Reklam

 
Sidan 21 av 107 FörstaFörsta ... 1116171819202122232425263171 ... SistaSista
Resultat 401 till 420 av 2131

Ämne: FrSKY TARANIS

  1. #401
    fortunas avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    127
    Jobb
    Bygger pressverktyg på Volvo
    Klubb
    Karlshamns ModellFlygSällskap KMFS

    Standard

    Tack för ett snabbt svar , som alltid :-). men om jag förstått rätt, Om jag binder en spektrum mottagare och lägger det till minne 1.. allt frid och fröjd.. sedan efter ett tag så har jag ett annat flygplan också med spektrummottagare , binder det till modell 10, allt frid och fröjd... men jag råkar läsa fel när jag ska starta modell 1 och kopplar igång flygplan 10.. med helt fel mixningar etc.. kommer då detta att bindas modell 1 och program 10?... dvs.. kan jag av misstag köra igång fel program till fel modell???..

  2. #402
    dvogonens avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    493
    Jobb
    Programutvecklare
    Klubb
    Tullinge MF

    Standard

    Ja.
    Men varför skulle du göra det? Du har ju både namn och bild att tillgå för att identifiera modellen.

    Om du vill ha modell - match med Taranis så får du köpa deras X-mottagare. De har precis samma funktion som Spektrum har med DSM-mottagare.

  3. #403


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Ja - misstag kan man ju göra med modellminnen och det har man ju också gjort några gånger under åren men kan man i Taranis lösa detta via FrSkys s k X-mottagare så är ju detta lösningen. Annars blir det att skaffa en Spektrum-sändare om man redan har Spektrum-mottagare.
    Sen är det väl så att frånsett just Spektrum mottagare/sändare och Taranis sändare/FrSky X-mottagare så binder man mottagaren till sändaren och inte till en specifik minnesplats - det är ju orsaken till att man kan starta med fel modellminne aktivt.
    Roger

  4. #404
    fortunas avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    127
    Jobb
    Bygger pressverktyg på Volvo
    Klubb
    Karlshamns ModellFlygSällskap KMFS

    Standard

    Som sagt, varför ska man göra det... men någon gång finns kanske risken och kan bra att veta att Taranis inte fungerar på samma sätt som spektrum/ Jr .. Jag har fått svaret och vet nu att det är bra att vara försiktig.. Jag har en JR och den klara modell- match... med dessa orange mottagare.. Tack för svaren..

  5. #405


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Den JR du har är väl en Spektrum/JR antar jag. Senare JR-sändare har ju ett eget 2,4 GHz-system och där lär inte Orange-mottagare fungera.
    Roger

  6. #406
    dvogonens avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    493
    Jobb
    Programutvecklare
    Klubb
    Tullinge MF

    Standard

    Hur man än anstränger sig så lyckas man förstås blanda ihop modeller till slut i alla fall. Efter några äventyrligheter med elmodeller beslöt jag mig för att alltid, alltid använda samma kanal för gasen. I mitt fall kanal 3. Och att dessutom alltid ha gassäkring på samma brytare för alla modeller.
    Resten av kanalerna kopplar jag som kablarna passar bäst.

  7. #407


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Nu hjälper det ju tyvärr inte att ha samma kanalordning i alla modeller för kanalerna kan ju vara reverserade på vissa modeller och normala på andra. Vi som inte har flexibiliteten att tilldela kanalerna helt fritt har ju normalt skev, höjd, sida och trottel på fasta platser men lik förb...at så har man missat att byta modellminne vid några tillfällen med mindre gynnsamma konsekvenser. Visserligen alltmera sällan inte minst beroende på att man numera kan namnsätta modellminnena så att man verkligen vet vilken modell det gäller och inte som i början av "computer-sändarnas" liv när det bara var en siffra - då var det lätt att missa. Sen har jag liksom dvogonen alltid "gas-säkring" på samma brytare liksom t ex dual-rate och andra funktioner man ofta använder. Och i normalt flygläge så skall brytarna likaså stå "bortåt" från kroppen räknat så att man snabbt kan se att dom står rätt. Men nog vore Model Match välkommet i alla system och inte bara hos Spektrum och nu delvis hos FrSky (X-mottagare och Taranis om jag förstått det rätt). Det är möjligt att nåt annat system också har funktionen men inget jag sett i alla fall.
    Roger

  8. #408

    Standard

    Hur kan jag ha missat denna! Måste bli aktiv på forumet

    Har hållt på med modellflyg i snart ett år och hade nästan bestämt mig för att designa en egen sändare då jag tycket att allt jag hittat har varit till överpris eller haft helt fåniga begränsningar som 10 modeller eller varit aldeles för dålig kvalite m.m... OS-RC är ioförsig väldigt intressant men hade inte tid att vänta längre. Men så blev jag tippad om denna radio och tråd och måste säga att även om den har sina barnsjudommar så känns det som den första radion som är påväg åt rätt håll.
    Så nu sitter jag och väntar som ett barn på julafton.. Hoppas jag blir lika nöjd som jag är imponerad av det jag läst om den

  9. #409

    Villes avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    476
    Klubb
    Skellefteå RadioFlygKlubb

    Standard

    OpenTX 2,0. Kan någon berätta för mig när vi kan börja använda den nya versionen?
    Jag har testat den nya Open TX 2.0 och även OpenTX Companion lite grand, men vad jag förstår så rekomenderas man inte använda Open TX 2.0, eftersom programvaran inte är färdigutvecklad än. Det jag testat ger dock mersmak.

    Var någonstans kan jag följa utvecklingen, på ett enkelt sätt?
    Jag har dessa två nedanstående länkar men jag blir mest förvirrad över var jag ska läsa någonstans för att få rätt information?
    De kan synas helt uppenbara och enkla att förstå, men inte för mig?
    https://github.com/opentx/opentx/iss...nes?state=open
    https://github.com/opentx/opentx/wiki

    Tack på förhand!


    / Ville

  10. #410

    Villes avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    476
    Klubb
    Skellefteå RadioFlygKlubb

    Standard

    Jag har fått svar på ovanstående fråga av "dvogonen" på RCGroups, tack så mycket.
    http://www.rcgroups.com/forums/showp...ostcount=25500

    /Ville

  11. #411
    bogieboys avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    1 057
    Jobb
    Svetsare, Verkstadstekniker
    Klubb
    Växjö backyard flyers ;-)

    Standard

    Äntligen har jag lyckats bearbeta frugan. Så nu blir jag snart med i taranis klubben.

    Men det blev dyrt nya skor och hårfärg å en laddning nya kläder skulle hon ha. :-P

    Vilka mottagare och tbh behöver man för att få ut 16 kanaler och svenska menyer?

  12. #412

    Villes avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    476
    Klubb
    Skellefteå RadioFlygKlubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av bogieboy Visa inlägg
    Äntligen har jag lyckats bearbeta frugan. Så nu blir jag snart med i taranis klubben.

    Men det blev dyrt nya skor och hårfärg å en laddning nya kläder skulle hon ha. :-P

    Vilka mottagare och tbh behöver man för att få ut 16 kanaler och svenska menyer?
    bogieboy, ojoj, det sved fårstår jag, men nu är du med i alla fall. Taranis är en 16-kanals radio direkt ur lådan, (de svenska menyerna får du ladda ner i efterskott eftersom standardspråket är engelska) ja, till och med 32 kanaler om du monterar en extern sändarmodul, FRSKY XJT. Den mottagare du behöver är någon av de nya s-bus mottagarna, t.ex. FRSKY X8R - 16 CHANNEL, SBUS, SMART PORT RECEIVER. Om du använder s-bus funktionen behöver du bara en x-mottagare och s-bus servon för att få 16 kanaler. Du kan också använda vanliga analoga/digitala servon tillsammans med en FrSky SBUS & CPPM Decoder för att utnyttja s-bus systemet. Du kan också använda 2 mottagare och använda de vanliga servoutgångarna. Man binder mottagarna lite olika beroende på hur du vill göra.

    /Ville
    Senast redigerat av Ville den 2014-03-30 klockan 17:35.

  13. #413
    bogieboys avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    1 057
    Jobb
    Svetsare, Verkstadstekniker
    Klubb
    Växjö backyard flyers ;-)

    Standard

    Tackar för svaret. Nästa fråga. Vad har den för trainer port om jag vill koppla den till simulatorn? jag har phoenix rc.

  14. #414

    Standard

    3.5 mm phono

  15. #415
    fortunas avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    127
    Jobb
    Bygger pressverktyg på Volvo
    Klubb
    Karlshamns ModellFlygSällskap KMFS

    Standard

    Fråga om Taranis och helikopter.. har sett att det finns Engelsk beskrivning på helikoptersetup... men finns det någon på svenska eller någon barmhärtig samarit som kan förklara .... tex. Gyro ( inte 3 axligt ) ...enligt beskrivning gällande känsligheten, Om den varit ställd på 80 % i spektrum, då ska man omvandla värdet 80% X 2 minus 100 = 60% ? .. men bara om gyrot jobbar mellan 0-100... jobbar inte alla gyron mellan 0-100 .. hur får man reda på vilket..

    Samt Fråga om FrSky X8R 8/16 kanalsmottagare med telemetri med eller utan PCB..

    har det någon betydelse om man har med eller utan PCB.. tänkt att ha till vanligt flygplan... .
    Mvh

  16. #416

    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    121
    Klubb
    Bondens åker

    Standard

    Taranis kanaler går normalt mellan -100 till 100 med neutral på 0.
    Spektrums (DX6-DX7) kanaler går tydligen mellan 0 till 100 med neutral på 50.
    Värdet 80% i Spektrum blir då 60 i Taranis.
    Värdet 30% i Spektrum blir då -40 i Taranis.

    Med reservation för att jag kan ha fel om Spektrum.

  17. #417
    fortunas avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    127
    Jobb
    Bygger pressverktyg på Volvo
    Klubb
    Karlshamns ModellFlygSällskap KMFS

    Standard

    Ok så får jag det också till.. men hur gör jag då med gyrot.., ska jag ställa om utgången för gyrot till 0-100 och sätta värdet på 60% ?
    Citat Ursprungligen postat av Håkan Visa inlägg
    Taranis kanaler går normalt mellan -100 till 100 med neutral på 0.
    Spektrums (DX6-DX7) kanaler går tydligen mellan 0 till 100 med neutral på 50.
    Värdet 80% i Spektrum blir då 60 i Taranis.
    Värdet 30% i Spektrum blir då -40 i Taranis.

    Med reservation för att jag kan ha fel om Spektrum.

  18. #418
    dvogonens avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    493
    Jobb
    Programutvecklare
    Klubb
    Tullinge MF

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av fortuna Visa inlägg
    Fråga om FrSky X8R 8/16 kanalsmottagare med telemetri med eller utan PCB..
    har det någon betydelse om man har med eller utan PCB.. tänkt att ha till vanligt flygplan... .
    Mvh
    PCB-paddlarna är otroligt klantiga och i vägen hela tiden. Tanken är väl att de skall förbättra räckvidden, men den är ju alldeles utmärkt även utan dem, så jag har lite svårt att förstå varför FrSky envisas med dem. Jag tänker I alla fall inte köpa fler mottagare med paddlar.

  19. #419

    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    121
    Klubb
    Bondens åker

    Standard

    Nej det blir inte rätt.
    Antingen behåller du Taranis värden -100 till 100 och sätter gainen till 60.
    Eller så ställer du om kanalen till 0 till 100 i "Outputs"-menyn och sätter sen gainen till 80.
    Båda sätten ger en servopuls som är ca 1.81 millisekunder lång.
    Jag skulle kört på Taranis sätt, men det är jag det.

    Edit: testade lite och det var inte i "Outputs" man ändrade i så fall. Mitt råd är att använda Taranis -100 till 100 och sätt gainen till 60. Nån annan får berätta bästa sättet att få området till 0-100.

    Edit 2. Du kanske redan har en mall för att lägga in gainen, annars kan man göra det med en rad i Mixer

    KN5 MAX 30 SG^
    := MAX -30 SGv

    har jag och då är gainen 30 och HeadingHold-läge när brytare G är mot baksidan av radion. Gain 30 och ja vad kallas det läget "rate?" alltså utan heading hold när brytare G är andra hållet.
    Eller bara "KN5 MAX 30" om du alltid använder heading hold.
    Senast redigerat av Håkan den 2014-04-02 klockan 22:38. Anledning: man lär sej

  20. #420
    fortunas avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    127
    Jobb
    Bygger pressverktyg på Volvo
    Klubb
    Karlshamns ModellFlygSällskap KMFS

    Standard

    Tack Håkan.. Det finns en mall i radion men tycker mig inte vilja ha den... man får ställa om kanaler för trottel och annat.. osäker på hur allt blir då.... Jag försökte också ända output till 0-100 men skulle då vara tvungen att ändra centreringen på radion.. men området räckte inte till.. Blir att köra på -100-100 ... Tack för ditt tips.. ska testa.. Mvh M
    Citat Ursprungligen postat av Håkan Visa inlägg
    Nej det blir inte rätt.
    Antingen behåller du Taranis värden -100 till 100 och sätter gainen till 60.
    Eller så ställer du om kanalen till 0 till 100 i "Outputs"-menyn och sätter sen gainen till 80.
    Båda sätten ger en servopuls som är ca 1.81 millisekunder lång.
    Jag skulle kört på Taranis sätt, men det är jag det.

    Edit: testade lite och det var inte i "Outputs" man ändrade i så fall. Mitt råd är att använda Taranis -100 till 100 och sätt gainen till 60. Nån annan får berätta bästa sättet att få området till 0-100.

    Edit 2. Du kanske redan har en mall för att lägga in gainen, annars kan man göra det med en rad i Mixer

    KN5 MAX 30 SG^
    := MAX -30 SGv

    har jag och då är gainen 30 och HeadingHold-läge när brytare G är mot baksidan av radion. Gain 30 och ja vad kallas det läget "rate?" alltså utan heading hold när brytare G är andra hållet.
    Eller bara "KN5 MAX 30" om du alltid använder heading hold.

Sidan 21 av 107 FörstaFörsta ... 1116171819202122232425263171 ... SistaSista

Liknande ämnen

  1. FrSky skumt
    Av numnutchris i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2013-09-24, 21:09
  2. frsky kompabillitet?
    Av Ilfrazr i forum Elektronik
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2013-04-13, 14:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •