Reklam

 
Sidan 22 av 107 FörstaFörsta ... 1217181920212223242526273272 ... SistaSista
Resultat 421 till 440 av 2131

Ämne: FrSKY TARANIS

  1. #421
    fortunas avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    127
    Jobb
    Bygger pressverktyg på Volvo
    Klubb
    Karlshamns ModellFlygSällskap KMFS

    Standard

    Ok , ungefär samma uppfattning som jag har då... men , mottagare där dessa sitter på redan från början.. dessa går inte att ta bort?, för samtidigt står det (hos vissa återförsäljare) att man kan "ta bort " då dessa sitter med ett litet "clips".. men o andra sidan står det att det sitter ett specialkretskort i dessa paddlar.. .. hur är det med det??
    Citat Ursprungligen postat av dvogonen Visa inlägg
    PCB-paddlarna är otroligt klantiga och i vägen hela tiden. Tanken är väl att de skall förbättra räckvidden, men den är ju alldeles utmärkt även utan dem, så jag har lite svårt att förstå varför FrSky envisas med dem. Jag tänker I alla fall inte köpa fler mottagare med paddlar.

  2. #422
    fortunas avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    127
    Jobb
    Bygger pressverktyg på Volvo
    Klubb
    Karlshamns ModellFlygSällskap KMFS

    Standard

    Nu är jag på det igen... Var kan man hitta en förklaring på de olika brytare som finns... SA - SB- pil upp och ned, dessa hittar jag och förstår... men... !SA .., CSC, CSB, MAX + tusen andra funktioner..

    Skulle gärna vilja veta var man kan hitta en lista på de olika funktionerna.,

  3. #423
    DennanHMFKs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 137
    Blogginlägg
    4
    Jobb
    hobbytroll
    Klubb
    Hallstahammars MFK

    Standard

    Tips på vart man kan få tag i Taranis inom EU?
    Skulle beställa från T9hobby nyss, igår hade dom 20st.. nu var det slut
    Attans...skulle varit snabbare, nu får farsan vänta igen på sändaren. :P

  4. #424

    Standard

    Verkar finnas mode2 i lager här länk
    Flottan:
    PM300 - ZMR 250 Clone - RC Naze32 Explorer Tricopter v3 - Iconic-X FPV v2 - Iconic-X FPV v1 - Simple Tricopter 2.0 - FY Y6 - Bix3 - WingWing 84

    Min jutjub å Nylleboken

  5. #425
    DennanHMFKs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 137
    Blogginlägg
    4
    Jobb
    hobbytroll
    Klubb
    Hallstahammars MFK

    Standard

    tackar tackar!

    Såg att T9 hade bara Taranis TX hemma, inte TX/RX combon som farsan ville ha.

    Men nu så är det beställt en via din länk.

  6. #426

    Flahultarns avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    489
    Jobb
    Månsysslare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av fortuna Visa inlägg
    Nu är jag på det igen... Var kan man hitta en förklaring på de olika brytare som finns... SA - SB- pil upp och ned, dessa hittar jag och förstår... men... !SA .., CSC, CSB, MAX + tusen andra funktioner..

    Skulle gärna vilja veta var man kan hitta en lista på de olika funktionerna.,
    Manualen finns här, https://code.google.com/p/opentx/wiki/OpenTx_FrSky_EN De första posterna i den här tråden på RCGroups ger ingångar till allt man behöver (tror jag...), http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1914834
    "!" före betyder "inte" dvs mixen är aktiv om switchen inte står i detta läge, CS=Custom Switch (finns 32, CS1-CSW) som är virtuella switchar man kan använda för att göra massa roliga saker... =)

  7. #427


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Flahultarn Visa inlägg
    ...CS=Custom Switch (finns 32, CS1-CSW) som är virtuella switchar man kan använda för att göra massa roliga saker... =)
    Kan man flyga med radion också...
    Roger

  8. #428

    Flahultarns avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    489
    Jobb
    Månsysslare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Kan man flyga med radion också...
    Roger
    Jodå men det gick sådär igår, tappade en vinge på inflygningen... =( hade dock inget med radion att göra... ren och skär SBS... på en för mig ny modelltyp som inte reagerar på samma sätt som mina trogna "tractors".

  9. #429

    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    121
    Klubb
    Bondens åker

    Standard

    Sidan 29 och framåt har begreppsförklaringar: http://www.alofthobbies.com/files/Ta...tart_Guide.pdf

  10. #430
    fortunas avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    127
    Jobb
    Bygger pressverktyg på Volvo
    Klubb
    Karlshamns ModellFlygSällskap KMFS

    Standard

    Huga.. det var mycket att läsa... men jag bad om det.. Tack så mycket för hjälpen.. slumra framför tv i kväll kan jag glömma.
    Citat Ursprungligen postat av Håkan Visa inlägg
    Sidan 29 och framåt har begreppsförklaringar: http://www.alofthobbies.com/files/Ta...tart_Guide.pdf
    Citat Ursprungligen postat av Flahultarn Visa inlägg
    Manualen finns här, https://code.google.com/p/opentx/wiki/OpenTx_FrSky_EN De första posterna i den här tråden på RCGroups ger ingångar till allt man behöver (tror jag...), http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1914834
    "!" före betyder "inte" dvs mixen är aktiv om switchen inte står i detta läge, CS=Custom Switch (finns 32, CS1-CSW) som är virtuella switchar man kan använda för att göra massa roliga saker... =)

  11. #431

    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    121
    Klubb
    Bondens åker

    Standard

    Det märkliga är att allt är väldigt enkelt att göra. Fast det gäller att komma på det, så är jag ifrån radion mer än nån månad så är det alltid nåt jag måste googla upp.

    Om jag förstod rätt så ska du sätta upp en helikopter med flybar. Tänkte jag kan berätta hur jag gjorde just detta när jag flyttade två modeller från Graupner MC-24 till Taranis. Utgångspunkt är att inga kanaler ligger på samma plats, jo tail ligger faktiskt på kanal 4 på båda sedan är allt omkastad. Så här gjorde jag.

    Utgick från ny modell, körde mallen för Helikopter. I Helikopter-menyn satte jag sedan 120 grader och pitchen på KN11.
    Gick in i "Mixar" och flyttade mixer-raderna för gyro-gain till KN5 och raderna för gas-kurvorna till KN6. Så har jag det.
    Ändrade i de mixer-raderna från SA till SC, jag vill ha SC som idle-up switch.
    Gjorde samma ändring av brytare i KN11-raderna från SA till SC.
    La in Brytarfunktion SF^till Säkra KN6 -100 enabled, för throttle-off. Ändrade riktning till SF^ i mixer-raden för KN6 för throttle-off.

    Sen är det swashplattan.
    Servona ligger på KN1, KN2 och KN3 från mallen. Jag har de där också i min mottagare, men ordningen stämmer inte överens och jag orkade inte följa utgångarna på mottagaren vilket man alltså kunde göra istället för att göra som jag gjorde. Alltså när jag gjorde skev på radion rörde sej servot i mittlinjen på swashplattan. Ändrade på mixer-raderna tills jag fick att skevservona rörde sej när jag gav skev. Fel håll och så men det fixar jag sen. Och när jag gav höjd rörde sej även servot på mittlinjen. Då är ordningen tillräckligt bra. In i Outputs och justera riktning på kanalerna så att vid skev på spaken så går skev-servona åt olika håll och varför inte ta så det skevar åt rätt håll. Ställde också in riktning på mittlinjeservot så att det rör sej åt motsatt håll mot skevservona vid höjd på spaken.
    För min ena heli så räckte detta, på min andra fick jag gå in i Helikopter-menyn och invertera HÖJD för att allt skulle gå åt rätt håll. Kollade att skev, höjd och pitch får swashplattan att röra sej som det skulle, ok. Läge att justera in mittläget på servona så att swashplattan står rakt.
    Justerade gas-kurvor och pitch-kurvar KU1-KU6 så det blir som jag gillar. Tog värden från mina andra radion här.
    Kollade tail-en att riktningen var rätt och det var det för båda helisar. Justerade tail-gainen efter anda radion.
    La in dual-rate på SC som jag vill ha.

    Sen var det lite annat som att starta timern utgående från KN6 och få Elin att säga timerns tid varje minut.

    Med detta så provflög och allt gick bra, lite trim av servonas mittläge behövdes för att de inte skulle segla iväg.
    Men nu är det bara att flyga med Taranisen - lite annorlunda mot Graupnern är det allt.

  12. #432
    fortunas avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    127
    Jobb
    Bygger pressverktyg på Volvo
    Klubb
    Karlshamns ModellFlygSällskap KMFS

    Standard

    Tack Håkan för en utförlig beskrivning.. jag har grejat med detta ett tag nu och allt verkar stämma med din beskrivning... hur har du gyrot ställt när du har normal och Idle up?..

  13. #433

    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    121
    Klubb
    Bondens åker

    Standard

    I Spakar-menyn har jag ställt ner tail-utslaget till 70, 70 eller 100 kopplat till läget på SC. 20 expo har jag också. Gainen är alltid samma värde kopplat till brytare SG.

  14. #434
    fortunas avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    127
    Jobb
    Bygger pressverktyg på Volvo
    Klubb
    Karlshamns ModellFlygSällskap KMFS

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Håkan Visa inlägg
    I Spakar-menyn har jag ställt ner tail-utslaget till 70, 70 eller 100 kopplat till läget på SC. 20 expo har jag också. Gainen är alltid samma värde kopplat till brytare SG.

  15. #435
    malmans avatar
    Reg.datum
    apr 2012
    Inlägg
    5
    Jobb
    Systemarkitekt, Elektronik och telekomsystem
    Klubb
    Arboga flygklubb

    Standard

    En fråga till er som kört radion ett tag.

    Vad jag förstår så funkar Model Match bara med x-seriens mottagare.

    Betyder detta att jag måste 'bind'a om sändare och mottagare var gång jag byter modell (och mottagare) när jag använder alla mina gamla D-mottagare?

  16. #436
    dvogonens avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    493
    Jobb
    Programutvecklare
    Klubb
    Tullinge MF

    Standard

    Nej, absolut inte. Har du bundit en mottagare så förblir den bunden.
    Model Match gör bara att varje modell är bunden till exakt en av de mottagare du bundit till radion. Utan Model Match så kan du styra alla bundna modeller från varje modellplats.

  17. #437
    malmans avatar
    Reg.datum
    apr 2012
    Inlägg
    5
    Jobb
    Systemarkitekt, Elektronik och telekomsystem
    Klubb
    Arboga flygklubb

    Standard

    Tack för snabbt svar.

    Alltså även när man hoppar mellan olika mottagare...?
    Kör idag med en DHT modul i en Multiplex Royal Evo/Pro, och då är man ju tvungen att 'binda' om när man skall byta modell och mottagare.

    Edit: rensade bort fråga som redan besvarats ovan..

    Edit2: Var just ute i garaget o testade lite. Och insåg nu med hjälp av dvogonen's svar att jag missförstått hur binding för telemetri mottagarna funkade. Trodde man låste rx och tx mot varandra, och att tx'en endast kunde prata med en bindad rx åt gången, dvs att båda var medvetna om varandra. Visade sig nu alltså inte vara fallet, utan flera mottagare kan alltså var bind'ade samtidigt... Då blir ju situationen mkt enklare... Å jösses vad dumt att jag alltid gjort om binding cykeln vaje gång jag bytt modell.....
    Nåja, man lär så länge man lever..
    Senast redigerat av malman den 2014-04-06 klockan 22:42.

  18. #438
    bogieboys avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    1 057
    Jobb
    Svetsare, Verkstadstekniker
    Klubb
    Växjö backyard flyers ;-)

    Standard

    Har för mig om att jag läst om uhf system till taranisen i denna tråd men hittar inte sidan? Annars om det inte va här så undrar jag vilja system ni kan rekommendera?

  19. #439
    bogieboys avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    1 057
    Jobb
    Svetsare, Verkstadstekniker
    Klubb
    Växjö backyard flyers ;-)

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av bogieboy Visa inlägg
    Har för mig om att jag läst om uhf system till taranisen i denna tråd men hittar inte sidan? Annars om det inte va här så undrar jag vilja system ni kan rekommendera?
    hittade sidan :-P http://www.rcflyg.se/forum/showthrea...l=1#post332758

  20. #440
    bogieboys avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    1 057
    Jobb
    Svetsare, Verkstadstekniker
    Klubb
    Växjö backyard flyers ;-)

    Standard

    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...cker_Gyro.html

    vist borde den fungera med taranisen?

Sidan 22 av 107 FörstaFörsta ... 1217181920212223242526273272 ... SistaSista

Liknande ämnen

  1. FrSky skumt
    Av numnutchris i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2013-09-24, 21:09
  2. frsky kompabillitet?
    Av Ilfrazr i forum Elektronik
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2013-04-13, 14:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •