Reklam

 
Sidan 42 av 107 FörstaFörsta ... 3237383940414243444546475292 ... SistaSista
Resultat 821 till 840 av 2131

Ämne: FrSKY TARANIS

  1. #821

    Standard

    Härligt!
    Glöm inte att först läsa in radion till datorn innan du lägger till eller ändrar något via datorn.
    / Jonas

  2. #822


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej Jonas,
    Har förstått det nu och dessutom testat lite fram och tillbaka för att verifiera både hur man skall göra och hur man inte skall göra...
    Men fortfarande finns det oändligt mycket att lära innan första flygningen med denna sändare men jag tänkte torrsimma lite först och förhoppningsvis göra de mest elementära misstagen innan den är "driftsatt"...
    Mixers är nog en sak för sig känns det som men det fixar sig nog också. Har kört Futaba 9C och 10C under snart 15 år så det är ju liiiite nytt att lära om programmeringstänket... Men med en Taranisflygande kompis så löser det sig säkert. Måste väl spela in lite egna hälsningsfraser och annat käckt också så det finns ju en hel del onyttigt att pyssla med.
    Sen väntar jag med spänning på min "Smart Port High Precision Vario Sensor" som jag beställde från http://www.aircraft-world.com/ igår. Rekommenderar den shoppen (ligger i Japan) - dom är snabba och för smågrejor är frakten typ 2,5 $.
    "Surret"/brummet i högtalaren är lite irriterande men jag vill minnas att jag sett lösningar på det också.
    Roger

  3. #823
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Vilket är bäst? Lägga allt i mix-sidan (utom end-points som ska ligga i servosidan)

    Finns det nån som kan förklara varför en vtail default är 50 höjd/50 sida medan en (elevon) vinge är 100 skev/100 höjd i guiden. Hur tänkt man? Mina utslag blev väldigt små på v-tailen, jag är inte säker de räcker så jag har ökat dem.

    Jag har gjort trippel rate i just mixsidan och valt 50/70/90 på vtail och 110/90/70 på (elevon) vinge. Några kommentarer?

    Lägger ni servo offset på en variabel, den ska ju gälla i alla rates?

    Kör ni guiden i sändaren eller i datorn? Det fungerar ju faktiskt i sändaren också.
    fredrik

  4. #824
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    "Surret"/brummet i högtalaren är lite irriterande men jag vill minnas att jag sett lösningar på det också.
    Roger
    Om du antigen isolerar de bägge högtalarkablarna från annat med en metallfolie som sen blir plast eller gummiklädd eller virar dem tätt intill varandra så försvinner bruset. "peta in lite aluminiumfolie i en krymplastslang och sätt runt" - typen av lösning. Eller det nya flytande tejpen som rcmodelreview visade
    https://www.youtube.com/watch?v=qowD0WRZC-E
    fredrik

  5. #825


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Tackar Fredrik,
    Får plocka isär den nån dag och försöka fixa sladdarna.
    Roger

  6. #826

    Flahultarns avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    489
    Jobb
    Månsysslare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av freddan_6 Visa inlägg
    Om du antigen isolerar de bägge högtalarkablarna från annat med en metallfolie som sen blir plast eller gummiklädd eller virar dem tätt intill varandra så försvinner bruset. "peta in lite aluminiumfolie i en krymplastslang och sätt runt" - typen av lösning. Eller det nya flytande tejpen som rcmodelreview visade
    https://www.youtube.com/watch?v=qowD0WRZC-E
    För mig räckte det att separera de två kablarna i bilden och tejpa dem åt sidan så upphörde surret...
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	2014-07-30 10.40.10.jpg 
Visningar:	161 
Storlek:	73,1 KB 
Id:	46955

  7. #827
    dvogonens avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    493
    Jobb
    Programutvecklare
    Klubb
    Tullinge MF

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av freddan_6 Visa inlägg
    Vilket är bäst? Lägga allt i mix-sidan (utom end-points som ska ligga i servosidan)

    Finns det nån som kan förklara varför en vtail default är 50 höjd/50 sida medan en (elevon) vinge är 100 skev/100 höjd i guiden. Hur tänkt man? Mina utslag blev väldigt små på v-tailen, jag är inte säker de räcker så jag har ökat dem.
    Kortversion :
    Mixarna skall ses som startvärden och är ingen exakt vetenskap. Det som passar i ett fall passar inte i ett annat.

    Långversionen:
    När jag byggde guiden i Companion funderade jag en hel del på vilka mixervärden som är "rätt". Efter lite tankemöda kom jag fram till att oavsett hur jag valde så blev det fel för vissa modeller. Så jag satte alla mixervärden till 100.
    När sedan jag och Bertrand byggde lua-wizarden för radion så var han av en annan åsikt och valde 50% i den delen han gjorde. Jag tror dessutom att André varit inne senare och justerat efter eget tycke, så jag har inte full koll på vad som gäller för ögonblicket.

    Personligen tycker jag att någonting mellan 50 och 100, kanske 70, är en vettig kompromiss i de flesta fall.

  8. #828
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av dvogonen Visa inlägg
    Kortversion :
    Mixarna skall ses som startvärden och är ingen exakt vetenskap. Det som passar i ett fall passar inte i ett annat.

    Långversionen:
    När jag byggde guiden i Companion funderade jag en hel del på vilka mixervärden som är "rätt". Efter lite tankemöda kom jag fram till att oavsett hur jag valde så blev det fel för vissa modeller. Så jag satte alla mixervärden till 100.
    När sedan jag och Bertrand byggde lua-wizarden för radion så var han av en annan åsikt och valde 50% i den delen han gjorde. Jag tror dessutom att André varit inne senare och justerat efter eget tycke, så jag har inte full koll på vad som gäller för ögonblicket.

    Personligen tycker jag att någonting mellan 50 och 100, kanske 70, är en vettig kompromiss i de flesta fall.
    Då förstår jag: ett agilt projekt utan specar :-)
    Och mina trippel rates verkar rätt lagoma.
    fredrik

  9. #829
    Hayvoshs avatar
    Reg.datum
    dec 2012
    Inlägg
    63
    Jobb
    Systemadministratör
    Klubb
    Piteå Flygklubb

    Standard

    Måste bara säga att jag precis installerade "haptic" modden på min Taranis, var mycket enkelt! Bara 3 sladdar att löda.
    Dock vill jag tycka att trots att motorn är på max styrka, så är den rätt klen!

    Men visst känner man av den, har ställt in att den ska vibrera vid "alarm".
    Så jag testade med min Blackout mini-h, när batteriet vart lågt så började den vibrera.. och som sagt man känner av det men nog hade det vart önskvärt med lite mer "power" :-)

    Och för er som undrar så fanns den i Sverige att köpa här : http://www.uavsystems.se/frsky-tillb...-28_44_45.html

  10. #830
    No4s avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Inlägg
    165
    Jobb
    Vinodlare och äkta mångsysslare inom hobbyn.
    Klubb
    Värhulta Air Force

    Standard

    Vilket Lipo och var har ni köpt det till Taranisen. Har tröttnat på mitt 700mAh batteri som var med från början.
    Jag vet att alla drömmer om en P-51 Mustang.

  11. #831

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av No4 Visa inlägg
    Vilket Lipo och var har ni köpt det till Taranisen. Har tröttnat på mitt 700mAh batteri som var med från början.
    http://www.banggood.com/Wholesale-11...5-p-65643.html

    Dock måste du antingen byta kontakt eller göra en adapter eftersom ingen av dom kontakter som sitter på passar i radion.

    /Jonas

  12. #832
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Det nya batteriet är ett NiMh på 2000 mAh.
    Annars kör jag själv med 3S Lipo 2200 mAh
    Ove (AM) Nielsen

  13. #833

  14. #834
    dvogonens avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    493
    Jobb
    Programutvecklare
    Klubb
    Tullinge MF

    Standard

    Jag köpte en sändarcc via EBay som någon i Spanien bygger ihop av Sanyo Eneloop-batterier. Jag är mycket nöjd. Fördelen är att det är NiMh, så det går att ladda i radion. Samtidigt får man samma höga kapacitet som LiFe, 2500 mAh. Det är betydligt mer än den stora originalaccen. Det känns som om batteriet håller i evigheter.

    Accen laddar inte ur sig heller eftersom Eneloop är den där nya typen av NimH-batterier som håller runt 85% laddning i minst 6 månader.

    Ursprungligen tänkte jag bygga en egen sändaracc, men det visade sig vara billigare att köpa en färdig än att köpa Eneloop-batterierna styckvis. Övervägde även att köpa billiga kinabatterier med låg urladdning, men strök den tanken eftersom ett enda batteri som fallerar kan klippa strömmen totalt.

    Här är länken. Säljaren verkar vara på semester just nu:
    http://www.ebay.es/itm/SANYO-ENELOOP...E:L:OC:US:3160

  15. #835

    Standard

    Jag håller på att föra över modellminnen från min 9X till min Taranis för att så småningom gå över helt.

    Det jag funderar på är om man behöver ändra något mer än att stänga av interna modulen på modellminnet när jag kopplar in min externa 433mhz modul...
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  16. #836
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av dvogonen Visa inlägg
    Jag köpte en sändarcc via EBay som någon i Spanien bygger ihop av Sanyo Eneloop-batterier. Jag är mycket nöjd. Fördelen är att det är NiMh, så det går att ladda i radion. Samtidigt får man samma höga kapacitet som LiFe, 2500 mAh. Det är betydligt mer än den stora originalaccen. Det känns som om batteriet håller i evigheter.

    Accen laddar inte ur sig heller eftersom Eneloop är den där nya typen av NimH-batterier som håller runt 85% laddning i minst 6 månader.

    Ursprungligen tänkte jag bygga en egen sändaracc, men det visade sig vara billigare att köpa en färdig än att köpa Eneloop-batterierna styckvis. Övervägde även att köpa billiga kinabatterier med låg urladdning, men strök den tanken eftersom ett enda batteri som fallerar kan klippa strömmen totalt.

    Här är länken. Säljaren verkar vara på semester just nu:
    http://www.ebay.es/itm/SANYO-ENELOOP...E:L:OC:US:3160
    Juste tips där

    Jag är rätt nöjd med original 700mAh, passar bara på att plugga in det lite då och då när jag ändå laddar batterier (samma kontakt till LiPo laddarna som till Taranis). har inget större behov av att bytta batteri idag, men om jag gör så blir det nog de Sanyo sakerna.
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  17. #837
    Hayvoshs avatar
    Reg.datum
    dec 2012
    Inlägg
    63
    Jobb
    Systemadministratör
    Klubb
    Piteå Flygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av UndCon Visa inlägg
    Jag håller på att föra över modellminnen från min 9X till min Taranis för att så småningom gå över helt.

    Det jag funderar på är om man behöver ändra något mer än att stänga av interna modulen på modellminnet när jag kopplar in min externa 433mhz modul...
    Nej, det räcker med att du stänger av interna modulen via menyn :-)

  18. #838

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av UndCon Visa inlägg
    Jag håller på att föra över modellminnen från min 9X till min Taranis för att så småningom gå över helt.

    Det jag funderar på är om man behöver ändra något mer än att stänga av interna modulen på modellminnet när jag kopplar in min externa 433mhz modul...
    Det framgår inte vilken FW du kör i din 9X men om du använder ER9X så blir det inte riktigt som man tänkt sig är man använder Compaion för att läsa ut minnena ur 9X.
    Kör du ER9X går det snabbare att göra nya modellminnen i Taranis och bara läsa av värden i displayen manuellt.

    Och som Hayvosh redan sagt så stänger du bara av den interna sändarmodulen och väljer rätt protokoll för den externa.

    /Jonas

  19. #839
    Deep Purples avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Inlägg
    268
    Klubb
    Weak Signal RC - Beverly Forshaga Hills

    Standard

    På min Taranis har högtalarljudet försvunnit, den talande rösten, rösten fanns i början men inte längre

    Jag var nyss inne i --radio-setup-- och höjde volymen, men det hjälpte inte
    Dock fanns det en del olika volymer att ändra, men ingen stod på lägsta / noll

    Vid upprepade startförsök lät det så här två gånger:
    ---WELCOME TO TAR--- sen inget mera, ordet Taranis klipper av alltså
    det borde även ha kommit ett --TROTTLE VARNING--eftersom jag hade den spaken på mitten

    Direkt efter att jag sätter på radion när startbilden syns --OPEN TX--
    kommer det en liten "blip" i högtalaren

    Kan det vara fel på ljudfilen ?

    Vissa byter högtalare ? kan det vara fel på den ?

    Någon som har nåt tips ?

  20. #840
    Hayvoshs avatar
    Reg.datum
    dec 2012
    Inlägg
    63
    Jobb
    Systemadministratör
    Klubb
    Piteå Flygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Deep Purple Visa inlägg
    På min Taranis har högtalarljudet försvunnit, den talande rösten, rösten fanns i början men inte längre

    Jag var nyss inne i --radio-setup-- och höjde volymen, men det hjälpte inte
    Dock fanns det en del olika volymer att ändra, men ingen stod på lägsta / noll

    Vid upprepade startförsök lät det så här två gånger:
    ---WELCOME TO TAR--- sen inget mera, ordet Taranis klipper av alltså
    det borde även ha kommit ett --TROTTLE VARNING--eftersom jag hade den spaken på mitten

    Direkt efter att jag sätter på radion när startbilden syns --OPEN TX--
    kommer det en liten "blip" i högtalaren

    Kan det vara fel på ljudfilen ?

    Vissa byter högtalare ? kan det vara fel på den ?

    Någon som har nåt tips ?
    Har det fungerat förut? Har du gjort någon ändring i radion? Går alltid att fixa, och högtalarmodden är för att få bättre kvalitet på ljudet i överlag, och betydligt högre volym. Har själv modifierat min, med kondensatormod för att slippa brus, samt satt in haptic modden och nya högtalaren.. Funkar klockrent

Sidan 42 av 107 FörstaFörsta ... 3237383940414243444546475292 ... SistaSista

Liknande ämnen

  1. FrSky skumt
    Av numnutchris i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2013-09-24, 21:09
  2. frsky kompabillitet?
    Av Ilfrazr i forum Elektronik
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2013-04-13, 14:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •