Reklam

 
Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123
Resultat 41 till 55 av 55

Ämne: Range-test med fatshark 5.8 ghz 250mW

  1. #41

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Fluf Visa inlägg
    Whoping f-ing doo!!!

    Var över 2000m i dag med FatSHark AttitudeSD med original 250mW och FS-Spiro svampar med bibehållen bild

    Detta var på åkerfält och ganska lågt (250-300m) och inga radiostörningar i närheten.

    FS AttitudeSD m spironet
    FS 250mW 5.8GHz Tx med spironet (senaste generationen)
    FrSky Tx m original whip antenn 2,4GHz
    FrSky Rx D8

    Jag vände pga att LiPo var på 50%, så kanske kunde fått några hundra meter till.

    Helt galet med 5.8GHz 250mW utan riktade antenner.

    Filmade du något? Vore kul att se. Väntar fortfarande på mina Attitude från HK.

  2. #42
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Fick inte film från 2km flygningen men fick lite annat från kortare flygningar (1,5km) dock inte från groundstation utn GoPro filmat, mekar en del med inställningarna så det är inget direkt intressant att se tyvärr.
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  3. #43

    Standard

    Coolt med sån räckvidd med den utrustningen.
    Förresten, det är en snubbe som heter fluf på rcgroups.com som skriver i samma tråd som jag men det är inte du va ? Han verkar inte bo i sverige.

  4. #44
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Copterdude Visa inlägg
    Coolt med sån räckvidd med den utrustningen.
    Förresten, det är en snubbe som heter fluf på rcgroups.com som skriver i samma tråd som jag men det är inte du va ? Han verkar inte bo i sverige.
    Nop, tror jag heter Fluf77 där, Fluf var taget...
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  5. #45
    MagnusStrömqvists avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    401
    Jobb
    Teknisk säljare
    Klubb
    Höka Halmstad

    Standard

    Har en fråga här. Är helt ny på fpv och börjat läsa in mig på forumen. Tänker köpa fatshark attitude sd paketet 5.8 på electaronicarc http://www.electronicarc.com/catalog...24e63dc6ee5f6e och lägga på 600 mW sändaren/spironet bollantenn. Vad blir räckvidden ungefär? Flyger i öppna landskap, platt mark (åker).
    Vidare har denna headtracking (migtracker v4 ) hur funkar det dels med min 2.4 futaba 8j och osd-autopilot jag tänker köpa till Arkbird http://www.aliexpress.com/store/prod...718528941.html ? Alltså går headtracking genom futaban? Eller 600 mWaren?
    Och vad händer med OSD interfacet (tänker då främst på horisontlinjen) när jag vrider/höjer på huvudet? Jag tittar snett ner åt höger säger vi, justerar sig horisontlinjen upp då eller följer den med ner i marken så att säga?

    Övrig info: sätter ihop en Super Sky Surfer 2400mm för ändamålet och beräknar max 1500 m som realistisk radie på min flygning. Ser ni något annat som ser galet ut i mitt tänk/set up här hojta gärna till.

    En grej till kan jag driva allt med en stor lipo 3cell typ 4500mAh? Motor esc avsedd för 3cells, likaså Arkbirden... Eller bättre med två sep batterier?

    Tackar på förhand!
    Byta/köpa? Hör av dig!
    Pistonpowered:
    112” 3W Mustang, DLA116cc rad
    90” Fokker D7 1/4, DLE55RA m autostart
    87” TC Flybaby, ASP 160 twin
    67” Bucker Jungmeister, Saito 125 4takt
    60” Fokker D7 m Saito 82B 4takt
    El drift: F3A sebart Wind Pro
    Sändare: Futaba 18MZ, 16IZ

  6. #46
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Räckvidden är helt individuellt från maskin till maskin med antenner (placeing, sort, etc), störningar från kamera, esc, motor radio med mera.

    5,8GHz är INTE lämplig om man skall ha långa avstånd. Jag har kommit 2km med standard 250mW sändaren och det är bland det längsta jag har hört med den. Med 600mW och ideala förhållanden kanske jag gissar 3-4km (dubbla effekten och du får 50% mer räckvidd mellan tummen och pekfingret).

    Den nya 250mW har bra mycket bättre precision än den gamla 250mW har jag hört och därmed får bättre räckvidd.

    Du kan driva allt på samma, även om det är rekommenderat att köra på olika för att minimera störningar och sprida riskerna.

    OSD'n skiter i vart kameran pekar så den falska horisonten stannar kvar där den är om du vrider ner kameran, på så sätt kan du navigera med instrumenten även om du tittar rakt ner i backen.
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  7. #47
    MagnusStrömqvists avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    401
    Jobb
    Teknisk säljare
    Klubb
    Höka Halmstad

    Standard

    Tack för snabbt svar Fluf
    Byta/köpa? Hör av dig!
    Pistonpowered:
    112” 3W Mustang, DLA116cc rad
    90” Fokker D7 1/4, DLE55RA m autostart
    87” TC Flybaby, ASP 160 twin
    67” Bucker Jungmeister, Saito 125 4takt
    60” Fokker D7 m Saito 82B 4takt
    El drift: F3A sebart Wind Pro
    Sändare: Futaba 18MZ, 16IZ

  8. #48
    rfnoises avatar
    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    330
    Jobb
    IT
    Klubb
    Kungsholmen STHLM

    Standard

    Lägger in en brasklapp! Vi har nu kört 4-5km med Rangevideos 20$ 5.8 moduler på 200mw och tllhörande RC305 RX. Klockren bild. Kör med egna klöver och egentillverkad helical på 5varv. Fördelen är att de är grymt små och lätta och jäkligt prisvärda. Fatsharks grejjor är visserligen plug n play men jag var ändå tvungen att göra ett eget rf filter istället för det som var med för att få bra bild.

    Finns en guide som vi gjort på www.fpvteamsweden.com om hur vi moddar sändaren för att den ska funka bra. Vi har testat att lägga på kondingar på + och Video in men märker inga skillnader i bild.

    Många av oss har med detta bytt ut mottagaren i fatsharksen mot modulen i 305an. Rätt gött att kunna köra med 20$ sändare om man har många flygtyg!
    Det går alltid att bygga om och bygga bättre!

  9. #49

    Standard

    Kan ingen moderator ändra Rage snart? :-D Ni verkar ju så fromma och snälla allihop ändå.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  10. #50
    rfnoises avatar
    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    330
    Jobb
    IT
    Klubb
    Kungsholmen STHLM

    Standard

    Haha!
    Det går alltid att bygga om och bygga bättre!

  11. #51
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Kan ingen moderator ändra Rage snart? :-D Ni verkar ju så fromma och snälla allihop ändå.

    Okej då, eftersom du ber så snällt
    /\/\vh // /\/\r J.

  12. #52
    MagnusStrömqvists avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    401
    Jobb
    Teknisk säljare
    Klubb
    Höka Halmstad

    Standard

    Har nu beställt Attitude settet med 600 mW TX, och SpiroNet "bollantenner". Skall bli kul att se räckvidd på detta paket. Kommer återkomma med info här i forumet med tiden.
    By the way följde headtracking, pan/tilt med servon, och OSD/RTH funktion Arkbird complete system med i beställningen. Sweeeet!

    La in en Turnigy 9x sändar beställning med FRSky modul och 5 dpi antenn också...Beräknad räckvidd nu på systemet 3 km.... YES!

    Eventuellt även på med en amplifier 1w till sändaren... Får se räckvidd först.
    Senast redigerat av MagnusStrömqvist den 2013-09-04 klockan 12:57.
    Byta/köpa? Hör av dig!
    Pistonpowered:
    112” 3W Mustang, DLA116cc rad
    90” Fokker D7 1/4, DLE55RA m autostart
    87” TC Flybaby, ASP 160 twin
    67” Bucker Jungmeister, Saito 125 4takt
    60” Fokker D7 m Saito 82B 4takt
    El drift: F3A sebart Wind Pro
    Sändare: Futaba 18MZ, 16IZ

  13. #53
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    http://youtu.be/l4O25REbI6Q

    Jag var ute och härjade i går kväll. Innan jag bestämde mig för att testa räckvidden så flög jag omkring i 8 minuter och det var synd då jag verkligen hade behövt de sista milliamperna för att ta mig fram till 5 km.

    Ingen rolig film, men ville testa, och jag behöver definitivt ett filter för att rensa upp video signalen, ingen som har ett liggande jag kan köpa?

    Det roliga var att när jag skulle landa så var det så mörkt att jag inte kunde se vingen, så det blev Googles landning.
    5 km är helt möjligt att nå, skall satsa på bättre batteri och ett filter, då tror jag att ett par kilometrar till är möjligt.
    Ken
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  14. #54

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Kenneth E Visa inlägg
    http://youtu.be/l4O25REbI6Q

    Jag var ute och härjade i går kväll. Innan jag bestämde mig för att testa räckvidden så flög jag omkring i 8 minuter och det var synd då jag verkligen hade behövt de sista milliamperna för att ta mig fram till 5 km.

    Ingen rolig film, men ville testa, och jag behöver definitivt ett filter för att rensa upp video signalen, ingen som har ett liggande jag kan köpa?

    Det roliga var att när jag skulle landa så var det så mörkt att jag inte kunde se vingen, så det blev Googles landning.
    5 km är helt möjligt att nå, skall satsa på bättre batteri och ett filter, då tror jag att ett par kilometrar till är möjligt.
    Ken
    Vad körde du med för sändare och antenner?

  15. #55
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Immersion 600mW - Cross finns på readymaderc
    Googles Dominator med mottagarmodul, Rx clower eller leaf köpt på Hobbyking.

    Tack för RTH funktionen som jag anser är den viktigaste tillbehöret.

    Märker att det är störningar vid jämna 1000m tal, när man flyger igenom det så kommer bilden igen och så håller det på.

    Batteriet höll på att ta slut vid 4km så jag bestämde mig för att vända över motorvägen, när jag slog på autopiloten dog videolänken så jag slog på FY30A istället och nästan nollade Stab. Gain. och bilden kom tillbaka.
    Det är intressant detta med videolänk och kommunikation, en helt ny värld för mig.

    Såg även att DL gick ner till ca: 69%, skall justera antennen lite till borde ligga på 100%.
    Ken
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

Liknande ämnen

  1. FatShark Attitude OK?
    Av bjerred i forum FPV Markstation, Googles, DVR mfl
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2013-08-07, 16:25
  2. Fatshark RCV 922
    Av Ryssen i forum FPV Markstation, Googles, DVR mfl
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2013-04-02, 21:24
  3. skigoggle mod Fatshark
    Av kajakmannen i forum FPV Markstation, Googles, DVR mfl
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-02-07, 00:51
  4. FatShark Goggles?
    Av Ålänning i forum FPV Markstation, Googles, DVR mfl
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-12-26, 11:19
  5. Fatshark RX
    Av Jonnta i forum FPV Markstation, Googles, DVR mfl
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-08-24, 21:02

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •