Reklam

 
Sidan 9 av 107 FörstaFörsta ... 45678910111213141959 ... SistaSista
Resultat 161 till 180 av 2131

Ämne: FrSKY TARANIS

  1. #161


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Känns därmed lite som "Hon dansade en sommar" om det blir som Dvogonen misstänker.
    Roger

  2. #162

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av dvogonen Visa inlägg
    Det går att använda en trelägesswitch som en tvålägesswitch men det är lite trixigt. Man måste använda så kallade globala variabler för att hålla kvar information om ett tidigare tillstånd. Jag visar hur man gör för att sätta upp funktionen med hjälp av companion9x. Det går naturligtvis att göra i radion också:
    Tack dvogonen. Fungerar precis som jag tänkt mig.
    Och jag har lärt mig att använda både globala variabler och logiska brytare.

    H. Åke B.

  3. #163

    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    121
    Klubb
    Bondens åker

    Standard

    Försöker ladda ner svenska sound packen med companion9x. Men inget kommer.
    Har letat runt lite och sound packen ska visst finnas på http://85.18.253.250/voices/opentx-taranis
    men där svarar ingen. Nån som vet något om detta eller t o m har svenska rösterna att skicka?

    Håkan

    *Edit
    Här finns all info i denna tråden när man väl togs sej tid att läsa igenom. Inlägg #53 av dvogonen (tack!) länkar till ljudfilerna. Trevligt att få "Gasvarning" av elin. Bättre kvalitet på de svenska ljuden också, det skrälliga ljudet från orginalrösten är borta.
    Senast redigerat av Håkan den 2013-11-07 klockan 10:34.

  4. #164
    dvogonens avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    493
    Jobb
    Programutvecklare
    Klubb
    Tullinge MF

    Standard

    Jag provade just senaste versionen av companion9x, och det gick fint att komma åt svenska ljudfiler via den.
    Filerna ligger på http://93.51.182.154/voices/opentx-taranis/se/
    Min teori är att de bytt filserver och ändrat adressen i companion9x, vilket gör att äldre versioner av companion9x tittar på fel ställe.

    Skulle byggservern vara nere så finns filerna även utdelade via Google Drive. Google Drive är knölig och du måste ha ett Google-konto för att komma åt filerna, men de finns i alla fall:
    https://drive.google.com/folderview?...2M&usp=sharing

    Jag tror att de fixat den taskiga ljudkvaliteten i de Engelska filerna, men de som kom med radion är riktigt dåliga.

  5. #165

    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    121
    Klubb
    Bondens åker

    Standard

    Jag har senaste versionen av Companion9x. När jag trycker på "Download" snurrar en cirkel vid muspekaren en sekund, sedan händer inget. Har förstått att hemsidan du nämner borde ha öppnats för att man ska kunna ladda ner en svensk zip-fil. Men den sidan öppnas inte för mej, däremot om jag skriver in adressen själv i en webbläsare hittar den rätt. Kan ju vara något fel på min Windows eller så men det får vara som det är, jag har fått tag i de svenska filerna och fått in ljuden i radion, manuellt i och för sej, men allt är bra.

    Elin har en behaglig röst. Det måste väl vara någon verklig person som läst in? Ingen syntetisk röst menar jag.

    Tack för hjälpen förresten.

  6. #166
    dvogonens avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    493
    Jobb
    Programutvecklare
    Klubb
    Tullinge MF

    Standard

    Elin är faktiskt en maskingenererad röst. Den är dock inte helt syntetisk. En riktig människa (som kanske heter Elin) har läst in mängder med ord och delar av ord som sedan plockas samman för att forma hela meningar. Rösten är levererad av Acapela. Man kan prova Elins röst och flera andra röster online här :
    http://www.acapela-group.se/text-to-...tive-demo.html


    Sent from my SM-N9005 using Tapatalk

  7. #167

    Villes avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    476
    Klubb
    Skellefteå RadioFlygKlubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av dvogonen Visa inlägg
    Elin är faktiskt en maskingenererad röst. Den är dock inte helt syntetisk. En riktig människa (som kanske heter Elin) har läst in mängder med ord och delar av ord som sedan plockas samman för att forma hela meningar. Rösten är levererad av Acapela. Man kan prova Elins röst och flera andra röster online här :
    http://www.acapela-group.se/text-to-...tive-demo.html

    Sent from my SM-N9005 using Tapatalk
    Hej dvogonen
    Jag saknar några ljudfiler för segelflyget. Jag skulle benöva "Termik", "Speed" och "Start". Är det något du kan fixa?

    /Ville

  8. #168
    dvogonens avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    493
    Jobb
    Programutvecklare
    Klubb
    Tullinge MF

    Standard

    Det skall nog gå att ordna.
    Om någon annan vill ha några specialord så säg till då fixar jag dem samtidigt.

  9. #169

    Villes avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    476
    Klubb
    Skellefteå RadioFlygKlubb

    Standard

    Tackar tackar. Det är förmodligen Elins röst jag vill ha.

    /Ville

  10. #170
    dvogonens avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    493
    Jobb
    Programutvecklare
    Klubb
    Tullinge MF

    Standard

    Jag har uppdaterat ljudbiblioteken och lagt till ljudfiler för speed, start och thermal.
    Nu talar ju Elin och Samuel bara Svenska, inte Engelska, så filerna innehåller ljudet för de svenska översättningarna dvs Hastighet, Start och Termik.
    Det tar ett tag innan de uppdaterade filerna finns tillgängliga via companion9x. Jag har inte direkttillgång till servern. Men åtminstonde fram tills dess finns de här:
    https://dl.dropboxusercontent.com/u/...ud_taranis.zip

  11. #171

    Villes avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    476
    Klubb
    Skellefteå RadioFlygKlubb

    Standard

    Tack så mycket dvogonen. Och alla ljud funkar perfekt.

    /Ville

  12. #172
    fortunas avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    127
    Jobb
    Bygger pressverktyg på Volvo
    Klubb
    Karlshamns ModellFlygSällskap KMFS

    Standard

    Hej Alla.. Jag har givetvis försökt läsa genom hela tråden och även försökt läsa på knacklig engelsa, men fortfarande står jag som en fågelholk. :-), jag har beställt en Taranis.. så nu var det sagt, men fortfarande är det några frågor, jag har en faslig mängd av mottagare som jobbar i DSM2, Behöver jag ha en extra modul till radion för mina "gamla" mottagare? , om jag ska använda telemetri, vad ska jag då ha?.. snälla, hjälp mig.
    Mvh Micke

  13. #173
    dvogonens avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    493
    Jobb
    Programutvecklare
    Klubb
    Tullinge MF

    Standard

    För dina DSM2-mottagare behöver du en DSM2-sändarmodul.
    Den billigaste görs av OrangeRX och säljs av HobbyKing. Den funkar bra.
    För att använda telemetrin behöver du FrSky-mottagare. FrSky-mottagarna som har namn som börjar på D eller X har (nästan) allihop inbyggd telemetri. Undantaget de allra billigaste D-mottagarna. Mottagarna med telemetrimöjlighet skickar automatiskt tillbaka signalstyrka till sändaren. Radion kan alltså varna om radiolänken blir skakig. Vill du ha mer data som batterispänning eller höjd så får du köpa fler givare och koppla till mottagaren.
    De FrSky-mottagare som har ett namn som börjar på V skall du undvika. De har inte telemetri. De äldsta V-mottagarna funkar inte med Taranis över huvud taget.
    FrSky tillverkar dessutom mottagare som är kompatibla med Futaba eller Hitec. Dessa skall du inte köpa. Namnen börjar inte på D eller X.
    Senast redigerat av dvogonen den 2013-11-12 klockan 21:27.

  14. #174

    Villes avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    476
    Klubb
    Skellefteå RadioFlygKlubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av fortuna Visa inlägg
    Hej Alla.. Jag har givetvis försökt läsa genom hela tråden och även försökt läsa på knacklig engelsa, men fortfarande står jag som en fågelholk. :-), jag har beställt en Taranis.. så nu var det sagt, men fortfarande är det några frågor, jag har en faslig mängd av mottagare som jobbar i DSM2, Behöver jag ha en extra modul till radion för mina "gamla" mottagare? , om jag ska använda telemetri, vad ska jag då ha?.. snälla, hjälp mig.
    Mvh Micke
    Citat Ursprungligen postat av dvogonen Visa inlägg
    För dina DSM2-mottagare behöver du en DSM2-sändarmodul.
    Den billigaste görs av OrangeRX och säljs av HobbyKing. Den funkar bra.
    ...
    Hej
    Måste bara få fråga om Orange-mottagarna är godkända i Sverige/EU? Läste någonstans att så inte är fallet?

    /Ville

  15. #175
    fortunas avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    127
    Jobb
    Bygger pressverktyg på Volvo
    Klubb
    Karlshamns ModellFlygSällskap KMFS

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av dvogonen Visa inlägg
    För dina DSM2-mottagare behöver du en DSM2-sändarmodul.
    Den billigaste görs av OrangeRX och säljs av HobbyKing. Den funkar bra.
    För att använda telemetrin behöver du FrSky-mottagare. FrSky-mottagarna som har namn som börjar på D eller X har (nästan) allihop inbyggd telemetri. Undantaget de allra billigaste D-mottagarna. Mottagarna med telemetrimöjlighet skickar automatiskt tillbaka signalstyrka till sändaren. Radion kan alltså varna om radiolänken blir skakig. Vill du ha mer data som batterispänning eller höjd så får du köpa fler givare och koppla till mottagaren.
    De FrSky-mottagare som har ett namn som börjar på V skall du undvika. De har inte telemetri. De äldsta V-mottagarna funkar inte med Taranis över huvud taget.
    FrSky tillverkar dessutom mottagare som är kompatibla med Futaba eller Hitec. Dessa skall du inte köpa. Namnen börjar inte på D eller X.
    Dvogonen!, Tack för ett mycket uttömmande svar, superduper tack.. ytterligare 1 fråga, om jag vill koppla ihop flera mottagare tex, 2 st 6 kanalers mottagare till 12 kanaler, ( har ett flygplan som vill ha 11 kanaler idag. :-) )går det att utföra och hur i såfall..Mvh M
    Senast redigerat av fortuna den 2013-11-13 klockan 05:37.

  16. #176
    dvogonens avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    493
    Jobb
    Programutvecklare
    Klubb
    Tullinge MF

    Standard

    Det skall gå på flera olika sätt (jag har inga plan som behöver så många kanaler, så här talar jag inte av erfarenhet, bara av vad jag läst).
    Du kan använda både det interna radiosystemet och sändaren i modulfacket samtidigt och ha en mottagare av varje sort med upp till 8 kanaler. Då får du 16 kanaler fördelade på en FrSky-mottagare och exempelvis en DSM-2 mottagare.
    Eller så kan du använda det inbyggda radiosystemet (det har 16 kanaler har jag för mig) och två nya X-mottagare. Mottagarna kan dela på de 16 kanalerna.
    Eller så kan du använda en ny X-mottagare ansluten till 8 normala servon Och till ytterligare servon via den nya digitala servobussen. Men dessa nya servon måste kunna prata via en digital servobuss, så det duger inte med vilka som helst.

  17. #177
    fortunas avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    127
    Jobb
    Bygger pressverktyg på Volvo
    Klubb
    Karlshamns ModellFlygSällskap KMFS

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av dvogonen Visa inlägg
    Det skall gå på flera olika sätt (jag har inga plan som behöver så många kanaler, så här talar jag inte av erfarenhet, bara av vad jag läst).
    Du kan använda både det interna radiosystemet och sändaren i modulfacket samtidigt och ha en mottagare av varje sort med upp till 8 kanaler. Då får du 16 kanaler fördelade på en FrSky-mottagare och exempelvis en DSM-2 mottagare.
    Eller så kan du använda det inbyggda radiosystemet (det har 16 kanaler har jag för mig) och två nya X-mottagare. Mottagarna kan dela på de 16 kanalerna.
    Eller så kan du använda en ny X-mottagare ansluten till 8 normala servon Och till ytterligare servon via den nya digitala servobussen. Men dessa nya servon måste kunna prata via en digital servobuss, så det duger inte med vilka som helst.
    Förbaskat utömmande svar.. nu vet jag .. Tack så mycket.

  18. #178

    Standard

    Finns det någon butik som säljer frsky taranis i nuläget?

  19. #179
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av adekvat Visa inlägg
    Finns det någon butik som säljer frsky taranis i nuläget?
    Många säljer men ingen har i lager. Rekommenderar att ställa dig på väntelista hos valfri återförsäljare.
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  20. #180

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Fluf Visa inlägg
    Många säljer men ingen har i lager. Rekommenderar att ställa dig på väntelista hos valfri återförsäljare.
    Jag har köat sedan mitten av september hos t9hobbysport.com. Igår fick jag hem min Taranis. Såg f ö att den även finns i lager hos hobbyking i mode-1-version (som dock enligt utsago enkelt kan ändras till mode-2).

Sidan 9 av 107 FörstaFörsta ... 45678910111213141959 ... SistaSista

Liknande ämnen

  1. FrSky skumt
    Av numnutchris i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2013-09-24, 21:09
  2. frsky kompabillitet?
    Av Ilfrazr i forum Elektronik
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2013-04-13, 14:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •