Reklam

Sidan 2 av 2 FrstaFrsta 12
Resultat 21 till 38 av 38

mne: Motorn dr nr jag kopplar bort strmmen till gldstiftet

Michaels avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    1 395
    Klubb
    Hglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

Standard

Krngla inte till det i ondan. Eftersom du inledningsvis skrev att motorn startar ltt och svarar bra p gasen s lnge gldstrmmen r inkopplad men stannar s fort strmmen bryts kvarstr mitt rd att byta stift.

Ett gldstift fr modellmotorer hlls varmt och antnder brnslet genom en katalytisk reaktion mellan metanolen i brnslet och metallerna som finns i gldtrden. (bl.a. platina och rodium). Om din motor r ny och oinkrd kan det mycket vl vara s att stiftet blivit frstrt genom att mikroskopiska metallpartiklar frn inkrningsprocessen brnnt fast p gldtrden. Att tvtta stiftet hjlper d endast lite eller inte alls.

En ASP 108 ska kunna g bra med ett OS #8-stift. Det behvs inget OS F-stift fr denna motor.

Har du "skruvat bort dig" p frgasaren s kan du gra en grundinstllning p fljande stt:
    ppna huvudnlen 1 1/2 varv. Stng trotteln helt och hllet bls lite frsiktigt genom brnsleslangen till frgasaren och justera tomgngsnlen s att luft ntt och jmnt pyser fram genom slangen nr du blser lite frsiktigt. Frn det lget ppnar du tomgngsnlen ytterligare 1/2 varv. I brist p bruksanvisningar brukar jag gra p detta viset och det har hittills alltid fungerat fr mig. Beroende p hur fint stegad hgfartsnlen r kan man behva ppna eller stnga nlen fr att motorn ska g lagom rikt p frn drygt halvgas och upp till fullvarv.

JAKA rekommenderar lite ondigt stora propellrar fr din motor, 14x8 eller 15x6 r bttre storlekar enligt mitt frmenande.

Reg.datum
    May 2007
    Inlgg
    1 277
    Klubb
    Vsby Modellflygare

Standard

Hej!
    Den skruven som justerar trumman br man ppna s mycket att trumman gr att stnga helt med trottelservot! Annars kan du ju inte justera eller stnga av motorn med trottelservot?

Reg.datum
    Jan 2007
    Inlgg
    565
    Jobb
    Glad pensionr.Ofrbtterlig optimist.
    Klubb
    SMFF/Trelleborgs Modellflygklubb/Malm Radioflygsllskap

Standard

Helt rtt Jaka, fast jag trodde att "Rde baronen" i frsta hand ville ha sin motor rtt instlld. Att kunna stnga av motorn med trottelservot osv lr komma i andra hand. Fr att inte trotteln ska st och hoppa fram och tillbaka nr han stller in tomgngsnlen s skrev jag att han kunde justera ner skruven efter hand som tomgngen kar nr han skruvade in nlen. D r trumman fixerad mot bottenlget och det frenklar instllningen. Nr han sedan ftt rtt p nlinstllningen s kan han slppa upp skruven och i stllet anvnda servot som tomgngsjustering.
    Det r inte ltt hr i livet och allt gr inte att fixa med I-poden. Vi fr hoppas att "Rde baronen" fr rtt p sin motor.
    Kay krut

Standard

Kpte Enya 3 och LRP 4 stift och testade, samma problem. Det verkar allts inte vara stiftet..

Kanske skall byta ut motorelndet istllet..

Debattglad entusiast
    RCFF - Administratr
    AMs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    3 028
    Jobb
    Hobbyhandlare - Simulatorinstruktr
    Klubb
    Lunds Radioflygklubb

Standard

Det verkar som om motorn str alldeles fr rikt p tomgngsnlen.
    Ls igenom - och flj mina tips - min tipssida. Samma typ av frgasare p ASP 108 som p ASP 61 fyrtakt.
    http://www.airmedia.se/stalla-in-motorn-ratt

Lycka till!

Mvh
    Ove
    Ove (AM) Nielsen

Standard

Citat Ursprungligen postat av AM Visa inlgg
    Det verkar som om motorn str alldeles fr rikt p tomgngsnlen.
    Ls igenom - och flj mina tips - min tipssida. Samma typ av frgasare p ASP 108 som p ASP 61 fyrtakt.
    http://www.airmedia.se/stalla-in-motorn-ratt

Lycka till!

Mvh
    Ove

Fljde dina instllningstips OCH bytte stift. Nu funkar motorn perfekt ver hela registret inklusive tomgng utan tjuvstopp.

Ett stort tack till er som engagerat er och hjlpt mig, nu skall hr ut och flygas ..

Flufs avatar
    Reg.datum
    Jul 2012
    Inlgg
    1 583
    Jobb
    Datornrd p heltid
    Klubb
    Mlndals ModellFlyg

Standard

Citat Ursprungligen postat av RdeBaron Visa inlgg
    Fljde dina instllningstips OCH bytte stift. Nu funkar motorn perfekt ver hela registret inklusive tomgng utan tjuvstopp.

Ett stort tack till er som engagerat er och hjlpt mig, nu skall hr ut och flygas ..
    Grattis

Alltid trevligt nr det funkar som det skall och det terkopplas vad som lste problemen s fler kan lsa efter fr sina egna problem.

Ha en trevlig flyg-vr.

Standard

Har bara ett nskeml till, det r att kunna starta motorn fr hand (med chickenstick) utan att behva anvnda starter. r det ytterligare finjustering som behvs?

Standard

Citat Ursprungligen postat av RdeBaron Visa inlgg
    Har bara ett nskeml till, det r att kunna starta motorn fr hand (med chickenstick) utan att behva anvnda starter. r det ytterligare finjustering som behvs?
    Stora motorer vill ha mycket soppa, speciellt nr det r lite kallt ute, s chocka den ordentlig s tnder den direkt om gldacken r nyladdad.

Debattglad entusiast
    RCFF - Administratr
    AMs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    3 028
    Jobb
    Hobbyhandlare - Simulatorinstruktr
    Klubb
    Lunds Radioflygklubb

Standard

Man kommer p knepet med tiden. Man ska snapsa motorn s att den lter frkyld. Den ska snrvla och smaska... Sedan rcker det att stta p gldstrmmen och sl propellern bakt mot kompressionslget, s startar den. En fesljummen motor kan dremot vara kinkig att f igng. Krver ofta starter.
    Kul att du fick rtt p din motor.
    mvh
    Ove
    Ove (AM) Nielsen

Reg.datum
    May 2007
    Inlgg
    1 277
    Klubb
    Vsby Modellflygare

Standard

Hej!
    Och sedan gller det att ha bra gldstrm! En ynka liten 1,2volts "grej" duger inte alltid.
    Bttre d med ett ordentligt MC batteri , eller nnu bttre ett LiFe batteri och sedan en bra glddrivare.
    Gldstiftet ska lysa orange/gult! Inte rtt.
    Sedan gller det bara att "flippa" propellern med snrt! Startpinne behvs inte!

Standard

Motorn lade av mitt i en brant stigning, MEN, planet FLG bra och jag har ftt blodad tand ..

Klicka p bilden fr en strre version. 

Namn:	20130425_134707.jpg 
Visningar:	124 
Storlek:	219,4 KB 
Id:	38577

Thomass avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlgg
    5 959
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malm Radioflygsllskap

Standard

Oops!! Ge dej inte, det finns dom som sljer LIM har jag hrt. P't igen bara!
    Retroholic!

LABs avatar
    Reg.datum
    Dec 2007
    Inlgg
    634
    Jobb
    Rrpulare
    Klubb
    Trans & deshg

Standard

Trkigt men en anledning till att man mste kpa ny krra hehe,men som sagt en ny motor behver g lite bltare under inkrningen.Men den kan ha stannat av andra orsaker n att den magrade ut.Pt IGEN BARA!
    Sur gubbjvel!
    LasseB

Standard

Har redan ftt erbjudande av en medlem hrinne om att kpa ett Bucker Jungmeister i SKALA 1:3. 2200 mm spnnvidd med en Saito 450 i nosen, s vren r nog rddad ..

Klicka p bilden fr en strre version. 

Namn:	2008_12_8_8_51_22_1708.jpg 
Visningar:	106 
Storlek:	52,4 KB 
Id:	38582

Michaels avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    1 395
    Klubb
    Hglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

Standard

Strlande fin modell, men det ser ut som en Bcker Jungmann, inte en Jungmeister :-)

Standard

Citat Ursprungligen postat av Michael Visa inlgg
    Strlande fin modell, men det ser ut som en Bcker Jungmann, inte en Jungmeister :-)
    Tnkte nog p Jgermeister nr jag skrev..

Reg.datum
    May 2008
    Inlgg
    253
    Jobb
    taxifrare,modellflygare
    Klubb
    re molanda flygfrening

Standard

En metanolmotor KAN reagera som din om brnslet r gammalt och lite avslaget.Har varit med om detta sjlv
    Flyger stampe 1/4med saito 120.Sig 1/4cub med saito91+flottrer.Arf Composit extra 300.2.30cm med 3W 50cc.Cristen Eagle1/3 med Zenoha62cc.Liten Cristen Eagle med os91
    samt.Alfas Sabre f86 Edf,gr som ett skllat!
    Clamoto sport med saito 56. Above all extra 120,frsedd med Roto 25cc bensin.kyosho edge 540,ligger i ldan nnu...saito 91 skall i denna

Liknande mnen

1. multiwii till mottagaren hur kopplar jag?
    Av Masv i forum Tricopter
    Svar: 15
    Senaste inlgg: 2013-08-16, 12:04
  2. Luftfilter till motorn?
    Av loop i forum Bensinmodeller
    Svar: 2
    Senaste inlgg: 2009-08-25, 21:32
  3. Nr stnger fartreglaget strmmen?
    Av Ville i forum Elmodeller
    Svar: 2
    Senaste inlgg: 2007-04-08, 13:44
  4. Rcker motorn till?