Reklam

 
Sidan 47 av 107 FörstaFörsta ... 3742434445464748495051525797 ... SistaSista
Resultat 921 till 940 av 2131

Ämne: FrSKY TARANIS

  1. #921
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    När jag anslöt min Taranis till PC Companion idag så tyckte Companion att jag skulle uppgradera firmware till 2.10.
    Sagt och gjort - det utfördes utan problem. Så långt allt väl. Men när jag skulle testa Wizards efter uppdateringen (genom att skapa en ny modell i sändaren) så fick jag inte de modellrelaterade frågor som jag fått tidigare utan programmet skapade bara en ny modell... Nån som har nåt tips eller skall man försöka få tillbaka 2.08 ? Är som sagt nybörjare på Taranis och håller bara på med att försöka lära känna sändaren ännu så den är inte "driftsatt".
    Roger
    Nu har man uppdaterat till 2.11. Och det var en ny kompilator som ställde till de flesta buggarna i 2.10, inte generella programmeringsmisstag.
    fredrik

  2. #922


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej Fredrik,
    Fungerar även Wizards - och finns det nya eller använder man dom gamla ?
    Några förbättringar som motiverar uppgradering ?
    Roger

  3. #923
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Jag har inte uppdaterat wizards, jag kör med wizards från 2014-06-05 (lua och bmp)
    En förbättring har jag märkt: Trim på logiska switchar fungerar nu, men om jag minns rätt fungerade det redan i 2.0.8.
    fredrik

  4. #924
    tvbcoms avatar
    Reg.datum
    mar 2012
    Inlägg
    79
    Jobb
    Tekniker
    Klubb
    Ingen

    Standard

    Nu har man uppdaterat till 2.12
    Hembyggda multikopters med APM2,5 och nu med Pixhawk/Vrbrain/Revo

  5. #925


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Jo - jag har också uppdaterat men nu triggas alltid bakgrundsbelysningen när man rör nån av spakarna - även fast man valt aktivering bara vid "Knapp"...
    Buggigt var ordet...såvida jag inte missat nåt...
    Roger

  6. #926

    Standard

    Min belysning funkar bra efter uppdatering - tänds bara vid knapp/meny-val inte vid spak eller switch
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  7. #927


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    UndCon - kör du engelsk eller svensk version ? Jag testade svensk denna gång men det kanske var ett misstag...
    Roger

  8. #928

    Standard

    Jag har engelska menyer de svenska ljuden.
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  9. #929
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Jag har 2.0.11 och svenskt tal och svenska menyer. Mina spakar påverkar ej lampan bak displayen. Prova att toggla värdet för lampan och ställ sen tillbaks till enbart knappar Roger.
    fredrik

  10. #930


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Jag har ställt om bakgrundsbelysningen till olika alternativ, startat om, ställt tillbaka till knappar och startat om men problemet består. Kommer att installera engelska versionen ikväll och se om det blir nån skillnad. F ö är det nog enklare med engelsk-språkiga menyer för det kan bl a bli "ovanliga" förkortningar ibland av den anledningen. Men i grunden är det ju trevligt att kunna välja språk själv - det har ju inte varit så jättevanligt tidigare.
    Roger

  11. #931


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Kort rapport efter kvällens övningar...
    * Bytte firmware till engelsk version av 2.12
    * Samma problem med att spakarna aktiverade bakgrundsbelysningen trots ändring av inställningarna, sen återställning till "Knapp" och omstarter däremellan
    * Testade alla modeller jag definierat (bara test-modeller) och se - här fanns lösningen. För 2 av modellerna fungerade det som tänkt men för övriga 4 (tror jag det var) så tändes bakgrundsbelysningen när jag rörde spaken. Har tyvärr inte pejl på vilka som skapats när men det löste sig genom att ta bort de som triggade bakgrundsbelysningen via spakrörelse.
    * Skapade sen en ny genom att kopiera den fungerande och det fungerade också OK.
    Så - nu fungerar det igen men vad som egentligen orsakat problemet har jag inte riktigt kunna härleda...
    Roger

  12. #932

    Standard

    Kul att du hittade felet.
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  13. #933
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Kort rapport efter kvällens övningar...
    * Bytte firmware till engelsk version av 2.12
    * Samma problem med att spakarna aktiverade bakgrundsbelysningen trots ändring av inställningarna, sen återställning till "Knapp" och omstarter däremellan
    * Testade alla modeller jag definierat (bara test-modeller) och se - här fanns lösningen. För 2 av modellerna fungerade det som tänkt men för övriga 4 (tror jag det var) så tändes bakgrundsbelysningen när jag rörde spaken. Har tyvärr inte pejl på vilka som skapats när men det löste sig genom att ta bort de som triggade bakgrundsbelysningen via spakrörelse.
    * Skapade sen en ny genom att kopiera den fungerande och det fungerade också OK.
    Så - nu fungerar det igen men vad som egentligen orsakat problemet har jag inte riktigt kunna härleda...
    Roger
    Om du orkar kanske du kan hjälpa projektet med en buggrapport?
    fredrik

  14. #934


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej Fredrik och UndCon,
    Jag vet som sagt inte med säkerhet vad som orsakat detta. Jag skulle kunna spekulera lite utan att ha dokumenterat underlag och det skulle kunna vara så att jag skapat en modell när bakgrundsbelysningen är satt till att reagera både på spakrörelse och knapp - inte för att jag medvetet haft dessa inställningar men jag har ju uppdaterat och nergraderat firmware några gånger och inte kollat denna inställning det första jag gjort efter upp/nergraderingen. OM då inställningen ändrats till att gälla både spak och knapp-tryckning och jag i det läget skapat en ny modell så torde modellen ärvt denna då globala egenskap. Om man sen ändrar egenskapen till "bara tryckknapp" så skulle det kunna vara så att aktuellt modellminne inte uppdateras utan istället återspeglar det aktuella värdet det ögonblick modellen skapades...
    Ja - det är bara lite spekulationer och jag har inte testat att återskapa läget.
    Roger

  15. #935
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Har du tagit backup på en modell där belysningen trilskas så borde det räcka. För mig är denna inställning global, och påverkar alla modeller. Tidigare hade jag lampa på för spak eller knapp, när du berättade om ditt fel bytte jag till endast knapp. och det fungerar som det borde i alla 21 modeller (puh).
    fredrik

  16. #936


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej - har ett antal backuper men inte säker på att det finns nån med den trilskande belysningen. Skall kolla om jag får lust och tid men just nu är jag tacksam för att det fungerar igen. Eftersom jag inte "driftsatt" sändaren ännu så har jag inte varit så speciellt noga med backuper men några finns trots allt.
    Roger

  17. #937
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Nu har jag kämpat med att få den att läsa telemetri. Vario eller rssi eller höjd. Borde passa min dlg. Samma på elseglaren. Felet jag började med var fel inkoppling av höjdsensorn i x4r. X6r och x8r var enklare.
    fredrik

  18. #938

    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    232
    Jobb
    Friherre
    Klubb
    Västerås Modellflygklubb

    Standard

    Jag har testat varion i 2.08 funkar klockrent. Har dödband mellan +0,1 och -2,0 m/s Vspeed för aukustisk stig/sjunk för att inte radion skall pipa hela tiden pga hög känslighet. Jag har även noterat att 0-höjd vid start kan variera +- 2m vid landning?? Den absoluta höjden avviker också med -8-10m i området 40-200m jmf med min andra höjdsensor monterad i samma plan. Jag flyger FPV och läser OSD i mina googles. Jag litar mer på OSD värdet eftersom den inte varierar mellan start och landning. Jag kommer att installera varion i min segelkärra Cularis för att lättare hålla koll på stig/sjunk och då spelar inte absoluta höjden någon större roll.
    Göran
    En dag utan att ha lärt sig något nytt är en förlorad dag!

  19. #939


    RCFF - Administratör
    Gasmans avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    540
    Jobb
    Pensionär Tidigare Asset Manager på Västerås
    Klubb
    Strängnäs Modellflygare

    Standard

    Det här är väl lite av Gnu-träskets baksidor. Nya releaser spottas ut i ett rasande tempo utan ordentlig utprovning först. Jag saknar ett användarforum där vi användare kunde komma in med förslag och synpunkter som kodknackarna tar till sig och sedan har fasta releasedatum med föregående provperiod. Releaser däremellan skulle bara vara av karaktären akut buggfix.

    Jag kör fortfarande ver 2940 som täcker alla mina behov och mer därtill så jag hänger nog kvar där ett bra tag till. Programmerar alltid direkt på radion för att hålla igång kunskapen där. För på fältet har man ju knappast med sig en laptop och rätt USB-kabel så då är det ju bra om man är hyggligt up-to-date på menyerna. Men fan vad jag är nöjd med Taranisen...
    //Mange

    Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane!
    Och som med tårar i ögonen minns Snurren, Vespus, Getingen, Looping m fl ricinoljekladdiga maskiner!

    www.strangnasmodellflygare.se

  20. #940
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Listan över förbättringar i 2.0.0 var rätt lång: https://github.com/opentx/opentx/releases
    Dessa är mina fyra viktigaste:
    * wizard/script i sändaren
    * switch warning på switchar du väljer
    * telemetri utläsning av värde ställbart intervall
    * globala variabler mycket flexiblare
    fredrik

Sidan 47 av 107 FörstaFörsta ... 3742434445464748495051525797 ... SistaSista

Liknande ämnen

  1. FrSky skumt
    Av numnutchris i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2013-09-24, 21:09
  2. frsky kompabillitet?
    Av Ilfrazr i forum Elektronik
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2013-04-13, 14:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •