Reklam

 
Sidan 91 av 107 FörstaFörsta ... 41818687888990919293949596101 ... SistaSista
Resultat 1 801 till 1 820 av 2131

Ämne: FrSKY TARANIS

  1. #1801

    Standard

    Jag kör som sagt fuskversionen, svenska ljud med de engelska originalnamnen i mappen "en" med "English" i Radio Settings. Eftersom det funkar bra så har jag inte brytt mig ännu. Ber att få återkomma
    /Leif

  2. #1802

    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    232
    Jobb
    Friherre
    Klubb
    Västerås Modellflygklubb

    Standard

    Jag har inte heller bytt till se-version eftersom det funkar bra med en-filer med svenskt innehåll. Har uppgraderat firmware flera gånger men behållt ljudfilerna både egna och offentliga
    En dag utan att ha lärt sig något nytt är en förlorad dag!

  3. #1803
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Jag kan inte se att rättningen för ljudfiler är med. Detta kom upp när jag uppdaterade:

    Version 2.1.7 / 2016-01-04
    Notice: Lua model wizard was fixed (#3061) and needs to be installed on the radio SD card. Download from http://lua-21.open-tx.org/wizard.zip [Taranis]

    • Added Crossfire (inverted serial) protocol on S.PORT pin in the module bay (#2894)
    • Added telemetry unit conversions from km/h (#3059)
    • LR12 changes: removed option for remote failsafe configuration, added in EU firmware variant, enabled range check in EU mode
    • Added support for language-specific chars in model notes

    [Lua]

    • Enhanced luaGetVersion(): return the radio type (#2947), returns version as numbers (#3095)
    • Allow usage of PLUS, MINUS, MENU and ENT(short) and EXIT(short) keys in telemetry scripts (#2469)
    • Lua string library added (#3095)
    • Fixed: Close any Lua open files when radio powers off (#3062)
    • getValue() now also returns pilot position (#2921)
    • Added additional Taranis X9E fields
    • Lua getFlightMode() function added (#3127, #2921)
    • Fixed: Inputs were not exported as Lua fields
    • Fixed: some wizard lines were not visible anymore (#3061)
    • Lua PREC1 and PREC2 formatting parameters now functioning same as in 2.0 (#3150)

    [Sky9x / 9XR-PRO / AR9X]

    • Added support for FrSky D with inverted signal for 9XR pro (#3139)

    [ARM]

    • Fixed: Wrong telemetry unit and precision was used for V2 in logical switches (Taranis not affected) (#3071)
    • Received value unit for Air speed sensor set to knots (all FrSky sensors send speed in knots) (#3043)
    • Added support for FrSky Powerbox sensor (#2970)
    • Fixed Special Function - Adjust GVAR: increment/decrement could cause GVAR value to overflow the allowed range (±1024) (#2917)
    • Bad Value for GVAR When Adjusting GVx to Another GVx in Special Functions (#3103)

    [All]

    • Various texts and translations corrections
    • Various small bug-fixes
    fredrik

  4. #1804

    Standard

    Det ska vara det sista då. Det var ju utlovat att det skulle fixas till 2.1.7
    [All]


    • Various texts and translations corrections
    • Various small bug-fixes


    Men hur var det med det där nu igen? Det var inte själva ljudfilerna det skulle ändras eller var det i firmware felet låg? Jag har också svenska ljudfiler i engelska mappen vilket fungerar alldeles utmärkt för mig också.

    /Mats

  5. #1805

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    480
    Jobb
    Ingenjör
    Klubb
    RCFF -Ingen klubb- Bor i GBG

    Standard

    Liten återblick/uppföljning på mina X8R besvär. Efter omfattande felsökning är det nu ställt utom allt tvivel att det är mottagaren som krånglar. Istället för att RSSI gradvis sjunker till LOW larmet kommer faller den från knappt 60dB direkt ned till 0dB och failsafe/critical. Jag gjorde exakt samma test med en X6R och den gick ned till 35 dB och varnade för LOW men tappade aldrig kontakten helt.

    Som bonus av felsökandet har jag lärt mig logga och diverse annat. Loggfunktionen är superbra, skall använda den till min DLG sedan! Även smidigt sätt att logga tex höjdroder när man kör flap/crow och sen lägga på lagom mix (iofs kan man sätta det på ett vred med och prova sig fram, tips?)

    Jag flyger min stora seglare med D8:an nu, tappar ju telemetri på alt/vario vilket är lite synd då jag försöker bli bättre på termik men jag får förhoppningsvis en ny X8R efter reklamation.


    EDIT: Här är en länk till RCGroups med bilder på mina loggar.
    http://www.rcgroups.com/forums/showp...postcount=2775
    Senast redigerat av KristofferR den 2016-01-15 klockan 18:03. Anledning: Länk tillagd
    Kör flygplan, med eldrift eller på hang.

  6. #1806

    Standard

    Nu har jag uppdaterat sändarmodulerna i X9D, X9E och i alla mina nio mottagare (X8R, X6R, X4R) till EU-LBT.
    Jag följde metoden som "silentglider" beskriver i inlägg #1799 och det funkade utan problem. Filpaketet laddas ner här:
    http://www.frsky-rc.com/download/vie...LBT%20Firmware
    och innehåller som sagt även instruktioner.
    Att tänka på: När man uppdaterar mottagarna med hjälp av sin X9D så matas mottagarna med sändarens batterispänning. Det är OK med X9D som i original har 6S NiMH eftersom mottagarna tål 10 V men inte med X9E som har 8S NiMH! Varning också för att uppdgradera mottagaren i modellen med servon m.m. inkopplade!
    /Leif

  7. #1807

    Standard

    Hej, snälla kan nån lägga upp svenska ljudfiler med engelsk numrering i några dar så jag kan tanka hem dem.
    Tack!
    /Johan

  8. #1808
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Dessa ljud använder jag till taranis 2.1.x Jag kan inte garantera att de är rätt ordning, men nerräkning, rssi, höjd och volt stämmer. Det är det enda jag använder. De ska ligga på minneskortet i rätt katalog ("SOUNDS/SE/SYSTEM")
    https://www.dropbox.com/s/ntua8ne5qj...ka-2.1.7z?dl=0

    Håkan har i inlägg #1681
    delat ut denna katalog
    http://www.rcflyg.se/forum/showthrea...l=1#post397223
    fredrik

  9. #1809

    Standard

    Tack! (även till Pernstig som jag haft mejlkontakt med).
    Länken i #1681 är död, jag testade den innan jag lade upp frågan.
    /J

  10. #1810

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    480
    Jobb
    Ingenjör
    Klubb
    RCFF -Ingen klubb- Bor i GBG

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av KristofferR Visa inlägg
    Liten återblick/uppföljning på mina X8R besvär. Efter omfattande felsökning är det nu ställt utom allt tvivel att det är mottagaren som krånglar. Istället för att RSSI gradvis sjunker till LOW larmet kommer faller den från knappt 60dB direkt ned till 0dB och failsafe/critical. Jag gjorde exakt samma test med en X6R och den gick ned till 35 dB och varnade för LOW men tappade aldrig kontakten helt.

    Som bonus av felsökandet har jag lärt mig logga och diverse annat. Loggfunktionen är superbra, skall använda den till min DLG sedan! Även smidigt sätt att logga tex höjdroder när man kör flap/crow och sen lägga på lagom mix (iofs kan man sätta det på ett vred med och prova sig fram, tips?)

    Jag flyger min stora seglare med D8:an nu, tappar ju telemetri på alt/vario vilket är lite synd då jag försöker bli bättre på termik men jag får förhoppningsvis en ny X8R efter reklamation.


    EDIT: Här är en länk till RCGroups med bilder på mina loggar.
    http://www.rcgroups.com/forums/showp...postcount=2775
    Nu vet jag inte vad jag skall tro. För några dagar sen flög jag tre ackar på raken så högt och långt bort jag lyckades komma med Magnumen, höjden runt 100 m och kanske 150 m bort. Hade jättebra RSSI värden hela tiden. Idag flög jag lite på isen vid havet och fick en räckvidd på 70-80 m. Det är ungefär i klass med ett range test på mina andra radiosändare. Dock inga "avbrott" som X8 utan RSSI sjönk gradvis, varnade för LOW och sedan kom Critical och sen slog failsafen till kort (den är inställd på spinn men den bara flaxade till - Magnumen tål att spinnas ned i marken så jag körde på för att se vad som hände).

    Jag har en ny Funglider som väntar på premiär men nu är jag inte direkt sugen på att ta upp den.

    Imorgon skall jag ladda LBT mjukvaran och se om det gör någon skillnad.
    Kör flygplan, med eldrift eller på hang.

  11. #1811

    Standard

    Vad är rimlig range nära vattenytan???
    Många antenngrafer brukar se ut ungefär så här:
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	quad_c2.gif 
Visningar:	89 
Storlek:	5,6 KB 
Id:	56580
    Min tolkning är att antennsignalen jordas/kortsluts av jordklotet eftersom materialet i marken är ledande och att det är därför signalstyrkan bara blir en bråkdel när du flyger vid vattenytan. Stämmer den här "teorin", nån som vet?
    /J

  12. #1812
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Nära vattenytan är mindre än 10 våglängder, det blir i detta fall 120cm. Flyger du över 120 cm är du helt opåverkad av det stora jordplan som vattenytan bildar (förutom att du får flervägsreflektioner via vattenytan och troligen bättre räckvidd).
    RC båtar har upp till 1000 fot (300 m) räckvidd med 2,4GHz, och de ligger ofta 12-24 cm upp med antennen.
    fredrik

  13. #1813

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    480
    Jobb
    Ingenjör
    Klubb
    RCFF -Ingen klubb- Bor i GBG

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av johanvm Visa inlägg
    Vad är rimlig range nära vattenytan???
    Många antenngrafer brukar se ut ungefär så här:
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	quad_c2.gif 
Visningar:	89 
Storlek:	5,6 KB 
Id:	56580
    Min tolkning är att antennsignalen jordas/kortsluts av jordklotet eftersom materialet i marken är ledande och att det är därför signalstyrkan bara blir en bråkdel när du flyger vid vattenytan. Stämmer den här "teorin", nån som vet?
    /J
    Det verkar vara ett problem med just den mottagaren. Jag gjorde en del tester idag med den och några andra mottagare.

    Jag provade för övrigt även att byta FW i sändare och mottagare EU till INT och det gjorde ingen skillnad. Den dåliga var dålig och den bra var bra.
    Kör flygplan, med eldrift eller på hang.

  14. #1814

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av KristofferR Visa inlägg
    Jag provade för övrigt även att byta FW i sändare och mottagare EU till INT och det gjorde ingen skillnad. Den dåliga var dålig och den bra var bra.
    Intressant! Läste att du skulle prova EU-LBT också (#1811), jag är nyfiken på ett eventuellt resultat i så fall.
    /Leif

  15. #1815

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    480
    Jobb
    Ingenjör
    Klubb
    RCFF -Ingen klubb- Bor i GBG

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av pernstig Visa inlägg
    Intressant! Läste att du skulle prova EU-LBT också (#1811), jag är nyfiken på ett eventuellt resultat i så fall.

    Hej!


    Jo, jag har provladdat de olika, dock inte range-testat LBT för nu råkade det bli INT i alla grejerna. Själva provandet har grumlats/orsakats/störts av att min X8R verkar ha ett invärtes RSSI-relaterat glapp (kanske FW?) och en X4R har något annat fel som förstör räckvidden. I desperation och frustration gick jag all-in med flashandet, sämre kan det inte bli tänkte jag.

    Jag fick lite lugnande ord på RCgroups, samlade mig och är nu klar över att jag av sex mottagare har två (kanske en) som är kass. Det är jag förstås missnöjd över. Den ena är reklamerad till HK (dvs låg sannolikhet att lyckas) men den andra är köpt på T9 så jag hoppas lite mer på att få det löst, har dock inte hunnit kontakta dem.


    Men i korthet; resultaten:


    Jag har provat att byta XJT-FW i min 2015 FrSky Taranis X9D+
    Den levererades med EU
    Jag har laddat EU-LBT och provat lite hemma
    Jag har sedan laddat INT och provat lite ute


    Jag använde Maintenance Mode och OpenTX 2.1.7. Det gick verkligen hur enkelt som helst att byta mellan de olika FW. Otroligt smidigt!


    Mottagarna är också laddade först med EU-LBT och därefter INT
    Det jag använde för mottagarna var; då jag hade alla grejer redan:
    0: PC laptop Win7 med mjukvaran från FRSky
    1: FRSky FUC-3 kabel
    2: FRSky S-port adapter
    3: FRSKY Liten smartport-servo sladd "3 to 4" med en lös vit tråd
    4: En vanlig servo Y-kabel för att smidigt växla mellan de olika kontakterna.



    Alla mottagarna fungerade direkt utan några krusiduller både då man lade i EU-LBT och INT men det gällde INTE min X4R-CCPM som indikerade dålig räckvidd men blev OK när jag gjort om BIND proceduren! Det kan möjligen ha spelat in att jag slarvade och först inte kopplade bort servona när jag anslöt den till kablarna, jag kom på mig själv direkt och gjorde det. Men om det strular, kanske det hjälper med en Re-Bind!?

    Även de två "dåliga" mottagarna mottog FW-uppdateringen utan problem.


    När jag mismatchade XJT FW (INT på TX och EU-LBT på RX) ville de inte kommunicera, vilket var väntat.

    Min D8RII fungerar lika bra med INT som med EU. Den behövde jag inte flasha om alls utan fortsatte köra den i D8 mode. Missar jag något där månntro? Den modellen är lite krångligare förvarad så jag orkade inte ta mellansteget med EU-LBT.

    En intressant sak är att jag inte kunde upprepa det intermettenta felet på X8R nu när jag bytt FW. Men jag behöver prova mer för att vara helt säker, tiden var för knapp. Det borde inte hänga ihop säger en RC-groups medlem som jobbat på FRSky.
    Kör flygplan, med eldrift eller på hang.

  16. #1816

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av KristofferR Visa inlägg
    ...dock inte range-testat LBT...
    Jag har samma erfarenhet av själva uppdateringen som du, inga problem
    En jämförelse under samma förhållanden som dina tidigare range test mellan EU-LBT och EU/non-EU skulle vara guld.
    /Leif

  17. #1817

    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    232
    Jobb
    Friherre
    Klubb
    Västerås Modellflygklubb

    Standard

    När jag läser om era tester så gör det mig ännu mer övertygad att handla alla komponenter utanför EU. Jag har 8 st mottagare inköpta de senaste 2 åren till min X9D som jag nu ersatt med X9E alla non EU. Jag har följt med uppgraderingar av fm och har senaste version på bägge sändarna och allt funkar perfekt! Inga räckviddsproblem och jag flyger lååååångt som FPV pilot. Visst jag är väl inte helt laglydig men sköter det snyggt så jag fortsätter på inslagen väg...
    En dag utan att ha lärt sig något nytt är en förlorad dag!

  18. #1818

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Utmanaren2002 Visa inlägg
    När jag läser om era tester så gör det mig ännu mer övertygad att handla alla komponenter utanför EU. Jag har 8 st mottagare inköpta de senaste 2 åren till min X9D som jag nu ersatt med X9E alla non EU. Jag har följt med uppgraderingar av fm och har senaste version på bägge sändarna och allt funkar perfekt! Inga räckviddsproblem och jag flyger lååååångt som FPV pilot. Visst jag är väl inte helt laglydig men sköter det snyggt så jag fortsätter på inslagen väg...
    Jag vill helst följa EU-direktivet men visst, non EU-alternativet kommer kanske jag också att ta till om det visar sig vara problem med EU-LBT.
    Flyger segel och då kommer man långt bort ibland då man följer med en termikblåsa.
    /Leif

  19. #1819

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    480
    Jobb
    Ingenjör
    Klubb
    RCFF -Ingen klubb- Bor i GBG

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av pernstig Visa inlägg
    Jag har samma erfarenhet av själva uppdateringen som du, inga problem
    En jämförelse under samma förhållanden som dina tidigare range test mellan EU-LBT och EU/non-EU skulle vara guld.
    Jag hade egentligen velat veta men är tyvärr mätt på testande för den närmaste tiden, det är helt enkelt för tidsödande och inte kul i nuvarande minusgrader. Jag kanske gör ett återbesök i ämnet längre fram. Idag tänkte jag flugit i supervintervädret men det blev bara utrustningspill.

    Det jag har kvar att testa av är om X8R-mottagaren möjligen påverkas positivt av INT-FW.

    Jag kommer köra vidare med INT så länge, främst för att den verkar beprövad. Då är det en mindre variabel att fundera över nästa gång något strular.

    Prio 1 är att få upp Funglidern, jag har inte ens öppnat lådan....
    Kör flygplan, med eldrift eller på hang.

  20. #1820

    Standard

    1. Jag vill ordna en trådlös trainerfunktion mellan mina två Taranis. Kan en X4R S-Bus anslutas i sändarens modulfack och i så fall hur? Andra idéer?

    2. Om S-Bus. Många FrSky mottagare har utgång för S-Bus (som innehåller info om de upp till 16 kanaler som Taranis kan hantera). Kan FrSky S-Bus styra ett Multikopter/Helikopter control board som tar emot PPM eller CPPM?
    /Leif

Sidan 91 av 107 FörstaFörsta ... 41818687888990919293949596101 ... SistaSista

Liknande ämnen

  1. FrSky skumt
    Av numnutchris i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2013-09-24, 21:09
  2. frsky kompabillitet?
    Av Ilfrazr i forum Elektronik
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2013-04-13, 14:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •