Reklam

 
Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 55

Ämne: Range-test med fatshark 5.8 ghz 250mW

  1. #1

    Standard Range-test med fatshark 5.8 ghz 250mW

    Testade mina fpv grejer på riktigt nu när jag installerat nya modulen i radion.

    Fatshark Predator V2 5.8 ghz 250mW med spironet antenner...

    Se själva hur de fick

    http://youtu.be/7xHLv9d7JR0

    Jag är riktigt nöjd....

    // frajje


    Sent from my iPhone using Tapatalk 2

  2. #2
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Nice, ser mycket likt ut den utrustning jag har och har på gång (9x mer er9x och FrSky) samt någon form av FatShark 5.8GHz.

    Är det den nya Fatshark Tx/Rx som skulle vara så mycket mer precis i sin signal att den behövde mindre styrka för mer range? Verkar så

    Ang RTH, vad använder du för utrustning till den, såg inget om vilken OSD eller GPS utrustning du hade på den.

  3. #3
    PinDukes avatar
    Reg.datum
    jun 2012
    Inlägg
    497
    Jobb
    Tangentbordstryckare
    Klubb
    South of Heaven

    Standard

    Det ligger i linje med vad du kan få ut av det systemet med vanliga antenner.
    Vill du kunna flyga längre behöver du en annan antenn på mottagaren, typ Helix.
    Och om du vill slippa backa eller flyga på sidan kan du prova att montera antennen på quaden nedåt i stället för uppåt, om du har tillräckligt höga armar för att den inte skall ta i marken.

  4. #4

    Standard Rage-test med fatshark 5.8 ghz 250mW

    Citat Ursprungligen postat av Fluf Visa inlägg
    Ang RTH, vad använder du för utrustning till den, såg inget om vilken OSD eller GPS utrustning du hade på den.
    Om de är nya eller inte vet jag inte. Men skulle gissa på de

    Gör med naza och gps på tbs'en... Funkar klockrent. Lite pricy dock... Men den håller vad den lovar


    Sent from my iPhone using Tapatalk 2

  5. #5

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av PinDuke Visa inlägg
    Det ligger i linje med vad du kan få ut av det systemet med vanliga antenner.
    Vill du kunna flyga längre behöver du en annan antenn på mottagaren, typ Helix.
    Och om du vill slippa backa eller flyga på sidan kan du prova att montera antennen på quaden nedåt i stället för uppåt, om du har tillräckligt höga armar för att den inte skall ta i marken.
    Hur pass bra ville får man ut av en helix antenn så?! Man vill ju kunna flyga ut en del på sidorna och inte bli begränsad till rakt fram. Iofs kan man ju röra på huvudet åt den riktningen.

    Ja, den ena spironet antennen har ju en längre rot en den ena.. Har den långa på brillorna och den korta på quaden. Spelar de någon roll? Kan man kanske byta och böja mer antennen under chassit? Iofs skulle man ju kunna montera videortx på "core" platsen och böja ner antennen under... Aldrig sett någon göra så.. Därför har jag inte brytt mig om att prova..


    Sent from my iPhone using Tapatalk 2

  6. #6
    PinDukes avatar
    Reg.datum
    jun 2012
    Inlägg
    497
    Jobb
    Tangentbordstryckare
    Klubb
    South of Heaven

    Standard

    Även om en Helix i första hand är en riktad antenn innebär det inte att täckningen = 0 på sidorna och bakåt.
    På nära håll kan du flyga runt om en Helix och fortfarande ha bild.

    Sedan om man gör en Helix för montage på goggles är det som du säger inget problem eftersom vrida på huvudet åt det håll man flyger är världens enklaste "antenna tracker"

    Du bör nog inte byta plats på dina spironet antenner men det är inget problem att montera den korta nedåt i stället för uppåt.

  7. #7

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    501
    Klubb
    Edefors Penguins

    Standard

    Jag har min vtx monterad på core-platsen med en spironet som pekar mot backen, precis som du beskriver, Frajje

  8. #8
    rfnoises avatar
    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    330
    Jobb
    IT
    Klubb
    Kungsholmen STHLM

    Standard

    Nice! Har samma 250mw sändare och antenner på min speed quad och kör den med FS Attitude för snabba missions Har varit ute på 15m höjd 5-600m bort med klockren bild. Good shit!
    Det går alltid att bygga om och bygga bättre!

  9. #9

    Standard

    Verkar lovande. Inte ens mitt 1,2 system med klöver räcker så långt...

    Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2

  10. #10
    rfnoises avatar
    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    330
    Jobb
    IT
    Klubb
    Kungsholmen STHLM

    Standard

    Har i princip gått över helt till 5.8ghz(har lite 1,3 kvar i lådorna) pga formfaktorn. Sändare stor som ett frimärke(RV) och liten antenn som lätt kan byggas in i ett skyddande hölje. Vi har kört +2km med spironet på flyg och hemmagjord helical på goggles med klockren bild.

    /Calle
    Det går alltid att bygga om och bygga bättre!

  11. #11

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av rfnoise Visa inlägg
    Har i princip gått över helt till 5.8ghz(har lite 1,3 kvar i lådorna) pga formfaktorn. Sändare stor som ett frimärke(RV) och liten antenn som lätt kan byggas in i ett skyddande hölje. Vi har kört +2km med spironet på flyg och hemmagjord helical på goggles med klockren bild.

    /Calle
    Mina senaste videos kommer jag längre.. Lyckades klämma ut 3.2 km med 250mW tx med endast spironet antenner och FS brillorna.

    Köpte lite nya grejer. Duo5800, 600 tx och en fem snurrad helix antenn. Har kommit 3.5 km hemifrån men då va de inte bilden som gav vila utan radio signalen! Ska fixa någon rikt antenn eller slänga på en booster som jag har liggandes.. Men då blir nästa problem batterier.. Ska prova med min bixler 2:a

    http://youtu.be/ik7DZWyQ9u4
    http://youtu.be/JqNEhL81qbQ


    Sent from my iPhone using Tapatalk 2

  12. #12

    Standard

    Kändes rätt skönt när du landat va ?
    Kul att se att grejorna klarar såpass lång räckvidd, har samma utrustning Attitudes, spironets och 250mw som jag inte installerat ännu.

  13. #13
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av frajje Visa inlägg
    Mina senaste videos kommer jag längre.. Lyckades klämma ut 3.2 km med 250mW tx med endast spironet antenner och FS brillorna.

    Köpte lite nya grejer. Duo5800, 600 tx och en fem snurrad helix antenn. Har kommit 3.5 km hemifrån men då va de inte bilden som gav vila utan radio signalen! Ska fixa någon rikt antenn eller slänga på en booster som jag har liggandes.. Men då blir nästa problem batterier.. Ska prova med min bixler 2:a

    http://youtu.be/ik7DZWyQ9u4
    http://youtu.be/JqNEhL81qbQ


    Sent from my iPhone using Tapatalk 2
    Sweet, har precis börjat med mina AttitudeSD och 250w tx (med FS Spironet). Har inte testat räckvidden ordentligt ännu. Men skoj som F-N är det!

  14. #14
    rfnoises avatar
    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    330
    Jobb
    IT
    Klubb
    Kungsholmen STHLM

    Standard

    Sjysst!!
    Det går alltid att bygga om och bygga bättre!

  15. #15
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  16. #16

    Standard

    finns det någon här som kan uppskatta ungefär hur långt jag kommer med 100mw 5.8 med klöver/skew med fri sikt?

  17. #17
    rfnoises avatar
    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    330
    Jobb
    IT
    Klubb
    Kungsholmen STHLM

    Standard

    Kring 1km men det beror på som alltid. Vi har kört över 2,5km med RV 200mw 5.8 och egna klöver/helical. Inte ett brus!
    Det går alltid att bygga om och bygga bättre!

  18. #18

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    väntar på den dagen då du kommer sätta quaden i huvudet på någon pga batteritorsk .
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  19. #19

    lassebetongs avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Inlägg
    1 257
    Jobb
    Fabriksbetongsprocesstekniker
    Klubb
    Tranås MFK, Ödeshögs MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av simonarvestrand Visa inlägg
    väntar på den dagen då du kommer sätta quaden i huvudet på någon pga batteritorsk .
    Ja eller i insuget på ett flygplan kanske.
    En av de senaste videofilmer visar banänden på Malmens flygfält om jag inte misstar mig.
    //Lasse

  20. #20

    Standard

    Spännande det här! Har precis beställt Fatshark Attitude (med 250 mW-sändaren) från HobbyKing som jag tänkte montera på min tricopter. Har aldrig flugit FPV förut och tänkte ta det lugnt i början (kanske max 100-200 m). Hur är antennerna som kommer i Attitude-paketet? Är de jättedåliga jämfört med spironetantennerna? Vad kan man förvänta sig för räckvidd med dem? 5.8 GHz är ju dessutom extra känsligt för hinder, måste man ha totalt fri sikt eller funkar det med ett eller ett par träd mellan sändare och mottagare?

Liknande ämnen

  1. FatShark Attitude OK?
    Av bjerred i forum FPV Markstation, Googles, DVR mfl
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2013-08-07, 16:25
  2. Fatshark RCV 922
    Av Ryssen i forum FPV Markstation, Googles, DVR mfl
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2013-04-02, 21:24
  3. skigoggle mod Fatshark
    Av kajakmannen i forum FPV Markstation, Googles, DVR mfl
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-02-07, 00:51
  4. FatShark Goggles?
    Av Ålänning i forum FPV Markstation, Googles, DVR mfl
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-12-26, 11:19
  5. Fatshark RX
    Av Jonnta i forum FPV Markstation, Googles, DVR mfl
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-08-24, 21:02

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •