Reklam

 
Sidan 75 av 107 FörstaFörsta ... 2565707172737475767778798085 ... SistaSista
Resultat 1 481 till 1 500 av 2131

Ämne: FrSKY TARANIS

  1. #1481

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av ivve Visa inlägg
    Det där gick ju automatiskt från början ?? Och jag har inte ändrat på något vad jag vet.
    Det där låter ju skumt! Jag testade och precis som du säger blir det mp3 automatiskt. Blir det wpl varje gång du försöker? Vi får hoppas någon verklig expert dyker upp som kan ge en lösning. När det gäller datorer är jag bara en sådan där expert som kan upprepa vad andra sagt utan att kunna något av värde själv.

    /Mats

  2. #1482
    ivves avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    736
    Jobb
    Rekreationsdocent.

    Cool

    Citat Ursprungligen postat av senmathal Visa inlägg
    Det där låter ju skumt! Jag testade och precis som du säger blir det mp3 automatiskt. Blir det wpl varje gång du försöker? Vi får hoppas någon verklig expert dyker upp som kan ge en lösning. När det gäller datorer är jag bara en sådan där expert som kan upprepa vad andra sagt utan att kunna något av värde själv.

    /Mats
    Hahaha, ja då är vi på samma nivå, själv kan jag inte mycket själv heller så därför är ju forumet en stor tillgång. Vad det gäller mp3 så funkar det helt plötsligt. Datorer blir man aldrig riktigt klok på, men kul när man får till nånting utan att veta hur det gick ti ll.

  3. #1483
    dvogonens avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    493
    Jobb
    Programutvecklare
    Klubb
    Tullinge MF

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av senmathal Visa inlägg
    ...Jag gissar att det är med hjälp av Acapella man har gjort dom svenska röstfilerna till Taranis...
    /Mats
    Det stämmer. De svenska ljudfilmerna gjordes med hjälp av Acapella. Editeringen gjordes sedan i Audacity, precis som Mats länkade till.

    Ett tips: Om man vill så kan man spela in helt egna versioner av ljudfilerna med hjälp av OpenTX Recorder som man hittar på OpenTX hemsida. Man behöver inte byta ut programvaran i sändaren för att använda sina egna inspelningar. Originalet funkar bra.

  4. #1484

    Standard

    Vad har ni radions ackvarning inställt på för värde? Eller kanske rättare sagt vid vilken spänning börjar det bli kritiskt att flyga. Jag har 2000 mAh acken och radion börjar pipa vid 6,9v.

    /Mats

  5. #1485

    Kenys avatar
    Reg.datum
    sep 2007
    Inlägg
    95
    Jobb
    f.d. Mättekniker. Prioriterar min egen tid numera
    Klubb
    Köpings MFK Jordfräsarna

    Standard

    Jag skulle nog ställa larmet på lägst 7.0V. Nominella värdet är ju 7,2V och fulladdad ligger spänningen runt 8,2V.
    *RC-flyers do it in the air*

    / Keny

  6. #1486


    RCFF - Administratör
    Gasmans avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    540
    Jobb
    Pensionär Tidigare Asset Manager på Västerås
    Klubb
    Strängnäs Modellflygare

    Standard

    Taranisen funkar med 6 - 15 V så larmet ställs väl för det mesta efter hur lågt ned i spänning man accepterar att ackarna får dräneras (t.ex. för LiPo). Själv kör jag med 3S LiPo men laddar bara till 4,0 V per cell (livslängden lär bli större då än vid 4,2 V) och tillåter en urladdning till 3,1 V per cell, dvs larmet på 9,3 V.
    //Mange

    Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane!
    Och som med tårar i ögonen minns Snurren, Vespus, Getingen, Looping m fl ricinoljekladdiga maskiner!

    www.strangnasmodellflygare.se

  7. #1487

    Standard

    Jo men min undran är hur lågt man törs sätta larmet för att säkert kunna landa när det börjar pipa. Jag har NiMh på 2000 mAh och det som är intressant för mig är vad som är lämpligt då.

    När brukar det börja pipa om man har ett 8 cells NiMh ? Brukar det börja pipa redan vid 9,6 eller brukar det gå ner lägre? Ja kanske måste slå på min gamla radio och vänta tills den börjar pipa. Då kan man väl räkna ut när det bör pipa om man har en 7,2 v ack.

    /Mats

  8. #1488


    RCFF - Administratör
    Gasmans avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    540
    Jobb
    Pensionär Tidigare Asset Manager på Västerås
    Klubb
    Strängnäs Modellflygare

    Standard

    Sändaren funkar garanterat så länge accspänningen är 6V eller mer! Då är väl mottagarackens accspänning mer intressant?
    //Mange

    Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane!
    Och som med tårar i ögonen minns Snurren, Vespus, Getingen, Looping m fl ricinoljekladdiga maskiner!

    www.strangnasmodellflygare.se

  9. #1489

    Standard

    Jo det har du nog rätt i men just nu hade jag anledning att fundera lite över just sändaracken. Min fundering var väl egentligen om 6,9 v är lite onödigt högt? Men det kanske får ligga kvar på 6,9 så man är på den säkra sidan.

    När det gäller mottagarsidan tar jag ström från fartreglaget och det brukar ju klippa strömmen till motorn innan det är kritiskt för mottagaren. I alla fall har det varit problemfritt att landa även om jag flugit tills motorn stannat.

    /Mats

  10. #1490

    Kenys avatar
    Reg.datum
    sep 2007
    Inlägg
    95
    Jobb
    f.d. Mättekniker. Prioriterar min egen tid numera
    Klubb
    Köpings MFK Jordfräsarna

    Standard

    Ja, 6,9 är helt ok. Jag har min på 7,0 enl ovan. Finns ingen anledning att låta spänningen sjunka lägre. Från fulladdat ner till 6,9 kan man köra länge. Förr när man cyklade NiCd-ackar beräknades urladdat tillstånd ligga på 1,1V/cell. Med NiMh-ackar går man ner till 1,0V/cell och då är dom verkligen urladdade. I ditt fall skulle det bli 6,0V, men då går det snabbt utför efter det. Så 6,9V är bra marginal.
    *RC-flyers do it in the air*

    / Keny

  11. #1491

    Standard

    Det verkar betryggande.

    /Mats

  12. #1492

    Standard

    Sådärja, nu ligger Taranisen skyddad i väskan!

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20150714_105844-1.jpg 
Visningar:	137 
Storlek:	299,4 KB 
Id:	53333 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20150714_105858-1.jpg 
Visningar:	133 
Storlek:	155,6 KB 
Id:	53334 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20150714_105910-1.jpg 
Visningar:	134 
Storlek:	344,9 KB 
Id:	53335

  13. #1493

    Reg.datum
    okt 2014
    Inlägg
    268
    Jobb
    Fiber / IT tekniker
    Klubb
    Hemlös

    Standard

    du vill spara livslängden på batterierna bör du ju inte gå under 3.7v per cell ... allt där under slits dom ut fortare.

    Citat Ursprungligen postat av Gasman Visa inlägg
    Taranisen funkar med 6 - 15 V så larmet ställs väl för det mesta efter hur lågt ned i spänning man accepterar att ackarna får dräneras (t.ex. för LiPo). Själv kör jag med 3S LiPo men laddar bara till 4,0 V per cell (livslängden lär bli större då än vid 4,2 V) och tillåter en urladdning till 3,1 V per cell, dvs larmet på 9,3 V.

  14. #1494


    RCFF - Administratör
    Gasmans avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    540
    Jobb
    Pensionär Tidigare Asset Manager på Västerås
    Klubb
    Strängnäs Modellflygare

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av n30 Visa inlägg
    du vill spara livslängden på batterierna bör du ju inte gå under 3.7v per cell ... allt där under slits dom ut fortare.
    Uppgiften kommer från E-flights LiPo-datablad som säger att man inte skall gå under 3,0 V/cell. Jag lade på en tiondels volt som marginal men i praktiken går jag dock aldrig så lågt. Jag vet av egen erfarenhet att låta LiPo ligga laddade på upp emot 4,2 V/cell snabbt sänker deras prestanda. Därför laddar jag aldrig över 4,0 V/cell för de LiPo:s som används som t.ex. sändarackar. Huruvida ett uttag ner till 3,1 V/cell får de att tröttna tidigare lär väl framtiden få utvisa. Jag brukar åtminstone en gång per år göra en urladdningstest på kritiska ackar, oavsett typ, för att få en indikation på statusen.
    Sändarackar urladdas ju inte med högre strömmar än 100 - 150 mA vilket kanske också har betydelse. Den inre resistansen blir ju ganska betydelselös då.
    Senast redigerat av Gasman den 2015-07-16 klockan 14:02.
    //Mange

    Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane!
    Och som med tårar i ögonen minns Snurren, Vespus, Getingen, Looping m fl ricinoljekladdiga maskiner!

    www.strangnasmodellflygare.se

  15. #1495

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av n30 Visa inlägg
    du vill spara livslängden på batterierna bör du ju inte gå under 3.7v per cell ... allt där under slits dom ut fortare.
    Kan det verkligen vara så? Var kan man läsa mer om detta?
    /Leif

  16. #1496

    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    121
    Klubb
    Bondens åker

    Standard

    Ja så är det. På sätt och vis. Det finns ju en viss spänning som ger allra bäst livslängd och det brukar ligga kring där man storageladdar till, nånstans 3.8(?)V. Spänningar både högre och lägre ger kortare livslängd på acken.
    Men man vill ju samtidigt använda energin som finns i acken och Gasman har väl en bra approach att skippa allra högsta och lägsta spännningen.
    Det kan vara vettigt att ha så hög spänning att man får åtminstone säg en kvart på sej innan acken är helt tom. Spänningen kan rasa rätt kvickt där på slutet.

  17. #1497

    Standard

    Högre spänning ger även högre sändareffekt på ex EZUHF.

  18. #1498

    Kenys avatar
    Reg.datum
    sep 2007
    Inlägg
    95
    Jobb
    f.d. Mättekniker. Prioriterar min egen tid numera
    Klubb
    Köpings MFK Jordfräsarna

    Standard

    Vi får hoppas att i framtiden Lipo-ackar får samma tolerans som NiMh vad gäller spänningsnivåer.
    *RC-flyers do it in the air*

    / Keny

  19. #1499

    Standard

    Jag laddar alltid fullt i mina lipos men är alltid noga med att balansera. Jag har använt samma 2S5Ah till min Futaba 12FG sen 2010 och det fungerar fortfarande ypperligt, kan inte se att jag behöver ladda särskilt mycket oftare än när batteriet var nytt. Viss försämring har givetvis skett men det är inte direkt märkbart. Nu är det visserligen ganska snäll användning som är till en radio med lågt strömuttag så även ett ganska slitet lipo klarar av uppgiften med bravur. Något man kanske glömmer vad gäller radion är att det alltid är bra med marginal. Pga det så laddar jag hellre fullt med marginal nedåt än att ladda halvfullt och inte ha någon som helst marginal.

    Vad gäller jämförelsen med NiMH och NiCD som sändarack så faller de tämligen platt. Med lipo kan jag ladda batteriet, låta det ligga i stort sett oanvänt i ett halvår, ta upp sändaren och flyga med endast marginellt spänningstapp. Jag vet att det inte är optimalt att förvara fullt laddade batterier men så stor skada tar de inte.

  20. #1500

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Boopidoo Visa inlägg
    Vad gäller jämförelsen med NiMH och NiCD som sändarack så faller de tämligen platt. Med lipo kan jag ladda batteriet, låta det ligga i stort sett oanvänt i ett halvår, ta upp sändaren och flyga med endast marginellt spänningstapp. Jag vet att det inte är optimalt att förvara fullt laddade batterier men så stor skada tar de inte.
    Sedan NiMH generation 2 "ready to use" kom så faller problemet med självurladdning. Vidare kan man utan risk ladda obevakat med accen på plats i sändaren/modellen samt slipper problem med förkortad livslängd vid högt eller lågt laddtillstånd.
    /Leif

Sidan 75 av 107 FörstaFörsta ... 2565707172737475767778798085 ... SistaSista

Liknande ämnen

  1. FrSky skumt
    Av numnutchris i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2013-09-24, 21:09
  2. frsky kompabillitet?
    Av Ilfrazr i forum Elektronik
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2013-04-13, 14:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •