Krångla inte till det i onödan. Eftersom du inledningsvis skrev att motorn startar lätt och svarar bra på gasen så länge glödströmmen är inkopplad men stannar så fort strömmen bryts kvarstår mitt råd att byta stift.

Ett glödstift för modellmotorer hålls varmt och antänder bränslet genom en katalytisk reaktion mellan metanolen i bränslet och metallerna som finns i glödtråden. (bl.a. platina och rodium). Om din motor är ny och oinkörd kan det mycket väl vara så att stiftet blivit förstört genom att mikroskopiska metallpartiklar från inkörningsprocessen brännt fast på glödtråden. Att tvätta stiftet hjälper då endast lite eller inte alls.

En ASP 108 ska kunna gå bra med ett OS #8-stift. Det behövs inget OS F-stift för denna motor.

Har du "skruvat bort dig" på förgasaren så kan du göra en grundinställning på följande sätt:
Öppna huvudnålen 1 1/2 varv. Stäng trotteln helt och hållet blås lite försiktigt genom bränsleslangen till förgasaren och justera tomgångsnålen så att luft nätt och jämnt pyser fram genom slangen när du blåser lite försiktigt. Från det läget öppnar du tomgångsnålen ytterligare 1/2 varv. I brist på bruksanvisningar brukar jag göra på detta viset och det har hittills alltid fungerat för mig. Beroende på hur fint stegad högfartsnålen är kan man behöva öppna eller stänga nålen för att motorn ska gå lagom rikt på från drygt halvgas och upp till fullvarv.

JAKA rekommenderar lite onödigt stora propellrar för din motor, 14x8 eller 15x6 är bättre storlekar enligt mitt förmenande.