Reklam

 
Sidan 29 av 107 FörstaFörsta ... 1924252627282930313233343979 ... SistaSista
Resultat 561 till 580 av 2131

Ämne: FrSKY TARANIS

  1. #561


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Utmanaren2002 Visa inlägg
    Hej Roger
    Nej inte behövde jag modda min Taranis men det var väldigt bra att studera exempel på nätet hur man programmerar den. Det var bara skoj att sedan börja bygga funktioner och testa mot radions servodisplay. Jag har, som du vet, både Futaba och Spectrum system men föredrar Taranisen just för att friheten att koppla hårdvara och programvara är 100% och jag behöver 12 kanaler till min Y6:a. Tror dock att livslängden är begränsad. Har redan slitit ut enterknappen på 6 månader. Den funkar fortfarande men det är snart dags att beställa en ny som reservdel eller så köper jag en komplett sändare eftersom den är så billig i inköp!
    Taranis visar vägen och är här för stanna! Andra tillverkare lär ta efter om de skall vara kvar på marknaden
    Göran
    Hej Göran,
    Kan nog bli en sån vad det lider men jag avvaktar nog som sagt Plus-modellen så att de flesta barnsjukdomarna förhoppningsvis är åtgärdade. Sen skulle jag ju behöva en Assan-modul för den JR-modulplats som finns i Taranisen så att jag kan fortsätta även med det systemet som fungerat perfekt i alla år. Tyvärr har jag som du vet bara en Futaba-modul och den passar ju inte. Det finns i o f s nån form av adapter från Futaba till JR-modul men frågan är om man vågar sätta ytterligare kontakter emellan...
    Roger

  2. #562

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Måste man börja med att modifiera den eller fungerar den utan problem om man bara börjar använda den som man gör med andra sändare ? Man får lätt uppfattningen att man måste börja med en massa moddar men förhoppningsvis fungerar den bra även utan dessa... Och om man börjar modda så lär man väl ha avsagt sig garantin kan jag gissa ?
    När den uppdaterade Plus-versionen kommer ut kan det kanske vara dags att handla en men fortfarande känns det lite skakigt med tanke på alla moddar som det talas om - även om alla förhoppningsvis inte är nödvändiga.
    Roger
    Nej, absolut inte - men jag tror många gör det för att man kan. Och för att det är roligt.
    Se det så här: hur många modeller har du haft som du inte har moddat på ett eller ett annat sätt?
    Varför skulle man inte kunna modda en Tx när man kan modda allt annat?
    Observera att jag skrivit "kan" och inte "måste".

  3. #563

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    dom moddningar jag gjort är enbart för att den skall passa mig för just den flygningen jag sysslar med, jag ändrar nästan alltid små saker på mina sändare, min t8fg har fått en brytare bort opererad och en flyttad och det är inte för att jag måste utan för att jag vill ha det så helt enkelt
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  4. #564


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Halcon Visa inlägg
    Varför skulle man inte kunna modda en Tx när man kan modda allt annat?
    Hej,
    Möjligen får att jag är av den stenåldersgeneration som är "uppväxt" med att RC-sändare skulle vara godkända av Televerket och inte fick modifieras...
    Eller kanske så enkelt som att de sändare jag haft under årens lopp fungerat utmärkt utan moddningar...
    Nåja -det blir säkert en Taranis så småningom - kanske inte främst för nåt reellt behov utan av nyfikenhet att testa nåt nytt.
    Hoppas att den mekaniska kvaliteten på t ex brytare blir lite bättre för att en brytare/tryckknapp på Görans Taranis redan gett upp mer eller mindre känns inte så förtroendeingivande. Men förhoppningsvis är det barnsjukdomar som successivt åtgärdas.
    Roger

  5. #565

    Standard

    @Halcon
    Tackar!

    @McRegor
    Jag har moddat min och andras Futaba för att fungera bra.

  6. #566

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Hej,
    Möjligen får att jag är av den stenåldersgeneration som är "uppväxt" med att RC-sändare skulle vara godkända av Televerket och inte fick modifieras...
    Eller kanske så enkelt som att de sändare jag haft under årens lopp fungerat utmärkt utan moddningar...
    Nåja -det blir säkert en Taranis så småningom - kanske inte främst för nåt reellt behov utan av nyfikenhet att testa nåt nytt.
    Hoppas att den mekaniska kvaliteten på t ex brytare blir lite bättre för att en brytare/tryckknapp på Görans Taranis redan gett upp mer eller mindre känns inte så förtroendeingivande. Men förhoppningsvis är det barnsjukdomar som successivt åtgärdas.
    Roger
    Då är vi nog lika gamla - köpte min första rc-anläggning i mitten på 70-talet, en 2- kanalare till ett litet motorplan med 0,8cc Cox motor .... det var tider det hos Sven E. Truedssons Modeller, även känt som SEMO-hobby.
    Jag har kört med MRC, Sanwa, Simprop, Jr (de senaste 30+ åren) och nu Futaba 14SG som är en fantastiskt fin radio men vet du en sak - de gånger jag har haft som tråkigast inom rc hobbyn är när allt bara fungerar .... allt är perfekt. Då börjar den lille ingenjören inom mig att börja klaga .... nä, nu vill jag ha något att pyssla med säger han.
    För när inget nytt händer, när allt bara är status quo , var finns då utmaningen?

    Edit: kom på att jag också haft en OS radio från Modelcraft och för ett par år sedan en Graupner MX24

  7. #567


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Jag har inte gjort så många märken men däremot rätt många anläggningar eftersom jag bytte ofta på 70-talet p g a intensivt flygande.
    Om jag kommer ihåg rätt så har jag haft Sankyo, EK, Sanwa, K.O Digiace och Futaba - det sistnämnda märket de 15 senaste åren.
    Och den första 5-kanalaren (proportional) köptes nog runt 1970.
    Nåja - det var värdelöst vetande som inte har med Taranis att göra. Beställde förresten, på vinst och förlust, en adapter mellan Futaba-modul och JR-modul alldeles nyss så får vi se hur det fungerar... I egenskap av gammal Futaba-ägare tycker jag givetvis att det är synd att Taranisen har en JR-modulplats och inte en Futaba/Hitec-modulplats...
    Roger

  8. #568
    dvogonens avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    493
    Jobb
    Programutvecklare
    Klubb
    Tullinge MF

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    I egenskap av gammal Futaba-ägare tycker jag givetvis att det är synd att Taranisen har en JR-modulplats och inte en Futaba/Hitec-modulplats...
    Roger
    Det beror ju förståss på att skalen till både FlySky 9x och FrSky Taranis är direkta kopior av olika JR9x-sändare. Så till den milda grad att batteriluckorna är utbytbara, trots att de kommer från helt olika producenter. Formarna till Taranis-skalet har tidigare använts för minst en annan radio (KST/Kingmax) och ursprungligen lär formen till FlySky/Turnigy 9x ha använts för att tillverka orginalsändare för JR.
    HobbyKings nya 9xr Pro kommer dessutom att använda exakt samma skal som 9xr, trots att precis all elektronik är utbytt.

    Rätt märkligt egentligen. I många andra konsumentprodukter är ju innehållet identiskt, medan skalen skiftar. Kanske är det ett tecken på att vi RC-flygare är mindre ytliga än andra :-) Eller snålare...

  9. #569

    Standard

    Jag har konsekvent ratat modulkontakterna som finns helt enkelt för att jag tycker att de flesta är dåliga. Råkade ut för ett par dåliga Futaba-kontakter (de fyrkantiga). Efter det så använder jag en låsbar 16mm DIN-kontakt istället för mina dyra modeller som flygs med TSLRS. De billigare kan jag flyga med FASST.

    Kommer troligtvis att köpa en Taranis men även den kommer med all säkerhet få en likadan DIN-kontakt.

  10. #570


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Boopidoo Visa inlägg
    Jag har konsekvent ratat modulkontakterna som finns helt enkelt för att jag tycker att de flesta är dåliga. Råkade ut för ett par dåliga Futaba-kontakter (de fyrkantiga). Efter det så använder jag en låsbar 16mm DIN-kontakt istället för mina dyra modeller som flygs med TSLRS. De billigare kan jag flyga med FASST.
    Kommer troligtvis att köpa en Taranis men även den kommer med all säkerhet få en likadan DIN-kontakt.
    Jag talar om modulplatsen för HF-modulen och inte den fyrkantiga kontakten för lärar/elev-anslutningen.
    Roger

  11. #571

    Standard

    Ah, ja de är ju bättre. Tyvärr har 12FG en annorlunda kontakt än ex 10CG och jag vet inte om man kan få ut PPM ut ur den modul kontakt som jag har. JR varianten är nog den vanligaste som finns nu.

  12. #572

    Standard

    Nån som har koll på om det går att binda 2 mottagare till ett och samma modell minne på taranisen?

  13. #573

    Standard

    Ja, det har jag hört ska gå - 2st X8R men att det var svårare än man tror, allt hörsägen.

  14. #574

    Reg.datum
    aug 2013
    Inlägg
    221
    Klubb
    Electric Angels RC

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Tokaz Visa inlägg
    Nån som har koll på om det går att binda 2 mottagare till ett och samma modell minne på taranisen?
    Det ska gå med 2 st X8R åtminstone. Fungerar för 16 kanaler om det var vad du ville åstadkomma, annars får du nog förtydliga dig. Se den här engelska videon för procedur (och ett rätt coolt plan).
    https://www.youtube.com/watch?v=YFuSzOhe1bE

  15. #575
    dvogonens avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    493
    Jobb
    Programutvecklare
    Klubb
    Tullinge MF

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Tokaz Visa inlägg
    Nån som har koll på om det går att binda 2 mottagare till ett och samma modell minne på taranisen?
    Det går att göra på flera olika sätt. Om man bara använder den interna radiosändare så kan man sätta upp två stycken X8R så de delar på kanalerna. På detta sätt kan man använda upp till 32 kanaler samtidigt.

    Alternativt kan man använda både den interna sändaren och en extern sändarmodul samtidigt. Med den interna styr man en FrSky-mottagare. Den externa modulen styr sedan en annan mottagare. Denna modul måste inte vara FrSky, men kan vara det. Det går också bra med exempelvis en Orange-modul för spektrummottagare.

  16. #576
    fortunas avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    127
    Jobb
    Bygger pressverktyg på Volvo
    Klubb
    Karlshamns ModellFlygSällskap KMFS

    Standard

    Hej!
    Finns det någonstan på taranis där jag kan ändra hastigheten på servon, ungefär som en door sequencer, delay har jag hittat, men skulle behöva sakta ner ett servo lite... och helst slippa montera door sequenser, ( eller vad det nu heter)
    Mvh Micke

  17. #577

    Standard

    I radion heter funktionen "Slow up" och "Slow dn" och finns i "Mixer-menyn" om du går in och editerar en kanal.

  18. #578

    Standard

    Har en spektrum nu och där har jag en mottagare på den 3axliga riggen för panorering tilt och triggar och en mottagare på maskinen som styr flygningen och båda är bundna till samma modell minne på sändaren. Det är det jag undrar den på riggen behöver alltså inte mer än 4 kanaler.
    Fredde

  19. #579
    bogieboys avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    1 057
    Jobb
    Svetsare, Verkstadstekniker
    Klubb
    Växjö backyard flyers ;-)

    Standard

    Hallåj vilken version av companion9x är det jag ska ha?

    Den jag fick ner står det överst i fönstret "companion9x - Nuvarande Firmware: openTx för 9X"

    Ska det stå så?

  20. #580

    Reg.datum
    maj 2013
    Inlägg
    231
    Jobb
    Lärare, har flugit plan sen 1980. Bygger quads och
    Klubb
    En gång i tiden, Emmaboda 1980

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av bogieboy Visa inlägg
    Hallåj vilken version av companion9x är det jag ska ha?

    Den jag fick ner står det överst i fönstret "companion9x - Nuvarande Firmware: openTx för 9X"

    Ska det stå så?
    Det ska stå "open tx for frsky taranis" jag har version 1.52
    -Peter

Sidan 29 av 107 FörstaFörsta ... 1924252627282930313233343979 ... SistaSista

Liknande ämnen

  1. FrSky skumt
    Av numnutchris i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2013-09-24, 21:09
  2. frsky kompabillitet?
    Av Ilfrazr i forum Elektronik
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2013-04-13, 14:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •