Reklam

 
Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: ServoSpasmer

  1. #1

    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    330
    Jobb
    Materialutvecklare

    Standard ServoSpasmer

    Hej
    Jag har en ganska ny Spektrum DX7S. Igår när jag kopplade in en Orange-mottagare i en modell så märkte jag att höjdrodret ibland ryckte till när jag körde skevrodren fram o tillbaka. Jag testade med en annan mottagare, en parkflyermottagare, o samma fenomen. Jag testade oxå med ett annat servo, samma sak. Jag tillomed satte höjdrodervägen till 0% -0%, men samma sak, småryckningar sporadiskt ibland. men bara om jag vickar på skevrodren.
    En annan modell jag har till sändaren har absolut inte fenomenet, med en annan typ av mottagare. En full-range, piratgrejer minst i samma utsräckning som parkflyermottagaren.
    Nu var jag ändå ute o flög i morse, o det gick hur bra somhelst, ändå, men , vad kan det vara för fel?

    /Lars

  2. #2
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Sett denna tråd/testat enl numnutchris´s tips?
    http://www.rcflyg.se/forum/showthrea...rar-oscillerar
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  3. #3

    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    330
    Jobb
    Materialutvecklare

    Standard

    För mej är det ju mer nån störning från skeven, som går över på höjdrodret, Om jag bara kör höjden, så går det rent, utan occillationer, mm. Förövrigt är jag inte helt hundra på att jag hänger med helt i numnutchris´s inlägg...

    Tx av, Rx på med ström, blinkar 1gång/s=normalläge men blinkar ~2ggr/sek=HS-läget. Byte genom att hålla in binden >6sek tror jag det är.

    Jag har hittat till nåt som heter framerate? o där har jag det som är default.: 20 ms.


    Jag känner igen från min gamla radioutrustning, att det kan vara lite ryckigheter ibland, men då har jag trott att det berott på att man är onödigt nära med sändaren, relativt mottagaren, men det är ju nåt som jag bara fått för mej..
    /Lars

  4. #4

    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    330
    Jobb
    Materialutvecklare

    Standard

    Hej
    Jag kör vidare med radioutrustningen på det här viset. Det verkar definitivt som om det är nån form av störning mellan kanalerna, o inte hur hödjrodret ensamt går. Den modell som trilskas har mixning på skevrodret o den som funkar rent har inte mixning...
    Det där i numnutchris´s tips gällde ju en annan radio, motsvaras det av framerate?
    Hursom helst, jag flyger modellen utan att uppleva något problem i luften o ser ingen annan lösning.

    /Lars

  5. #5

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av lekman Visa inlägg
    Hej
    ...
    Det där i numnutchris´s tips gällde ju en annan radio, motsvaras det av framerate?
    ...

    /Lars
    Ja, det gällde just den mottagaren för futaban; hur man ställer om den. I ditt fall låter det som antingen inställning i radion (mix?) eller någon bugg/defekt (om du prövat annat, tex. mätt strömförsörjningen).
    ----------------------------------
    Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

  6. #6
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av lekman Visa inlägg
    Hej
    Jag kör vidare med radioutrustningen på det här viset. Det verkar definitivt som om det är nån form av störning mellan kanalerna, o inte hur hödjrodret ensamt går. Den modell som trilskas har mixning på skevrodret o den som funkar rent har inte mixning...
    Det där i numnutchris´s tips gällde ju en annan radio, motsvaras det av framerate?
    Hursom helst, jag flyger modellen utan att uppleva något problem i luften o ser ingen annan lösning.

    /Lars
    på en spektrum 7s finns i princip inte störningar mellan kanaler. Det är något annat fel, t.ex. att mottagaren står i HS-läge och servona är analog. Orangemottagarna vet jag inte hur bra QC från fabrik det är, så det kan vara lödfel l den, mät motstånd mellan signalbenen för de trilskande kanalerna. Det ska vara samma höga motstånd som mellan singnalbenen på kanaler som inte trilskas.
    fredrik

  7. #7

    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    330
    Jobb
    Materialutvecklare

    Standard

    Jag har ju sett exakt samma beteende med två helt olika mottagare, o med två olika servon. Mottagarna, Orange, som sitter i nu, och en parkflyermottagare som ser exakt ut som en originalmottagare.... Jag har ett Dynacofartreglage med inbbyggd BEC, o det kan väl vara lite udda att använda ett Dynaco, men det var vad som fanns till hands. Det är alltid , bara, höjdrodret som flaxar till, inga andra gör nåt konstigt. Jag kan givetvis koppla in en separat strömkälla till mottagaren ist. o kolla hur det blir då.
    Mixningen är ju förprogrammerad i radion, bara att ange i konfigurationen av vingen, hur servon till skevroder ser ut, hur många de är, och mixningen är klar... Jag har satt INHIBIT på alla D/R-brytare, kan väl inte va nåt fel att ha det så?

    /Lars
    Senast redigerat av lekman den 2013-04-21 klockan 08:20.

  8. #8
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Kolla att byta dynaco. Att du får fladder på just höjdroder kan bero på individuell variation av känslighet mot spänningsvariation bland servon.
    Jag har varit med om att servo låst sig och stångat mot ändläge. Då har jag fått "radiostörningar". Jag har även varit med om undermånliga och/eller trasiga fartreglage som genererar vågformer som spänning även detta känns som "radiostörning". Antigen är ett servo trasigt eller fartreglaget är min gissning.
    fredrik

  9. #9

    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    330
    Jobb
    Materialutvecklare

    Standard

    Jag kan ju testa helt utan BEC, löda ihop fyra 1,5V o testa med dom som mottagarack. Kan leta efter några lite halvtrötta på ca 1,3 v vardera. Ändå lite märkligt att två piratmottagare oberoende av varandra gjort samma tolkning av omvärlden.
    /Lars

  10. #10

    Standard

    De lyckades ju göra nån batch med dåliga moduler där höjdens puls inte var stabil; så varför inte mottagare också (orangerx dsm-modul när det nu var i slutet av förra året). Har du inte möjlighet mäta så måste du nog byta/flytta runt grejjorna om det på så sätt går hitta felet i mottagare, strömförsörjning servo eller servon etc.
    ----------------------------------
    Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

  11. #11

    Flahultarns avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    489
    Jobb
    Månsysslare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    Jag har haft nervösa servon där jag kunnat konstatera att det var när mottagarantennenkabeln låg för nära servokabeln och påverkade. Kan det va det i ditt fall också?

  12. #12

    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    330
    Jobb
    Materialutvecklare

    Standard

    Jag tror ibland att jag är halvt påväg in i demensen. Det är ett Dynam-reglage jag har, o med det urkopplat o ist ett mottagarack så funkar radioutrustningen oklanderligt. (Dynaco är gamla rörförstärkare, som jag iof oxå har nån...) Hursom, med ett taskigt fartreglage bortkopplat så funkar det , men, är det nån fara att köra med det, jag märker ju inte av de här små rycken när jag flyger. Finns risk att nåt servo hänger upp sej helt o hållet?

    /Lars

  13. #13
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Jag skulle bara flugit med trasigt fartreglage om jag ville krasha planet. Ett nytt kostar bara 300 kr inkl moms och frakt från kina. Att flyga med trasigt reglage är dumsnålt, du vet inte hur reglaget reagerar på servoström och motorström.
    fredrik

  14. #14

    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    330
    Jobb
    Materialutvecklare

    Standard

    Jag kan ju testa att byta till ett likadant, som jag har ligger på hyllan. Jag håller givetvis med, dumt att köra med ryckande höjdroder.
    /Lars

  15. #15

    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    330
    Jobb
    Materialutvecklare

    Standard

    Satte dit ett annat, likadant fartreglage, -exakt samma resultat, ännu värre faktiskt, nu ryckte höjdrodret nästan hela tiden. Testade med ytterligare ett , den gången märkt med Arrowind, o då funka allt helt OK!

    Dom som ger det här resultatet är köpta som reservdelar till Dynamplan och är märkta med DETRUM. De har en järnkärna, ring, som signal/BEC-ledningen är lindad någr varv kring, som om man ansett att det behövs på dom?
    Nån som kan ge en hypotes om vad som händer? Är dehär fartreglagen bara skräp, ska jag köra dom med separat BEC?

    /Lars

  16. #16

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av lekman Visa inlägg
    Nån som kan ge en hypotes om vad som händer?

    /Lars
    För klen/dålig BEC.
    ----------------------------------
    Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

  17. #17
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    1) Vet du hur många ampere dina servon drar?
    2) Vet du om du har linjär eller switchad BEC?
    3) Vet du om BEC-en kan bli överhettad?
    Mitt exempel var att jag körde ett akrobatikplan med Hobbywing Funfly (mycket bra reglage) men i 30A-versionen var BEC-kretsen linjär. Den tålde belastningen av servon ett bra tag, men blev tillslut överhettad och stängde av. När jag förstod vad som hände, så bytte jag till hobbywing/turnigy 40A reglaget som har switchad BEC. Då upphörde problemen. Jag har ingen aning om Dynamplan är bra eller inte, de ser ut som noname-reglage som jag inte skulle sätta in i något av mina plan. Köp bättre ESC på t.ex. hobbyking.
    fredrik

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •