Reklam

 
Sidan 88 av 107 FörstaFörsta ... 3878838485868788899091929398 ... SistaSista
Resultat 1 741 till 1 760 av 2131

Ämne: FrSKY TARANIS

  1. #1741

    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    121
    Klubb
    Bondens åker

    Standard

    Som info så har jag uppdaterat den svenska översättningen i taranis, de tre modellerna.
    Kommer i nästa version. Kan inte erbjuda en test-firmware. Ge gärna feedback på
    knäppa texter då.

  2. #1742

    Standard

    Vad bra Du lägger verkligen ner mycket jobb på det här. Vad menas med "de tre modellera" ?

    /Mats

  3. #1743

    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    121
    Klubb
    Bondens åker

    Standard

    Nu blev det ett märkligt svar så jag fick editera.

    X9D, X9Dplus och X9E menar jag.

  4. #1744

    Standard

    Kom på det efter en stund

    /Mats

  5. #1745

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    480
    Jobb
    Ingenjör
    Klubb
    RCFF -Ingen klubb- Bor i GBG

    Standard

    Biten med Companion, DFU-fil, Zadic USB-drivers mm gick helt smidigt och utan problem.

    Min EU-sändare 2.0.9.2-eu vill dock inte låta sig uppdateras med Companion 2.0.17.
    "new firmware is not compatible with the one currently installed" är svaret.

    Det vanligaste felet folk verkar göra är att glömma att välja X9D Plus i Settings men det har jag gjort rätt.

    Jag har googlat en hel del utan att kunna hitta något definitivt svar på hur det ligger till.

    Vad gäller mottagare är det inte så noga, jag har X-mottagare samt FUC-3 kabel från T9Hobbysport och de är EU-version så jag kör gärna vidare med EU. Om det inte går att uppgradera EU-sändare är det ju kass, då byter jag bums.

    Vågar jag mig på att köra i firmware utan att kryssa i "compability check"? Finns det andra sätt?

    Uppdatering via SD-kort faller på att jag saknar en läsare.
    Kör flygplan, med eldrift eller på hang.

  6. #1746

    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    121
    Klubb
    Bondens åker

    Standard

    Klart det går att uppgradera, det är samma radio.
    Fast det är nu när du går från Frsky's programvara till opentx programvara
    som det kanske kan vara något extra att tänka på.

    Snabbspola fram till 5:30 och se hur han löser det här https://www.youtube.com/watch?v=WpYO7HkjxGQ

    Och det västa som kan hända löses så här http://open-txu.org/home/special-int...icked-taranis/

  7. #1747

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    480
    Jobb
    Ingenjör
    Klubb
    RCFF -Ingen klubb- Bor i GBG

    Standard

    Hej!

    Painless-videon är den jag gått efter när jag började, ingen framgång.

    Den andra med batteriet urkopplat och Bootloader har jag också gjort, funkar inte heller tyvärr.

    Jag hittade inget mer när jag googlade, är det alltså vägs ände jag nått och SD-korts-läsare är enda chansen?
    Kör flygplan, med eldrift eller på hang.

  8. #1748

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    480
    Jobb
    Ingenjör
    Klubb
    RCFF -Ingen klubb- Bor i GBG

    Standard

    Har jag gjort hela proceduren både med 2.0 och 2.1 utan framgång och även med bootloader. Den funkar inte.


    Nu "tvingade" jag i FW med knappen "compability" o-bockad med bootloader (nåt hände iaf för det tog en stund), ejectade från Win och kopplade i batteriet.

    startade om den....
    => EEPROM format swishade förbi
    => "welcome to open TX"

    normal start
    => menyer mm ser ok ut

    Long menu + page
    => 2.1.6 ligger i

    Omstart med "three finger salute" och Companion flash
    => Inga problem

    Download igen och hela proceduern med rutan "check compability" ibockad
    => Inga problem

    Undrar varför den var kinkig. Nu antar jag att om jag försöker välja D16 mode (eller vad det är som skiljer EU/ROW) kommer det inte funka och kan det vara där skon klämmer?

    Nu råkade det bli 2.1 isf 2.0 jag körde i men jag får väl fortsätta med det och se hur det går.
    Kör flygplan, med eldrift eller på hang.

  9. #1749
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Installerade du Zadig i datorn? Med Zadig fungerade det för mig. Efter första uppdateringen från Fr-Skys firmware har allt fungerat. Jag har bytt dator sen dess och har inte ens Zadig längre. Men första gången var det kritiskt.
    fredrik

  10. #1750
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    2.1 har en nackdel och det är att de svenska ljuden ska börja fungera i "nästa version", eller när nu projektet tar in Håkans kod.
    fredrik

  11. #1751

    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    121
    Klubb
    Bondens åker

    Standard

    Kollade lite i koden på detta har ju fått lite flyt på det nu .
    Kommer du så långt att du får meddelandet "New firmware is not compatible with the one currently installed" som du fick, så är det en fullt fungerande kommunikation med radion via usb. Companion har läst den existerande firmwaren från radion och tittat i den firmware filen och kommit fram till att det inte står "opentx-x9dp" eller "opentx-taranisplus" i den och då tycker companion att det är fel. Vad kallar frsky sin version? Inte opentx väl, eller? Är man bara säker på sin sak så är det okej att ladda ner rätt firmware.

    Har du en opentx 2.0.16 eller så borde du kunna flasha den med companion nu, eller? 2.1 är inte fel heller.

  12. #1752

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    480
    Jobb
    Ingenjör
    Klubb
    RCFF -Ingen klubb- Bor i GBG

    Standard

    Japp Håkan det känns som det kanske börjar redan med namnet. Det som kan gå snett isf är väl om man flashar med fel FW och har "uncheckat".

    Freddan - jag hade Zadiq i och allt var rätt i device manager etc.

    Jag har jobbat med inbäddade system de senaste sju åren men jag är maskinare från början så jag saknar en hel del verktyg som data/elektroingenjörerna har med sig i ryggmärgen.

    Skall bli spännande att börja "göra nåt" nu, som av ett rent sammanträffande ramlade det in en elseglare med sex servon idag...

    Jag är mycket mer bekväm med engelska som tekniskt språk då det är det som gäller på jobbet men det vore kul att testa svenska.
    Kör flygplan, med eldrift eller på hang.

  13. #1753

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    480
    Jobb
    Ingenjör
    Klubb
    RCFF -Ingen klubb- Bor i GBG

    Standard

    Först: Tack för hjälpen! Skönt att veta att det finns bra support. Jag har dykt ner på olika platser i tråden och fått bra tips!

    Vädret har effektivt förstört alla flygplaner. Å andra sidan har jag suttit med sändaren lite. En oro jag hade var att det skulle bli mycket strul och början kändes också skakig.

    Nu har jag däremot börjat skrapa lite på ytan och ... Det är mycket wow-känsla. Jag satte upp min nya seglare med Vario på telemetri. Funkade direkt!

    Med DX6i och lite pillande fick jag precis ihop en habil setup genom att fuska lite (flaps på gear-kanalen och Dual aileron med Spoileron gjorde att man kunde få en fattigmans Butterfly).

    Taranisen däremot, bara att koppla in och börja önska sig saker. Override på gasreglage. snart motortimer, varning vid 120m höjd, talad bekräftelse på vilka rates jag kör, failsafe etc etc..... Färdiga setups finns över hela nätet att bara ladda in och modda, massor av bakgrundsbilder av populära plan färdigt inlagda att välja på.

    Och att ändra om man inte trivs med switchlayouten är hur enkelt som helst.

    Vill man bara komma ut och flyga funkar det också, man behöver inte göra mer än det enklaste och den setupen tar en halvtimme ungefär. Det finns tutorials även för den som inte vill/kan köra Companion tex: http://youtu.be/trU4kZwAM7E
    Kör flygplan, med eldrift eller på hang.

  14. #1754

    Standard

    TIPS!
    Länk till utförlig v2.12 manual på tyska:
    http://openrcforums.com/forum/downlo...421e36791d3c03

    (På den här sidan finns det även några fler bra manuallänkar: http://openrcforums.com/forum/viewto...efee3d#p100889 )

  15. #1755


    RCFF - Administratör
    Gasmans avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    540
    Jobb
    Pensionär Tidigare Asset Manager på Västerås
    Klubb
    Strängnäs Modellflygare
    //Mange

    Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane!
    Och som med tårar i ögonen minns Snurren, Vespus, Getingen, Looping m fl ricinoljekladdiga maskiner!

    www.strangnasmodellflygare.se

  16. #1756

  17. #1757

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    480
    Jobb
    Ingenjör
    Klubb
    RCFF -Ingen klubb- Bor i GBG

    Standard

    Jag kommer härmed med dagens "gör inte som jag" historia:

    Kopplade in min X4R mottagare idag. Jag har inte helt tagit in i ryggmärgen vad alla rader med bokstäver betyder då jag lever kvar i forntiden. Mina RC-kunskaper är tämligen gedigna på vissa områden men totalt obefintliga på andra....

    Det där med CCPM tänkte jag inte på och kopplade glatt in servot på den utgången. Servot kvittrade hysteriskt ca 0,5 sek och brände hål i sitt höljet. Som tur var brann inget annat upp. Otroligt nog funkade servot efteråt men jag vågar inte flyga med det.

    Jag klarar mig iofs på tre utgångar på denna modell men på några andra plan skulle fyra vara perfekt. Borde jag köpa en annan X4 variant nästa gång för mina andra modeller? Eller går den att konfigurera för att prata vanligt på alla utgångar.


    När det gäller Taranisen tragglar jag mig för övrigt sakta framåt i programmerandet, efter några snabba framsteg och succeer fastnade jag på att programmera camber/reflex/butterfly med fyra servon i vingen. Jag använder mig av denna snubbens eep som inspiration http://seancull.co.uk/

    Det blev övermäktigt efter ett tag så därför gav jag mig på min lilla hangseglare som har tre servon med tanken att mixa camber/reflex på den.

    När jag begripit själv hur det funkar tänkte jag försöka skriva ihop en begriplig programmeringsförklaring
    Kör flygplan, med eldrift eller på hang.

  18. #1758

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av KristofferR Visa inlägg

    ...Jag klarar mig iofs på tre utgångar på denna modell men på några andra plan skulle fyra vara perfekt. Borde jag köpa en annan X4 variant nästa gång för mina andra modeller? Eller går den att konfigurera för att prata vanligt på alla utgångar...
    Det går att ändra men det kräver fysiskt ingrepp i mottagaren. X4R och X4R-SB är lika med den skillnaden att på X4R kopplas "standardkanal" 4 fram till utgång 4 medan på X4R-SB kopplas S.bus fram till utgång 4. Man ändrar en bygling på mottagarens kretskort:
    https://boltrc.com/blog/x4r-sbus-mod-how-to/
    /Leif

  19. #1759

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av KristofferR Visa inlägg
    ...När det gäller Taranisen tragglar jag mig för övrigt sakta framåt i programmerandet, efter några snabba framsteg och succeer fastnade jag på att programmera camber/reflex/butterfly med fyra servon i vingen. Jag använder mig av denna snubbens eep som inspiration http://seancull.co.uk/

    Det blev övermäktigt efter ett tag...
    Jag håller också på med bland annat butterfly på mina segelmodeller men använder Mike Shellims briljanta "e-soar" eepe som mall.
    http://www.rc-soar.com/opentx/setups/esoar/index.htm
    Återkom gärna när du tar tag i projektet på nytt så kan jag förhoppningsvis bidra med något.
    /Leif

  20. #1760

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    480
    Jobb
    Ingenjör
    Klubb
    RCFF -Ingen klubb- Bor i GBG

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av pernstig Visa inlägg
    Jag håller också på med bland annat butterfly på mina segelmodeller men använder Mike Shellims briljanta "e-soar" eepe som mall.
    http://www.rc-soar.com/opentx/setups/esoar/index.htm
    Återkom gärna när du tar tag i projektet på nytt så kan jag förhoppningsvis bidra med något.
    Hans setup verkar riktigt genomtänkt, jag skrev till honom tidigare idag då jag hade lite problem - men jag hade missat själva OpenTX-delen i hans blogg. Riktigt pedagogiskt och bra. Skall ge mig på det igen och kommer posta erfarenheterna här.

    Jag fick iaf ny geist med tre-servo-seglaren. Den hade en HS-55 innan för båda skevrodren men jag skar och filade lite och tryckte ner två Turnigy submikroservon i för separat skevkontroll och kombinerat med lite städning i flygkroppen blev det fint. Perfekt kombination av hobbypyssel och knapptryckande!

    En liten stund med sändaren och nu har den tre rates med matchande variable snap flaps, spoileron/flaperon på trottelspaken med litet dödband och center-vibration/pip.

    Skulle bara vilja ha en feature som låter mig trimma mängden snapflap med nån slider/knapp samt även mycket höjdkompensation den behöver sfa flaperon/spoileron men det får bli en annan dag. Jag såg att Mike S hade något åt det hållet iaf så jag kommer kanske gå rakt på hans setup men jag vill också gärna bygga setup själv så jag förstår allt ordentligt.
    Kör flygplan, med eldrift eller på hang.

Sidan 88 av 107 FörstaFörsta ... 3878838485868788899091929398 ... SistaSista

Liknande ämnen

  1. FrSky skumt
    Av numnutchris i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2013-09-24, 21:09
  2. frsky kompabillitet?
    Av Ilfrazr i forum Elektronik
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2013-04-13, 14:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •