Reklam

 
Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Någon med erfarenhet av Kalderéns Tummelisa?

Hybridvisning

Föregående inlägg Föregående inlägg   Nästa inlägg Nästa inlägg
  1. #1

    Standard Någon med erfarenhet av Kalderéns Tummelisa?

    Någon som har erfarenhet av Kalderéns Tummelisa? Framför allt vad gäller vikt och balansering.

    I manualen till modellen står vikten specad till 4200g, vilket förbryllar mig något då modellen tom väger närmare 3800g. Rekommenderad motorstorlek är 10cc, vilket torde bidra med ~500-600g? Utöver det tillkommer servo för trottel, tank med bränsle vilket jag tippar ger något hekto till? Hur stor tank installerar man typiskt i en dylik kärra?

    Efter elkonvertering tycks det oundvikligen krävas en hel del barlast i nosen för att få
    modellen att balansera som den ska, trots att ingenting installerats bakom tänkt tyngdpunkt. Det som besvärar mig är att modellens totalvikt då hamnar över specade 4200g.

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Har du byggt Tummelisan själv eller är det frågan om K&Ws ARF-skalamodell?
    Det är en konst att bygga lätt och när det gäller kortnosade WW1-liknande flygplan är varje grams viktbesparing i stjärtpartiet extremt viktig. Det finns nog ingen anledning att betvivla att Göran Kaldereéns prototyp vägde 4,2 kg flygklar, men det kan vara svårt att nå dit.
    Jag tror inte du behöver oroa dig för flygegenskaperna så länge vikten inte mycket överstiger 5 kg. Det finns rejält med vingyta att fördela vikten över och med en modern fyrtaktare (eller elmotor) är inte effekten något problem heller.

  3. #3

    Standard

    Min fråga avser Tummelisa från K&W. Den har en tomvikt på 3800g, vilket gjorde mig något förbryllad. Oavsett om man elkonverterar eller inte är det svårt, för att inte säga omöjligt, att åstadkomma en totalvikt på 4200g utan större ingrepp.

    En del viktbesparing är säkerligen möjlig om man byter till lättare klädsel på stjärtpartiet och den bakre kroppen.

  4. #4

    Standard

    Efter balansering väger den elkonverterade Tummelisan från K&W 4,9kg. Med gott om resurser i nosen är min förhoppning att den högre vikten inte ska vara till något bekymmer. Premiär när värmen kommit.

Liknande ämnen

  1. Någon som har erfarenhet av Dragonlink?
    Av Tokaz i forum FPV Radio 35 - 2.4 - LRS
    Svar: 30
    Senaste inlägg: 2014-09-29, 17:27
  2. Har någon erfarenhet av denna
    Av puggen i forum Elmodeller
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-11-18, 11:55
  3. Finns det någon som har erfarenhet av en pulsjet ?
    Av Jakob i forum Turbin och EDF modeller
    Svar: 56
    Senaste inlägg: 2007-10-26, 20:19
  4. Har någon erfarenhet av Kyosho Minium ??
    Av GöranB i forum Elmodeller
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-10-26, 19:05
  5. Någon som har erfarenhet av Feibao L39 1/7
    Av K-Å i forum Turbin och EDF modeller
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-09-28, 21:59

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •