Reklam

 
Sidan 3 av 107 FörstaFörsta 123456781353103 ... SistaSista
Resultat 41 till 60 av 2131

Ämne: FrSKY TARANIS

  1. #41

    Reg.datum
    jun 2008
    Inlägg
    291
    Jobb
    DNA-hacker
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Det sitter intern RF i radion, och den kan ta JR-kompatibla moduler som tillval. Man kan alltså ha två stycken radiosystem om man vill.

    Min Taranis centrerar spakarna som den skall, så det var nog barnsjukdomar / måndagsexemplar som hade det problemet.

  2. #42
    dvogonens avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    493
    Jobb
    Programutvecklare
    Klubb
    Tullinge MF

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av senmathal Visa inlägg
    Följer en sådan modul med radion ?
    ...
    Men fungerar samma sändarmodul till både JR och tidiga Frsky mottagare? Det är väl inte samma system vad jag förstår.

    /Mats
    Den interna radiomodul som alltid finns i sändaren använder FrSkys gamla D-protokoll och deras nya X-protokoll. Den stödjer inte FrSkys äldsta protokoll, V-protokollet.

    Modulerna kallas för JR-moduler eftersom de passar i gamla JR-radios. Både Turnigy 9x och Taranis är gjorda för att använda denna typ av moduler. Själva modulerna har alltså ingenting med JR att göra.

  3. #43

    Standard

    Det är alltså plasthöljet som är av JR-format? Min FrSky DIY Hack som jag monterat innanför skalet i min JR 35 mhz radio fungerar med både V8 FR och V8 FR II mottagare, hur är det möjligt? Är sändarna kompatibla framåt men inte bakåt så att säga?

    /Mats

  4. #44


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Har svårt att tro att en modul kan vara "framåt-kompatibel" - däremot kan ju mottagarna vara bakåt-kompatibla i viss utsträckning. Kanske inte hur långt bakåt som helst men ett eller ett par steg är kanske inte så ovanligt. Det gäller väl t ex nya Spektrum-mottagare.
    Och ja - det är plasthöljet och kontakter som följer JRs gamla standard. Förutom JR har ju Futaba också en motsvarande standard som även Hitec använt i flera modeller. Ja - Futaba har ju en annan modul i vissa av sina 12/14-kanalerssändare och i 10C sitter det en modifierad modul av det ursprungliga formatet.
    Roger

  5. #45

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av senmathal Visa inlägg
    Det är alltså plasthöljet som är av JR-format? Min FrSky DIY Hack som jag monterat innanför skalet i min JR 35 mhz radio fungerar med både V8 FR och V8 FR II mottagare, hur är det möjligt? Är sändarna kompatibla framåt men inte bakåt så att säga?

    /Mats
    V8 är kompatibelt med V-sändarmodulerna. V8 II är nyare och kompatibelt med V8, D samt X moduler (men ingen telemetri i D eller X).
    ----------------------------------
    Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

  6. #46
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  7. #47

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Fluf Visa inlägg
    Blev det inte en del i frakt från tjingtjong?
    Jag snålar nog och väntar tills den dyker upp i euwh; säsongen börjar ju lida mot sitt slut...
    ----------------------------------
    Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

  8. #48
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av numnutchris Visa inlägg
    Blev det inte en del i frakt från tjingtjong?
    Jag snålar nog och väntar tills den dyker upp i euwh; säsongen börjar ju lida mot sitt slut...
    Ca 1400 med frakt o allt från tjingtjong, få se om tullen bråkar men det brukar de inte göra.

    EUWH kör väldigt lite radioutrustning och har för mig att det beror på en del lagar och regler om import/export av radioutrustning som gör det och skulle gissa på att Taranis inte kommer dyka upp där tyvärr.

    Och säsong? Ratt-muff och spak-muff på säger jag bara.

    Sedan har jag en beställd från UK med, får se vilken som kommer först. Är i rätt stort behov av den och misstänker att den som blir över är lättsåld.
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  9. #49

    Standard

    Jag har alltid fått betala moms och tull utom på ett litet brev.
    Då är den uppe i 1750 om man klarar sig med bara moms. plus postens hundring om det inte är EMS frakt.

    förstår ditt resonemang men för mig skulle det inte vara värt det.
    Vad kostar den från England?

  10. #50

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Fluf Visa inlägg
    He, he, och nu står det -7 i lager... Den går åt som smör i solsken.

  11. #51
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Pumpe Visa inlägg
    Jag har alltid fått betala moms och tull utom på ett litet brev.
    Då är den uppe i 1750 om man klarar sig med bara moms. plus postens hundring om det inte är EMS frakt.

    förstår ditt resonemang men för mig skulle det inte vara värt det.
    Vad kostar den från England?
    Tullat en gång på 25 order av varierande storlek, så blir lite lotto.

    Den från UK betalade jag knappt 2000kr inkl frakt för fast då med den nya 16chan SBUS X8R motaggaren till.

    I Sverige kostar den ca 2000kr utan mottagare, och är inte i lager. Så ser inga problem med den affären.
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  12. #52
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av radiocontrol Visa inlägg
    He, he, och nu står det -7 i lager... Den går åt som smör i solsken.
    Det finns fortfarande Mode1'or. Och de är lätta att byta spak på så den funkar lika bra.
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...m_Mode_1_.html
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  13. #53
    dvogonens avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    493
    Jobb
    Programutvecklare
    Klubb
    Tullinge MF

    Standard Nu finns Svensk röst till Taranis

    Än så länge är den svenska rösten inte inlagd i openTX / Companion9x. Det kommer kanske, men tar ett tag.
    För att få svensk ljud med en gång gör man så här:

    Ladda ned den svenska rösten från https://googledrive.com/host/0B-YJfI...ud_taranis.zip
    I den komprimerade filen ligger två kataloger. En med en manlig och en med en kvinlig röst. Själva röstfilerna ligger i underkataloger som heter en. Dessa innehåller alla röstfiler på svenska.

    På det microSD-kort som finns i radion ligger ljudkatalogerna i en folder som heter SOUNDS. Den enda katalog som finns från början heter just "en". Den innehåller engelska röstfiler.

    Byt namn på en-foldern i radion, så du har en backup. Kopera sedan in en av de svenska en-folderarna i ljudkatalogen i radion.

    Klart.

    Observera att radion tror att ljudfilerna är på Engelska, så du behöver inte byta röstspråk.
    Senast redigerat av dvogonen den 2013-09-02 klockan 17:07.

  14. #54

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    891
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard

    Får man upp telemetrivärden på dusplayen? Separat data för varje modellminne?

    Kör med 9x/frsky/DA-02 display nu med den irriterande egenheten att man är tvungen att ändra värden på displayen när 3S eller 4S används för att spänningslarm ska bli rätt...

  15. #55

    Villes avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    476
    Klubb
    Skellefteå RadioFlygKlubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av dvogonen Visa inlägg
    Än så länge är den svenska rösten inte inlagd i openTX / Companion9x. Det kommer kanske, men tar ett tag.
    För att få svensk ljud med en gång gör man så här:

    Ladda ned den svenska rösten från https://googledrive.com/host/0B-YJfI...ud_taranis.zip
    I den komprimerade filen ligger en katalog som heter en. Denna innehåller alla röstfiler på svenska.

    På det microSD-kort som finns i radion ligger ljudkatalogerna i en folder som heter SOUND (eller var det SOUNDS?). Den enda katalog som finns från början heter just "en". Den innehåller engelska röstfiler.

    Byt namn på en-foldern i radion, så du har en backup. Kopera sedan in den svenska en-foldern i ljudkatalogen i radion.

    Klart.

    Observera att radion tror att ljudfilerna är på Engelska, så du behöver inte byta röstspråk.
    Hej dvogonen, tack så mycket, ska prova direkt, tackar tackar.

    /Ville

  16. #56

    Reg.datum
    feb 2013
    Inlägg
    235
    Jobb
    IT-Operations @ Axis Communications
    Klubb
    MFK Viking

    Standard

    Är det någon som kan bekräfta om det är samma underbara känsla i spakarna på taranis som det va på pcm9x?

  17. #57
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av HangerS Visa inlägg
    Är det någon som kan bekräfta om det är samma underbara känsla i spakarna på taranis som det va på pcm9x?
    Efter vad jag har hört är det andra gimbals än det var i pcm9x så det är risk att det är en annan känsla.
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  18. #58


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Ja - det är väl högst troligt att det är andra spakar i en ny, relativt billig Kinaradio jämfört med en Japanradio som byggdes för rätt många år sedan och var en "top of the line-radio" på den tiden. Därmed inte sagt att den nya har dåliga spakar men det skulle förvåna om dom matchar de som satt i "originalet".
    Roger

  19. #59
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Är spakarna justerbara?
    Jag tänker på hårdhet osv.

    Ken
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  20. #60

    Standard

    Det går att göra kenneth bara att spänna skruvar inne i radion.

    Hanger: Den kändes väldigt bra i spakarna (blev själv förvånad av hur bra den kändes) rätt så lik min dx8.

    Ska beställa en snart så kan ni känna på den vid nästa fpv-träff om jag har fått den.

    //Christian

Sidan 3 av 107 FörstaFörsta 123456781353103 ... SistaSista

Liknande ämnen

  1. FrSky skumt
    Av numnutchris i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2013-09-24, 21:09
  2. frsky kompabillitet?
    Av Ilfrazr i forum Elektronik
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2013-04-13, 14:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •