Reklam

 
Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Trasig laddare

  1. #1

    Standard Trasig laddare

    Hej!

    Jag lyckades ha sönder min laddare genom att köra in för hög spänning i den.
    Den tål 28V in men jag fick hjärnsläpp och seriekopplade istället för att parallellkoppla 2st 24V aggregat = 48V in i laddaren. Det sa piff och luktade lite elektronikrök.
    Nu har jag skruvat isär den och då såg jag att det sitter en 7805 spänningsregulator för 5V i den... dessa tål max 30V enligt specen... den ser hel ut så den kanske klarat sig.
    Det enda brända som jag ser är en som ser ut att vara en L5973D 2.5 A switch step down switching regulator
    https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa...3&toc=0&q=5973

    Vad tror ni kan det räcka att byta den eller har det troligtvis gått sönder mer saker...
    Jag var inne på att byta 7805:an också bara för sakens skull.

    Bild på den trasiga komponenten



    // Per

  2. #2
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Utan att mäta är det svårt att avgöra. Prova att bara byta brunna komponenter+ Elektrolyter. Har du kollat kondensatorerna? De brukar poppa som popcorn av för hög spänning. Jag brukar säga att "friskt kopplat är hälften brunnet" och det har du redan visat.

    Efter att du bytt trasiga komponenter så är mitt råd: Börja koppla in med lägsta tillåtna spänning i stället. Första laddningen svag ström på litet batteri för att se om något mer har givit sig.

    mvh //Fredrik
    fredrik

  3. #3

    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    532
    Klubb
    Motala Modellflygklubb

    Standard

    Vad är det för laddare?
    Jag brände en iCharger 106B med för hög inspänning. Hittade lite info på nätet om samma problem, http://endless-sphere.com/forums/vie...32595&start=15
    Efter att ha bytt en transistor och en zenerdiod så funkar den igen.
    /A

  4. #4

    Standard

    Det är en SJ Absolute 1807 Dual



    Den har vart super så det känns extra fånigt att jag förstörde den.

    Kondingar brukar väl sprängas av för hög spänning men det syns inga andra skador än det här..

  5. #5

    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    36
    Jobb
    Civilingenjör elektroteknik
    Klubb
    Vallentuna MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av wrep Visa inlägg
    Det sa piff och luktade lite elektronikrök.
    Du har hittat vad vi i elektronikbranschen brukar kalla för den magiska röken som håller elektroniken igång. Nu har du släppt ut den och då fungerar inte grejerna längre ;-)

    Ja, ibland brukar elektrolyter sprängas, men ofta blir de bara lite rundade på toppen (istället för flata) så du kan kolla efter det också.

  6. #6

    Standard

    Jo jag vet att elektronikprylar drivs av rök

    Ok inga rundade kondingar vad jag kan se iaf...
    ska beställa en ny step down regulator så får vi se hur det går efter att ja bytt den..

  7. #7
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Tänk på att benen på den nya ytmonterade kapsen troligen redan är förtennade, så du ska inte använda lödtenn. Högsta värmen och smalaste spetsen (jag har nåltunn spets till ytmonterat), så värm ben för ben så kan du lyckas löda om.
    fredrik

  8. #8

    Standard

    Bland har man tur Efter byte av step down regulatorn och spänningsregulatorn så funkar den igen


  9. #9
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    grattis till lyckad lagning. Mät spänningen nästa gång du känner experimentlustan för dina nätaggregat.
    fredrik

  10. #10

    Standard

    He he ja... Jag skall även kontrollera att hjärnan är ansluten innan jag kopplar in laddaren :-)

Liknande ämnen

  1. Laga trasig sändare!
    Av mageri i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2013-08-16, 15:45
  2. Trasig MX-12s
    Av mekre i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-01-07, 13:08
  3. Trasig mottagare
    Av DavidFlygare i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-01-17, 13:52
  4. trasig cub
    Av klarre i forum Byggdagboken
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-11-24, 07:13
  5. Trasig acc?
    Av gretzky i forum Elmodeller
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-04-26, 07:36

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •