Reklam

 
Sidan 106 av 107 FörstaFörsta ... 65696101102103104105106107 SistaSista
Resultat 2 101 till 2 120 av 2131

Ämne: FrSKY TARANIS

  1. #2101

    Standard

    Leif, gjorde du uppgraderingen genom att ladda nya SW i SD-kortet och låta sändaren själv göra installationen?
    OlleG

  2. #2102

    Standard

    Nej, jag uppgraderade från Companion i min laptop.
    /Leif

  3. #2103

    Standard

    Ledsen men behöver ställa en fråga till.
    2.1.9 finns att hämta på www.frsky-rc.com men även OpenTX. Är det någon skillnad? Jag antar att om man uppdaterar via Companion så blir det OpenTX-varianten? Hur gör ni som gjort uppgraderingen?
    /OlleG

  4. #2104

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av OlleG Visa inlägg
    Ledsen men behöver ställa en fråga till.
    2.1.9 finns att hämta på www.frsky-rc.com men även OpenTX. Är det någon skillnad? Jag antar att om man uppdaterar via Companion så blir det OpenTX-varianten? Hur gör ni som gjort uppgraderingen?
    /OlleG
    Jag har bara kört OpenTX , jag har ingen koll på hur versionerna hos FrSky ser ut....
    /Jonas

    Skickat från min SM-A310F via Tapatalk

  5. #2105

    Standard

    Jag har också laddat ned OpenTx varianten.
    /PO

  6. #2106

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av OlleG Visa inlägg
    Ledsen men behöver ställa en fråga till.
    2.1.9 finns att hämta på www.frsky-rc.com men även OpenTX. Är det någon skillnad? Jag antar att om man uppdaterar via Companion så blir det OpenTX-varianten? Hur gör ni som gjort uppgraderingen?
    /OlleG
    Jag är inte säker på att jag förstår frågan. Open TX senaste version heter 2.1.9 och det är den du hittat hos FrSky. Om du laddar ner och installerar programmet OpenTX Companion i din PC och uppgraderar därifrån så letar Companion själv reda på senaste version av OpenTX d.v.s. 2.1.9 (förutsatt att du är uppkopplad mot Internet).
    /Leif

  7. #2107

    Standard

    Ok. Tack.

    OlleG

  8. #2108

    Standard

    Jag vill bara förtydliga att den absolut senaste versionen av OpenTX heter 2.2.1 som är en ganska omfattande uppgradering utvecklad för FrSky Horus m.fl. Med lite knep och knåp går den att köra i Taranis D+ och Taranis E. OpenTX 2.1.9 är den senaste versionen i 2.1-serien som utvecklades för Taranis E och går utmärkt att använda också till Taranid D+
    Tack uffe_46 för påpekandet!
    /Leif

  9. #2109

    Standard

    Jag har startat en separat tråd om OpenTx så får vi inlägg i ämnet på samma ställe istället för utspridda på olika FrSky-sändare.
    http://www.rcflyg.se/forum/showthrea...228#post434228
    /Leif

  10. #2110

    Standard

    Hej!

    Vet inte hur många av er som använder OrangeRX modul för att flyga med Spektrum mottagare med era Taranis, men jag har noterat ett allvarligt problem som drabbar både X9D och X9E.
    Symtomet är att radion helt utan anledning startar om och ofta med felmeddelandet att den saknar SD-kort.
    Jag har lyckas härleda problemet till OrangeRX modulen som boven i dramat.
    Det finns dock en enkel lösning, klipp av ben 2 och 5 i kontakten inne i modulen, dom ska inte användas och varför dom är anslutna till något är för mig i gåta?
    Om ben 2 används för något annat i Taranis vet jag inte, men ben 5 tillsamman med ben 3 och 4 är det vi använder för att skjuta ut ny firmware till våra mottagare.
    /Jonas

  11. #2111


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Har kört en sån modul i min Taranis 9D under minst 2 inomhusflyg-säsonger utan problem. Men det finns ju olika Orange-moduler...
    Roger

  12. #2112
    Mr.Bobs avatar
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    659
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    NRFK

    Standard

    ÖÖH ! Väcker denna tråden lite.. !

    Vet inte om denna frågan har ställts tidigare MEN.. !!

    Nu är det såhär att jag har märkt en längre tid som jag ägt min Taranis X9D att mina roder/servo-utslag är lite sisådär, vet inte om jag kan förklara smidigt men de centrerar inte hundra.
    Ofta är det servot som har taskig centrering men jag kan säga att mina SAMTLIGA servon(oavsett märke, storlek eller dyl.) jag använt genom åren har samma symptom.

    Kort förklarat, drar jag t ex höjd och släpper spaken så går den till "0" i sitt läge, och hamnar alltid på samma ställe varje gång jag drar höjd, om jag däremot drar dyk så ställer sig servot inte på samma _Nollpunkt_ som när jag drar höjd, det är alltid lite förskjutet.
    Kan "justera" denna _nollpunkt_ om jag rör spaken ytterst lite upp eller ner och då stannar den antingen lite höjd eller lite dyk beroende på var jag släpper spaken.
    Vi pratar väldigt litet utslag nu, kanske upp till 0.5mm men det räcker för att modeller ska gå i fel riktning efter man släpper spakarna.

    Funderat ett tag på nu vad det kan vara och om det går att göra något åt detta, köpa nya gimballs(M9), är det mjukvaran som spöker för mig, eller är det bara så på de flesta sändare(andra fabrikat) som finns där ute på marknaden ?

    Någon mer än jag som upplevt/upplever detta "bekymmer" ?
    Senast redigerat av Mr.Bob den 2020-08-05 klockan 20:56.

  13. #2113

    Standard

    På tidiga sändare var detta ett problem men jag tror att man kom till rätta med det ganska snart. Jag har inte märkt av det hela på min. Om det gör någon skillnad vet jag inte men det finns väl hall-gimbals till Taranis X9D att köpa till numera.

    /Mats

  14. #2114

    Standard

    Såg att nu att du själv skrev nya Gimbals (H9) Hall gimbals verka dock benämnas M9. I alla fall de jag hittar. https://www.banggood.com/2-PCS-Frsky...r_warehouse=CN

  15. #2115
    Mr.Bobs avatar
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    659
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    NRFK

    Standard

    Ändrat!
    Kör du original gimbal?

  16. #2116

    Standard

    Problemet har funnits i OTX version före 2.2.x om jag minns rätt.
    Sen kan det vara ett tecken på att dina gimbal börjar bli slitna, det finns M9 Halleffekt som "aldrig tar slut".

    Skickat från min Armor_6E via Tapatalk

  17. #2117

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Mr.Bob Visa inlägg
    Ändrat!
    Kör du original gimbal?
    Ja!

    /Mats

  18. #2118
    Mr.Bobs avatar
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    659
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    NRFK

    Standard

    Finnbyfraggel Jag har 2.2.1 i min radio, är ca 2.5 år gammal. Upplevt detta nästintill från start med denna radio vill jag minnas, blivit petigare numera bara med precisionen på flygen.

    senmatal har du lust, nästa gång du sitter med sändare och plan, att prova spaka lite och se om du kanske kan se detta fenomen med din radio?

    Kan högre expo bidra till detta? Kör med väldigt hög expo
    Frågar lite gällande gimbalsen pga att jag vill inte lägga 500kr på nya om problemet ändå inte kommer försvinna..

  19. #2119

    Standard

    Jag gjorde en test på en 1/4 Cub som jag håller på att göra i ordning. Om jag rör spaken försiktigt bara någon mm åt endera hållet så stannar servot faktiskt någon grad olika beroende på vilket håll jag rört spaken. Det går liksom att få servot att vrida sig en aning utan att gå tillbaka om man säger så. Om det är servot eller radion är dock svårt att säga men det kändes som att det kunde vara radion. Att potentiometern stannar en aning olika. Jag tycker att Taranis har ganska svag återfjädring jämfört med andra radio jag ägt. Kan det påverka det hela? Jag har spänt fjädern på min men tycker ändå den har lite dåligt motstånd.

    /Mats

  20. #2120

    Standard

    Jag testade även att mata in expo över 70% men det gjorde ingen skillnad alls.

    /Mats

Sidan 106 av 107 FörstaFörsta ... 65696101102103104105106107 SistaSista

Liknande ämnen

  1. FrSky skumt
    Av numnutchris i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2013-09-24, 21:09
  2. frsky kompabillitet?
    Av Ilfrazr i forum Elektronik
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2013-04-13, 14:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •