Reklam

 
Sidan 3 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 41 till 60 av 63

Ämne: Taft Hobby Viperjet EPO, 90mm EDF/Mikroturbin

  1. #41

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlägg
    Frågan är om det inte stod 105mm i min manual, kör på det iaf och det funkar utmärkt.
    ...mätt med ställ ute eller inne?



  2. #42
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Ställ ute när jag mäter
    Superhero

  3. #43

    lennart wiklunds avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    274
    Jobb
    taxiförare,modellflygare
    Klubb
    Åre molanda flygförening

    Standard

    Hmm,jag mätte med ställen inne. Och då ligger lipoaccen längst in mot kretskortet....
    Flyger stampe 1/4med saito 120.Sig 1/4cub med saito91+flottörer.Arf Composit extra 300.2.30cm med 3W 50cc.Cristen Eagle1/3 med Zenoha62cc.Liten Cristen Eagle med os91
    samt.Alfas Sabre f86 Edf,går som ett skållat!
    Clamoto sport med saito 56. Above all extra 120,försedd med Roto 25cc bensin.kyosho edge 540,ligger i lådan ännu...saito 91 skall i denna

  4. #44
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av lennart wiklund Visa inlägg
    Hmm,jag mätte med ställen inne. Och då ligger lipoaccen längst in mot kretskortet....

    Ackar är lite klurigt, en 6S 5000mAh acke kan till detta flygplanet väga allt mellan 500 och 900 gram beroende på vilket märke det är. Väljer man den största rekommenderade och en med massa "C" så blir det tungt i nosen.
    Superhero

  5. #45

    Standard Placering ackpack

    Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlägg
    Ackar är lite klurigt, en 6S 5000mAh acke kan till detta flygplanet väga allt mellan 500 och 900 gram beroende på vilket märke det är. Väljer man den största rekommenderade och en med massa "C" så blir det tungt i nosen.
    För at få tyngdpunkten rätt fick jag flytta acken bakåt så mycket att jag var tvungen att göra en ackbrygga över MUB-kortet (vill ha det kvar så jag enkelt kan ta av vingarna, jag gör ev. om till bättre lösning senare). Försökte först att flytta kortet till höger mot/på insidan men ett par servokontakter sticker ut för långt från kortet och kommer då i kontakt med acken... Nu är TP 105 - 108 mm mätt från framkant vid delning vinge - kropp och ställ utfällt.

    Mätte dragkraft och blev lite besviken, endast 2,25 kg. Kanske beroende på att ackarna inte är inkörda än?

  6. #46
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Helirupert Visa inlägg
    Mätte dragkraft och blev lite besviken, endast 2,25 kg. Kanske beroende på att ackarna inte är inkörda än?
    Tumregeln säger 700watt per kg dragkraft. dvs 1600watt i din maskin. Det blir strax över 70A vilket är lägre än vad många verkar få. Det verkar som de flesta hamnar kring 100A på en 6S acke. (mät för att veta)

    Att köra in ackar är inget jag tror på, det är en gammal vandringssägen som lever kvar och jag har aldrig kunnat mäta några skillnader mellan ny och inkörd acke.
    Superhero

  7. #47

    lennart wiklunds avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    274
    Jobb
    taxiförare,modellflygare
    Klubb
    Åre molanda flygförening

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Helirupert Visa inlägg
    För at få tyngdpunkten rätt fick jag flytta acken bakåt så mycket att jag var tvungen att göra en ackbrygga över MUB-kortet (vill ha det kvar så jag enkelt kan ta av vingarna, jag gör ev. om till bättre lösning senare). Försökte först att flytta kortet till höger mot/på insidan men ett par servokontakter sticker ut för långt från kortet och kommer då i kontakt med acken... Nu är TP 105 - 108 mm mätt från framkant vid delning vinge - kropp och ställ utfällt.

    Mätte dragkraft och blev lite besviken, endast 2,25 kg. Kanske beroende på att ackarna inte är inkörda än?
    Vad vägens dina accar?? Mina väger 800 gram
    Flyger stampe 1/4med saito 120.Sig 1/4cub med saito91+flottörer.Arf Composit extra 300.2.30cm med 3W 50cc.Cristen Eagle1/3 med Zenoha62cc.Liten Cristen Eagle med os91
    samt.Alfas Sabre f86 Edf,går som ett skållat!
    Clamoto sport med saito 56. Above all extra 120,försedd med Roto 25cc bensin.kyosho edge 540,ligger i lådan ännu...saito 91 skall i denna

  8. #48

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av lennart wiklund Visa inlägg
    Vad vägens dina accar?? Mina väger 800 gram
    Mina väger också 800 gram. Nu (igår lördag) har den gjort maiden, för säkerhets skull hjälpte Lasse Palm mig (tack Lasse ;-). TP 110 mm med utfällt ställ: Maken till snäll maskin får man leta efter, inga tendenser till vingklipp. Den var även mycket lättlandad med full klaff. Den flög bra redan med halvgas och med fullgas går det att bosa på hyggligt.

    Jag ska mäta om dragkraften (och även strömmen med tångamperemätare), det måste varit fel på något sätt när jag mätte dragkraften förra gången.

  9. #49

    lennart wiklunds avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    274
    Jobb
    taxiförare,modellflygare
    Klubb
    Åre molanda flygförening

    Standard

    Spännande va!! Å grattis till maiden, ja visst är den otroligt snäll att flyga!och så rent som flyger sen!! Men nu måste vi kolla flygtiderna,vad har du för celler?? Själv köpte jag två Vortex accar från Singapore, jag flyger ca 6 minuter... Lite tunt tycker jag. Dock så har jag nu flygit den fyra gånger,dvs två cykler per paket.inbillade mej att jag fick längre flygtid på dom sista laddningarna, dvs den andra cyklern. Flög då 5 minuter och hade 2000 mah kvar i accen, dock lite lugnare flygning.Kolla för Guds skull skruvarna till servo oken.... Ett lossnade åt mej,nu var det ingen fara för det var till luckan till ena stället.Just nu är jag lite handikappad efter en axeloperation(Tack kjni för ditt underbara bemötande inför operationen)så jag är för närvarande enarmad.Därför ligger flygandes nere nu ett tag, men så fort jag kan börja röra armen ska jag kolla alla servoskruvarna!!! Rekommenderar dej att göra samma
    Flyger stampe 1/4med saito 120.Sig 1/4cub med saito91+flottörer.Arf Composit extra 300.2.30cm med 3W 50cc.Cristen Eagle1/3 med Zenoha62cc.Liten Cristen Eagle med os91
    samt.Alfas Sabre f86 Edf,går som ett skållat!
    Clamoto sport med saito 56. Above all extra 120,försedd med Roto 25cc bensin.kyosho edge 540,ligger i lådan ännu...saito 91 skall i denna

  10. #50

    Standard

    Jag kör med ett Turnigy nano-tech 6S 5000mah 35-70c. Har ca 5 flygningar med min. Flyger endast 3,5min och laddar då i ca 4000mah. Men jag är rätt så gasglad + att jag är nog rätt dålig på att flyga "smart" :-)

  11. #51

    Reg.datum
    sep 2012
    Inlägg
    6
    Jobb
    Säljare
    Klubb
    EMFK och HMFK

    Standard

    Hej, har ett 20 tal starter med min nu, efter diverse justeringar funkar den nu riktigt fint. Håller med föregående talare, kolla skruvarna till servooken, haft två som lossnat, en på landställsluckan och en på ett klaffservo, accen ett 6cells Gens på 5000 mah ligger längst bak mot kretskortet, har flyttat det succesivt bakåt. Fått förstärka roderyterna samt fenan med lite kolfiberstav, upplevde det hela lite sladdrigt i hög fart. Uppdaterade min direkt med en 12 blads Mercury motor , tycker den pinnar på ganska bra, upplever den klart starkare i vertikalerna än min Eflite Habu som är utrustad med std 80mm fläkten. Klart man är lite sugen på att jacka upp en av dessa kärror med en kolibri till vintern, verkar ju inte allt för komplicerat numera när det erbjuds färdiga konverteringskit, får helt enkelt överväga saken om det är värt 20-25 lax till, men kul verkar det ju absolut vara, Med vänlig hälsning Andreas i Ängelholm

  12. #52

    Standard

    Tack Lennart! ;-)

    Jag köpte med Vipern (som jag köpte av ML-Hobby) 2 st Dualsky 6S 22,2v 5000mAh 45C/6C. Har flugit mest på halvgas i 3,5 min, och då har jag förbrukat ca 2000 mAh. Det verkar (som du också tycker) att ackarna blir bättre efter ett par laddcykler (balanseringen blir bättre?)... Några servooksskruv var ej åtdragna, och insexskruven på landställen (de två som håller stället på "trådbenet") var lösa på bägge huvudställsbenen. Insexnyckeln glappade i insexskallarna på dessa så jag bytte ut till nya insexskruv. Låsvätskan i gängorna hade ej härdat så jag gjorde rent och använde LocTites blå och det hela verkar hålla ihop bra nu.

    Jag tycker maskinen är väl värt sitt pris och det lilla här ovan att kolla och fixa är enkelt och snabbt gjort. Att dessutom Mikael hörde av sig till mig efter mitt inlägg här för att kolla upp att allt var i sin ordning tycker jag är föredömligt .

    Tack Henke för info tips!

  13. #53

    Standard

    Tack för alla bra tips. Har min Viperjet liggande på posten nu. Var köper ni Tamjets ställ ?

  14. #54
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Helirupert Visa inlägg
    Tack Henke för info tips!
    Ingan fara, bara kul att någon har nytta av erfarenheterna.

    Citat Ursprungligen postat av Winder Visa inlägg
    Var köper ni Tamjets ställ ?
    Köpte direkt av Tamjet. Men det finns ju även Jet 1A som har bra grejor.
    Superhero

  15. #55

    lennart wiklunds avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    274
    Jobb
    taxiförare,modellflygare
    Klubb
    Åre molanda flygförening

    Standard

    Har nu gjort 10 flygningar med min,helt klart vart accarna lite bättre efter några cykler,flyger nu 6-7 minuter på dom. Men då får man fisflyga lite.märker på högfart att den liksom gungar,fladdrar lite i sidled!!! Kan det vara wingledsen som gör detta?eller kan det vara fenan som flexar?? Konstigt...hur som helst,jag gjorde en liten genomgång på maskinen igår,detta efter tot 4 starter.Som jag skrev tidigare,en servoskruv till luckan första flygningen,nu hade den andra farit men oket satt kvar...skruvar borta givetvis.hittade inga som passade så det fick bli en liten droppe ca lim i varje skruvhål.funkar bra. Jag skruvade ur både skev och klaff servona, alla skruvar lösa!!!! Drog åt dessa rejält.

    Överlag så är jag mer än nöjd med denna maskin!! Någon som ändrat klaffen?? Så man kan ha lite startklaff?? Hur har ni isåfall gjort detta?
    Flyger stampe 1/4med saito 120.Sig 1/4cub med saito91+flottörer.Arf Composit extra 300.2.30cm med 3W 50cc.Cristen Eagle1/3 med Zenoha62cc.Liten Cristen Eagle med os91
    samt.Alfas Sabre f86 Edf,går som ett skållat!
    Clamoto sport med saito 56. Above all extra 120,försedd med Roto 25cc bensin.kyosho edge 540,ligger i lådan ännu...saito 91 skall i denna

  16. #56
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Jag tänkte på servofrågan redan innan köpet och köpte modellen utan servon för att montera det jag gillar på ett sätt som jag gillar.

    Klaffen har jag sågat lite i så den kan fälla 90grader. Jag använder den främst som broms och kanske inte så mycket som lyftkraft. Startklaff tycker jag är dumt, då kan man lura upp kärran innan den är riktigt redo och har styrfart. I synnerhet med jetmotorn där modellerna ofta har mer dragkraft än vikt så går de iväg som raketer om de råkar studsa upp och med för låg fart så hjälper inte rodren.
    Superhero

  17. #57
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Woah!! FYI

    Limited free shipping Viper Jet on Windrider website:
    http://www.windrider.com.hk/product.asp?page=1&id=164

    Ming Lou
    Superhero

  18. #58
    petera38s avatar
    Reg.datum
    dec 2008
    Inlägg
    592
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Fritidsforskare
    Klubb
    LUDVIKA RFK

    Standard

    Jag fick min Viper i går. Är ganska nöjd med allt i stort sett, utom ett par smågrejor: Hur är det tänkt, att man skall dra sladdarna till ESC´en? Eller hur har ni gjort?
    Mitt ena huvudhjul binder. Går det att värma upp skruven och lossna den?
    Har någon koll på hur snabbt den flyger? Tänkte att konvertera den till Kolibri T25 senare...
    /Pete
    An Expert has done every mistake ...
    A Master has done every mistake....Twice!

  19. #59
    petera38s avatar
    Reg.datum
    dec 2008
    Inlägg
    592
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Fritidsforskare
    Klubb
    LUDVIKA RFK

    Standard

    Kan redan besvara min egen fråga om huvudhjulet. Värmde upp med en lödkolv och vred vänster...och stramade bara ytterligare till. Vänstergäng...vrid höger!!!

    Frågan om ESC kablarna: Det sitter en lucka på undersidan med två skruvar...men den är uppenbart också limmat fast. Om man nu kan få lossnat den, borde problemet vara löst...eller?????

    /Pete
    An Expert has done every mistake ...
    A Master has done every mistake....Twice!

  20. #60
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av petera38 Visa inlägg
    Har någon koll på hur snabbt den flyger? Tänkte att konvertera den till Kolibri T25 senare...
    /Pete
    235km/h i planflygt med Kolibri T35

    http://www.rcflyg.se/forum/showthrea...4mf%C3%B6relse
    Superhero

Liknande ämnen

  1. Mikroturbin + EDF Event i Ljungby 24-25/8
    Av henke2 i forum Meetings och träffar / Kalendarium
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2013-08-26, 20:07
  2. Intressekoll: Mikroturbin + EDF Event
    Av henke2 i forum Turbin och EDF modeller
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2011-12-20, 16:50
  3. FlyFly Hobby F-4 90mm EDF
    Av Micke Å i forum Elmodeller
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-09-10, 13:56

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •