Reklam

Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 38

mne: Motorn dr nr jag kopplar bort strmmen till gldstiftet

Standard Motorn dr nr jag kopplar bort strmmen till gldstiftet

Motorn ( ASP 108A 2 Stroke Glow ) startar ltt och svarar bra p gasen men nr jag kopplar ur strmmen till gldstiftet s dr motorn. Jag har vntat tills den r varm innan jag kopplar bort strmmen med den dr nd. Vad beror detta p?

Michaels avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    1 390
    Klubb
    Hglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

Standard

Sannolikt har gldstiftet blivit dligt. Byt!

Thomass avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlgg
    5 946
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malm Radioflygsllskap

Standard

Ja, till ett varmare!
    OS 8 brukar vara universal...

Har fr mig att ENYA 3 r i samma kaliber...
    Retroholic!

freddan_6s avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlgg
    2 577
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslv MFK

Standard

Jag tyckte min gick bttre med A3 eller #6 som det numera heter

Klicka p bilden fr en strre version. 

Namn:	glow-plug-chart.png 
Visningar:	120 
Storlek:	41,4 KB 
Id:	38294
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka p bilden fr en strre version. 

Namn:	osmg0556-main-lg.jpg 
Visningar:	136 
Storlek:	46,0 KB 
Id:	38293  
    fredrik

Standard

Ok, jag lser vad ni skriver, men i min vrld s r gldstiftet till fr att antnda brnslet och F IGNG motorn (jmfr med en dieselbil dr man glder, vrider om nyckeln, och sedan antnds brnslet av vrmen frn kompressionen). Har motorn vl startat och blivit varm s skall den vl g utan gldstift? Det kan vl knappast vara ngot fel p gldstiftet nr motorn r lttstartad och gr s lnge stiftet r inkopplat?

Flufs avatar
    Reg.datum
    Jul 2012
    Inlgg
    1 583
    Jobb
    Datornrd p heltid
    Klubb
    Mlndals ModellFlyg

Standard

Citat Ursprungligen postat av RdeBaron Visa inlgg
    Ok, jag lser vad ni skriver, men i min vrld s r gldstiftet till fr att antnda brnslet och F IGNG motorn (jmfr med en dieselbil dr man glder, vrider om nyckeln, och sedan antnds brnslet av vrmen frn kompressionen). Har motorn vl startat och blivit varm s skall den vl g utan gldstift? Det kan vl knappast vara ngot fel p gldstiftet nr motorn r lttstartad och gr s lnge stiftet r inkopplat?
    Nej, det r inte som diesel med endast kompression. Vrmen frn brinnande brnslet hller gldstiftet varmt nog att fortstta glda och den vrmen i kombination med kompression fr en metanolmotor att fungera.

Ett gldstift skall glda under hela gngen av motorn, drav att det finns olika gldstift fr att passa olika typer av motorer. Olika kompression och olika gngtemperaturer gr att du behver ha olika temperatur p gldstiftet fr att f optimal tndning.

Jmfr en bensinmotor med tndning, istllet fr att justera timingen p tndningen fr optimal tndning vljer man gldstift fr att f optimal tndning.

Standard

Citat Ursprungligen postat av Fluf Visa inlgg
    Nej, det r inte som diesel med endast kompression. Vrmen frn brinnande brnslet hller gldstiftet varmt nog att fortstta glda och den vrmen i kombination med kompression fr en metanolmotor att fungera.

Ett gldstift skall glda under hela gngen av motorn, drav att det finns olika gldstift fr att passa olika typer av motorer. Olika kompression och olika gngtemperaturer gr att du behver ha olika temperatur p gldstiftet fr att f optimal tndning.

Jmfr en bensinmotor med tndning, istllet fr att justera timingen p tndningen fr optimal tndning vljer man gldstift fr att f optimal tndning.

Aha, gldstiftet glder allts hela tiden under motorns gng, d fick man lra sig ngot nytt och D frstr jag att skicket p stiftet har betydelse nr motorn r i gng. Tack fr upplysningen..

Standard

En gldstiftsmotor som gr fr fett brukar ju ocks stanna nr man tar bort gldaren...
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Standard

Citat Ursprungligen postat av lnning Visa inlgg
    En gldstiftsmotor som gr fr fett brukar ju ocks stanna nr man tar bort gldaren...

Jag var inne p detta ocks, fr mycket brnsle kyler ner motorn och faktum r att nr jag snlstllde nlen s funkade det mycket bttre. Gldstiftet r sprillans och original s jag tyckte inte att det borde vara det som var felet.

Matsas avatar
    Reg.datum
    Nov 2006
    Inlgg
    601
    Jobb
    Raggare
    Klubb
    Norrkpings Radioflygklubb / Spinn, Sderkping

Standard

OS stift #8 r ett stift som funkar bra till mnga 2 taktare.
    Kr 3 st metanolare med detta stift, funkar kalasbra.

Matsa...

Standard

en motor som gr fett brukar inte svara p gasen bra som han beskrev tidigare dock s beroende p hur fina motorerna r ka stiften skadas under inkrning av en sprillans ny motor eftersom den slits in o saker o ting gr upp i stiften .

samma gller ven m motorn gtt lite snlt tar stiften skada med

Standard

Har testkrt motorn ute i solen i dag. Nr jag kr den med nlen ppnad 1,5 varv frn botten gr motorn kalasbra men snker jag tomgngen fr mycket s dr den. ppnar jag nlen tv varv kan jag snka tomgngen betydligt, men motorn dr rtt som det r utan frvarning. Jag lade stiftet i thinner fr att lsa upp eventuella avlagringar p gldtrden och blste sedan rent. Det blev en markant frbttring i gngen. Lge att bestlla nya stift allts..

Reg.datum
    Jan 2007
    Inlgg
    564
    Jobb
    Glad pensionr.Ofrbtterlig optimist.
    Klubb
    SMFF/Trelleborgs Modellflygklubb/Malm Radioflygsllskap

Standard

Jag vet inte hur pass bra du r p att stlla in motorer men brja med att stta i ett nytt gldstift. Rensa sedan frgasaren frn allt skit som samlats dr. Det brukar samlas skit i form av sm trdliknande froreningar runt nlar och nlsten. Starta sedan upp din motor och stll in nlarna ordentligt. Det finns en bra beskrivning p Airmedias hemsida om hur du stller in en frgasare.
    I ditt fall lter det som om motor inte fr brnsle i nedre registret vilket tyder p fel instlld tomgngsnl eller "stopp i hlet"
    Och mrk vl, nlarna r beroende av varandra, stryper du t ex huvudnlen s pverkar du ven tomgngsnlen. Du fr helt enkelt stlla in dem vxelvis tills du har rtt instllning p din motor. Starta upp motorn med riklig instllning p bda nlarna.
    Stll sedan in huvudnlen lagom rikt och dra ner p tomgng. Justeringen p tomgngsnlen gr du genom att frst stlla motorn p lagom tomgng med stoppskruven. Sedan skruvar du mycket frsiktigt in nlen i sm steg tills du hr att motorn s smtt brjar g upp i varv. Justera nu om stoppskruven lite till lagom tomgngsvarv. Varva upp motorn och stll huvudnlen rtt. Sedan gr du om samma sak igen med tomgngsnlen. Skruva sakta in nlen tills motorn stannar, backa drefter nlen ca ett kvarts varv och du r vldigt nra rtt instllning. Nu kan du frhoppningsvis starta din motor och lyssna till en skn sng.
    Glm inte att nr du skruvar p tomgngsnlen s fr du absolut inte trycka p den fr d flyttar du in hela trotteltrumman och fjdern mot huvudnlstet. Det resulterar i strypt brnsletillfrsel och stopp p motorn.
    Observera att detta frfarande gller tvnlsfrgasare vilket jag tror gller din frgasare ocks.

Lycka till,

Kay krut

Standard

Vet ej om nn skrivit ovan, men nr man justerar p en nl s ska man helst kra en liten stund p den instllningen s att "verkan" gr fram innan man rattar nn skruv t nt hll. Speciellt lgvarvsskruven.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Standard

Citat Ursprungligen postat av kay.krut Visa inlgg
    Jag vet inte hur pass bra du r p att stlla in motorer men brja med att stta i ett nytt gldstift. Rensa sedan frgasaren frn allt skit som samlats dr. Det brukar samlas skit i form av sm trdliknande froreningar runt nlar och nlsten. Starta sedan upp din motor och stll in nlarna ordentligt. Det finns en bra beskrivning p Airmedias hemsida om hur du stller in en frgasare.
    I ditt fall lter det som om motor inte fr brnsle i nedre registret vilket tyder p fel instlld tomgngsnl eller "stopp i hlet"
    Och mrk vl, nlarna r beroende av varandra, stryper du t ex huvudnlen s pverkar du ven tomgngsnlen. Du fr helt enkelt stlla in dem vxelvis tills du har rtt instllning p din motor. Starta upp motorn med riklig instllning p bda nlarna.
    Stll sedan in huvudnlen lagom rikt och dra ner p tomgng. Justeringen p tomgngsnlen gr du genom att frst stlla motorn p lagom tomgng med stoppskruven. Sedan skruvar du mycket frsiktigt in nlen i sm steg tills du hr att motorn s smtt brjar g upp i varv. Justera nu om stoppskruven lite till lagom tomgngsvarv. Varva upp motorn och stll huvudnlen rtt. Sedan gr du om samma sak igen med tomgngsnlen. Skruva sakta in nlen tills motorn stannar, backa drefter nlen ca ett kvarts varv och du r vldigt nra rtt instllning. Nu kan du frhoppningsvis starta din motor och lyssna till en skn sng.
    Glm inte att nr du skruvar p tomgngsnlen s fr du absolut inte trycka p den fr d flyttar du in hela trotteltrumman och fjdern mot huvudnlstet. Det resulterar i strypt brnsletillfrsel och stopp p motorn.
    Observera att detta frfarande gller tvnlsfrgasare vilket jag tror gller din frgasare ocks.

Lycka till,

Kay krut
    Tack fr bra info, skall flja dina rd s skall det frhoppningsvis bli bra. Litet skillnad p att skruva Metanolmotor och Harley Davidson:-)..

Reg.datum
    Jan 2007
    Inlgg
    564
    Jobb
    Klubb

Standard

Knslan, min vn det r knslan som rknas. ven en HD vill ha krlek och omtanke.

Kay krut

Reg.datum
    May 2007
    Inlgg
    1 277
    Klubb
    Vsby Modellflygare

Standard

Hej!
    Det r viktigt att du kr med lmpligt brnsle och lmpligt brnsle till de flesta motorer innehller lite nitrometan.
    5-10% rcker bra, d blir motorn lttinstlld och gr som en klocka,eller som en japansk hoj...
    15-20% olja ,antingen helsyntetisk eller Ricinolja eller bttre n blandning av dessa.

Lmplig propeller till din motor r en 15x8,16x6 eller mjligtvis 17x4W APC. RAM och de nya Graupner "Sonic" r ocks bra propellrar.

Nr du sger att motorn lgger av nr du tar bort gldklmman s r det helt naturligt eftersom motorn antagligen gr fr rikt p tomgng. Den fr fr mycket soppa! Det enda du behver gra r att skruva in tomgngsnlen lite grand till motorn rappt svarar p gaspdrag.
    Ngon stoppskruv br du inte rra,och det finns inte heller ngon sdan p mnga moderna motorer, bara en skruv som hller trotteltrumman p plats.

Reg.datum
    Jan 2007
    Inlgg
    564
    Jobb
    Klubb

Standard

Jaka !

Du skriver att det tydligen inte finns ngon skruv att justera tomgngen med p hans motor, ASP 108, att det bara finns en skruv som hller trumman p plats. Jo Jaka, den hller trumman p plats men den r ven till fr att justera luftinslppet p tomgng. Om du gr in p Hi Models sida och lser instruktionerna dr s ser du p punkt nr 3= "Air inlet valve adjustment. It controls the idlingspeed" I alla fall s kallar jag detta en justerskruv fr att, efter instllning av nlarna, stlla trummans lge och drmed ocks tomgngsvarvet. Dessutom hller den trumman p plats, vilket du alldeles riktigt skriver. Vad du sen kallar den skruven, det vet jag inte. Och jo, jag har ocks hllit p med motorer sedan tidigt sjuttiotal.
    Kay krut

Reg.datum
    Jan 2007
    Inlgg
    564
    Jobb
    Klubb

Standard

Vnster skruv med rd packningsring = lsskruv till trumman. Hger skruv med fjder = justering av tomgng.

Kay krut
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka p bilden fr en strre version. 

Namn:	Trottel 003.jpg 
Visningar:	162 
Storlek:	53,2 KB 
Id:	38369  

LABs avatar
    Reg.datum
    Dec 2007
    Inlgg
    634
    Jobb
    Rrpulare
    Klubb
    Trans & deshg

Standard

Prova ven ett fyrtaktstift typ OS F,tillter att motorn gr lite bltt nr den inte r riktigt inkrd o behver mer soppa.
    Sur gubbjvel!
    LasseB

Liknande mnen

1. multiwii till mottagaren hur kopplar jag?
    Av Masv i forum Tricopter
    Svar: 15
    Senaste inlgg: 2013-08-16, 12:04
  2. Luftfilter till motorn?
    Av loop i forum Bensinmodeller
    Svar: 2
    Senaste inlgg: 2009-08-25, 21:32
  3. Nr stnger fartreglaget strmmen?
    Av Ville i forum Elmodeller
    Svar: 2
    Senaste inlgg: 2007-04-08, 13:44
  4. Rcker motorn till?