Reklam

 
Sidan 84 av 107 FörstaFörsta ... 3474798081828384858687888994 ... SistaSista
Resultat 1 661 till 1 680 av 2131

Ämne: FrSKY TARANIS

  1. #1661

    Standard

    Min ordning är:
    157 timme
    158 timmar
    159 sekund
    160 sekunder
    161 minut
    162 minuter

    /Mats

  2. #1662

    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    121
    Klubb
    Bondens åker

    Standard

    Ah det var märkligt. Hur gör du för att få radion att sägs t ex sekund?
    Det var en huvudräkneövning så inte testat. Men jag kollade igen och nää hittar inget fel.

    Listan är för svenska på Taranis 2.1 eller senaste egentligen för jag tittade i github.com/opentx.

  3. #1663

    Standard

    Njae, får nog erkänna att jag inte har fått den att säga sekund Men sekunder och minut/minuter stämmer. När man programerar in timern så den räknar ner säger den bara tio, nio, åtta, sju... o.s.v. på slutet.

    Jag gissar att din lista fungerar som den ska med X9E.

    /Mats
    Senast redigerat av senmathal den 2015-11-16 klockan 00:01.

  4. #1664

    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    121
    Klubb
    Bondens åker

    Cool

    Nu har jag lyssnat igenom nästan alla ljudfiler
    När timern säger "tretti sekunder" och "tjugo sekunder" och "tio sekunder" är det timer30.wav, timer20,wav och timer10.wav som spelas upp. Då finns hoppet om att listan med nummer fortfarande stämmer, det måste vara så annars så är det verkligen omöjligt att förstå. Jag ser ingen skillnad i koden på olika Taranis, alla har samma ljud. Det görs skillnad på CPUARM (som Taranis är) och de som inte är CPUARM. Samma ordning borde gälla för alla Taranis-modeller. Inte värt att vara för tvärsäker

  5. #1665

    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    121
    Klubb
    Bondens åker

    Standard

    Men NU ser jag, det är ju en bugg!
    SE_PROMPT_POINT_BASE kan ju inte vara 160! Då krockar det ju med timmar och minuter.
    SE_PROMPT_POINT_BASE måste ju ökas till t ex 170!

    Jaha då verkar det inte funka rakt av med en enkel omnumrering.
    Hur är det dvogonen, läser du sånt här och gör du uppdateringar?
    Eller ska vi försöka själva?
    Senast redigerat av Håkan den 2015-11-16 klockan 01:00.

  6. #1666

    Standard

    Jag har gått igenom alla ljud jag har kunnat få fram radion och inte hittat några fel. Jag har i stort sett utgått ifrån den engelska listan för FW 2.1.x. Timme och timmar har jag inte klurat ut hur jag ska få radion att säga. Något enstaka ljud saknas på svenska men annars verkar det stämma.

    Jag vet inte om det går att lägga upp filen någonstans om fler skulle vilja testa om det finns några fel jag inte har hittat. Har du testat ljuden i radion eller bara lyssnat på ljuden i datorn?

    /Mats

  7. #1667

    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    121
    Klubb
    Bondens åker

    Standard

    Jag har inte bytt namn på alla filer än, det vart lite sent igår. Så det är bara på prat-stadiet än för min del.
    Men det som stör är kollisionen med ljudfiler nummer 160-164 (tror jag det var).
    Det måste ändras i koden som jag visade förut.
    Jag tänker att om man ska göra en sån ändring får man se till att ha nya fungerande ljud-filer att ladda ner till Companion.
    Det enklaste (för den late här hehe...) är om dvogonen som gjort jobbet med svenska språket kunde göra de handgrepp som behövs. Hoppas han dyker upp, annars får vi la försöka själva.

    Om du kan lägga upp ljudfilerna nånstans så provar jag gärna.

  8. #1668
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    För mig går använder programvaran 2.1.x i min taranis fil 161 för både sekund och minut, samt 162 för både sekunder och minuter.
    fredrik

  9. #1669

    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    121
    Klubb
    Bondens åker

    Standard

    Det föstog jag inte?? Hur är det möjligt? Helt säkert har jag missuppfattat

    Jag öppnade en issue på github https://github.com/opentx/opentx/issues/3078
    och de är med på att lägga in en uppdaterad voice pack.

    Så nu gäller det att vi kommer överens om hur det ska vara.
    Vi måste som sagt flytta på ".0"-filerna till kanske nummer 200 och uppåt.
    Då finns det plats för enheterna.

    Börjar såhär då. Den listan jag visade tidigare. Stämmer numreringen där? Vad stämmer inte i så fall?

  10. #1670

    Standard

    Är du uppmärksam på att det inte bara är tidsenheterna som är olika den engelska verisonen. T.ex har engelskan pluralformer på enheter vi inte har det. Amp/Amps, Volt/Volts, kilo kilos, meter/meters o.s.v. Där satte jag in svenska singularformen på båda platserna och det verkar fungera.

    Kan du ställa frågan på GitHub om samma ljudfil fungerar med X9D och X9E ? För X9D tror jag att jag har lyckats få till en fungerande uppsättning ljud så när som på att jag inte lyckas kolla timme/timmar. Endera ska dom väl ligga före eller efter sekund/sekunder och minut/minuter. Det finns två tomma platser både före och efter.

    /Mats

  11. #1671

    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    121
    Klubb
    Bondens åker

    Standard

    Jag kollar inte mot engelska versionen utan mot 2.0 svenska. Där finns alla ljud, "bara" att numrera om.
    Jodå, singular och plural är med, ofta/ibland blir det samma.
    Frågan är ställd om X9D och X9E. Men jag ser inget i koden som särskiljer för ljud, så jag blir förvånad om det visar sej vara olika.

    Har numrerat om filerna enligt den lista jag visade förut. Den får ni glömma förresten för det hade smugit in sej två fel. Här är en bättre lista.
    VOLTS = 117
    AMPS = 119
    MILLIAMPS = 121
    KTS = 123
    METERS_PER_SECOND = 125
    KMH = 129
    METERS = 133
    FEET = 135
    DEGREES = 137
    PERCENT = 141
    MAH = 143
    WATTS = 145
    DB = 147
    RPMS = 149
    G = 151
    HOURS = 159
    MINUTES = 161
    SECONDS = 163

    POINT_BASE = 170 //.0 - .9
    "komma noll" = 170
    "komma ett" = 171 osv

    Numrerade om ljudfilerna enligt detta i "system"-foldern. Här är de filerna:

    Edit 2:Nä den var inget vidare så jag tog bort den. Ingen ska behöva utstå en test av den filen... slut Edit 2

    Har inte testat de än (ska göra precis efter denna posten) så det kan gå precis hur illa som helst

    Edit:
    Ja nä, ingen succe. Funkade väldigt bra i CompanionTx. Men i X9D var alla enheter förskjutna två. HUR kan detta komma sej. Nä få rta en lite paus, tittar på det senare eller i morgon.
    Senast redigerat av Håkan den 2015-11-16 klockan 21:44.

  12. #1672
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Jag kolla mot vad Elin säger till mig i min Taranis 9XD. Det verkar vara lika många bud om vad som ska ha vilket nummer som vi har sändare i sverige. Detta stämmer för 2.1.3, 2.1.5 och 2.1.6
    (Förutom att jag aldrig hört Elin säga minut/minuter eller timme/timmar, det blir bara sekund/sekunder av det)

    Fil Ljud 2.1 i Taranis 9XD
    0000.Wav noll
    0001.Wav en
    0002.Wav Två
    0003.Wav Tre
    0004.Wav Fyra
    0005.Wav Fem
    0006.Wav Sex
    0007.Wav Sju
    0008.Wav Åtta
    0009.Wav Nio
    0010.Wav Tio
    0011.Wav Elva och så vidare upp till 97
    0098.Wav nittiåtta
    0099.Wav nittinio
    0100.Wav Ett hundra
    0101.Wav Två hundra
    0102.Wav Tre hundra
    0103.Wav Fyra hundra
    0104.Wav Fem hundra
    0105.Wav Sex hundra
    0106.Wav Sju hundra
    0107.Wav Åtta hundra
    0108.Wav Nio hundra
    0109.Wav Tusen
    0112.Wav komma
    0115.Wav Volt
    0116.Wav Volt
    0117.Wav Ampere
    0118.Wav Ampere
    0119.Wav milliampere
    0120.Wav milliampere
    0121.Wav knop
    0122.Wav Knop
    0123.Wav Meter per sekund
    0124.Wav Meter per sekund
    0125.Wav Fot i sekund
    0126.Wav Fot i sekund
    0127.Wav Kilometer i timmen
    0128.Wav Kilometer i timmen
    0129.Wav Miles i timmen
    0130.Wav Miles i timmen
    0131.Wav meter
    0132.Wav Meter
    0133.Wav fot
    0134.Wav Fot
    0135.Wav Grad
    0136.Wav Grader
    0137.Wav Grader F
    0138.Wav Grader F
    0139.Wav procent
    0140.Wav procent
    0141.Wav milliamperetimme
    0142.Wav milliamperetimmar
    0143.Wav Watt
    0144.Wav Watt
    0145.Wav decibel
    0146.Wav Decibel
    0147.Wav Varv i minuten
    0148.Wav Varv i minuten
    0149.Wav G
    0150.Wav G
    0151.Wav Grad
    0152.Wav Grader
    0153.wav millimeter
    0154.wav Millimeter
    0157.wav Timme
    0158.wav timmar
    0159.wav Minut
    0160.Wav Minuter
    0161.Wav Sekund
    0162.Wav Sekunder
    0165.Wav Komma noll
    0166.Wav Komma en
    0167.Wav Komma två
    0168.Wav Komma tre
    0169.Wav Komma fyra
    0170.Wav Komma fem
    0171.Wav Komma sex
    0172.Wav Komma sju
    0173.Wav Komma åtta
    0174.Wav Komma nio
    fredrik

  13. #1673

    Standard

    Verkar märkligt då min radio tycks säga rätt men ordning stämmer inte alls med din ordning. Såg att kilrah svarat och det ska inte vara någon skillnad mellan X9D och X9E.

    Tidsangivelsen har jag testad i timer och de andra enheterna genom att lägga in eneheterna på en brytare. Då säger radion samma enhet som står i menyn. Men det kanske är fel både i menyn och ljudet så om jag hänger på en telemetri sensor så blir det fel. Jag har en variometer och den verkar i alla fall säga rätt. Den kollar ju även spänningen till mottagaren så jag ska försöka få radion att säga det värdet också.

    /Mats

  14. #1674

    Standard

    Nej nu blev det inte rätt. När jag ber den säga spänningen till mottagaren säger den 5 minuter volt. Jag får invänta er som kan det här bättre än mig.

    Den borde ha sagt 5,1 volt dåd det var det värde som stod på displayen.

    /Mats

  15. #1675

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av freddan_6 Visa inlägg
    Jag kolla mot vad Elin säger till mig i min Taranis 9XD. Det verkar vara lika många bud om vad som ska ha vilket nummer som vi har sändare i sverige. Detta stämmer för 2.1.3, 2.1.5 och 2.1.6
    (Förutom att jag aldrig hört Elin säga minut/minuter eller timme/timmar, det blir bara sekund/sekunder av det)
    När det gäller timmar, minuter och sekunder stämmer din tabell med hur min tabell såg ut (X9E v2.10 och även med v2.1.6) då det inte funkade. Jag gav gav som sagt de sex ljudfilerna två nummer högre filnamn och nu funkar det.

    Före
    0157.wav timma
    0158.wav timmar
    0159.wav minut
    0160.wav minuter
    0161.wav sekund
    0162.wav sekunder


    Efter (Provat OK 2015-11-14)
    0159.wav timma
    0160.wav timmar
    0161.wav minut
    0162.wav minuter
    0163.wav sekund
    0164.wav sekunder

    Edit: Raderat Freddans tabell i citatet för bättre läsbarhet
    Senast redigerat av pernstig den 2015-11-17 klockan 09:20.
    /Leif

  16. #1676

    Standard

    Varför har man egentligen stökat om i filerna? Det här var ju riktigt svårt för när man väl tror att man fått till det upptäcker man ett annat fel. Nu har jag ändrat i mina filer så att dom stämmer med dina. Radion sa rätt när det gäller minuter och sekunder både före och efter ändring av numren? Men när jag kopplar in en telemetrisensor säger den "5 min volt" om mottagarspänningen. På displayen står det "5,1 volt".

    Det här nog för komplicerat för att jag ens ska föstå det. Tror jag laddar ner den engelska filen tills det kommer en korrekt uppdatering av den svenska.

    /Mats

  17. #1677

    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    121
    Klubb
    Bondens åker

    Standard

    Freddan_6 och pernstig: Då undrar jag vilken inställning ni har på Voice language/röstspråk i Radions inställningar. Är det rätt om jag gissar på Engelska? Numreringen ni har på när "komma noll" börjar stämmer med engelska, inte med den svenska.
    Kan ni också kolla i CompanionTx om det stämmer där.

    Sen listor. Börjar förstå att den lista som står i koden som jag visat på i verkligheten inte används. Sidospår. Den är inte fel men inte rätt heller

    Vi skulle kunna göra såhär:
    - Utgår från den listan freddan_6 visar
    - med pernstigs numrering av timmar/minuter/sekunder
    - "komma noll" börjar på 165.
    - dvs att vi följer den engelska numreringen på filerna.
    - ändrar i koden i tts_se.cpp så att den följer den engelska, jag vet några saker som måste ändras.

    Jag ser inte att vi har några egna röstfiler utan allt är en kopia av engelska.

  18. #1678

    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    121
    Klubb
    Bondens åker

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av senmathal Visa inlägg
    Varför har man egentligen stökat om i filerna? Det här var ju riktigt svårt för när man väl tror att man fått till det upptäcker man ett annat fel. Nu har jag ändrat i mina filer så att dom stämmer med dina. Radion sa rätt när det gäller minuter och sekunder både före och efter ändring av numren? Men när jag kopplar in en telemetrisensor säger den "5 min volt" om mottagarspänningen. På displayen står det "5,1 volt".

    Det här nog för komplicerat för att jag ens ska föstå det. Tror jag laddar ner den engelska filen tills det kommer en korrekt uppdatering av den svenska.

    /Mats
    Haha du träffar mitt i prick på den här kollisionen av samma namn på röstfiler jag nämnt. Vi får se till att lösa detta i koden, det går inte med bara en omnumrering.

  19. #1679

    Standard

    Men om man lägger in svenska röstfiler rakt av i den engelska och väljer engelska som språk, blir det rätt då? Men det orkar jag nog inte göra.

    Jag väntar på att någon med kunskaper överträffande mina lyckas få detta rätt. Får tills vidare nöja mig med en engelskspråkig radio. Förr eller senare dyker det väl upp en fil Open TX org

    /Mats

  20. #1680

    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    121
    Klubb
    Bondens åker

    Standard

    Kanske det sker redan nu?

    Här är ett kit jag pusslade ihop.
    Ljudfiler helt och hållet med engelsk numrering. Samma som freddan_6s men jag saknade nån som miles per hour.
    open-TX senaste firmware där den svenska numreringen är omgjord till att vara enligt engelska.
    Man väljer Svenska som röstspråk och kan då ha svenska och engelska språk parallellt.
    Har testat pyttelite men jag tror det här är rätt väg. Den säger "minuter" och "ampere" på rätt ställe.

    Hade varit kul om nån testat att flasha sin radio och testa. Jag har en vanlig X9D, nån med X9Dplus och X9E kanske vågar också? Backa upp modellerna. Flasha med CompanionTx som vanligt, välj en bifogad bin-fil. Förutom rätt version av taranis är de kompilerade med lua och svenska enbart. Man kanske inte ska flyga med denna binär, men det går snabbt att testa ljudet och sen lägga tillbaks den vanliga bin-filen.
    Ljudfilerna ska ligga under SOUNDS\SE\SYSTEM.

    https://dl.dropboxusercontent.com/s/...k-20151116.zip

Sidan 84 av 107 FörstaFörsta ... 3474798081828384858687888994 ... SistaSista

Liknande ämnen

  1. FrSky skumt
    Av numnutchris i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2013-09-24, 21:09
  2. frsky kompabillitet?
    Av Ilfrazr i forum Elektronik
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2013-04-13, 14:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •