Reklam

 
Sidan 2 av 107 FörstaFörsta 12345671252102 ... SistaSista
Resultat 21 till 40 av 2131

Ämne: FrSKY TARANIS

  1. #21

    Flahultarns avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    489
    Jobb
    Månsysslare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Fluf Visa inlägg
    Jag har inte kollat koden till OpenTX, men kan man begära uppläsning genom att programmera en switch? Tex, om switch4=1 upprepa altitud varannan sekund, om switch4=0 var tyst? Eller är det "bara" larm man kan få uppläst?
    Det vore mumma. Men varannan sekund?? skulle räcka var 10e, eller ännu hellre valbart!

  2. #22
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Flahultarn Visa inlägg
    Det vore mumma. Men varannan sekund?? skulle räcka var 10e, eller ännu hellre valbart!
    ja, det var som exempel IOM att det är öppen sås så är det "bara att koda", undran var vad som var färdigt redan fö den funktionen.

  3. #23
    dvogonens avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    493
    Jobb
    Programutvecklare
    Klubb
    Tullinge MF

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av PatrikE Visa inlägg
    Jag förstår inte att man kan konstruera en sändare avsedd för telemetri så fel!...
    Att placera skärmen närmast magen...
    Och under nackremmen.

    Skärmen bör sitta överst så man kan se den utan att leka kurragömma runt mage och remmen.
    Dessutom kan man få man repor av "remhaken".

    Annars är det säkert en bra radio.
    Men om man ska göra nåt nytt bör man ha lite nytänkande!
    Taranis är FrSkys första radio och de ville hålla ned tillverkningskostnaden så de återanvänder en existerande gjutform för en äldre JR-radio. Flera andra kinesiska tillverkare har använt den formen tidigare. Nackdelen är att skärmen sitter där den sitter och att radion ser lite omodern ut.
    Fördelen är att switchar och pottar hamnar bra till eftersom designen är i högsta grad välbeprövad och välfungerande.
    FRsky har dock lovat att inte alls snåla på innehållet i Taranis. Spakar, switchar och pottar skall hålla hög klass. Till skillnad från exempelvis HobbyKings 9xr, som har en helt ny och blingig utsida, men precis lika dåliga komponenter inuti som 9x :-(

    FrSky har visat datorgenererade bilder på en kommande radio (Horus). Den skall ha en telemetriskärm högst upp och ser väldigt bra ut. Men när den dyker upp och hur den då ser ut beror nog på hur lanseringen av Taranis går.

  4. #24

    Standard

    Det jag fastnat för med opentx har varit companionen och att kunna programmera modeller via datorn, allt detdär som annars kräver massa knapptryckande o hopp mellan menyerna på liten display har kunnat göras med musklick i stället - dualrates, expon, endpoints, limits, mixar, egna funktioner osv. Visst, fintrimmet måste förstås göras efter livetest men nu när säsongens futaba åkt fram så känns den iaf som en dinosaurie i det avseendet.
    Håller FrSkys Taranis utlovad kvalitet så börjar jag vara beredd på märkesbyte iallafall.
    Sen har jag nog haft "tur" med min 9XR, efter lite handpåläggning pga gimballkablarna, så har den funkat utmärkt.
    ----------------------------------
    Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

  5. #25

    Flahultarns avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    489
    Jobb
    Månsysslare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    Jo, den ser onekligen intressant ut. Kör en 9X med med FrSky DHT-U och open9X. Har flyttat lite potar och switchar för att få den mer ergonomisk så jag är egentligen väldigt nöjd som det är. MEN, Taranis verkar ta det ytterligare ett steg mot bättre funktionalitet. Ska bli spännande att se reaktionerna när den dyker upp hos folk...

  6. #26

    Reg.datum
    jun 2008
    Inlägg
    291
    Jobb
    DNA-hacker
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Jag fick min Taranis idag!

    Tog den från Robotbirds i England och fick hem den på tio dagar utan att ha stått i någon kö eller nånting. Det hela gick på knappt 2000 kr ink frakt med en D8R-XP mottagare. Har lekt med den hela kvällen - så här långt är jag DUKTIGT imponerad av OpenTX. Då jag utvecklar mjukvara professionellt sedan 15 år är just open source i radion lite intressant.

    Jag har haft en kortare episod nu i sommar med en kinaradio som inte lever upp till helt samma standard och har haft en gammal Futaba 7C 35 MHz:are innan. Taranisen är i en helt annan division. Detta är en seriös utmanare till "märkes"-radio som JR, Futaba osv.

    Återkommer med mer info när den blivit flugen med, vilket jag hoppas blir till helgen.

  7. #27
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Elflygarn, fortsätt gärna rapportera dina intryck av radion, och inte minst den nya mottagaren är jag väldigt nyfiken på.

    Har en beställd som borde komma om en vecka eller två.
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  8. #28

    Reg.datum
    jun 2008
    Inlägg
    291
    Jobb
    DNA-hacker
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Än så länge har jag bara kopplat ihop en mottagare, två gamla servon från "servohinken" och ett batteri och låtit servona prata med radion + lekt med en massa med inställningarna i radion.

    Så här långt:

    + Att kunna programmera via USB
    + 60 modellminnen och busenkelt att tanka i / ur konfigurationer från datamaskinen
    + egna ljud och bilder går att importera
    + Mängder med modellbilder förinstallerade - lätt att snabbt se skillnad på vad man har igång. Detta plus Rx-matchningen (som jag inte kunnat testa då jag bara har en Rx) bör göra det hela idiotsäkert med avseende på felval av modell.
    + Den snackar, så man slipper få kritisk info, telemetri, minutvarningar osv på en liten display eller med bara ett pip
    + Modulport, man kan ha 2 olika 2,4 GHz system installerade
    + Alla switchar utom den återfjädrande trainerswitchen + den andra pekfingerswitchen på vänster sida har tre lägen
    + 60 modellminnen
    + JR:s interface med vanliga monopluggar för trainer/externa leksaker som headtracker osv = Lättlödda kontakter som går att få tag på överallt.
    + Valbar "default channel order". Var lite småsur på att den hade gas på 1:an och en helt annan ordning än jag varit van vid från min gamla Futaba. Tills jag noterade att vad som skall vara default var ställbart, naturligtvis...

    - Ganska tafflig ack som följer med. Kommer att byta till ett 2S LiPo inom kort.
    - Väskan håller "billig kinakvalitet" den med
    - Skalet återanvänt från en gammal JR-radio
    - Fast antenn. (För att hålla FCC-kraven på att man inte skall kunna boosta sändareffekten?)
    - Inte den finaste displayen, ingen kontrastjustering
    - Inget distinkt mittläge på sidopottarna. Vill gärna ha det för flaps...

    Fler plus än minus hittills, alltså! Man verkar dock ha sparat på precis allt som går att spara på.

    Skall ta & göra lite seriösare räckviddstester endera dan också. Nu traskade jag bara nerför gatan med servoknippet och mottagaren och lämnade sändaren på altanen, och det funkade 200 meter på plan mark med lite träd som halvskymde line of sight i alla fall.
    Senast redigerat av Elflygarn den 2013-08-21 klockan 00:24.

  9. #29

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    891
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard

    Du borde väl flytta ditt "skalet ifrån en gammal Jr-radio" till +sidan. Beprövat och bra! Hellre det än ett till Turnigy 9xr skal..

  10. #30

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av steffeb Visa inlägg
    du borde väl flytta ditt "skalet ifrån en gammal jr-radio" till +sidan. Beprövat och bra! Hellre det än ett till turnigy 9xr skal..
    +1
    ----------------------------------
    Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

  11. #31
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av numnutchris Visa inlägg
    +1
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  12. #32
    dvogonens avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    493
    Jobb
    Programutvecklare
    Klubb
    Tullinge MF

    Standard

    Jag fick min Taranis för någon vecka sedan. Jag har flugit med samma mjukvara (openTX) i en FlySky 9x i mer än ett år. Jag har svårt att tänka mig att byta till något annat. Här mina intryck efter att ha flugit 4 gånger:

    Först det bra
    Spakarna känns väldigt, väldigt mycket bättre än i 9x. Mina centrerar perfekt( tydligen problem för vissa).

    Den fördröjning som fanns mellan spakrörelser och roderutslag som finns i alla moduler är helt borta om man använder den interna modulen. Enligt FrSky har radion lägre latency än alla andra system.

    Känslan i brytare och pottar "känns" bra. Förhoppningsvis beror detta på att de är av högre kvalitét än i 9x.

    Det finns 8 brytare och 6 är trelägesbrytare. Bra.

    Det finns 4 potar. Två vanliga och två på sidan som man kan använda för trimning. Bra.

    Skärmen är den tokbra utomhus. Hur lättläst som helst i soljus.

    Det går att koppla på syntetisk tal på de flesta funktioner. Jag har kopplat en brytare så att när den är tillslagen så rapporterar radion var 30e sekund kvarvarande flygtid. Mycket praktiskt.

    Telemetri är inbyggt från början. Syntetiskt tal kan knytas till alla värden. Jag har aldrig förstått vad man skall med telemetri till utan voice-funktion. Bra.

    Radion kommer med NiMh-batterier och ett litet nätaggregat. Laddningskretsarna sitter i radion. Laddningen går väldigt fort jämfört med andra sändare jag använt. Jag tror att jag behåller batteriet.

    Radion väljer själv om den interna eller externa radiomodulen skall användas. Detta är smidigt eftersom jag använder både FrSky och DSM2-mottagare.

    Modeller och ljud lagras på ett standard microSD-kort. Bra.

    Det finns en USB-ingång för koppling till PC.

    Det finns ett mycket bra PC-program som kan användas för att backa upp programvara och modeller.

    Model Match med de nya mottagarna.

    Radion saknar både färgskärm och touch-screen. Bra val.

    Firmware finns tillgänglig i Svensk översättning.

    Sedan det som inte är så bra
    Det här är inte en plug-and-play-radio. Man måste lägga en del tid på att lära sig hur den fungerar för att kunna använda alla finesser.

    Första generationens FrSky-mottagare stöds inte (dvs V8). Däremot V8-II, D8 och de nya D16 och long range - mottagarna. Man får använda en extern modul.

    FrSky har inte skärmat audiodelen ordentligt, vilket leder till brus. I praktiken hörs det inte när man flyger, men det är irriterande inomhus.

    Trimpottarna på sidorna har för lite motstånd för min smak. Inte så bra. Lätt att knacka till av misstag.

    Skärmen ser inget vidare ut inomhus. Lite dassig.

    Samanfattning
    Radion känns kvalitetsmässigt som ett stort steg upp från 9x. Den har i princip varenda vettig funktion man kan tänka sig i en RC-radio.
    Men för den som vill ha en radio som fungerar med en minimal arbetsinsats och som inte är intresserad av mer än basfunktionerna så är Spektrum DX6i kanske ett bättre val.

  13. #33

    Reg.datum
    jun 2008
    Inlägg
    291
    Jobb
    DNA-hacker
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Vi kom fram till ett stort minus till på fältet idag när folk fingrade på mitt exemplar: On-off-knappen är väldigt lös och kan enkelt slås av av misstag, särskilt om man har ett par goggles på sig. Den måste nog moddas en aning.

  14. #34
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Då behöver vi bara en gotlänning för att spela in de svenska fraserna till varning och telemetri meddelandena

    Lyssnade just igenom audiofilerna som medföljer i grund;
    http://www.frsky-rc.com/download/vie...ard%20contents

    Låter som en standard dator-röst.

    Skulle föredra HAL2000 eller Stephen Hawkins talsyntes ^^
    Senast redigerat av Fluf den 2013-08-22 klockan 15:40.
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  15. #35

    Villes avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    476
    Klubb
    Skellefteå RadioFlygKlubb

    Standard

    Hej
    Jag skrev på ett annat ställe att Taranis inte är en nybörjar-radio... Men, jag tar nog tillbaka det, det finns ju lite finurliga mallar att använda. Tar man sig bara lite tid och läser manualen så är det inte allt för svårt att klara en hel del på egen hand.
    Anväder normalt Multiplex Royal Pro, men det vete tusan om inte den kommer att förpassas till långlagringshyllan eller säljas.
    Jag blir mer nöjd för varje dag som går!

    /Ville

  16. #36

    Reg.datum
    jun 2008
    Inlägg
    291
    Jobb
    DNA-hacker
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Just det här med att kunna ge fri tilldelning av funktioner till kanaler i stället för att vara intvingad i hur nån tänkte på Futaba för 40 år sedan känns ju lite trevligt.

    Jag har ändrat mig när det gäller batteriet, jag behåller det som sitter i, det fungerar. Däremot vore en bättre antenn/avtagbar antenn lite trevligt.

    Nån som har ett bra förslag på antennmodd?

  17. #37

    Standard

    Blir lite sugen på en Taranis måste jag säga. Då jag har en Graupner/JR med likadant skal borde jag känna mig lite hemma med själva hållandet och spakandet av radion. Då det gäller programmeringen torde det inte finnas många likheter. Men har jag förstått det rätt att den inte fungerar med med mina 8 kanalsmottagare av första generationen.

    Har försökt att läsa på lite om centreringsproblemen och även hittat något förslag på hur man skulle kunna fixa till det. Verkade som om själva spakarna kärvade lite i mittläget då botemedlet var att smörja axeln på något sätt. Min gissning är att detta är fixat från fabrik nu.

    /Mats

  18. #38
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av senmathal Visa inlägg
    Blir lite sugen på en Taranis måste jag säga. Då jag har en Graupner/JR med likadant skal borde jag känna mig lite hemma med själva hållandet och spakandet av radion. Då det gäller programmeringen torde det inte finnas många likheter. Men har jag förstått det rätt att den inte fungerar med med mina 8 kanalsmottagare av första generationen.

    Har försökt att läsa på lite om centreringsproblemen och även hittat något förslag på hur man skulle kunna fixa till det. Verkade som om själva spakarna kärvade lite i mittläget då botemedlet var att smörja axeln på något sätt. Min gissning är att detta är fixat från fabrik nu.

    /Mats
    Om du har första gen V8 mottagare kan du helt enkelt köra en matchande JR kompatibel sändare i facket för att få stöd för dem med. Det ligger i modellminnet vilken/vilka sändare som används
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  19. #39
    dvogonens avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    493
    Jobb
    Programutvecklare
    Klubb
    Tullinge MF

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av senmathal Visa inlägg
    Blir lite sugen på en Taranis måste jag säga. Då jag har en Graupner/JR med likadant skal borde jag känna mig lite hemma med själva hållandet och spakandet av radion. Då det gäller programmeringen torde det inte finnas många likheter. Men har jag förstått det rätt att den inte fungerar med med mina 8 kanalsmottagare av första generationen.

    Har försökt att läsa på lite om centreringsproblemen och även hittat något förslag på hur man skulle kunna fixa till det. Verkade som om själva spakarna kärvade lite i mittläget då botemedlet var att smörja axeln på något sätt. Min gissning är att detta är fixat från fabrik nu.

    /Mats
    Min radio dök upp för en vecka sedan. Den har inga som helst problem med centering av spakarna. Så åtminstone på den är problemet löst. Om det är en slump eller om det beror på förändringar i produktionen är svårt att säga.

  20. #40

    Standard

    Följer en sådan modul med radion ? Nu har jag i och för sig bara en som jag använder plus två som ha varit med om lite tuff markkontakt som jag nog inte tänkt använda mer. Det finns ju ingen anledning att chansa då mottagarna är så pass billiga. Men fungerar samma sändarmodul till både JR och tidiga Frsky mottagare? Det är väl inte samma system vad jag förstår.

    /Mats

Sidan 2 av 107 FörstaFörsta 12345671252102 ... SistaSista

Liknande ämnen

  1. FrSky skumt
    Av numnutchris i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2013-09-24, 21:09
  2. frsky kompabillitet?
    Av Ilfrazr i forum Elektronik
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2013-04-13, 14:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •