Reklam

 
Sidan 65 av 107 FörstaFörsta ... 1555606162636465666768697075 ... SistaSista
Resultat 1 281 till 1 300 av 2131

Ämne: FrSKY TARANIS

  1. #1281

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av senmathal Visa inlägg
    Om man köpt utrustning som efter mindre än ett år inte fungerar som det är tänkt och helt nödvändiga tillbehör inte är kompatibla längre, är det då inte tillverkarens ansvar att sköta uppdatering av utrustningen så den fungerar som det är tänkt.

    /Mats

    Det är inte tillverkarens fel att det är lagändringar. Tekniskt sett är det inget fel på den heller
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  2. #1282


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Men om tillverkarna faktiskt haft kännedom om detta under 2 års tid så borde man ju inte lanserat ny utrustning (Taranis t ex) under den tiden som inte uppfyller kommande krav - så visst är det tillverkarnas ansvar. Detta kom nog inte som en blixt från en klar himmel utan man nonchalerade helt enkelt det kommande kravet vilket är dåligt agerat och sätter oss konsumenter med svarte petter istället.
    Roger

  3. #1283

    Standard

    Eftersom det tydligen kommer att vara tillåtet att använda den radio man redan har tycker man att det även borde vara tillåtet att tillverka mottagare som passar den. Det vore rimligare om det bara blev förbjudet att sälja nya sändare som inte är uppdaterade. Nu vet jag ju i och för sig inte hur lagen ser ut.

    Hur löser andra tillverkare det här problemet. Taranis-användare är väl till viss del vana med att göra egna uppdateringar men med vissa märken och modeller är det kanske inte ens möjligt.

    Har försökt hitta lite information på Frsky hemsida och man få leta väldigt noga för att hitta något. Det man hittar är en fimrware-upptadering men så vitt jag kan se står det ingenting om varför. Däremot står det att det inte är nödvändigt utanför Europa.

    Det där ska naturligtvis stå som en rubrik på första sidan på deras hemsida. Desstutom skulle alla som säljer Frsky ha det som en blänkare på deras sidor. Riktigt dåligt skött måste jag säga. Det kommr säkert att vara ett antal Taranisanvändare som köper nya mottagare som inte fungerar och dom inte fattar varför. I informationen om mottagarna förväntar jag mig att det kommer att stå "Kräver uppdatering av radion" Och i texten om nya radio "Ej kompatibel med äldre mottagare" Allt annat vore vilseledande.

    Det här är rubriken som finns under fliken "Press" på hemsidan Firmware for ETSI EN 300 328 V1.8.1 Men vilken dödlig fattar vad den handlar om Ingen förklaring alls om varför den behövs ?

    /Mats

  4. #1284

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av senmathal Visa inlägg
    Eftersom det tydligen kommer att vara tillåtet att använda den radio man redan har tycker man att det även borde vara tillåtet att tillverka mottagare som passar den. Det vore rimligare om det bara blev förbjudet att sälja nya sändare som inte är uppdaterade. Nu vet jag ju i och för sig inte hur lagen ser ut.
    "Problemet" är ju att nästan alla FrSkys mottagare också är sändare i och med telemetrin.

    Citat Ursprungligen postat av senmathal Visa inlägg
    Hur löser andra tillverkare det här problemet. Taranis-användare är väl till viss del vana med att göra egna uppdateringar men med vissa märken och modeller är det kanske inte ens möjligt.
    Tex alla Spektrums DSM2 sändare är helt bortplockade från marknaden, och alla deras DSMX sändare har designats om så att de inte längre kan prata med DSM2 mottagare. DSMX i sig är tydligen redan kompatibel med den nya lagen.

  5. #1285


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Tyvärr känns inte FrSky som en riktigt seriös tillverkare av sändare för till dessa hör ju en avancerad programvara och om jag fattat rätt så tar FrSky inget ansvar för programvaran och dess utveckling utan man förlitar sig helt på en "frivillig-organisation". Så trots att jag själv är en av alla Taranis-ägare så är jag nog en aning tveksam till deras fortlevnad som sändartillverkare för i så fall får man nog ta ansvar för hela produkten och inte bara hårdvaran. Vi har ju hittills inte heller sett nån annan sändarprodukt än just Taranis om än att denna utvecklats en aning under resans gång. Det är väl främst programvaran som säljer Taranis och den är ju inte nåt som FrSky ansvarar för och utvecklar. Och personligen hade jag nog gärna betalat några kronor till för en sändare med lite bättre mekanisk kvalitet för helt övertygande är den tyvärr inte - i alla fall enligt min uppfattning.
    Roger

  6. #1286

    Standard

    Jo jag inser problemet men även om programvaran utvecklas för sig på frivillig basis så säljer ju Frksy sändaren med programvaran. Det vore ju annat om det var en tom plattform som man sedan själv helt och hållet laddade ner programvaran i.

    Vad gäller den mekaniska kvaliteten är jag dock hitintills helt nöjd och jag ångrar inte köpet av radion.

    Men jag håller med om att man nog måste ta ett större ansvar för hela produkten. Man behöver no inte klanta sig särskilt mycket för att vara borta från marknaden. Kan tänka mig att när den första förtjustningen över detta ny koncept har lagt sig så kommer intresset att avta.

    Någon som vet varför uppdateringarna av Companion kommer så tätt? I går när jag öppnade companion fanns en ny uppdatering tillgänglig och ytterligare en idag.

    /Mats

  7. #1287

    Standard

    Du måste skilja på OpenTX som "bara" är operativsystemet i sändaren. Radiodelen i sändaren och mottagaren är det 100% FrSky som är ansvarig för (mao helt ansvarig för soppan med EU-uppgraderingen).

    De släppte 2.0.14 igår men den hade några buggar i Companion som 2.0.15 fixar. Inga ändringar eller problem i övrigt.

  8. #1288


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Tja - OpenTX är väl inte "bara" operativsystemet utan det är väl i allra högsta grad också "applikation" i detta fall.
    Men visst är det FrSky som bär ansvaret för EU-uppgraderingen - men frågan är om dom känner det som sitt ansvar av agerandet att döma...
    Vad är er generella rekommendation för oss som ännu inte har så många FrSky-mottagare - skall vi uppdatera det vi har för att säkerställa funktionen med framtida nya mottagare ?
    Roger

  9. #1289

    Standard

    Har jag förstått det rätt om det bara berör vissa mottagare? Är det mottagare med telemetri? Fungerar mottagare som inte berörs oavsett uppgradering eller inte?

    Ja det är ju sådana frågor som man önskar att Frsky hade svarat enkelt och tydligt på.

    /Mats

    Ps
    Efter lite letande hittade jag en guide för uppgradering i PDF format. Tyvärr går rätt så stora PDF filen inte att öppna på min dator. Det har aldrig hänt förut.
    Senast redigerat av senmathal den 2015-01-14 klockan 14:32.

  10. #1290

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    TVad är er generella rekommendation för oss som ännu inte har så många FrSky-mottagare - skall vi uppdatera det vi har för att säkerställa funktionen med framtida nya mottagare ?
    Roger
    Jag tänker köra vidare med den gamla mjukvaran i mina X-mottagare tills vidare. Behöver man köpa någon mera går det ju alltid att flasha om dem. Jag vill vara säker på att RF-mjukvaran är testad ordentligt innan jag byter.

    Citat Ursprungligen postat av senmathal Visa inlägg
    Har jag förstått det rätt om det bara berör vissa mottagare? Är det mottagare med telemetri? Fungerar mottagare som inte berörs oavsett uppgradering eller inte?
    FrSky har bara släppt ny mjukvara för sina X-mottagare (och sina Futaba kompatibla mottagare). D serien fungerar enligt inlägg på RCG utmärkt även efter uppgradering av den interna modulen på Taranisen.

  11. #1291

    Standard

    Ok! Då klarar jag mig lindrigt då jag i alla fall inte har några mottagare som behöver uppgraderas. Men det är ju jag det och det gör det ju inte enklare för de som har några X-mottagare.

    Jag kollade lite på HK:s X-mottagare men där var det inte lätt att se om dom var uppgraderade eller inte. Utanför Euoropa verkar det ju vara som förut så att allt är upplagt för sammanblandning med stor risk att beställa fel mottagare.

    Skulle vara kul att höra om AM Ove har någon info i frågan.

    /Mats

  12. #1292
    dvogonens avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    493
    Jobb
    Programutvecklare
    Klubb
    Tullinge MF

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Tyvärr känns inte FrSky som en riktigt seriös tillverkare av sändare för till dessa hör ju en avancerad programvara och om jag fattat rätt så tar FrSky inget ansvar för programvaran och dess utveckling utan man förlitar sig helt på en "frivillig-organisation".
    Nja, det stämmer inte riktigt. FrSky släpper egna versioner av OpenTX som är helt genomtestade och innehåller stöd för den senaste hårdvaran. Det är dessa som kommer med radion och kan laddas hem från deras hemsida. Hitintills har FrSkys programvara varit väldigt lik opensource-versionen, men det kommer att förändras framöver.
    För den nya sändare de jobbar på just nu har de skrivit egen programvara. De har dessutom gett tillgång till prototyper till OpenTX och Ersky9x-grupperna. Men den egna programvaran blir antagligen vad som levereras med sändaren.

  13. #1293


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Det låter ju bra Dvogonen och då får man ju också hoppas att dom bygger upp en supportorganisation som tar ansvar för programvaran.
    Roger

  14. #1294
    dvogonens avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    493
    Jobb
    Programutvecklare
    Klubb
    Tullinge MF

    Standard

    Det får man hoppas. Även om deras nuvarande hantering av firmware inte inger någon stor förhoppning. Förvirringen runt den nya situationen med EU-specifika sändare och mottagare känns ju total.

  15. #1295

    Standard

    Föresten så såg jag nyss att nästa version av OpenTx har en finess som gör att man kan flasha SmartPort enheter med hjälp av sin Taranis. Praktiskt för alla som inte äger en Windows burk.

  16. #1296

    Standard

    Sitter och reflekterar över att min gimbal är överkänslig och småsurar över att man inte kan ställa in området den kan vridas och kom på tanken; Kan man inte justera in så att området man kan styra med sin vridpot på taranisen begränsas?
    Så att vrida fullt åt ena hållet kanske innebar att gimbalen lutade 60 grader, men med begränsningen så kanske 30 grader.

    Så att man kan vrida gimbal mindre, men med större precision iom begränsningen Hoppas någon förstår
    Någon form av skalning så att man får mer kontroll.

  17. #1297

    Standard

    Har du prövar att använda expo-kurvor på dina inputs?

  18. #1298

    Standard

    Ger inte en kurva samma utslag fast med annorlunda respons bara?

    Lägger upp en bild på hur jag vill ha det, kanske jag som är otydlig

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	tilttaranis.jpg 
Visningar:	313 
Storlek:	693,6 KB 
Id:	49997
    Senast redigerat av oddname den 2015-01-17 klockan 10:26.

  19. #1299


    RCFF - Administratör
    Gasmans avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    540
    Jobb
    Pensionär Tidigare Asset Manager på Västerås
    Klubb
    Strängnäs Modellflygare

    Standard

    Visst kan du begränsa servots utslag efter eget gottfinnande men du får inte större precision i och med det. För detta är det glappfri mekanisk utväxling som gäller.
    //Mange

    Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane!
    Och som med tårar i ögonen minns Snurren, Vespus, Getingen, Looping m fl ricinoljekladdiga maskiner!

    www.strangnasmodellflygare.se

  20. #1300

    Standard

    Så det går absolut inte att få +100 utslag med ratten t ex när den bortslösa motorn bara ger kanske +50 utslag och omvänt?
    "precision" menar jag, helt enkelt att det krävs mer rörelse för ett visst utslag då jag inte kan justera detta i gimbalen :/
    Senast redigerat av oddname den 2015-01-17 klockan 13:30.

Sidan 65 av 107 FörstaFörsta ... 1555606162636465666768697075 ... SistaSista

Liknande ämnen

  1. FrSky skumt
    Av numnutchris i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2013-09-24, 21:09
  2. frsky kompabillitet?
    Av Ilfrazr i forum Elektronik
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2013-04-13, 14:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •