Reklam

 
Sidan 67 av 107 FörstaFörsta ... 1757626364656667686970717277 ... SistaSista
Resultat 1 321 till 1 340 av 2131

Ämne: FrSKY TARANIS

  1. #1321
    bogieboys avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    1 057
    Jobb
    Svetsare, Verkstadstekniker
    Klubb
    Växjö backyard flyers ;-)

    Standard

    Japp nu är jag igång igen. Men om jag införskaffar ett arduino Pro mini och ett 9 axligt kort enligt tråden på rcgrops funkar din kod då PatrikE?

    Eller är det bättre att köpa arduino nano 3.0

    Och var hittar jag ett lämpligt gyro till bra pris. Aurdino finns på kjell.com så det klper jag där. :-D

  2. #1322

    Standard

    RCG combon ska fungera rakt av med koden i min Howto.

    Ebay brukar vara en bra källa om man är ekonomiskt lagd.
    Annars kan denna Flightcontroller fungera storleksmässigt.
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s..._BARO_MAG.html

  3. #1323

    Standard

    Min Taranis har legat på hyllan ett tag och när jag nu tog fram den och skulle göra ett räckviddstest så hittade jag inte rätt i menyerna. Jag sökte först i menyn för radions huvudinställningar men hittade inget. Nu har jag istället letat under den specifika modellens meny och där hittar jag något som heter:

    "Receiver [Bind] [Testa]"

    Är det under testa som man gör räckviddskontroll med begränsad uteffekt? När man väljer testa ljuder upprepad tre korta pip pip pip.

    /Mats

  4. #1324

    thoabrs avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    216
    Jobb
    pensionär
    Klubb
    Marks mfk

    Standard Taranis

    Citat Ursprungligen postat av senmathal Visa inlägg
    Min Taranis har legat på hyllan ett tag och när jag nu tog fram den och skulle göra ett räckviddstest så hittade jag inte rätt i menyerna. Jag sökte först i menyn för radions huvudinställningar men hittade inget. Nu har jag istället letat under den specifika modellens meny och där hittar jag något som heter:

    "Receiver [Bind] [Testa]"

    Är det under testa som man gör räckviddskontroll med begränsad uteffekt? När man väljer testa ljuder upprepad tre korta pip pip pip.

    /Mats
    Range, piper som du sa.Rätt

  5. #1325
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av senmathal Visa inlägg
    Min Taranis har legat på hyllan ett tag och när jag nu tog fram den och skulle göra ett räckviddstest så hittade jag inte rätt i menyerna. Jag sökte först i menyn för radions huvudinställningar men hittade inget. Nu har jag istället letat under den specifika modellens meny och där hittar jag något som heter:

    "Receiver [Bind] [Testa]"

    Är det under testa som man gör räckviddskontroll med begränsad uteffekt? När man väljer testa ljuder upprepad tre korta pip pip pip.

    /Mats
    Kort sag ja, detta är range check menyn. Högtalaren är till för att påminna dig om att inte flyga i rangecheckmod.
    fredrik

  6. #1326

    Standard

    Tack!!

    Om sanningen nu ska krypa fram så förlorade jag kontakten med en gammal Cub utan att riktigt veta varför. Hur känsligt är det om mottagarantennerna råkar hamna parallellt bakåt i modellen?
    1 Given radiostörning
    2 kan bli några glitchar men går för det mesta bra
    3 Inte optimalt men går för det mesta bra så länge man inte flyger väldigt långt bort.

    Jag lade också märke till att den gröna dioden på mottagaren flimrar lite grand. Men tycker mig minnas att dom brukar göra det.

    När jag kom framtill modellen fungerade alla servon som dom skulle. När jag tappade kontakten kändes det som om det var definitivt.

    /Mats

  7. #1327

    thoabrs avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    216
    Jobb
    pensionär
    Klubb
    Marks mfk

    Standard

    Hej

    Alldeles intill varandra är inte bra. Försök rikta dom så långt ifrån varandra som möjligt. Ut med en genom kroppsida om det går, neråt ut typ 90grader.

    Med vänlig hälsning Thomas

  8. #1328
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Mats, du vet hur en munk "doughnut" är formad. Tänk sändarantennen respektive mottagarantennen trädd genom hålet i munken. Där det finns munk finns det utsänd radiosignal respektive mottagarekänslighet.
    Om mottagarantennenna riktar åt samma håll så kan bägge dippa samtidigt. Om de är nära varandra kan elmotorn eller metanolmotorn komma mellan sändaren och mottagaren för bägge antennerna samtidigt och skymma. Det är det sämsta möjliga att tejpa ihop antennerna. Bäst är 90graders vinkel så att de tänkta munkarna täcker hela klotet, och du får mottagarkänslighet i alla riktningar. Bäst är också ett stycke ifrån varandra så att ingen utrustning i planet kan skymma bägge. Svårt att säga mer exakt men du kan få störning om en rejält stor motor är mellan mottagare och sändare. Jag har för mig att räckvidd längs med antennsprötet är nära ingen. Men planet bör komma ur detta läge i luften snabbt och mottagaren är snabb att starta igen så fort den får signal.
    fredrik

  9. #1329

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av freddan_6 Visa inlägg
    Jag har för mig att räckvidd längs med antennsprötet är nära ingen. Men planet bör komma ur detta läge i luften snabbt och mottagaren är snabb att starta igen så fort den får signal.
    Jo det var det jag tänkte då modellen gjorde några rejäla krumsprong och borde ha kommit ur radioskuggan så fort den ändrade läge men jag fick ingen som helst kontakt med modellen. Jag är även lite osäker på om jag kollade hur sändarantennen var riktad. Början på säsongen och en modell som skulle i luften för första gången och lite nervös som vanligt när det är första gången något ska upp så missade jag det. Men jag brukar alltid ha den pekande åt ena sidan. Om det nu var så att även sändarantennen hade ett mindre gynnsamt läge i kombination med felriktade mottagarantenner kanske det var orsaken.

    Riktigt trist med radiofel som man inte är hundra säker på orsaken till. Mottagaren var en ny V8FR-II, en likadan som jag flugit riktigt mycket med utan en enda antydan till radiobortfall. Batteriet är ett 3 cells lipo kopplat över en Jeti SBEC som försörjer både tändning och mottagare. Mellan Sbec och motor sitter det en Rcexl Kill Switch.

    /Mats

  10. #1330
    dvogonens avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    493
    Jobb
    Programutvecklare
    Klubb
    Tullinge MF

    Standard

    Det är absolut inte normalt att få "glitchar" om du flyger inom synhåll med den mottagaren. Det skall helt enkelt inte hända. Detta oavsett hur du monterar antennerna. Den enda FrSky-mottagare jag fått störningar med är deras lilla 4-kanalare för korthåll. Den med bara en antenn. Alla de andra har varit 100-procentiga

    I och med att mottagaren är helt ny så finns risken att något är galet med den. Antennkablarna sitter exempelvis med små kontakter på kretskortet. Det händer att de lossnar eller inte har bra kontakt.

    Ett problem jag har haft några gånger är att antennen på radion glappat. Detta leder till glitchar. Numera kollar jag alltid att antennen sitter ordentligt fastskruvad innan jag slår på sändaren.

  11. #1331
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av dvogonen Visa inlägg
    Den enda FrSky-mottagare jag fått störningar med är deras lilla 4-kanalare för korthåll. Den med bara en antenn. Alla de andra har varit 100-procentiga
    Samma här, men det visade sig vara att antennen var lös som orsakade det problemet (mitt fel, hade böjts fram och tillbaks för mycket vid olika montering/demontering). Övriga små 4kanalare har varit hur stabila som helst.
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  12. #1332

    Standard

    Att antennen på radion sitter fast tror jag mig veta säkert om det inte är någon glapp inne i radion. Jag var gissningsvis inte mer än 500 meter bort när det hände.

    Det har diskuterats i andra trådar hur bra det är att använda samma batteri via en SBEC till både mottagare och radio. Dom som gör så verkar dock inte ha några problem. Jag gissar att strömmen borde räcka och bli över till lite lugna svängar med en 1/4 Cub. Kablarna har jag sett till att dra så långt ifrån varandra som möjligt. Störningar beroende på något sådant tycker jag dessutom borde visa sig även på kort avstånd.

    /Mats

  13. #1333
    dvogonens avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    493
    Jobb
    Programutvecklare
    Klubb
    Tullinge MF

    Standard

    Svårt att veta vad som är galet. Ett trasigt servo kan i värsta fall fungera som strömsänkse och leda till omstart av mottagaren, BECen kan vara kass, något kan vara fel med mottagaren, det kan finnas en metallplåt eller en kolfiberplatta i planet som hamnar mellan sändaren och mottagaren i vissa lägen etc, etc.

    Om jag var i dina kläder skulle jag investera i en telemetrimottagare från D- eller X-serien. Även om man inte kopplar in några sensorer så skickar de kontinuerligt tillbaka information om signalstyrka. Radion kommer dessutom att varna om att telemetrilänken försvunnit som en följd av att mottagaren startar om på grund av spänningsvariationer.

  14. #1334

    Standard

    Servona kan naturligtvis lägga av när som helst men jag har tomkört ganska mycket i samband med att jag installerade radion och försökte lära mig Taranisen på den. Jag kunde inte upptäcka något fel då i alla fall. SBEC:en är sam sagt en Jeti och det brukar väl vara bra grejer men allt kan ju bli fel på.

    Kom på en sak men vet inte hur känsligt det är med 2,4. Gaswiren är en riktigt wire med stålspiral och innerwire. Kan den ha orsakat störningar på mottagaren. Endera ytter eller innerwire skull så klar ha varit av plast men samtidigt har ju tidigare ägare flugit med den på det sättet.

    Så fort det blir bättre väder ska jag ut och räckviddstesta. Hur långt bort bör man kunna gå med radion i Test läge? Jag ska även testa radion i en elseglare som jag vet är ok. Dock med en annan men likadan mottagare.

    /Mats

  15. #1335
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Vid cirka 30 steg (25 meter?) tappar jag signal med range check. 20 steg kortare än med Futaba 7C. Men troligen svagare signal i reducerat läge, tror jag läst nånstans om 1/30 effekt.

    Kan du lägga in en bild på din installation med mottagare och motor synliga?
    fredrik

  16. #1336

    Standard

    Jag kunde gå minst 60 steg innan jag tappade kontakten så räckvidden verkar det inte vara något fel på.

    Jag har tyvärr tagit bort motorn och det som tillhör strömförsörjningen så någon bild blir svårt. Men jag tror inte att det var några konstigheter med installationen.

    /Mats

  17. #1337

    Standard

    Ingen bra början på årets flygsäsong. Efter att ha gjort räckviddstest på min elseglare var det så dags för en provflygning, första gången med Taranis till den här modellen. Planet flög iväg stabilt och fint om än lite känslig på höjden. Den drog även en aning till höger men när jag skulle räta upp den gjorde den en störtspiral ner i backen.

    Irriterad efter andra krachen på två försök med min nya Taranis höll jag på att slänga den i soptunnan på direkten. Efter att ha lugnat mig placerade jag ut resterna på golvet som fortfarande hängde ihop. Inann jag flög den så kollade jag rodren lite snabbt och tyckte allt var som det skulle. Har använt modellen för att lära mig radion och ägnat timmar till att programmera in modellen så det fanns inte i min värld att något skulle vara fel. Men men... när jag kollar så går både skevrodren neråt när jag ger vänster skev. Efter lite letande i inställningarna kommer jag fram till att allt blir som det ska vara efter att jag reverserat höger skevroder.

    Skadorna blev dock inte värre än att jag kunde få ihop modellen med superlim och silvertejp och göra ett nytt försök. Nu fungerade allt som det skulle och jag testade att flyga lite längre bort än vad jag gjorde med Cuben när jag tappade kontakten med den. Jag undrar fortfarande vad som kan ha orsakat störningen på den? Synd att isarna är på väg att försvinna annars skulle jag ha pusslat ihop den och kört runt utan vingar för att se om felet kommer tillbaka. Men jag får väl vänta tills det torkar upp på fältet som är ganska långt.

    /Mats

  18. #1338

    Standard

    Vilken version av OpenTx har du i din Taranis? Allt före 2.0.13 har en allvarlig bug i sig som kan få radion att spontant starta om.

  19. #1339


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Vilken version skall man då ha i sändaren om man bara har mottagare som INTE är uppdaterade efter de nya EU-reglerna för 2,4 GHz-bandet ?
    Roger

  20. #1340
    dvogonens avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    493
    Jobb
    Programutvecklare
    Klubb
    Tullinge MF

    Standard

    Det har inte med versionen av OpenTX att göra utan vilken programvara man laddar i radions sändarmodul.

    Jag har bara "icke-EU" mottagare och kommer inte byta firmware i sändaren i första taget, om ens någonsin.

Sidan 67 av 107 FörstaFörsta ... 1757626364656667686970717277 ... SistaSista

Liknande ämnen

  1. FrSky skumt
    Av numnutchris i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2013-09-24, 21:09
  2. frsky kompabillitet?
    Av Ilfrazr i forum Elektronik
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2013-04-13, 14:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •