Reklam

 
Sidan 86 av 107 FörstaFörsta ... 3676818283848586878889909196 ... SistaSista
Resultat 1 701 till 1 720 av 2131

Ämne: FrSKY TARANIS

  1. #1701

    Standard

    Går det inte att backa tillbaka till ett tidigare FW i radion. Jag har Companion 2.0.17 på datorn och därifrån skrev jag FW till radion. När det var gjort hade jag lika fullt 2.1.5 i radion. Varför blev det så?


    /Mats

  2. #1702
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av senmathal Visa inlägg
    Går det inte att backa tillbaka till ett tidigare FW i radion. Jag har Companion 2.0.17 på datorn och därifrån skrev jag FW till radion. När det var gjort hade jag lika fullt 2.1.5 i radion. Varför blev det så?
    /Mats
    Jodå det går bra. Tänk bara på att modellerna inte är kompatibla, de konverterades til 2.1-format när du uppgraderade så om du har en backup av modeller måste du använda den. Saknar du backup får du rensa modellminnet och göra om alla modeller från scratch. Gör först read/write -> backup radio to file. Kalla filen nåt du minns när du till slut går till 2.1.x
    Gör sedan read/write -> write firmware to radio. Välj en lokal kopia av 2.1.17-firmware att flasha.
    Har du backupen är det bara att t.ex. välja 2.0.17-firmware och skriva in den, följt av att skriva in modellbackupen till taranis.
    Har du ingen backup av firmwaren kan du använda min kopia från google drive, men OpenTX 2.0.17 borde kunna ladda ner den från server.
    https://drive.google.com/file/d/0B0J...ew?usp=sharing
    fredrik

  3. #1703

    Standard

    Tror jag kom på vad jag gjorde för fel. Innan jag laddade över FW skev jag modeller och inställningar från radion till companion som jag lärt mig att man alltid ska göra. Kan det vara därför även FW från radion följde med och skrevs tillbaka?

    Jag har en backup av radion med 2.0.17. Jag ska skriva över från den istället och kolla vad som händer.

    /Mats

  4. #1704

    Standard

    Igen!

    Måste jag rensa modellminnet i radion innan jag laddar ner FW? Jag testade att ladda ner en back upp av radion med 2.0.17 men i dialogrutan som dyker upp när jag klickar på Skriv FW till radion står det 2.1.5. Varför det?

    /Mats

  5. #1705

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    480
    Jobb
    Ingenjör
    Klubb
    RCFF -Ingen klubb- Bor i GBG

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Håkan Visa inlägg
    X-serien är det som gäller. X6R t.ex. funkar utmärkt till det du vill ha. Eller blir det mer än 6 kanaler? X8R då.
    Till det köper du Smart Port-sensorer.
    Tack! X8R beställd.
    Kör flygplan, med eldrift eller på hang.

  6. #1706

    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    121
    Klubb
    Bondens åker

    Standard

    Jahapp, färdigt. Ska bara få skeppat över filerna till opentexarna.
    Såg att detta var markerat för 2.1.17.
    Fick go hjälp bakom kulisserna och det har lagts till en del användbara
    uttryck. Man får väl ändå komplettera. Och det är inget som hindrar
    att de läggs upp flera svenska voicepacks nu när numreringen fungerar.
    Kul projekt detta. Åter till ordinarie sändning...

  7. #1707

    Standard

    Kul, det ska bli spännande att testa. Ett stort tack till allt jobb du lagt ner. Dyker ljudfilen upp vid nästa uppdatering?

    /Mats

  8. #1708

    Standard

    Bra jobbat! Ser fram mot den uppdaterade programvaran.
    För den som vill göra egna ljudfiler kan det vara intressant att veta att Open Tx förutom 32 kHz samplingfrekvens (ger 512 kb/s bitrate på filen) accepterar 16 kHz och 8 kHz (ger 256 kb/s respektive 128 kb/s). Filstorleken på wav-filerna blir då ca hälften respektive en fjärdedel så stora men tyvärr ger 128 kHz klart sämre ljudkvalitet.
    /Leif

  9. #1709

    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    121
    Klubb
    Bondens åker

    Standard

    Ja uppdateringen ska väl komma med 2.1.17 och ljudfilerna ska då kunna laddas ned från companiontx på det vanliga sättet.

    Den som vill använda ljudfilerna redan idag kan hitta voicepacket i github-issuet (haha vilket språk asså ) och lägga in den under sounds\EN och välja engelskt röstspråk.
    Jag använder den fixade versionen i min radio och det fungerar bra. Hade ett lua-skript som jag fick andra enhet (till den rätta).

    Apropå tack så vidarebefordrar jag det mesta till Kjell Kernen som gjorde det riktigt stora jobbet med översättning till svenska från första början. Tack också till pernstig som hjälpte med tester och röstfiler.

  10. #1710

    Standard

    Då säger vi tack till både Håkan Kjell och Pernstig

    Nu har jag lagt in svenska ljudfilerna under Engelska och det ser ut att fungera perfekt så långt. Datorns skrivbord är nu full av mappar med ljudfiler av olika versioner Vid första försöket fungerade inga filer alls ur system-mappen. Upptäckte till slutat att jag tillfälligt döpt om den för att hålla isär dom olika mapparna. Med rätt namn gick det bättre. Jag såg att den engelska mappens namn var skrivet med versaler och den svenska med gemener.

    /Mats

  11. #1711

    Standard

    Jag skulle ladda uppgradera FW från 2.1.5 till 2.1.6 men när jag väljer skriv FW till radion så står det hela tiden 2.1.5 i dialogrutan trots att jag har 2.1.6 i Companion. Varför blir det på detta viset ?

    /Mats

  12. #1712

    Standard

    Jag lyckades till slut ladda ner 2.1.6 i radion, fråga inte varför det gick till sist.

    /Mats

  13. #1713

    Standard

    Jag har ett mysko fenomen när ja programmera telemetriskärmarna. Man kan ju välja mellan siffror och staplar men det stämmer inte med rubrikerna plus att jag har en egendomlig rubrik som ser ut så här ---12. När jag väljer den får jag staplar och när jag väljer staplar får jag siffror. Är det någon som har samma problem? Misstänker att det är något med de svenska textmenyerna som felar. Tydligen finns inte problemet om man har engelska som menyspråk. Jag har dock inte kunna kolla då jag inte lyckas byta menyspråk. Jag använder FW 2.1.6 men det var samma problem med 2.1.5. Kan det ha med uppdateringen till 2.1.x att göra?

    Jag har skrivit lite om det även i tråd nedan och Johanvm som skriver där har inte problemet men har engelska som menyspråk. Hur gör man för att ändra menyspråk i radion? Har ändrat i Companion och försökt skriva över till radion men händer inget. Måste man göra det när man skriver över FW?

    http://www.rcflyg.se/forum/showthrea...ingscensor-Hur I slutet på tråden.

    /Mats
    Senast redigerat av senmathal den 2015-11-27 klockan 07:03.

  14. #1714


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Nu kör även jag engelska men i de globala inställningarna för radion (i radions menysystem) så finns väl "Language" som ett val vill jag minnas... Och även jag har lagt in de svenska ljudfilerna under den engelska "ljudmappen" såvitt jag minns (länge sen).
    Roger

  15. #1715

    Standard

    Man kan ju välja röstspråk men textspråk hittar jag inte ?

    /Mats

  16. #1716

    Standard

    Jag hittade dom här två inläggen alldeles i början av Taranis-tråden. Det verkar som att man måste flacha om radion för att byta språk. Nu är det ju inget större problem så det får vara som det är. Själva funktionen är ju ok, bara att det lite svårt att begripa att ---12 betyder staplar.

    Deep Purple skrev
    Sändaren kan prata svenska om man uppdaterar programmet

    Multiple language support: English, French, Italian, German, Swedish, Spanish, Portuguese, Czech, and maybe yours if you contribute with your own translation file! (Radio comes in English language, reflashing is needed to change language)

    Dvongen skrev
    Det stämmer att man kan redan från start kan ladda in en version av programvaran (OpenTX) där all text på skärmen är på Svenska. Jag har gjort översättningen. Det är samma texter som i OpenTX för 9x, med en del tillägg.
    Jag har dock ännu ingen radio med stöd för röstutmatning, så det finns inga Svenska ljudfiler till att börja med. Man får nöja sig med Engelska, Franska eller Tyska.

    /Mats


  17. #1717


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    OK - jag hade nog fel ser jag när jag kollade i sändaren. Då måste det gissningsvis vara via OpenTX som man ändrar språk...
    Men rent allmänt så brukar det vara enklare med terminologin när man väljer Engelska för på vårt språk kan översättningarna ibland bli lite överraskande...
    Roger

  18. #1718

    Standard

    Jo men översättningen har ju Dvongen gjort så det är ju ingen novis på modellflyg som översatt. Då är det värre om man tittar på bilfixarprogram på Discovery eller liknande kanaler. För att inte tala om när man kört Google translate rakt av som man kan hitta i en del produktbeskrivningar på nätet.

    Men jag skulle nog behöva använda engelska för att träna språket lite plus att det blir lättare när man söker på engelskspråkiga forum.

    /Mats

  19. #1719

    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    121
    Klubb
    Bondens åker

    Standard

    Jag har samma besynnerliga utseende med --12 längst ner på telemetrisidan. Kan inte göra allt i radion där heller. Så jag har använt Companion, där går det bra. Kör med svenska menyer. Jag trodde också jag föredrog engelska menyer tills jag testade svenska, då föredrog jag svenska. Dvogonen gjorde ett bra jobb där. Rent tekniskt måste man flasha om sändaren för att byta menyspråk.
    Ja nu är koden plus voivepack accepterade. Voice-packen finns att ladda ner via companion redan nu. Lite olyckligt, det vore bättre om detta hade tajmats med släppet av 2.1.17. Jaja men det är på gång nu, det blir bra till slut.

  20. #1720

    Standard

    Vad bra förutom att dom släppte den innan 2.1.7. Det kommer kanske att strula till det för dom som laddar ner ljudpacken utan att ha läst här. Min ljud fungerar i alla fall perfekt nu men risken är väl att jag strular till det när jag ska uppdatera till 2.1.7

    Har du upptäck någon annan funktion som inte fungerar eller är fel i textmenyerna. Just staplar går att få till om man väljer detta konstiga ---12. och om man väljer staplar får man siffror. Väljer man siffror blir det ingenting. Det verkar som om texten blivit kopplad till fel funktion precis som i röstfilerna. Kan det gå att uppmärksamma dom som släpper nya FW på detta så att dom kan ändra? Jag trodde jag skulle kunna flytta om själv som i ljudfilerna men det var i alla fall inget som jag klarade av. Det går säkert om man kan.

    /Mats
    Senast redigerat av senmathal den 2015-11-27 klockan 07:13.

Sidan 86 av 107 FörstaFörsta ... 3676818283848586878889909196 ... SistaSista

Liknande ämnen

  1. FrSky skumt
    Av numnutchris i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2013-09-24, 21:09
  2. frsky kompabillitet?
    Av Ilfrazr i forum Elektronik
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2013-04-13, 14:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •