Reklam

 
Sidan 24 av 107 FörstaFörsta ... 1419202122232425262728293474 ... SistaSista
Resultat 461 till 480 av 2131

Ämne: FrSKY TARANIS

  1. #461


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    ...jämförelsevis så blev jag tvungen att beställa en ny jobbmobil igår vid 15-tiden och för ca: 30 minuter sedan kom paketet...
    Fast det är ju längre ifrån Skåne än ifrån Stockholm förstås...i alla fall för mig...
    Roger

  2. #462

    Standard

    10dagar!? Har han verkligen skickat den?

  3. #463
    bogieboys avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    1 057
    Jobb
    Svetsare, Verkstadstekniker
    Klubb
    Växjö backyard flyers ;-)

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av neu Visa inlägg
    10dagar!? Har han verkligen skickat den?
    Jag har skickat ett mail i kontaktformuläret och väntar på svar. Käns som det tagit lite väl lång tid. Men jag har bara bra erfarenhet av airmedia och den som väntar på något gott. :-D men det hade räddat helgen om den kom idag.

  4. #464
    dvogonens avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    493
    Jobb
    Programutvecklare
    Klubb
    Tullinge MF

    Standard

    10 dagar är onekligen rätt lång tid... Jag köpte nylonskruv på eBay HongKong den 15e. De låg i brevlådan igår.

  5. #465
    bogieboys avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    1 057
    Jobb
    Svetsare, Verkstadstekniker
    Klubb
    Växjö backyard flyers ;-)

    Standard

    Har fått svar han packar och skickar så fort han kan. Så den kommer nog inte idag... :-(

    Jag som tänkte att jag skulle få pilla på min nya radio och drika whisky ikväll.

    Men får nöja mig med whiskyn. :-P

  6. #466

    Standard

    Synd om dig, bogieboy men den som väntar på något gott ...

    Någon som har moddat sin Taranis på något sätt?
    Jag har beställt nya sliders (på sidorna) och satt i ett Sanyo ENELOOP 7.2v 2000mAh batteri.

  7. #467

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    bara skiftat sida på den återfjädrande knappen och gummiband som drar trottlespaken till max automagiskt
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  8. #468

  9. #469

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    använder den nästan enbart till f3k så den spaken används endast för broms ( sidroder på min ena iofs) och den vill jag att den skall fjädra tillbaks så fort jag släpper den.
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  10. #470

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av simonarvestrand Visa inlägg
    använder den nästan enbart till f3k så den spaken används endast för broms ( sidroder på min ena iofs) och den vill jag att den skall fjädra tillbaks så fort jag släpper den.
    Aha!
    Det förklarar ju saker och ting ....

  11. #471
    fortunas avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    127
    Jobb
    Bygger pressverktyg på Volvo
    Klubb
    Karlshamns ModellFlygSällskap KMFS

    Standard

    Hej!.
    Är det någon i detta forum som har eller har haft problem med Orange modul och Taranis ?

    För min del är det några lustiga saker som händer eller har hänt.. det som händer oftast är. (1-2 ggr av 10 ) när jag ska byta modell och ska invänta bind-signalen så händer det inget, då måste jag välja en annan modell och sedan gå till den jag valt, då brukar det fungera klanderfritt igen eller mer sällan problem är att bindsignalen inte slutar att tuta, får helt enkelt stänga av radion, och start igen, då fungerar det bra igen... har försökt kontrollera ifall det är en specifik modell eller mottagare men verkar vara olika varje gång..
    Pratade med en som var och flög igår ( Taranis/ Orange) flugit några minuter och utan förvarning tvärdog modulen ..flygplanet rätt i backen... Modulen går nu inte att binda till någon mottagare.. dock osäkert om det är radion eller modulen då han inte har frysky mottagare att binda.. undersökning pågår.

    Jag har i stort sett hela min hangar kopplade till dsm2, och tänkt sakta övergå till frsky vartefter jag byter flygplan, men är det fler som har problem kanske man ska byta fortare?.

  12. #472


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Det kan ju faktiskt också vara så att det finns en koppling mellan priset på grejorna och kvaliteten - i detta fall en "pirat-version" av en Spektrum-modul och som säljs för ca: 30 $. Vi är så vana idag att grejorna skall vara så oerhört billiga att vi tycks glömma bort det gamla talesättet att "man får vad man betalar för" kanske beroende för att vi emellanåt faktiskt får mera än vi betalar för men det behöver tyvärr inte alltid vara på det viset. Och just radiolänken mellan mig som flygare och kärran är ju rätt central när det gäller att hålla kontroll på kärran så där kanske det kan vara lämpligt att fundera lite extra över hur billiga grejorna kan vara och ändå uppfylla alla kvalitetskrav...
    Jag säger inte att allt dyrt är bra och vice versa men lite skall vi nog rannsaka oss själva också i valet av utrustning - och allt är inte heller svart eller vitt.
    Har själv också varit intresserad av en Taranis men inte heller den har riktigt övertygat mig efter att ha läst om olika erfarenheter och även sett den på nära håll. Det verkar svårt att bygga just sändare med både hög mekanisk kvalitet och hög funktionalitet till lågt pris så nånstans finns det kompromisser även om Taranis lyckats hyfsat med kompromisserna - men ibland uppstår främst mekaniska problem efter lite för kort tid om jag förstått det rätt. Är fortfarande intresserad men avvaktar nog lite mera erfarenheter innan jag som "fegis" vågar ta steget... Och tills vidare fungerar ju också min gamla Futaba 10C utan bekymmer även om den gått många timmar nu så jag håller tummarna för att den fortsätter göra sitt jobb ett tag till.
    Roger

  13. #473

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    min erfarenhet av orange prylar är att en del funkar jätte bra men sen helt plötsligt så händer massa konstiga saker .

    Säger inte att det är orangeprylen som är något fel på men det är en gissning.
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  14. #474
    dvogonens avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    493
    Jobb
    Programutvecklare
    Klubb
    Tullinge MF

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av fortuna Visa inlägg
    Hej!.
    Är det någon i detta forum som har eller har haft problem med Orange modul och Taranis ?

    För min del är det några lustiga saker som händer eller har hänt.. det som händer oftast är. (1-2 ggr av 10 ) när jag ska byta modell och ska invänta bind-signalen så händer det inget, då måste jag välja en annan modell och sedan gå till den jag valt, då brukar det fungera klanderfritt igen eller mer sällan problem är att bindsignalen inte slutar att tuta, får helt enkelt stänga av radion, och start igen, då fungerar det bra igen... har försökt kontrollera ifall det är en specifik modell eller mottagare men verkar vara olika varje gång..
    Pratade med en som var och flög igår ( Taranis/ Orange) flugit några minuter och utan förvarning tvärdog modulen ..flygplanet rätt i backen... Modulen går nu inte att binda till någon mottagare.. dock osäkert om det är radion eller modulen då han inte har frysky mottagare att binda.. undersökning pågår.

    Jag har i stort sett hela min hangar kopplade till dsm2, och tänkt sakta övergå till frsky vartefter jag byter flygplan, men är det fler som har problem kanske man ska byta fortare?.
    Jag har aldrig haft några problem.
    Vilken signal är det du menar? Signalen från Orange modulen vid uppstart eller signalerna från modellen att den har radioförbindelse

  15. #475

    Reg.datum
    aug 2013
    Inlägg
    221
    Klubb
    Electric Angels RC

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av fortuna Visa inlägg
    Hej!.
    Är det någon i detta forum som har eller har haft problem med Orange modul och Taranis ?

    För min del är det några lustiga saker som händer eller har hänt.. det som händer oftast är. (1-2 ggr av 10 ) när jag ska byta modell och ska invänta bind-signalen så händer det inget, då måste jag välja en annan modell och sedan gå till den jag valt, då brukar det fungera klanderfritt igen eller mer sällan problem är att bindsignalen inte slutar att tuta, får helt enkelt stänga av radion, och start igen, då fungerar det bra igen... har försökt kontrollera ifall det är en specifik modell eller mottagare men verkar vara olika varje gång..
    Pratade med en som var och flög igår ( Taranis/ Orange) flugit några minuter och utan förvarning tvärdog modulen ..flygplanet rätt i backen... Modulen går nu inte att binda till någon mottagare.. dock osäkert om det är radion eller modulen då han inte har frysky mottagare att binda.. undersökning pågår.

    Jag har i stort sett hela min hangar kopplade till dsm2, och tänkt sakta övergå till frsky vartefter jag byter flygplan, men är det fler som har problem kanske man ska byta fortare?.
    Nån gång ibland strular min OrangeRx modul i Taranis med symptom att den OrangeRx-modulen inte initialiserar ordentligt och piper "fel". Omstart av radion har funkat de gångerna. Aldrig haft problem när modulen väl kommit igång.

    Ett annat problem jag haft ibland är att olika OrangeRx mottagare kör i olika "DSM-lägen". Det står lite i manualen om de fyra olika lägena och man växlar med en knapp på OrangeRx modulen. T.ex. tror jag att min 7 kanaliga mottagare kör ett läge och mina andra 6-kanaliga kör i ett annat läge. Är fel läge igång så funkar ingenting eller ev. rör sig vissa roder fel och andra inte alls. Så när jag växlar modell till en som kör den andra typen måste jag hålla på och trycka en eller flera gånger. Lågbudget värre... Det fungerade lika bra/dåligt när jag körde med samma modul i min Turnigy 9X förra året också så det är nog modulen som är sån.

    Angående OrangeRx mottagare så har jag två flygkompisar som haft problem när dom kört dom med Spektrum-radior. Där pratar vi om att de tillfälligt slutat fungera i luften. Behöver jag tillägga att ingen av dom använder OrangeRx längre? Min gissning är att OrangeRx fungerar bäst med OrangeRx prylar. Ingen stor överraskning förstås.

    Angående kraschen kan det finnas många orsaker. Om det var OrangeRx modulen som dog (vilket det låter som) skulle jag föreslå att till nästa plan läsa på och programmera in en fail-safe i fartreglaget som lägger planet i en cirkling ner mot marken utan motorpådrag t.ex. Men vilken sorts fail-safe man ställer in beror på vart man flyger och är rejält off-topic i den här tråden. Sen är ju en annan fråga varför OrangeRx modulen dog... F.ö. så går det ju att reparera en del kraschade plan, hoppas din bekanta inte lägger av.

    Flygmässigt har OrangeRx varit superstabilt för mig. Men kvalitetskontroll från fabrik eller om det är leveransförpackningen har varit dåligt då jag fått flera komponenter som inte fungerat. Som någon sa tidigare, man får vad man betalar för. Ibland inte ens det. Ibland mer. Man måste kunna acceptera risken med tillverkare med sämre kvalitet. Tycker man att det känns jobbigt skulle jag rekommendera att hålla sig till välrennommerade märken i stället. Att förvänta sig 100% tillförlitlighet är ett dåligt ingångsvärde.

  16. #476

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Angående OrangeRx mottagare så har jag två flygkompisar som haft problem när dom kört dom med Spektrum-radior. Där pratar vi om att de tillfälligt slutat fungera i luften.
    precis det som hände mig. 2 ggr.

    körde först 100-150 flighter med en mottagare köpte ett par till och ca 50 flighter efter det började det hända saker
    2 krasher nästan direkt efter varandra med två olika maskiner, radiobortfall med ett avstånd på ca 20 meter till modellen.
    no more orange för mig.
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  17. #477

    Reg.datum
    aug 2013
    Inlägg
    221
    Klubb
    Electric Angels RC

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av simonarvestrand Visa inlägg
    precis det som hände mig. 2 ggr.

    körde först 100-150 flighter med en mottagare köpte ett par till och ca 50 flighter efter det började det hända saker
    2 krasher nästan direkt efter varandra med två olika maskiner, radiobortfall med ett avstånd på ca 20 meter till modellen.
    no more orange för mig.
    Det förstår man hur lätt som helst.

    Jag undrar hur mycket av Orange dåliga rykte som hänger ihop med problemen med Spektrum radior...

  18. #478

    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    121
    Klubb
    Bondens åker

    Standard

    Har flugit något hundratal gånger med Orange Tx modul till mina Nano CPX helikoptrar både inne och ute och aldrig haft några problem.

  19. #479


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Håkan Visa inlägg
    Har flugit något hundratal gånger med Orange Tx modul till mina Nano CPX helikoptrar både inne och ute och aldrig haft några problem.
    Problemet är nog att kvaliteten är ojämn på väldigt billiga prylar vilket alltså kan få precis den effekt som du är en representant för - alltså att dina grejor fungerar bra medan andra haft andra erfarenheter. Sen är nog inte en liten Nano CPX-heli så representativ eftersom du bl a flyger rätt nära dig av naturliga skäl.
    Roger

  20. #480

    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    121
    Klubb
    Bondens åker

    Standard

    Roger, jag ser att du försöker få igång en diskussion kring pris och kvalitet och på något sätt träffade väl mitt inlägg nån öm tå, jag kan iofs inte förstå hur!? Det var en självupplevd erfarenhet varken mer eller mindre.

    En allmän diskussion kring pris och kvalitet är ointressant och väldigt off-topic i den här tråden. Alla har med sej sin egna erfarenheter och uppfattningar. Men starta en egen tråd kring det vetja.

    Till fortuna får jag önska lycka till med felsökande kring Orange o Taranis, att det funkar för mej var det jag kunde bidra med. Det är alltså inte fel på alla Taranis och/eller OrangeTx men hur det är exakt med din går såklart inte att säga.

Sidan 24 av 107 FörstaFörsta ... 1419202122232425262728293474 ... SistaSista

Liknande ämnen

  1. FrSky skumt
    Av numnutchris i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2013-09-24, 21:09
  2. frsky kompabillitet?
    Av Ilfrazr i forum Elektronik
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2013-04-13, 14:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •