Reklam

 
Sidan 59 av 107 FörstaFörsta ... 949545556575859606162636469 ... SistaSista
Resultat 1 161 till 1 180 av 2131

Ämne: FrSKY TARANIS

  1. #1161

    Standard

    Michael om du är intresserad av Taranis så kan du med fördel ladda ner OpenTX i din dator och där kan du få en överblick över alla inställningar du kan göra och leka tills du blir less. Varnar dock för att det kanta tid från annat. När du gjort dina inställningar kan du simulera rörelserna i fiktiva servon i programmat.

    Nu finns det ju inte så många färdiga inställningasmöjligheter i Taranis även om det finns templates. Däremot kan du få vilket utslag som helst på radion, spak eller knapp, att göra i stort sett vad som helst i vilket/vilka servon som helst.

    När du har programmerat in huvudfunktionen på en spak, knapp eller potentiometer gör du bara en rad till i menyn och programmerar in nästa effekt du vill ha av. Jag vet inte om det finns någon begränsning i hur många funktioner du kan programmera in.

    Jag har haft min radio i en vecka nu och även om den är annorlunda så är den verkligen logisk och enkel när man hajat hur det ska gå till. Detta är en erfarenhet som jag tycker verkar vara återkommande på olika forum. En liten inkörningströskel sedan är det den enklaste radio man har ägt samtidigt den med mes olika möjligheter.

    Den här versionen laddade jag ner och den fungerar perfekt med min Taranis Plus.
    http://www.open-tx.org/2014/09/16/opentx-2.0.12/

    /mats
    Senast redigerat av senmathal den 2014-11-09 klockan 17:49.

  2. #1162

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Tack för en intressant länk Jonas!

    Det var mycket att läsa och det tycks som om Taranisen fixar 140 graders swashplatta vilket är bra, men ingenstans i texten nämns någon möjlighet att fasförskjuta swashplatteutslagen.

    Att behöva "programmera" LUA-skript för att få till en fasförskjuten swashplattemixning upplever jag som mindre attraktivt. Jag tar den avsevärt enklare vägen och använder INC/DEC-ratten på min nuvarande sändare för att justera värdet på fasvinkeln så som jag önskar.

    Hursomhelst, tack för informationen!

  3. #1163

    Standard

    Nu har jag noll koll på helikoptrar men är det du menar att tre servon ska röra sig en aning olika i förhållande till varandra? För att det ska vara möjligt antar jag att du redan nu har servona kopplade till tre olika kanaler. Om det är så kan du programmera in precis vilken serovorörelse som helst på dom tre olika servona i olika kurvor och koppla alla till samma reglage på radion. Om du programmerar det första kan du koipera det till de två andra och utifrån det göra de små förändringar du vill ha. Linjära progressiva exponenitella eller hur du vill.

    Men nu har jag troligtvis inte förstått riktigt vad det är för funktion du behöver

    /Mats

  4. #1164

    Standard

    Läste i OpenTX University som nämnts om här, att man skulle kunna styra servosimulering i OpenTX med radion. Men jag är inte säker på att jag förstod det rätt. I alla fall får jag det inte att fungera. Har naturligtvis radion uppkopplad till datorn då.

    /Mats

  5. #1165

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Rätt uppfattat Mats. Jag har tre servon som styr swashplattan genom en mixerfunktion i sändaren och som tillsammans ger mig möjlighet att ge "höjd", "dyk" och "skev". Rör sig alla tre servona åt samma håll stiger eller sjunker helikoptern.

    Eftersom en helikopterrotor i princip fungerar som ett gyro så är det teoretiskt 1/4 varvs rotation mellan förändringar i rotorbladens anfallsvinkel och den kraftverkan som detta ger upphov till. 1/4 varv svarar mot 90 grader och alla helikoptrars linkage är uppbyggt för att ta hänsyn till detta. I vissa fall gör friktion i systemet och inte minst rotorbladens tendens att under varvet i varierande grad hamna lite före och efter rotoraxelns rotation att fasförskjutningen i praktiken inte blir exakt 1/4 varv (dvs. 90 grader). Det kan man exempelvis märka på att helikoptern inte rollar rent.

    Man kan i viss mån kompensera för detta genom att exempelvis mixa in lite höjd /dyk då skevutslag ges. En mera direkt metod att dock som sagt att elektroniskt justera fasvinkeln. Det är inte så många sändare som har denna funktion inbyggd och det var därför jag var intresserad av om den har eller kan implementeras i Taranis.

    I viss mån kan man säga att behovet med tiden kommer att fall abort eftersom de flesta "flybarless"-kontrollers har fasningsfunktionen inbyggd. För de helikoptrar som inte är "flybarless" utan använder paddelstång är det bra att ha en motsvarande fasningsfunktion i sändaren för att göra finjusteringar. I avsaknad av det får man på egen hand försöka kombinera ihop vanliga mixrar i sändaren, men det blir knepigare att hantera ur funktionssynpunkt.

  6. #1166

    Standard

    Eftersom du kan programmera in exakt vad du vill att varje enskilt servo skall göra vid en given spakrörelse kan det där knappast vara något problem. Grejen är väl att du får göra det själv då det inte finns någon färdig lösning. Det är också så Taranis är uppbyggd. Det finns inte någon deltavinge eller flapperons eller V-tail utan man bestämmer själv vad varje servo ska göra.

    /Mats

  7. #1167

    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    121
    Klubb
    Bondens åker

    Standard

    Skrev ett inlägg här om 140 graders ccpm-mixning, men det ska vara okej. Det finns tydligen fördelar med 140 graders ccpm-mixning man inte tänker på vid första tanken.

    Fasförskjutning som efterfrågas finns inte. Om man ska lägga till det så behöver faktorer enligt enkla trigonometriska samband introduceras. Detta är mer än vad som kan enkelt göras i Mixar i radion, där finns inga trigonometriska funktioner.

    Om man har sin egen mixning med ett antal rader i MIXAR kan man skriva ett LUA-program som räknar ut rätt faktorer för en viss fasvinkel och så får man lägga till de själv. Då har man i alla fall funktionen med sej i radion.
    Senast redigerat av Håkan den 2014-11-10 klockan 09:51.

  8. #1168
    Hayvoshs avatar
    Reg.datum
    dec 2012
    Inlägg
    63
    Jobb
    Systemadministratör
    Klubb
    Piteå Flygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av senmathal Visa inlägg
    När det gäller kontrast och synbarhet vill jag nog påste att det syns bäst med den gråvita bakgrunden utan blå färg. Svart text på vit bakgrund är nog svårslaget så ju närmar man kommer det dess bättre.

    /Mats
    Jag pratade med uavsystems igen, och dom var vänliga nog att starta upp en ny taranis plus med orange display och testa. Och tydligen så är det så att du kan välja mellan orange eller blå bakgrundsbelysning på en och samma radio! så då slipper man välja hehe. Lagt en order idag!

  9. #1169


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Hayvosh Visa inlägg
    Jag pratade med uavsystems igen, och dom var vänliga nog att starta upp en ny taranis plus med orange display och testa. Och tydligen så är det så att du kan välja mellan orange eller blå bakgrundsbelysning på en och samma radio! så då slipper man välja hehe. Lagt en order idag!
    Hej,
    Så uppfattade jag också att det skulle vara i förhandsspekulationerna angående Plus-modellen men sen, när jag läst både Uavsystems och T9 Hobbies beskrivning, så verkade det helt klart som att det två olika modeller - skumt..
    Nåja - du får väl rapportera när du fått din nya radio...
    Roger

  10. #1170

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Håkan Visa inlägg
    Skrev ett inlägg här om 140 graders ccpm-mixning, men det ska vara okej. Det finns tydligen fördelar med 140 graders ccpm-mixning man inte tänker på vid första tanken.

    Fasförskjutning som efterfrågas finns inte. Om man ska lägga till det så behöver faktorer enligt enkla trigonometriska samband introduceras. Detta är mer än vad som kan enkelt göras i Mixar i radion, där finns inga trigonometriska funktioner.

    Om man har sin egen mixning med ett antal rader i MIXAR kan man skriva ett LUA-program som räknar ut rätt faktorer för en viss fasvinkel och så får man lägga till de själv. Då har man i alla fall funktionen med sej i radion.

    Ok! Det där var nog mer komplicerat än vad jag förstod

    /Mats

  11. #1171
    Hayvoshs avatar
    Reg.datum
    dec 2012
    Inlägg
    63
    Jobb
    Systemadministratör
    Klubb
    Piteå Flygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Hej,
    Så uppfattade jag också att det skulle vara i förhandsspekulationerna angående Plus-modellen men sen, när jag läst både Uavsystems och T9 Hobbies beskrivning, så verkade det helt klart som att det två olika modeller - skumt..
    Nåja - du får väl rapportera när du fått din nya radio...
    Roger
    Har nu fått min nya Taranis PLUS (v2..typ), och jag kan bekräfta att man kan växla mellan blått och "orange" direkt i radion, skulle inte säga att det är riktigt orange utan mer åt ljusröd hållet. Men jag är riktigt nöjd!

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_20141110_110113.jpg 
Visningar:	112 
Storlek:	107,8 KB 
Id:	48823

  12. #1172

    Standard

    Det duggar tätt mellan nya versioner av Taranis. Jag beställde min Taranis Plus för tre veckor sedan av T9 Hobby den har bara blå bakgrund. Men jag får väl försöka leva med det

    /Mats

  13. #1173
    Hayvoshs avatar
    Reg.datum
    dec 2012
    Inlägg
    63
    Jobb
    Systemadministratör
    Klubb
    Piteå Flygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av senmathal Visa inlägg
    Det duggar tätt mellan nya versioner av Taranis. Jag beställde min Taranis Plus för tre veckor sedan av T9 Hobby den har bara blå bakgrund. Men jag får väl försöka leva med det

    /Mats
    Jag tycker det blåa passar bättre faktiskt, mycket skönare för ögonen, och bättre kontrast!

  14. #1174

    Standard

    Om den bara har blå är det väll inte plus? Satt o kikade på en taranis igår, är lite sugen att uppdatera mig.
    Den enda skillnad på plus o den gamla verkar vara:


    • Haptic Vibration Feedback System
    • Adjustable Screen colors (White to Blue)
    • Newest Firmware
    • New heavy-duty aluminum travel case


    Stämmer de? Inte värt 50$ extra så fall imo.

  15. #1175

    Standard

    Min Taranis+ har också endast blå bakgrund (eller nja, vit till blå men definitivt inget rött eller orange).

  16. #1176

    Standard

    Plus har nog inte i första hand med rosa bakgrund att göra utan det är lite andra uppdateringar. Den påtagligaste är nog att det är vibrationsfeedback i den. Det står Taranis -plus på framsidan så man behöver inte tveka.

    /Mats

  17. #1177
    Hayvoshs avatar
    Reg.datum
    dec 2012
    Inlägg
    63
    Jobb
    Systemadministratör
    Klubb
    Piteå Flygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Boopidoo Visa inlägg
    Min Taranis+ har också endast blå bakgrund (eller nja, vit till blå men definitivt inget rött eller orange).
    Det var tydligen något som FrSky lagt till på senaste versionen som skeppades ut till återförsäljarna, kan växla mellan blå/vit och orange.

    Och ja, det kom en PLUS som bara hade blå/vit men även haptic och annat lullull @Dithes

  18. #1178


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Verkar vara lite se och så med versionshanteringen hos FrSky.
    Roger

  19. #1179

    Standard

    Det kanske är en självklarhet och hör till det mest basala men hur och till vad använder ni Flight Modes? Jag har till exempel lagt in D/R men det har jag gjort i mixar. Hade det varit enklare att göra det i Flight Modes eller mera som det är tänkt så att säga?

    /Mats

  20. #1180

    Standard

    Någon som testat att sätta i en orange open lrs modul? Tror jag läst någonstans att det var något problem inte helt kompatibla. Någon som testat och vet?

Sidan 59 av 107 FörstaFörsta ... 949545556575859606162636469 ... SistaSista

Liknande ämnen

  1. FrSky skumt
    Av numnutchris i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2013-09-24, 21:09
  2. frsky kompabillitet?
    Av Ilfrazr i forum Elektronik
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2013-04-13, 14:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •