Reklam

 
Sidan 1 av 4 1234 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 63

Ämne: Taft Hobby Viperjet EPO, 90mm EDF/Mikroturbin

  1. #1
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard Taft Hobby Viperjet EPO, 90mm EDF/Mikroturbin

    Vi kör en liten byggtråd på min Viperjet här också :-) Alltid bra att skriva ner lite vikter och tankar så andra kan dra nytta av det.

    Spännvidd: 1450mm
    Total längd: 1274 mm
    Motor: 1450Kv borstlös motor (PNF)
    Reglage: Hobbywing 80A (PNF)
    Vikt: 3200g
    Infällbart landställ: Aluminiumben
    LiPo Batteri: 6S 5000mAh LiPo batteri (ingår ej)

    Taft Hobby har just släppt sin nya Viperjet i EPO-skum för 90mm EDF. Det är även en utmärkt maskin att turbinkonvertera med gott om utrymme för bränsle och övriga småsaker. Jag vet att Ready2fly planerar att sälja denna Viperjet och jag är säker på att den kommer dyka upp även här hemma i din lokala hobbybutik.

    Planet kommer i två olika versioner, ARF eller PNF. Jag valde ARF varianten eftersom jag vill montera i HS65MG servon runt om. ARF versionen väger 1650gram ur kartongen.(att jämföra mot 1550gram för Ready2fly Venom) Det är en bra design med många förbättringar runt om. Jag gillar att HS65 servon passar direkt i servobrunnarna, många av dessa plan är designade runt 30kr servon med konstiga mått. Att klaffens gångjärn tillåter nästan 90graders nedfällning direkt ur kartongen är också ovanligt, men välkommet! Det är en riktigt kraftig vingbalk med i kolfiber som ger ett ordentligt intryck. Venomens vingar behövde limmas fast för att hålla i längden, här gissar jag att det fungerar utmärkt att ha dem avtagbara om man vill.

    Det följer med en 11bladig EDF som om man balanserar den väl kommer ge ett bra ljud ifrån sig. PNF varianten är uppmätt till 204km/h med allt original. Inga superfarter, men helt okej för denna typ av flygplan.

    För er som väljer EDF kan det vara bra att veta att insugens area är nästan 5000mm²(4950) och att utloppsrörets minsta diameter är 80mm som konar upp till 82mm i själva utloppsdysan.

    Viperjet är ett kort flygplan vilket är perfekt om man vill bakmontera sin motor, men tyvärr är hela nosen upptagen av noshjulet, absolut ingen plats kvar till någon acke. Radio och övrigt hamnar alltså där drivacken i vanliga fall hade hamnat. Jag valde därför att flytta fram motorn och använda ett utloppsrör.

    När jag installerade kärran med Kolibri så behövdes 2st 1800mAh ackar i nosen för att få balansen rätt. Väljer man en P20 får man lägga till ca 100gram i nosen, eller två st 2500mAh ackar. Med Kolibri motor så väger den 2550gram, det är 100gram tyngre än förra årets Venom, men fortfarande helt okej med tanke på att den i EDF-utförande skall väga 3150gram. Jag valde en 750cc tank från GBR Jets och med den full tangerar jag precis de 3150gram som den väger med EDF. (Väljer man en P20 får man lägga till 250gram på totalvikten.)

    Mer efter provflygningen.



    Viperjet ihopmonterad och färdig för provflygning.



    Urtag i originalducten för att få plats med tanken.



    Jag gjorde CNC delar för att montera motor och utloppsrör. Två ringar som håller röret och ett motorfäste med två hullingar som hindrar röret frå natt åka framåt. Det går givetvis att göra fler delar för både Kolibri och P20 om man vill. (självklart finlirade sådana och inte som mina prototyper.)



    Tank och radio på plats, jag kilade fast tanken med EPO block och CA limmade dit den. Enkelt och sitter riktigt bra.



    Källa: http://www.rcuniverse.com/forum/m_11471577/tm.htm
    Senast redigerat av henke2 den 2013-05-18 klockan 00:06.

  2. #2
    petera38s avatar
    Reg.datum
    dec 2008
    Inlägg
    592
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Fritidsforskare
    Klubb
    LUDVIKA RFK

    Standard

    Hej Henke,

    Hur mycket fick du betala i frakt och moms?

    /Pete
    An Expert has done every mistake ...
    A Master has done every mistake....Twice!

  3. #3
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av petera38 Visa inlägg
    Hej Henke,

    Hur mycket fick du betala i frakt och moms?

    /Pete

    Jag handlade från Taft direkt eftersom kärran inte kommit in i Europa än, det kostade $110 i frakt per flygplan(!) Tull+moms ca 30% av totalen så slutade på 2500kr för en ARF. Värt att nämna är att hanteringen i Sverige tog 3 veckor eftersom lådan är för stor för privatimport och postterminalen hanterar inte kontanter och kan inte lägga upp en privatperson som kund. Snacka om moment 22! Som tur var har min lokala hobbyaffär en hel del med posten att göra och övertalade en chaufför att leverera lådan till Maxi trots allt, annars vet i tusan hur det slutat. Så även om det går rekommenderar jag att ta den iaf inom Europa.

  4. #4
    petera38s avatar
    Reg.datum
    dec 2008
    Inlägg
    592
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Fritidsforskare
    Klubb
    LUDVIKA RFK

    Standard

    Ja..så mycket besvär för att köpa en skumkärra, är det inte värt, men den ser väldig fin ut! Ska bli intressant att höra hur den beter sig.
    An Expert has done every mistake ...
    A Master has done every mistake....Twice!

  5. #5
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av petera38 Visa inlägg
    Ja..så mycket besvär för att köpa en skumkärra, är det inte värt, men den ser väldig fin ut! Ska bli intressant att höra hur den beter sig.
    Näe det är det inte. Extra surt att betala 1000kr i frakt och sedan vaskar posten 3 veckor åt en...

    Nåväl, den var snabbyggd och skall väl komma i luften till helgen om inte annat.

  6. #6


    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    585
    Jobb
    Livsmedelsarbetare
    Klubb
    Falkenbergs MFK

    Standard

    Såg nu att Ready2fly.ch kommer sälja den i Maj.. såg lite lattjo ut
    Passade på att läsa manualen till Vipern.. la mig nästintill dubbelvikt av garv. Tyckte det såg lite bekant ut i layout och text, och mycket riktigt, har man läst i en manual från Parkzone/Horizon Hobby så känns en del igen

    (Läs gärna under Flying tips and Repairs..)http://www.ready2fly.com/shop/Produk...iper%20Jet.pdf

  7. #7
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ken1 Visa inlägg
    Såg nu att Ready2fly.ch kommer sälja den i Maj.. såg lite lattjo ut
    Passade på att läsa manualen till Vipern.. la mig nästintill dubbelvikt av garv. Tyckte det såg lite bekant ut i layout och text, och mycket riktigt, har man läst i en manual från Parkzone/Horizon Hobby så känns en del igen

    (Läs gärna under Flying tips and Repairs..)http://www.ready2fly.com/shop/Produk...iper%20Jet.pdf
    Den var ny för mig, dvs att bygga ett helt eget flygplan men sno manualen :-)

  8. #8
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Passar på att testa min nya Kolibri T30 i Viperjeten. Det är galet mycket pulver för denna kärran, men givetvis kul att testa lite hur den nya motorn fungerar. Kommer använda min T25 i denna maskinen framöver har jag tänkt, det är nog mera lagom. Passade på att montera rökaggregatet också. Provflygning inom kort


  9. #9
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Den flyger, och förbannat bra också! Den är väldigt neutral och lättflugen. Den drar väldigt lite i knivegg och spårar riktigt fint. Den behöver en del dykroder när man flyger inverterat, men det gör å andra sidan de flesta flygplan. Jag kände mig direkt bekväl med kärran och det blev flera kniveggar nära backen. Den rollar inte galet fort, men behåller sin manöverbarhet ända ner till stall. Det går att vinka med vingarna trots att det går sakta. Den klipper ingenting utan är helt okritisk. Landningen är även den väldigt enkel och flygplanet flyger riktigt sakta med klaffen nere.

    Den är absolut halare än Ready2fly Venom. Har Högre toppfart, men inte jättemycket högre, däremot flyger den fortare på delgas. Vid halv gas som i mitt fall motsvarar 1200g dragkraft så ligger den tokfint i knivegg.

    Motorn går för himla fint med, flyga rakt upp från en långsam förbiflygning är kul








    Senast redigerat av henke2 den 2013-05-18 klockan 00:05.

  10. #10

    darkling76s avatar
    Reg.datum
    dec 2011
    Inlägg
    235
    Jobb
    Engineer /3d artist
    Klubb
    Älmhults rc klubb

    Standard

    Kul Henke!
    Ser riktigt nice ut kärran och vilken drivlina sen!
    Nästa helg blir det nog Feringe med baiojeten

    //Pierre

  11. #11
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av darkling76 Visa inlägg
    Kul Henke!
    Ser riktigt nice ut kärran och vilken drivlina sen!
    Nästa helg blir det nog Feringe med baiojeten

    //Pierre
    Bara igång och flyga :-) Dock är Feringe väldigt blött just nu så frågan är om det är värt att åka dit.

  12. #12
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Viperjeten har en mycket stark konstruktion som tål bra med pulver och en aggressiv flygstil. Även landstället fungerar bra på gräs och asfalt. Svårt att säga hur fort den går, men den håller iaf för motsvarande en 10-12S EDF setup.
























  13. #13
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Jag var ute och brakade lite med Viperjeten i går. Vi hade tur och var helt själva på Feringe denna fina, men något blåsiga dag. Jag flög två repor och klippte ihop dem till en video för att visa både hög och låg fart. När det inte blåser så är Viperjeten superstabil att flyga.


  14. #14
    Bauas avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    856
    Blogginlägg
    1
    Klubb
    Klubbfri

    Standard

    Hej Henke!
    Snyggt fluget.

    Hils
    Magnus
    Har man aldrig kraschat har man aldrig flugit.

  15. #15
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Baua Visa inlägg
    Hej Henke!
    Snyggt fluget.

    Hils
    Magnus
    Tackar, halva jobbet mitt och resten en välflygande kärra! :-)

    Turbinkonverteringskit är strax färdiga för bägge mikroturbinerna på marknaden. Dem som säljer flygplanen kan även få tag på konverteringskitten då de bland annat kommer säljas via Europagrossiten.
    Superhero

  16. #16
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Jag bygger just om min Viperjet med nya ben av en i mina ögon bättre design. Kittet är avsett för Super Sniper, så steg 1 blir att montera isär och kapa benen i rätt längd. Jag använder ett av de gamla huvudhjulen som nytt noshjul och monterar elektriska bromsar med något större hjul som huvudställ. Större hjul och bättre fjädring kommer göra gott för gräsfältet.





    Senast redigerat av henke2 den 2013-05-15 klockan 10:56.
    Superhero

  17. #17
    petera38s avatar
    Reg.datum
    dec 2008
    Inlägg
    592
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Fritidsforskare
    Klubb
    LUDVIKA RFK

    Standard

    Följer noga vad som händer. Fler bilder, tack!

    //Pete
    An Expert has done every mistake ...
    A Master has done every mistake....Twice!

  18. #18
    marell01s avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    830
    Jobb
    39 chaffis
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Henke, fast jag aldrig träffat dig så är du min nya idol!!! Satans va fräckt flyget. Kan du inte komma upp till MFSI i Luleå och visa upp dig?

    Tapatalk via mobil!
    Hälsningar
    /Marcus - Livet börjar vid 9G...

  19. #19
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av petera38 Visa inlägg
    Följer noga vad som händer. Fler bilder, tack!

    //Pete
    Kul, det kommer mera i den takt jag bygger. Hoppas Taft Hobby tar till sig av kritiken och implementerar liknande lösningar i framtiden.

    Citat Ursprungligen postat av marell01 Visa inlägg
    Henke, fast jag aldrig träffat dig så är du min nya idol!!! Satans va fräckt flyget. Kan du inte komma upp till MFSI i Luleå och visa upp dig?

    Tapatalk via mobil!
    Hehe Tackar! Jag gillar att visa hur kul man kan ha när det är avkopplad flygning trots att det är jet, en klar fördel med 1 meter dämpande krockzon framför motorn om någonting skulle hända.

    Men visst har vi setts, vi var ju sambos på F10 Dock inte i RC-sammanhang.
    Superhero

  20. #20
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Nya stället på plats. Noshjulet är klart medan huvudstället har temporära hjul (rätt storlek) i väntan på bromsarna. Med rätt dimensioner kan jag tapa i skummet om så behövs också. Fjädringen blev helt sagolik och jag trycker åter igen på att riktiga ben är en extremt prisvärd investering med sina 1000kr.





    Superhero

Liknande ämnen

  1. Mikroturbin + EDF Event i Ljungby 24-25/8
    Av henke2 i forum Meetings och träffar / Kalendarium
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2013-08-26, 20:07
  2. Intressekoll: Mikroturbin + EDF Event
    Av henke2 i forum Turbin och EDF modeller
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2011-12-20, 16:50
  3. FlyFly Hobby F-4 90mm EDF
    Av Micke Å i forum Elmodeller
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-09-10, 13:56

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •