Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 38

Ämne: Motorn dör när jag kopplar bort strömmen till glödstiftet

  1. #1

    Standard Motorn dör när jag kopplar bort strömmen till glödstiftet

    Motorn ( ASP 108A 2 Stroke Glow ) startar lätt och svarar bra på gasen men när jag kopplar ur strömmen till glödstiftet så dör motorn. Jag har väntat tills den är varm innan jag kopplar bort strömmen med den dör ändå. Vad beror detta på?

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Sannolikt har glödstiftet blivit dåligt. Byt!

  3. #3

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Ja, till ett varmare!
    OS 8 brukar vara universal...


    Har för mig att ENYA 3 är i samma kaliber...
    Retroholic!

  4. #4
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Jag tyckte min gick bättre med A3 eller #6 som det numera heter

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	glow-plug-chart.png 
Visningar:	161 
Storlek:	41,4 KB 
Id:	38294
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	osmg0556-main-lg.jpg 
Visningar:	193 
Storlek:	46,0 KB 
Id:	38293  
    fredrik

  5. #5

    Standard

    Ok, jag läser vad ni skriver, men i min värld så är glödstiftet till för att antända bränslet och FÅ IGÅNG motorn (jämför med en dieselbil där man glöder, vrider om nyckeln, och sedan antänds bränslet av värmen från kompressionen). Har motorn väl startat och blivit varm så skall den väl gå utan glödstift? Det kan väl knappast vara något fel på glödstiftet när motorn är lättstartad och går så länge stiftet är inkopplat?

  6. #6
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av RödeBaron Visa inlägg
    Ok, jag läser vad ni skriver, men i min värld så är glödstiftet till för att antända bränslet och FÅ IGÅNG motorn (jämför med en dieselbil där man glöder, vrider om nyckeln, och sedan antänds bränslet av värmen från kompressionen). Har motorn väl startat och blivit varm så skall den väl gå utan glödstift? Det kan väl knappast vara något fel på glödstiftet när motorn är lättstartad och går så länge stiftet är inkopplat?
    Nej, det är inte som diesel med endast kompression. Värmen från brinnande bränslet håller glödstiftet varmt nog att fortsätta glöda och den värmen i kombination med kompression får en metanolmotor att fungera.

    Ett glödstift skall glöda under hela gången av motorn, därav att det finns olika glödstift för att passa olika typer av motorer. Olika kompression och olika gångtemperaturer gör att du behöver ha olika temperatur på glödstiftet för att få optimal tändning.

    Jämför en bensinmotor med tändning, istället för att justera timingen på tändningen för optimal tändning väljer man glödstift för att få optimal tändning.

  7. #7

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Fluf Visa inlägg
    Nej, det är inte som diesel med endast kompression. Värmen från brinnande bränslet håller glödstiftet varmt nog att fortsätta glöda och den värmen i kombination med kompression får en metanolmotor att fungera.

    Ett glödstift skall glöda under hela gången av motorn, därav att det finns olika glödstift för att passa olika typer av motorer. Olika kompression och olika gångtemperaturer gör att du behöver ha olika temperatur på glödstiftet för att få optimal tändning.

    Jämför en bensinmotor med tändning, istället för att justera timingen på tändningen för optimal tändning väljer man glödstift för att få optimal tändning.

    Aha, glödstiftet glöder alltså hela tiden under motorns gång, då fick man lära sig något nytt och DÅ förstår jag att skicket på stiftet har betydelse när motorn är i gång. Tack för upplysningen..

  8. #8

    Standard

    En glödstiftsmotor som går för fett brukar ju också stanna när man tar bort glödaren...
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  9. #9

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    En glödstiftsmotor som går för fett brukar ju också stanna när man tar bort glödaren...

    Jag var inne på detta också, för mycket bränsle kyler ner motorn och faktum är att när jag snålställde nålen så funkade det mycket bättre. Glödstiftet är sprillans och original så jag tyckte inte att det borde vara det som var felet.

  10. #10
    Matsas avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    617
    Jobb
    UH-Tekniker på Holmen Paper
    Klubb
    Spinn, Söderköping

    Standard

    OS stift #8 är ett stift som funkar bra till många 2 taktare.
    Kör 3 st metanolare med detta stift, funkar kalasbra.

    Matsa...

  11. #11

    Standard

    en motor som går fett brukar inte svara på gasen bra som han beskrev tidigare dock så beroende på hur fina motorerna är ka stiften skadas under inkörning av en sprillans ny motor eftersom den slits in o saker o ting går upp i stiften .

    samma gäller även m motorn gått lite snålt tar stiften skada med

  12. #12

    Standard

    Har testkört motorn ute i solen i dag. När jag kör den med nålen öppnad 1,5 varv från botten går motorn kalasbra men sänker jag tomgången för mycket så dör den. Öppnar jag nålen två varv kan jag sänka tomgången betydligt, men motorn dör rätt som det är utan förvarning. Jag lade stiftet i thinner för att lösa upp eventuella avlagringar på glödtråden och blåste sedan rent. Det blev en markant förbättring i gången. Läge att beställa nya stift alltså..

  13. #13

    kay.kruts avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    910
    Jobb
    Glad pensionär.Oförbätterlig optimist.
    Klubb
    SMFF.RCFF. Trelleborgs Modellflygklubb. Östersunds Modellflygklubb.

    Standard

    Jag vet inte hur pass bra du är på att ställa in motorer men börja med att sätta i ett nytt glödstift. Rensa sedan förgasaren från allt skit som samlats där. Det brukar samlas skit i form av små trådliknande föroreningar runt nålar och nålsäten. Starta sedan upp din motor och ställ in nålarna ordentligt. Det finns en bra beskrivning på Airmedias hemsida om hur du ställer in en förgasare.
    I ditt fall låter det som om motor inte får bränsle i nedre registret vilket tyder på fel inställd tomgångsnål eller "stopp i hålet"
    Och märk väl, nålarna är beroende av varandra, stryper du t ex huvudnålen så påverkar du även tomgångsnålen. Du får helt enkelt ställa in dem växelvis tills du har rätt inställning på din motor. Starta upp motorn med riklig inställning på båda nålarna.
    Ställ sedan in huvudnålen lagom rikt och dra ner på tomgång. Justeringen på tomgångsnålen gör du genom att först ställa motorn på lagom tomgång med stoppskruven. Sedan skruvar du mycket försiktigt in nålen i små steg tills du hör att motorn så smått börjar gå upp i varv. Justera nu om stoppskruven lite till lagom tomgångsvarv. Varva upp motorn och ställ huvudnålen rätt. Sedan gör du om samma sak igen med tomgångsnålen. Skruva sakta in nålen tills motorn stannar, backa därefter nålen ca ett kvarts varv och du är väldigt nära rätt inställning. Nu kan du förhoppningsvis starta din motor och lyssna till en skön sång.
    Glöm inte att när du skruvar på tomgångsnålen så får du absolut inte trycka på den för då flyttar du in hela trotteltrumman och fjädern mot huvudnålsätet. Det resulterar i strypt bränsletillförsel och stopp på motorn.
    Observera att detta förfarande gäller tvånålsförgasare vilket jag tror gäller din förgasare också.

    Lycka till,

    Kay krut

  14. #14

    Standard

    Vet ej om nån skrivit ovan, men när man justerar på en nål så ska man helst köra en liten stund på den inställningen så att "verkan" går fram innan man rattar nån skruv åt nåt håll. Speciellt lågvarvsskruven.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  15. #15

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av kay.krut Visa inlägg
    Jag vet inte hur pass bra du är på att ställa in motorer men börja med att sätta i ett nytt glödstift. Rensa sedan förgasaren från allt skit som samlats där. Det brukar samlas skit i form av små trådliknande föroreningar runt nålar och nålsäten. Starta sedan upp din motor och ställ in nålarna ordentligt. Det finns en bra beskrivning på Airmedias hemsida om hur du ställer in en förgasare.
    I ditt fall låter det som om motor inte får bränsle i nedre registret vilket tyder på fel inställd tomgångsnål eller "stopp i hålet"
    Och märk väl, nålarna är beroende av varandra, stryper du t ex huvudnålen så påverkar du även tomgångsnålen. Du får helt enkelt ställa in dem växelvis tills du har rätt inställning på din motor. Starta upp motorn med riklig inställning på båda nålarna.
    Ställ sedan in huvudnålen lagom rikt och dra ner på tomgång. Justeringen på tomgångsnålen gör du genom att först ställa motorn på lagom tomgång med stoppskruven. Sedan skruvar du mycket försiktigt in nålen i små steg tills du hör att motorn så smått börjar gå upp i varv. Justera nu om stoppskruven lite till lagom tomgångsvarv. Varva upp motorn och ställ huvudnålen rätt. Sedan gör du om samma sak igen med tomgångsnålen. Skruva sakta in nålen tills motorn stannar, backa därefter nålen ca ett kvarts varv och du är väldigt nära rätt inställning. Nu kan du förhoppningsvis starta din motor och lyssna till en skön sång.
    Glöm inte att när du skruvar på tomgångsnålen så får du absolut inte trycka på den för då flyttar du in hela trotteltrumman och fjädern mot huvudnålsätet. Det resulterar i strypt bränsletillförsel och stopp på motorn.
    Observera att detta förfarande gäller tvånålsförgasare vilket jag tror gäller din förgasare också.

    Lycka till,

    Kay krut
    Tack för bra info, skall följa dina råd så skall det förhoppningsvis bli bra. Litet skillnad på att skruva Metanolmotor och Harley Davidson:-)..

  16. #16

    kay.kruts avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    910
    Jobb
    Glad pensionär.Oförbätterlig optimist.
    Klubb
    SMFF.RCFF. Trelleborgs Modellflygklubb. Östersunds Modellflygklubb.

    Standard

    Känslan, min vän det är känslan som räknas. Även en HD vill ha kärlek och omtanke.

    Kay krut

  17. #17

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Det är viktigt att du kör med lämpligt bränsle och lämpligt bränsle till de flesta motorer innehåller lite nitrometan.
    5-10% räcker bra, då blir motorn lättinställd och går som en klocka,eller som en japansk hoj...
    15-20% olja ,antingen helsyntetisk eller Ricinolja eller bättre än blandning av dessa.

    Lämplig propeller till din motor är en 15x8,16x6 eller möjligtvis 17x4W APC. RAM och de nya Graupner "Sonic" är också bra propellrar.

    När du säger att motorn lägger av när du tar bort glödklämman så är det helt naturligt eftersom motorn antagligen går för rikt på tomgång. Den får för mycket soppa! Det enda du behöver göra är att skruva in tomgångsnålen lite grand till motorn rappt svarar på gaspådrag.
    Någon stoppskruv bör du inte röra,och det finns inte heller någon sådan på många moderna motorer, bara en skruv som håller trotteltrumman på plats.

  18. #18

    kay.kruts avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    910
    Jobb
    Glad pensionär.Oförbätterlig optimist.
    Klubb
    SMFF.RCFF. Trelleborgs Modellflygklubb. Östersunds Modellflygklubb.

    Standard

    Jaka !

    Du skriver att det tydligen inte finns någon skruv att justera tomgången med på hans motor, ASP 108, att det bara finns en skruv som håller trumman på plats. Jo Jaka, den håller trumman på plats men den är även till för att justera luftinsläppet på tomgång. Om du går in på Hi Models sida och läser instruktionerna där så ser du på punkt nr 3= "Air inlet valve adjustment. It controls the idlingspeed" I alla fall så kallar jag detta en justerskruv för att, efter inställning av nålarna, ställa trummans läge och därmed också tomgångsvarvet. Dessutom håller den trumman på plats, vilket du alldeles riktigt skriver. Vad du se´n kallar den skruven, det vet jag inte. Och jo, jag har också hållit på med motorer sedan tidigt sjuttiotal.
    Kay krut

  19. #19

    kay.kruts avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    910
    Jobb
    Glad pensionär.Oförbätterlig optimist.
    Klubb
    SMFF.RCFF. Trelleborgs Modellflygklubb. Östersunds Modellflygklubb.

    Standard

    Vänster skruv med röd packningsring = låsskruv till trumman. Höger skruv med fjäder = justering av tomgång.

    Kay krut
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Trottel 003.jpg 
Visningar:	230 
Storlek:	53,2 KB 
Id:	38369  

  20. #20
    LABs avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    634
    Jobb
    Rörpulare
    Klubb
    Tranås & Ödeshög

    Standard

    Prova även ett fyrtaktstift typ OS F,tillåter att motorn går lite blött när den inte är riktigt inkörd o behöver mer soppa.
    Sur gubbjävel!
    LasseB

Liknande ämnen

  1. multiwii till mottagaren hur kopplar jag?
    Av Masv i forum Tricopter
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2013-08-16, 12:04
  2. Luftfilter till motorn?
    Av loop i forum Bensinmodeller
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-08-25, 21:32
  3. När stänger fartreglaget strömmen?
    Av Ville i forum Elmodeller
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-04-08, 13:44
  4. Räcker motorn till?
    Av shark i forum Metanolmodeller
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-06-02, 02:36

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •