Reklam

 
Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Helikopterplatta

  1. #1
    teamleaders avatar
    Reg.datum
    jan 2013
    Inlägg
    255
    Blogginlägg
    16
    Jobb
    Arbetslös se presentationsblogg.
    Klubb
    F.n ingen alls men funderar på medlemskap i KMFK eller AKMG.

    Standard Helikopterplatta

    Hej

    Jag vet inte om denna fråga borde ligga i tråden för ritningar och konstruktioner men jag provar att lägga den här. Jag har skapat en ritning till en helikopterplatta, se bifogad bild, som jag tänkte försöka konstruera någon gång för mina framtida större helisar. Men jag behöver lite råd om storlek mm. Eftersom jag i framtiden kommer att skaffa mig en T-Rex 600 eller 700E så vill jag helst att plattan ska täcka även stjärtbommen på helikoptern, en T-Rex 600 eller 700 är ju ca 1,2 - 1,4 meter i total längd och plattan bör helst vara i samma storlek. Men bekymret blir ju då att helikopterplattan blir ju skittung att bära med sig till fältet.

    Idén till denna helikopterplatta fick jag när jag provade på utomhusflygning med 228:an och jag upptäckte att stjärtrotorn och stabilisatorn slog i gräset. Jag tänkte därför bygga denna helikopterplatta så att helikoptern kommer upp en bit från marken så att sjärtrotorn inte slår i gräset varje gång. En helikopterplatta kan ju också vara bra för att träna på precisionslandningar mm, sedan är det ju en kul grej som ser lite mer trovärdigt ut också.
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Helikopterplatta.jpg 
Visningar:	457 
Storlek:	31,6 KB 
Id:	38299  
    Mathias, simulatortränad.

  2. #2

    Standard

    Du behöver ingen platta till 600/700 size, om den inte är tung så är det rentav olämpligt eftersom den kan sugas upp i rotorn

    Skickat från min HTC Incredible S via Tapatalk 2

  3. #3
    teamleaders avatar
    Reg.datum
    jan 2013
    Inlägg
    255
    Blogginlägg
    16
    Jobb
    Arbetslös se presentationsblogg.
    Klubb
    F.n ingen alls men funderar på medlemskap i KMFK eller AKMG.

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Langelus Visa inlägg
    Du behöver ingen platta till 600/700 size, om den inte är tung så är det rentav olämpligt eftersom den kan sugas upp i rotorn

    Skickat från min HTC Incredible S via Tapatalk 2
    En helikopterplatta i massiv furu och furuben kan nog inte sugas in i rotorn, visserligen är vindblåset från en 600 eller 700 mycket kraftigt men så kraftigt tror jag inte det är så att en 1,4 meter bred helikopterplatta i tjock massiv furu sugs in i rotorn.
    Mathias, simulatortränad.

  4. #4
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av teamleader Visa inlägg
    En helikopterplatta i massiv furu och furuben kan nog inte sugas in i rotorn, visserligen är vindblåset från en 600 eller 700 mycket kraftigt men så kraftigt tror jag inte det är så att en 1,4 meter bred helikopterplatta i tjock massiv furu sugs in i rotorn.
    Det är få helikopterpiloter som är bekväma med att landa sin helikopter på ett köksbord pga många olika anledningar. Inte ens dem som flyger så bra så man inte tror sina ögon gör sådana saker på ett bekvämt sätt.

    Det är helt enkelt en skitdålig idé.

    Ett förslag på en bättre lösning är en sån här:

    http://www.biltema.se/sv/Fritid/Trad...ippare-140900/


  5. #5

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    att släpa med sig en 1,4m2 furuskiva skulle inte jag vilja göra iallafall , och sen tycker inte jag heller att man behöver nån platta till så stora , använder det endast till 450's
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  6. #6
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    För att spicea upp det lite för småhelis kan man ha ett flygande hangarfartyg

    http://www.youtube.com/watch?v=eOZI3I6uAX4

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •