står en fet mobil sändare ca 500m från där jag brukar få failsafe... 2G/3G/4G antar jag, dessa kör väl på ca 870MHz och klämmer ut rätt många Watt?

    Kan detta vara mitt problem mån tro? typ att dom spiller ut lite skit i andra lägre harmoni frekvensen 870 / 2 = 435 vilket är min frekvens (cirkus). Nån som har några tankar kring detta?

    Någon på forumet som också kör OpenLRS?

    Jag är inte riktigt beredd att gå o fläka ut plånkan för ett helt nytt UHF system, då jag investerat en hel del tid och pengar i mitt existerande. Måste bara få det att funka...

    Skall testa nästa gång jag är ute och gå runt med laptop och UHF scanner och se vad som försigår, men jag tänkte fråga först här.

    /Frustrerad

  2. #2

    Standard

    Gissar på dålig filtrering i mottagaren, Hobbykings billiga saker är ju inte direkt kända för att ha kvalitets komponenter eller erforderliga filter steg på radio modulerna. I de dyrare LRS systemen är just filter stegen det som de satsat mest på för att bli så pass bra mot yttre störningar.

    Om du har en gopro kamera i maskinen kan det även vara den som är del i boven då den strålar ut mkt på UHF bandet.

    Jag har själv Scherrer och har "provocerat" mina maskiner framför diverse master och har hittills inte varit med om att jag har fått störningsproblem. Däremot GoPron för nära RX kan ge märkliga bieffekter.
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  3. #3

    Standard

    /Flyttade tråden till mer passande ställe...

    Det låter vettigt. Dock så har RF kretsen (RFM22 från HopeRF) en del filtrering i sig, åtminstone digitalt. Och DTF UHF mottagarna har filter (LFCN-490 lågpass), men säger du att du provocerat ditt TSLRS system med radiomaster på nära håll så kanske det är läge att testa ett annat system för mig.
    Helt med på att man får vad man betalar för...

    Kör ej med GoPro, dock så höjs spektrumet ganska rejält (kan man säga så? =) av min standard kamera 520TVL (har sett det med spektrum analys programmet till OpenLRS), men det räcker med några cm bort med antennen från kameran så märks det inte av. Körde senast nu med turnstile antennen tejpad en bra bit ut på ena vingen på min EasyGlider. Har tvinnat alla kablar osv. och kör med ferrit ringar mot videosändaren. Videon (1.3GHz) spyr ut lite skit kring 453Mhz (1360/3) men jag håller mig runt 335 MHz med RC länken så det borde inte vara nåt problem...

    Hur funkar RSSI på ditt Sherrer system? Har du relativt stabil RSSI upp till 1km?
    Med OpenLRS så avtar RSSI ganska fort med ökat avstånd (åtminstone för mig, men det verkar vara så för andra också då jag kikat omkring på t.ex. Youtube).

    Ett exempel (på OpenLRS beteende).

    0m = 233 (min 0, max 255).
    10m = 200
    100m = 160
    500m = 120
    1000m = 90-100
    (Sen har jag inte kommit längre).

    Skall testa att flyga på nåt annat ställe också nångång i framtiden.





  4. #4

    Standard

    din kamera verkar vara störande

    Klä den i folie och testa igen...

    Vad gäller masten så har ju tex Flitetest flugit mycket i närheten av en stolpe och haft stora problem nära den...


    Jag har själv Orange 433 och har inga som helst problem med dessa...

    Antennerna jag använder

    Turnstile på flygplanet

    Dipole på radion
    (eller nagoya 771)
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  5. #5

    Reg.datum
    jul 2013
    Inlägg
    47
    Jobb
    IT Nörd
    Klubb
    Mantorp

    Standard

    Nån som har en rf scanner i närheten du kan låna o testa? Jag har flugit i närheten av sånna stolpar och det blir FS rätt snart.
    Vare sig 2.4 eller 5.8 fixar stolparna och radiobruset och uteffekten som är i deras närhet skulle jag gissa stör ut det mesta på nära håll...

  6. #6

    Standard

    335mhz? Inte konstigt om du har dålig range. Det är helt fel frekvens för dina antenner och 335mhz andvänds helt säkert till något annat som spyr ner bandet.

  7. #7
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Jag hade samma problem med DragonLink(fick 1400m, till FS) tills jag möblerade om- och separerade grejorn och nu har jag varit en mil bort, med bibehållen RSSI. Vad jag gjorde var att flyttade ut antennen lägst ut på modellen och därefter UHF mottagaren med antennen negativt ner. På andra vinghalvan monterade jag vtx så långt ut på vingen som möjligt. Hårt tvinnade kablar på allt, raka kablar(inga knyten), inga jordloopar och filter till matningen av vtx.
    Ken
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  8. #8

    Standard

    Vad händer om du flyger bort från stationen, i rakt motsatt riktning mot vad du brukar?


    Citat Ursprungligen postat av LiPoDude Visa inlägg
    Tjena, funderar på vad som är knas med min UHF setup.
    Har testat det mesta för att få iordning på det vid det här laget.

    Olika antenner:
    Dipoler matchade till min frekvens (trimmade).
    Turnstile (Till RX) med Moxxon (Till TX) horizontell polarisering.
    Diamond SRH771 (Original) till TX.

    Jag kör med OpenLRS (firmware OpenLRSng v3.5 och även tidigare versioner är testade).
    OrangeRX och DTF UHF mottagare har jag testat,
    Kört med OrangeRX 100mW Tx modul och med en hemmabygd OpenLRSngTx (v1.1) RFM23BP (1W men jag kör den på 3.3V så det är nog mer runt 400mW).
    dubbelkollat alla lödningar i OrangeRx enheterna (litar inte på kineserna), och t.om. testat att byta ut RFM22 kretsarna mot sprillans nya ifall dom skulle vara trasiga...

    Grejen är den att räckvidden är sämre än det jag åstadkommit med min 2.4GHz oboostade utrustning!
    Kommer ca 1.2-1.5 km sedan blir det failsafe...

    Nu tog jag en promenad i skogen för ett tag sen (letade efter ett krashat plan) och märker att där står en fet mobil sändare ca 500m från där jag brukar få failsafe... 2G/3G/4G antar jag, dessa kör väl på ca 870MHz och klämmer ut rätt många Watt?

    Kan detta vara mitt problem mån tro? typ att dom spiller ut lite skit i andra lägre harmoni frekvensen 870 / 2 = 435 vilket är min frekvens (cirkus). Nån som har några tankar kring detta?

    Någon på forumet som också kör OpenLRS?

    Jag är inte riktigt beredd att gå o fläka ut plånkan för ett helt nytt UHF system, då jag investerat en hel del tid och pengar i mitt existerande. Måste bara få det att funka...

    Skall testa nästa gång jag är ute och gå runt med laptop och UHF scanner och se vad som försigår, men jag tänkte fråga först här.

    /Frustrerad

  9. #9

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av neu Visa inlägg
    335mhz? Inte konstigt om du har dålig range. Det är helt fel frekvens för dina antenner och 335mhz andvänds helt säkert till något annat som spyr ner bandet.
    Ah, skrev fel: 435Mhz skall det såklart vara.

  10. #10

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av LiPoDude Visa inlägg
    Ah, skrev fel: 435Mhz skall det såklart vara.
    hehe misstänkte det

    Har en hög med OpenLRS grejer från hk liggandes. Dom har bara skapat problem. Behöver en enorm kondensator för att inte få brownouts och det är bara problem med det. Blev till att köpa mig att EZuhf system.

    Tänkte faktiskt se om jag kan få liv i det men den stora kondensatorn gör det så jädra klumpigt.

  11. #11

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av UndCon Visa inlägg
    din kamera verkar vara störande

    Klä den i folie och testa igen...

    Vad gäller masten så har ju tex Flitetest flugit mycket i närheten av en stolpe och haft stora problem nära den...


    Jag har själv Orange 433 och har inga som helst problem med dessa...

    Antennerna jag använder

    Turnstile på flygplanet

    Dipole på radion
    (eller nagoya 771)
    Har lagt till aluminium folie kring kameran på min godo lista nästa flight nu, tack, bra tips... Skall folien jordas? Hur går detta tillväga isf. Har för mig att det är svårt att löda nåt på folie

    Vad har du för ungefärlig räckvidd med ditt system och kan du kort beskriva hur din RSSI beter sig med ökat avstånd?
    Vilken firmware version är det du kör?

    kah kodade om rssi implementationen till att bli mer " linqquality" i v3.5.
    kör du 100mW?
    Har du några mobilmaster i din närhet?
    Många frågor...

    Angående antennerna så kör vi typ samma då... Jag kanske lott ihop min turnstile fel men det borde inte vara fallet, rätt noga med sånt...
    En liten kul detalj med den diy guiden du länkade är att det för mig råder tvivel om den exakta längden på de kortare segmenten, i videon nämner han: 5.85 inches men kukarman på instruktionerna på Fpvlab så nämner han att dem skall vara 5 7/8 inch = 5.875. Mindre detalj,men vad körde du med?

  12. #12

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av hawken Visa inlägg
    Nån som har en rf scanner i närheten du kan låna o testa? Jag har flugit i närheten av sånna stolpar och det blir FS rätt snart.
    Vare sig 2.4 eller 5.8 fixar stolparna och radiobruset och uteffekten som är i deras närhet skulle jag gissa stör ut det mesta på nära håll...
    Scanner finns inbyggt i OpenLrs, skall komma ihåg att scanna området nästa gång jag ger mig ut. Sist jag flög hade jag programmerat in lite extra information som mottagaren skickade till min OSD (MinimOsd) som bla mätte bakgrunds noise... Vart inte helt klockrent men noise steg upp ganska hastigt då jag närmade mig antennen men inte så högt så att det skulle orsaka failsafe. Men det är klart att antennen kanske orsakar konstigt RF fält som inte enbart kan mätas på den frekvensen jag mottager på, vet ej tillräckligt om RF för att kunna utesluta det.
    Skall man vara endast nojjig för höga peakar på ens egen frekvens eller höga peakar i närheten rent allmänt?

  13. #13

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av neu Visa inlägg
    hehe misstänkte det

    Har en hög med OpenLRS grejer från hk liggandes. Dom har bara skapat problem. Behöver en enorm kondensator för att inte få brownouts och det är bara problem med det. Blev till att köpa mig att EZuhf system.

    Tänkte faktiskt se om jag kan få liv i det men den stora kondensatorn gör det så jädra klumpigt.

    Rätt skall vara rätt



    Det är sant, även se över alla lödningar, men det går ju rätt snabbt... Så här löste jag kondensatorn ( sätt den på 3.3V linjen)


    Är du nöjd med ditt EzUHF annars? funkar det utan strul / störningskänsligt?

  14. #14

    Standard

    Ok, intressant. Jag har tvinnade kablar på allt förutom servona till vingarna kom jag på nu, skall fixa dem. Samt även se över ifall det kan finnas nån jordloop. Men tänkte på det när jag satte ihop det fast jag kan ju dubbelkolla. Man skall tänka 'sjöstjärna' vill jag minnas, alltså jord i mitten, max en jord ut till alla enheter och inte leda jord mellan olika komponenter, är det rätt tänkt?

    Ang. raka kablar har jag nog lite att fixa till där. Har en bunta i nosen (med tvinnade kablar) som är mer som en klump, kanske inte helt ok...

    VTX antenn och sändare är längst ut på röven i planet, turnstile halvt ute på ena vingen. så där är "ganska" god separation (bilder bifogade).

    Kan göra en ny turnstile med längre koax möjligtvis och korta av en del kablar. Det är rätt trångt i nosen...
    Kan mottagaren bli störd av att ha servos så nära inpå? kanske skall linda in hela mottagaren i alu-folie och flytta bak den in i flygplanskroppen?
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_20140127_182755.jpg 
Visningar:	113 
Storlek:	66,1 KB 
Id:	43431   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_20140127_182612.jpg 
Visningar:	99 
Storlek:	68,6 KB 
Id:	43430   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_20140127_202220.jpg 
Visningar:	119 
Storlek:	68,1 KB 
Id:	43433   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_20140127_202340.jpg 
Visningar:	107 
Storlek:	124,9 KB 
Id:	43434   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_20140127_202350.jpg 
Visningar:	111 
Storlek:	120,5 KB 
Id:	43435  

    Senast redigerat av LiPoDude den 2014-01-27 klockan 21:49. Anledning: Bildtillägg

  15. #15

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Halcon Visa inlägg
    Vad händer om du flyger bort från stationen, i rakt motsatt riktning mot vad du brukar?
    Bra ide, skall helt klart testa nästa gång. Börja vid mobil antennen liksom...
    Senast redigerat av LiPoDude den 2014-01-31 klockan 16:28.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •