Reklam

 
Sidan 99 av 107 FörstaFörsta ... 4989949596979899100101102103104 ... SistaSista
Resultat 1 961 till 1 980 av 2131

Ämne: FrSKY TARANIS

  1. #1961

    Standard FrSKY TARANIS

    Någon som testat uppgradera gimbals? Finns massor med info om byte till JR, Aurora- gimbals men inte så mkt om resultatet tycker jag. Finns även nyare, uppgraderade x9d gimbals. Frågan om det är värt det. Ang de nyare Taranisspecifika undrar man ju från vilket datum sändarna såldes med dessa?
    Senast redigerat av ltfrebac den 2016-08-06 klockan 09:18.

  2. #1962

    Standard

    Hej.
    Nu har jag mixtrat mycket, men får det inte att fungera….

    Summan är att jag vill ha 3 D/R lägen på Skevroderna (CH1 och CH5) via brytare SE. 40, 70 och 100 % utslag.
    Det får jag att fungera.
    Men sen vill jag ha EXP via Vridpot S1, Där jag kan justera EXP- värdet under flygning mellan 15 till 60 på alla tre lägena på brytare SE.

    Som grädde på moset vill jag att brytare Tex SD talar ut EXP-värdet jag har just nu, alltså något tal mellan 15 och 60 då.

    Borde inte vara omöjligt va? Nån som vill hjälpa mig?

  3. #1963

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av FinnbyFraggel Visa inlägg
    Bäst före datum på gimbal fjädrar på sista modellen före X9D plus.
    Nu har samtliga tre gimbal fjädrar gått av på min Taranis inom 5 veckor, som tur är innan jag lyft med modellen....
    /Jonas

    Skickat från min Taranis via Tapatalk
    Det finns lösa fjädrar att köpa och dom borde väl vara uppgraderade. Märkligt annars att den typen av fjäder går av. Har väl inte flugit jättemycket med min men ingen fjäder har gått av. Det är en Taranis Plus men en ganska tidig Plus tror jag. https://alofthobbies.com/frsky-heavy...l-springs.html

    /Mats

  4. #1964

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av senmathal Visa inlägg
    Det finns lösa fjädrar att köpa och dom borde väl vara uppgraderade. Märkligt annars att den typen av fjäder går av. Har väl inte flugit jättemycket med min men ingen fjäder har gått av. Det är en Taranis Plus men en ganska tidig Plus tror jag. https://alofthobbies.com/frsky-heavy...l-springs.html

    /Mats
    Jodå, jag har bytt fjädrar var efter dom gått av, men eftersom det är så bökigt att byta gör man det inte mer än nödvändigt.....
    Nu har jag en i reserv hemma om det skulle hända igen.
    /Jonas

    Skickat från min Taranis via Tapatalk

  5. #1965

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av FreddeS Visa inlägg
    ...Men sen vill jag ha EXP via Vridpot S1, Där jag kan justera EXP- värdet under flygning mellan 15 till 60 på alla tre lägena på brytare SE...
    Mixermenyn:
    CH10 source S1
    Weight 23
    Offset 38
    (värdet för CH10 kan ställas mellan 15 och 61 med S1)

    Inputmenyn:
    Expo=GV1
    (Expovärdet bestäms av Global Value 1)

    Special Funktions:
    ON Adjust GV1 CH10, glöm inte att bocka för rutan till höger
    (GV1 och därmed Expo bestäms av bestäms av värdet på CH10, dvs 15-61)

    Edit:
    Special Funktions:
    SD Play Value GV1
    /Leif

  6. #1966

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av FreddeS Visa inlägg
    Hej.
    Nu har jag mixtrat mycket, men får det inte att fungera….

    Summan är att jag vill ha 3 D/R lägen på Skevroderna (CH1 och CH5) via brytare SE. 40, 70 och 100 % utslag.
    Det får jag att fungera.
    Men sen vill jag ha EXP via Vridpot S1, Där jag kan justera EXP- värdet under flygning mellan 15 till 60 på alla tre lägena på brytare SE.

    Som grädde på moset vill jag att brytare Tex SD talar ut EXP-värdet jag har just nu, alltså något tal mellan 15 och 60 då.

    Borde inte vara omöjligt va? Nån som vill hjälpa mig?

    Inputs
    [I1]Ail Ail Weight(+100%) Expo(GV1) Switch(SE↑)
    Ail Weight(+70%) Expo(GV1) Switch(SE-)
    Ail Weight(+40%) Expo(GV1) Switch(SE↓)
    [I2]Ele Ele Weight(+100%)
    [I3]Thr Thr Weight(+100%)
    [I4]Rud Rud Weight(+100%)
    Mixers
    CH01 [I1]Ail Weight(+100%)
    CH02 [I2]Ele Weight(+100%)
    CH03 [I3]Thr Weight(+100%)
    CH04 [I4]Rud Weight(+100%)
    CH05 [I1]Ail Weight(+100%)
    CH16 S1 Weight(+100%) Curve(16)
    Curves
    CV16 Standard, [15, 26, 37, 48, 60]

    Special Functions
    SF1 ON - Adjust GV1(CH16)
    SF2 SD- - Play Value(GV1) repeat(10s)

    /Jonas

  7. #1967

    Standard

    Tackar för hjälpen!

  8. #1968

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av FinnbyFraggel Visa inlägg
    Jodå, jag har bytt fjädrar var efter dom gått av, men eftersom det är så bökigt att byta gör man det inte mer än nödvändigt.....
    Nu har jag en i reserv hemma om det skulle hända igen.
    /Jonas

    Skickat från min Taranis via Tapatalk
    Har dom nya du monterat hållit bättre?

    /Mats

  9. #1969

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av senmathal Visa inlägg
    Har dom nya du monterat hållit bättre?

    /Mats
    Det vet vi om några år, jag gissar att dom som gick av nu har fungerat i 3 år.
    /Jonas

    Skickat från min Taranis via Tapatalk

  10. #1970

    Standard

    Hej, skall köpa en Taranis Plus (igen). Nu funderar jag på om jag skall köpa en med EU-LBT och gå all in med att bara köra EU RX FW osv. Eller köpa en non EU och och köra non-eu fw i mottagarna. Vad rekommenderar ni? kan ju välja nu när jag börjar från noll så att säga. Det går ju att köpa båda versionerna inom EU.

    //Tobias

  11. #1971

    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    232
    Jobb
    Friherre
    Klubb
    Västerås Modellflygklubb

    Standard

    Jag skulle välja non EU eftersom produktutvecklingen görs på den plattformen. Det känns helt enkelt tryggare[emoji106]


    Skickat från min iPhone med Tapatalk
    En dag utan att ha lärt sig något nytt är en förlorad dag!

  12. #1972

    Standard

    ok, ja det får nog bli så..

  13. #1973


    RCFF - Administratör
    Gasmans avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    540
    Jobb
    Pensionär Tidigare Asset Manager på Västerås
    Klubb
    Strängnäs Modellflygare

    Standard

    Man är ju inte låst av ena eller andra varianten utan kan ju alltid flasha om sändaren och mottagaren om det inte funkar som man önskade. Kör själv för närvarande med gamla non-euro grejset eftersom det funkar och det som funkar ska man undvika att mixtra med. Men jag kommer troligen flasha om alltsammans till EU-varianten i vinter...
    //Mange

    Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane!
    Och som med tårar i ögonen minns Snurren, Vespus, Getingen, Looping m fl ricinoljekladdiga maskiner!

    www.strangnasmodellflygare.se

  14. #1974

    uffe_46s avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    729
    Jobb
    Systemingenjör
    Klubb
    Sala Radioflygklubb Mosquitos

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Gasman Visa inlägg
    Man är ju inte låst av ena eller andra varianten utan kan ju alltid flasha om sändaren och mottagaren om det inte funkar som man önskade. Kör själv för närvarande med gamla non-euro grejset eftersom det funkar och det som funkar ska man undvika att mixtra med. Men jag kommer troligen flasha om alltsammans till EU-varianten i vinter...
    Varför ?? Jag kör också med non-eu varianten och kan inte se någon anledning att gör det, då måste man skrota alla gamla D mottagare

  15. #1975
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av uffe_46 Visa inlägg
    Varför ?? Jag kör också med non-eu varianten och kan inte se någon anledning att gör det, då måste man skrota alla gamla D mottagare
    Hej Uffe. Detta är en missuppfattning. D-mottagarna fungerar ypperligt med EU LBT firmware. Det är bara något frsky skrev på sin hemsida för att ta sig i mål på EN 300 328 1.8.1 via stolpskott så att säga. Om man laddar in EU-varianten av OpenTX blir D8-protokollet spärrat i sändaren. Protokollet finns dock i TX-steget i EU LBT. Om man laddar in normal variant av OpenTX och har EU-LBT eller Non-EU i tx-steget fungerar D8 utmärkt.

    För övrigt har jag ännu äldre mottagare som jag kör via en DJT-modul.
    Titta på min sida för kompatibilitet
    http://agert.eu/blog/index.php/FrSky...koll#Receivers
    fredrik

  16. #1976

    uffe_46s avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    729
    Jobb
    Systemingenjör
    Klubb
    Sala Radioflygklubb Mosquitos

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av freddan_6 Visa inlägg
    Hej Uffe. Detta är en missuppfattning. D-mottagarna fungerar ypperligt med EU LBT firmware. Det är bara något frsky skrev på sin hemsida för att ta sig i mål på EN 300 328 1.8.1 via stolpskott så att säga. Om man laddar in EU-varianten av OpenTX blir D8-protokollet spärrat i sändaren. Protokollet finns dock i TX-steget i EU LBT. Om man laddar in normal variant av OpenTX och har EU-LBT eller Non-EU i tx-steget fungerar D8 utmärkt.

    För övrigt har jag ännu äldre mottagare som jag kör via en DJT-modul.
    Titta på min sida för kompatibilitet
    http://agert.eu/blog/index.php/FrSky...koll#Receivers

    Hmmm , nu vet jag inte om jag hänger med riktigt, om man laddar ner OpenTX no i sändaren du blir den väl inte enligt EU standard eller är det bara TX steget som räknas?

    Men min fråga är vad är det för fördelar med Eu-versionen jämfört med no- Eu.

    PS Bra och användbar sida du har gjort

  17. #1977

    Standard

    EU versionen som INTE är LBT rekommenderas inte längre eftersom den har räckviddsproblem. Vad jag har kunnat läsa mig till ska LBT vara mer eller mindre samma som non-EU med skillnaden att den checkar var det finns "plats" att sända istället för att bara välja slumpvis.

    Sent from my SM-J500FN using Tapatalk

  18. #1978
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    OpenTX No?
    Firmware i radions sändarsteg har inte mycket att göra med opentx, mer än att opentx kan disabla vissa protokoll. Jag vet ej varför frsky struntade i att få godkännande för LR12 eller D8-protokollen utan bara försökte få godkännande för D16, jag kan bara spekulera. Eftersom LR12 ej har telemetri borde den vara lätt att få godkänd, och eftersom man lyckades med D16 borde det inte vara svårt att lyckas få D8 godkänt enligt EN 300 328 1.8.1. Men faktum är att endast D16 är godkänd, och eftersom bara får SÄLJA produkter efter 1 Jan 2015 inom EU som endast har godkända protokoll så stoppade man de andra protokollen (i OpenTX). Så sändarsteget har protokollen, det är bara frågan om att välja en ruta i opentx eller inte.

    Fördel med EU LBT är att du kan köpa mottagare från Airmedia och T9-hobbysport som direkt fungerar med din sändare, samt att det är en aning mindre risk för störningar, då man letar upp en ledig kanal innan man börjar sända (telemetri / styrsignal).

    Här hovrar jag över aktuell kryssruta
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	opentx.jpg 
Visningar:	177 
Storlek:	66,0 KB 
Id:	59439
    fredrik

  19. #1979

    Standard

    Halloj!
    Någon som vet om / var man kan köpa lösa telemetrikablar till X4 mottagarna?
    Eller om någon råkar veta vad den lilla kontakten har typbeteckning?

    /Jonas

  20. #1980
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av FinnbyFraggel Visa inlägg
    Halloj!
    Någon som vet om / var man kan köpa lösa telemetrikablar till X4 mottagarna?
    Eller om någon råkar veta vad den lilla kontakten har typbeteckning?

    /Jonas
    4-pin "1.25mm JST" eller "JST GH"
    ett exempel på EBAY och butik. Obs jag har ej provat att köpa från någon av dem

    http://www.ebay.com/itm/Mini-Micro-1...-/171367175199

    http://www.craftandtheoryllc.com/pro...nis-ardupilot/
    fredrik

Sidan 99 av 107 FörstaFörsta ... 4989949596979899100101102103104 ... SistaSista

Liknande ämnen

  1. FrSky skumt
    Av numnutchris i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2013-09-24, 21:09
  2. frsky kompabillitet?
    Av Ilfrazr i forum Elektronik
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2013-04-13, 14:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •