Reklam

 
Sidan 63 av 107 FörstaFörsta ... 1353585960616263646566676873 ... SistaSista
Resultat 1 241 till 1 260 av 2131

Ämne: FrSKY TARANIS

  1. #1241

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av FinnbyFraggel Visa inlägg
    Nej, eftersom 433.92MHz är undantaget för just styrning på kort avstånd med max uteffekt på 10mW, så visst kör du din UHF-länk med 10mW behövs inget tillstånd, men då kommer du garanterat att ha bättre räckvidd med ditt 2.4GHz system.
    /Jonas
    Har hört att det är 0.5w som gäller men kan ha fel
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  2. #1242


    RCFF - Administratör
    Gasmans avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    540
    Jobb
    Pensionär Tidigare Asset Manager på Västerås
    Klubb
    Strängnäs Modellflygare

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Tokaz Visa inlägg
    Värsta nQQb frågan kanske men hur fasiken ändrar jag språket från svenska till engelska menyer i sändaren?
    Är inte hundra% säker men tror att du måste ladda ned en engelskspråkig firmware och skriva in i sändaren för att ändra menyer mm. Åtminstone hade den firmware jag laddade hem för 2.0.13 tillägget "se". Röstspråket däremot kan du växla i sändarens grundinställningar.
    //Mange

    Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane!
    Och som med tårar i ögonen minns Snurren, Vespus, Getingen, Looping m fl ricinoljekladdiga maskiner!

    www.strangnasmodellflygare.se

  3. #1243
    dvogonens avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    493
    Jobb
    Programutvecklare
    Klubb
    Tullinge MF

    Standard

    Det stämmer. Textspråket är inte utbytbart. Man måste alltså byta firmware för att byta textspråk.

    Detta beroende på att samma översättningsmekanism används för FrSky Taranis och för FlySky 9x. I 9x är det enormt ont om minne och därför används bara en uppsättning specialtecken och en uppsättning textsträngar. Man skulle iofs kunna göra om mekanismen för Taranis som har betydligt mer minne tillgängligt. Detta är dock komplicerat och skulle kräva ett antal dagars arbete, så ingen har känt sig manad.

  4. #1244
    Hayvoshs avatar
    Reg.datum
    dec 2012
    Inlägg
    63
    Jobb
    Systemadministratör
    Klubb
    Piteå Flygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av simonarvestrand Visa inlägg
    Har hört att det är 0.5w som gäller men kan ha fel
    Du har tyvärr fel
    10mW om man ska tro mina sändar amatör böcker, så vem som helst får använda lås och garageports öppnare licensfritt

  5. #1245

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av simonarvestrand Visa inlägg
    Har hört att det är 0.5w som gäller men kan ha fel
    Ja, men det är för PMR på 444 MHz och dom frekvenserna är enbart tillåtet att använda för tal kommunikation med godkända apparater.
    Där är det inte tillåtet att köra varken radiostyrning eller videolänk oavsett tillstånd.
    /Jonas

  6. #1246

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Då så. Tack för infon. Lite trist här att dom lokala raduoföreningarna inte verkar leva . Har försökt kontakta men inget svar. Inget svar på mail efter 2 år tolkar jag som dött.

    Hur många är det som kör ezuhf direkt i taranisen?
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  7. #1247

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av simonarvestrand Visa inlägg
    Då så. Tack för infon. Lite trist här att dom lokala raduoföreningarna inte verkar leva . Har försökt kontakta men inget svar. Inget svar på mail efter 2 år tolkar jag som dött.

    Hur många är det som kör ezuhf direkt i taranisen?
    Om du går in på www.ssa.se och söker under distrikt 5 som du geografiskt tillhör, kommer du att hitta flera klubbar som förmodligen är villig att hjälpa dig att bli sändaramatör.
    /Jonas

  8. #1248

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Det va den vägen jag gick men mail verkar inte funka på klubbarna. Men nu ska vi inte smutsa ner denna tråd med detta
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  9. #1249
    tvbcoms avatar
    Reg.datum
    mar 2012
    Inlägg
    79
    Jobb
    Tekniker
    Klubb
    Ingen

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Tokaz Visa inlägg
    Värsta nQQb frågan kanske men hur fasiken ändrar jag språket från svenska till engelska menyer i sändaren?
    Kolla in här för en massa bra info:http://open-txu.org/
    Hembyggda multikopters med APM2,5 och nu med Pixhawk/Vrbrain/Revo

  10. #1250

    Standard

    Jag har ingen Taranis (ännu) men efter snabbläsning av manualen "OpenTX_for_FrSky_Taranis" av Andre Bernet kan jag tycka att programmering av ny modell påminner lite om MPX mc4000 då man väljer template "Universal" där inga kontroller, mixrar eller servon är defininerade i förväg.
    Tyvärr är sidorna 21, 22, 25, 26, 27, 28 och 32 i manualen blanka i mitt exemplar. Kan någon länka till en komplett manual?
    /Leif

  11. #1251
    dvogonens avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    493
    Jobb
    Programutvecklare
    Klubb
    Tullinge MF

    Standard

    De senaste versionerna av alla dokument för OpenTX 2 finns här http://www.open-tx.org/documents.html

    Jag har för mig att manualen inte är komplett. André tröttnade innan han blev klar och ingen annan plockade upp stafettpinnen.

    Det finns dessutom bra material tillgängligt på OpenTX University:
    http://open-txu.org

  12. #1252

    Standard

    Den versionen av manualen jag har som är skapad 140427 verkar komplett, den är totalt 37 sidor och ingen är tom.
    Jag minns dock inte var jag hämtade den eller om den låg på SD-kortet i radion.

    /Jonas

  13. #1253
    dvogonens avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    493
    Jobb
    Programutvecklare
    Klubb
    Tullinge MF

    Standard

    Jag utgick från att du var ute efter manualen för Open-source varianten av OpenTX. Men så behöver det naturligtvis inte vara. Om du inte bytt programvara utan har kvar den som radion kom med, så finns manualen för den på tillverkarens hemsida: http://www.frsky-rc.com/download/vie...-Taranis%20X9D.

  14. #1254

    Standard

    Nej men nu blev det ju väldigt tyst i den här tråden

    Undrar om det är någon som har använt Taranis tillsammans med simulator? Jag använder Clearview med E-sky. Kan den här typen av kabel fungera? http://www.hobbyking.com/hobby/store...ompatible.html

    /Mats
    Senast redigerat av senmathal den 2014-12-23 klockan 05:48.

  15. #1255

    Standard

    Ja, den kabeln fungerar till Taranis, men om den fungerar i ClearView vet jag inte.
    Jag kör min Taranis trådlöst mot datorn via en CPPM mottagare eftersom det är samma signal som man får ut i Trainer kontakten.
    /Jonas

  16. #1256

    Standard

    Ok! Hur kopplar du mottagaren till datorn?

    /Mats

  17. #1257

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av senmathal Visa inlägg
    Ok! Hur kopplar du mottagaren till datorn?

    /Mats
    Det är inte till datorn direkt jag kopplar mottagaren utan till USB dongeln, och om vi tar den du länkade till så gör jag en adapter från mottagarens CPPM utgång till den kontakten som du normalt sätter i radion, och eftersom mottagaren normalt matas med 4.8 - 5V så plockar jag ut även denna spänning från USB kontakten på dongeln.
    Sen är det bara att göra som när man flyger IRL, starta radion och anslut USB-dongel med mottagaren och sen starta simulatorn.
    /Jonas

  18. #1258

    Standard

    Oj! Det var nog lite överkurs för mig Jag får nog beställa en kabel som jag kan sätta direkt mellan dator och sändare.

    /Mats

  19. #1259

    Standard

    USB kabeln som man använder för att koppla upp sig mot Comapanion fungerar aldeles utmärkt som simulatorkabel. I alla fall med Clearview och säkert även med andra. Hittade detta i denna tråd http://openrcforums.com/forum/viewtopic.php?f=97&t=3567

    Slå på radion, koppla in kabeln i sändare och dator. Starta simulatorn och gå in under controll setup och hör och häpna, i listan över olika kontrollalternativ fanns Taranis Yoystick. Där kan man sedan enkelt konfigurera vilken spakrörelse som ska kopplas till vilken funktion. Sedan är det bara att kalibrera och trycka ok och allt fungerar perfekt.

    Jag gjorde naturligtvis en ny modell i Taranis som kommer att få heta Simulator.

    /Mats

  20. #1260

    Standard

    Hur är det med Expo på OpenTX? Är det som Futaba med läge utslag kring centrum med negativ expo. Eller är det som på JR och Spektrum med lägre utslag för positiv expo?

    Har inte Taranisen här så jag kan prova själv.

Sidan 63 av 107 FörstaFörsta ... 1353585960616263646566676873 ... SistaSista

Liknande ämnen

  1. FrSky skumt
    Av numnutchris i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2013-09-24, 21:09
  2. frsky kompabillitet?
    Av Ilfrazr i forum Elektronik
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2013-04-13, 14:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •