Reklam

 
Sidan 32 av 107 FörstaFörsta ... 2227282930313233343536374282 ... SistaSista
Resultat 621 till 640 av 2131

Ämne: FrSKY TARANIS

  1. #621

    Standard

    Jag fick hem min i onsdags och jag fick väska med. Tog min från infinty hobby.
    Jäklar vad lätt den är när man väl börjar förstå den

  2. #622

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av The Flyer Visa inlägg
    Beställde nyligen ytterliggare en Taranis från T9 Hobbysport. Blev faktiskt väldigt besviken när jag öppnade paketet. Jag förväntade mig att den skulle ligga i en aluminiumväska men till min stora förvåning låg den förpackad i en vanlig cellplastlåda. Levereras inte Taranisarna i aluminiumväska längre? Bifogad fil 45699
    Intressant. Min kom utan att cellplastkartongen var inplastad(var din inplastad?) samt med en del mindre repor på displayen vilket indikerade om att den varit demad/använd och som grädden på moset ingen aluväska. Dock gick det fort att få hem den ifrån T9hobbysport så det ska dom ha cred för. Edit: synfel av mig, det var skyddsplasten som det var repor på. : )
    Senast redigerat av kuling den 2014-05-24 klockan 14:07.

  3. #623

    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    121
    Klubb
    Bondens åker

    Standard

    Repor på skyddsplasten för displayen kanske? Lättrepad, knappt man ser skyddsplasten.

  4. #624
    bogieboys avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    1 057
    Jobb
    Svetsare, Verkstadstekniker
    Klubb
    Växjö backyard flyers ;-)

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av kuling Visa inlägg
    Intressant. Min kom utan att cellplastkartongen var inplastad(var din inplastad?) samt med en del mindre repor på displayen vilket indikerade om att den varit demad/använd och som grädden på moset ingen aluväska. Dock gick det fort att få hem den ifrån T9hobbysport så det ska dom ha cred för.
    Har du tagit bort skyddsplasten? Jag trodde samma sak tills jag såg att det satt plast på.

  5. #625

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Håkan Visa inlägg
    Repor på skyddsplasten för displayen kanske? Lättrepad, knappt man ser skyddsplasten.
    Citat Ursprungligen postat av bogieboy Visa inlägg
    Har du tagit bort skyddsplasten? Jag trodde samma sak tills jag såg att det satt plast på.
    Jag tyckte att jag tittat noga och att jag inte såg någon skyddsplast men efter påpekande ifån er båda så tittade jag igen och mycket riktigt hade ni båda rätt - skyddsplasten satt kvart på displayen. Fanns inga luftbubblor som indikerade någon skyddsplast men när jag drog lite försiktigt i ena hörnet med nageln så mycket riktigt släppte det lite. Tack för infon! Det kändes lite snopet om den skulle varit begagnad även om det egentligen inte skulle spelat så stor roll med tanke på det skick den var i förövrigt!

  6. #626
    bogieboys avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    1 057
    Jobb
    Svetsare, Verkstadstekniker
    Klubb
    Växjö backyard flyers ;-)

    Standard

    Haha skönt. :-D

  7. #627

  8. #628

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av kuling Visa inlägg
    Intressant. Min kom utan att cellplastkartongen var inplastad(var din inplastad?) samt med en del mindre repor på displayen vilket indikerade om att den varit demad/använd och som grädden på moset ingen aluväska. Dock gick det fort att få hem den ifrån T9hobbysport så det ska dom ha cred för. Edit: synfel av mig, det var skyddsplasten som det var repor på. : )
    -Nej den kom inte inplastad. Endast radio omgiven av cellplast och cellplast omgiven av papp enligt bilden jag bifogade. Väldigt banalt med andra ord.
    Såld på allt som går att styra med radio...utom båt såklart!

  9. #629

    Standard

    har monterat min x8r i min nya phantom 2 ikväll och ställt in allt skysst. Men hur ska man fästa antennerna? en vertikalt och en horisontellt?

  10. #630

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Tokaz Visa inlägg
    har monterat min x8r i min nya phantom 2 ikväll och ställt in allt skysst. Men hur ska man fästa antennerna? en vertikalt och en horisontellt?
    -Ja du ska ha dem i en 90 graders vinkel.
    Såld på allt som går att styra med radio...utom båt såklart!

  11. #631

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av The Flyer Visa inlägg
    -Ja du ska ha dem i en 90 graders vinkel.
    bra och höra för det är så jag monterat dom

  12. #632

    Reg.datum
    jun 2008
    Inlägg
    291
    Jobb
    DNA-hacker
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Med 90 graders vinkel kommer den ena antennen att ha bästa möjliga mottagning när den andra har som sämst, vilket är precis vad man vill med en diversitymottagare. Bäst av allt hade förstås vara att ha 3 st antenner, alla vinkelräta mot varandra.

  13. #633

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Elflygarn Visa inlägg
    Med 90 graders vinkel kommer den ena antennen att ha bästa möjliga mottagning när den andra har som sämst, vilket är precis vad man vill med en diversitymottagare. Bäst av allt hade förstås vara att ha 3 st antenner, alla vinkelräta mot varandra.
    Kan man råda någorlunda bot på detta genom att placera två antenner enligt bifogad bild? I A) ser vi de två antennerna från sidan och i B) samma antenner sedda uppifrån. I A) är vinkeln 90 grader och i B) är vinkeln 45 grader.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	antennvinklar2.JPG 
Visningar:	93 
Storlek:	13,7 KB 
Id:	45721
    Såld på allt som går att styra med radio...utom båt såklart!

  14. #634

    Reg.datum
    jun 2008
    Inlägg
    291
    Jobb
    DNA-hacker
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Mjaa. Nej, inte egentligen.

    Eftersom antennloberna är polariserade = ligger i ett plan, så är det så att om antenn A har perfekt mottagning, så har antenn B usel mottagning om den ligger 90 grader från A.

    Detta betyder att om en antenn pekar rakt upp eller ner, och din sändarantenn gör samma sak, så har du optimala förhållanden. Detta kommer alltså att hända när din modell är i planflykt och din sändarantenn pekar rakt upp. Säg att du nu rollar 90 grader år vänster eller höger. En antenn som pekar 90 grader åt vänster eller höger kommer då att ha optimala prestanda.

    Problemet är att det finns en vinkel (90 graders stigning), där båda antennerna kommer att prestera sämre. Därför skulle man egentligen vilja ha 3 stycken.

    Allt detta kompliceras förstås av material i modellen, sändareffekten och frekvensen man sänder på. Ju lägre frekvens, desto bättre penetration får man i de flesta material. Och över någon gigahertz så börjar radio bete sig som svart magi och "krypa" runt kanter på vissa ledande material som kolfiber och metall. Detta behöver inte vara enbart negativt, eftersom delar av modellen kan alltså fungera som extra antenn om man har tur. (Ja, tur, högfrekvent radio ÄR svart magi!)

    Jag har satt antennerna på mitt senaste bygge, en mini quad i kolfiber, 90 grader separerat och rakt bakåt, lutade neråt cirka 20 grader. Mottagaren är en FrSky D8R-XP, och med en Taranis kan jag gå cirka 65 meter i range check mode innan den varnar för att RSSI börjar bli dålig.

  15. #635


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    I praktiken tror jag inte att detta spelar speciellt stor roll eftersom våra kärror ständigt befinner sig i olika lägen (möjligen multikoptrar undantagna). Jag har personligen flugit med 2,4 GHz under många år (nästan sedan det introducerades på marknaden) och dessutom med ett system som rent tekniskt är underlägset t ex Futaba Fasst och jag har under denna tid aldrig uppmärksammat ett enda fall av "radiostörning" trots att flera av mina mottagare bara har en enda antenn och denna antenn dessutom bara är ca: 1 cm lång.
    Visst inser också jag att det under vissa omständigheter och med vissa kärror kan bli problem men för flygare i allmänhet och som flyger LOS har jag svårt att tro att det är ett reellt problem hur vi placerar våra små antennsnuttar.
    Roger

  16. #636
    bogieboys avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    1 057
    Jobb
    Svetsare, Verkstadstekniker
    Klubb
    Växjö backyard flyers ;-)

    Standard

    Finns det 35mhz moduler?

  17. #637


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av bogieboy Visa inlägg
    Finns det 35mhz moduler?
    Skämtar du eller ? Det måste ju finnas nästan hur många gamla JR-moduler som helst liggandes i nån låda i "bygg-boa" - om du menar 35 MHz till Taranis. Eller köp en gammal JR-modulsändare på 35 MHz så får du en sån modul.
    Roger

  18. #638
    bogieboys avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    1 057
    Jobb
    Svetsare, Verkstadstekniker
    Klubb
    Växjö backyard flyers ;-)

    Standard

    Skämtar inte en 35mhz till taranis skulle jag vilja ha :-P det är till några gamla bilar och båtar. :-D

  19. #639


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Då är väl tipset att slänga in en Köpes-annons på en JR 35 MHz-modul på detta forum och på Svenskt Modellflyg. Finns säkert dom som bytt från 35 MHz till 2,4 GHzx i sina JR-sändare och som har en överbliven modul.
    Roger
    Edit: Kom just på att jag tror att även en 35 MHz-modul till en Graupner modulradio borde fungera...
    Senast redigerat av McRegor den 2014-05-26 klockan 10:20.

  20. #640


    Reg.datum
    feb 2013
    Inlägg
    180
    Jobb
    Automation på pappersbruk
    Klubb
    MFK Looping

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av bogieboy Visa inlägg
    Skämtar inte en 35mhz till taranis skulle jag vilja ha :-P det är till några gamla bilar och båtar. :-D
    Jag har en eller kanske två gamla 35-moduler till JR liggande. Men funkar det rakt av i Taranisen? Modulen har ju ingen antenn? Modulerna heter NET-J35P för övrigt. Hittade den ena i ett skåp, men den andra vete tusan var jag gjort av. Det finns risk för att jag slängt den.

Sidan 32 av 107 FörstaFörsta ... 2227282930313233343536374282 ... SistaSista

Liknande ämnen

  1. FrSky skumt
    Av numnutchris i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2013-09-24, 21:09
  2. frsky kompabillitet?
    Av Ilfrazr i forum Elektronik
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2013-04-13, 14:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •