Reklam

 
Sidan 76 av 107 FörstaFörsta ... 2666717273747576777879808186 ... SistaSista
Resultat 1 501 till 1 520 av 2131

Ämne: FrSKY TARANIS

  1. #1501

    Standard

    Jag har en Instant ack i min gamla sändare och den verkar kunna ligga hur länge som helst och det är ändå ström i den när jag slår på den.

    Hur är det med den inbyggda laddaren i Taranis, slår den över till underhållsladdning när acken är färdigladdad eller är det noga med att man inte laddar för länge. Jag glömde den på lite längre än vanligt och då smög spänningen upp ändå till 8,4 v. Bra eller dåligt? Det tog relativt lång tid innan den kröp ner till 8 v så det fanns en hel del kapacitet där.

    /Mats

  2. #1502


    RCFF - Administratör
    Gasmans avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    540
    Jobb
    Pensionär Tidigare Asset Manager på Västerås
    Klubb
    Strängnäs Modellflygare

    Standard

    Den inbyggda laddaren är en ordinär deltaV laddare som slår av laddningen när spänningsdroppet kommer. Den har också en tidsbegränsning på ett antal timmar som fimpar laddningen om spänningsdroppet aldrig kommer (kan stöka till det om man sätter i NiMh på 2500 mAh då de inte alltid hinner ladda fullt). Någon "underhållsladdning" har jag aldrig märkt utan laddningsströmmen upphör bara. Kolla tidigare i den här tråden. Där finns några inlägg från mig när jag mätte på laddströmmen.
    //Mange

    Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane!
    Och som med tårar i ögonen minns Snurren, Vespus, Getingen, Looping m fl ricinoljekladdiga maskiner!

    www.strangnasmodellflygare.se

  3. #1503

    Standard

    Underhållsladdning var väl lite ogenomtänkt uttryckt av mig. Det jag var ute efter var nog det du beskriver. Alltså ingen fara att plugga i laddaren över natten.

    /Mats

  4. #1504


    RCFF - Administratör
    Gasmans avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    540
    Jobb
    Pensionär Tidigare Asset Manager på Västerås
    Klubb
    Strängnäs Modellflygare

    Standard

    Mats, -Kolla sidorna 44-45!
    //Mange

    Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane!
    Och som med tårar i ögonen minns Snurren, Vespus, Getingen, Looping m fl ricinoljekladdiga maskiner!

    www.strangnasmodellflygare.se

  5. #1505

    Standard

    Ok Bra gjort att hitta i den här megatråden.

    /Mats

  6. #1506

    Exclamation Uppgradera INTE till 2.1.0 om du kör CCPM mix på helikopter

    Efter att jag testat 2.1.0 i simuleringsläge kan jag konstatera att kör man helikopter med CCPM mixning (paddelstång eller motsvarande mix mot ett FBL gyro) måste man göra om setupen från början om man går från 2.0.17 till 2.1.0 eftersom dom har lagt in nya funktioner i helikopter mix fliken.
    Efter uppdatering får man inga utslag på swash servona innan man gjort om inställningarna i helikopter mix fliken.

    /Jonas

  7. #1507

    Standard

    Höjdtrimmen slutade plötsligt att fungera idag när jag skulle flyg min elseglare. Den fungerar bara neråt men inte uppåt. Jag öppnade radion och skruvad bort kontakten som var av två delar. Dels själva kontakten och sedan själva tryckmojen som ska trycka in kontekten. När jag tryckte på kontakten med fingret kunde jag få den att fungera hjälpligt om jag tryckte den åt ena sidan.

    Är det någon som vet om det går att få tag i en trimkontakt och så snabbt som möjligt?

    /Mats

  8. #1508

    Standard

    Visst måste det vara den längst ner på den här sidan?
    http://www.t9hobbysport.com/taranis-...lacement-parts
    /Mats

  9. #1509

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Hej,
    Om det är själva trim switchen du behöver byta så finns den som reservdel t ex här:

    http://www.microtechnics.eu/liste.ph...t=50&langue=enhttp://www.alofthobbies.com/radio-ge...parts.html?p=1

    Sen finns det ju svenska handlare som säljer FrSky Taranis och nog borde nån av dem ha reservdelar hemma?

    /Bo

  10. #1510

    Standard

    Det får nog bli en order till T9 Hobby.

    Jag löste det akut med att byta plats mellan höjdtrimmen och trotteltrimmen. Just nu kör jag bara el och då klarar man sig ju bra utan trim på gasen.

    /Mats

  11. #1511

    Standard

    Jag har funderat på att testa en mottagare ur X serien. http://www.t9hobbysport.com/frsky-x8r-receiver Förstår jag det rätt att mottagaren går att programmera om så att den passar en radio före 2015? "Your taranis will need to have the current update, or you can reverse update the X8R"

    Är det en sådan hör sladd man behöver för att programmera om mottagare och radio?Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	FrSky Smart Port Adapter Cable.jpg 
Visningar:	75 
Storlek:	19,4 KB 
Id:	53441

    /Mats

  12. #1512

    thoabrs avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    216
    Jobb
    pensionär
    Klubb
    Marks mfk

    Standard

    Hej

    Har du en x9d-plus funkar den. x9d går inte. Har nåt annat protokoll D16-EU är den nya för EU.

    Går att ändra men sladden på bilden vet jag inte.

    Mvh Thomas

  13. #1513

    Standard

    Jo jag har en Plus men den är inte uppgraderad till ny EU standard och jag vet inte om jag vill göra det. Det jag undrar är om själva mottagaren går att programmera om så att den blir bakåtkompatibel med icke EU sändare. Jag tycker att texten antyder det men vill vara säker innan jag beställer. "Your taranis will need to have the current update, or you can reverse update the X8R"

    /Mats

  14. #1514

    thoabrs avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    216
    Jobb
    pensionär
    Klubb
    Marks mfk

    Standard

    Jo det ska gå bra att uppdatera mattagaren.
    Citat Ursprungligen postat av senmathal Visa inlägg
    Jo jag har en Plus men den är inte uppgraderad till ny EU standard och jag vet inte om jag vill göra det. Det jag undrar är om själva mottagaren går att programmera om så att den blir bakåtkompatibel med icke EU sändare. Jag tycker att texten antyder det men vill vara säker innan jag beställer. "Your taranis will need to have the current update, or you can reverse update the X8R"

    /Mats

  15. #1515

    thoabrs avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    216
    Jobb
    pensionär
    Klubb
    Marks mfk

    Standard

    Hej igen

    Kolla här verkar vara nåt. Engelska.

    https://www.youtube.com/watch?v=AnDTJ0bwG2E

  16. #1516

    thoabrs avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    216
    Jobb
    pensionär
    Klubb
    Marks mfk

    Standard

    Hej

    Är det nån mer än jag som köpt en Altis gps.

    Nu vet jag hur man kopplar upp den med en telemetry-konverter-frsky, Taranis Funkar på både x9d,å plus väldigt exakt.Testat med bilens gps ock hastighetsmätarn. Man får allt i sändarn,tal + skärm.I realtid.

    Med vänlig hälsning Thomas

  17. #1517

    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    121
    Klubb
    Bondens åker

    Standard

    Vi hade uppe detta för nån månad sen eller två (tre? fyra?).
    Med en enkel servosladd kan man via uttaget för extern modul
    programmera en mottagare t ex X8R från taranis. Det var en
    del steg så enklast om du hittar det.
    Firmwre för EU och ROW (rest of the world) finns att ladda hem från
    frsky.

    Citat Ursprungligen postat av senmathal Visa inlägg
    Jo jag har en Plus men den är inte uppgraderad till ny EU standard och jag vet inte om jag vill göra det. Det jag undrar är om själva mottagaren går att programmera om så att den blir bakåtkompatibel med icke EU sändare. Jag tycker att texten antyder det men vill vara säker innan jag beställer. "Your taranis will need to have the current update, or you can reverse update the X8R"

    /Mats

  18. #1518

    Standard

    Nån annan som kör tumgrepp och inte når maxutslag på gas tillfredställande ?
    Antar det enklaste är att helt enkelt ändra i servoinställningarna i Taranis och göra så man når max tidigare.
    Är man "pincher" så har man jue inte problemet. Men svårt att byta stil speciellt när man är gammal tv-spels nörd så man är så van vid tumgrepp på kontroll.

    En grym snubbe har lite eget grepp men man ser hur mycket mer kontroll över spakarna man kan få med rätt grepp. Inte en chans man kunde göra likadant med vanligt tumgrepp. Iaf inte med mina händer.
    Själv har man inte sådana reflexer ändå så spelar ingen roll men men.


  19. #1519

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Finns många tubklipp med diverse olika grepp bla. tumgrepp som visar snabbhet långt över det där , kolla 3dhelikopterflygarna när dom börjar piroflippa och greja
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  20. #1520

    Standard

    Aa dom är såklart duktiga
    Får kolla lite olika grepp. Känns inte som mitt är något bra då jag får sträcka tummen jättemycket för att nå ändläget lixom.

Sidan 76 av 107 FörstaFörsta ... 2666717273747576777879808186 ... SistaSista

Liknande ämnen

  1. FrSky skumt
    Av numnutchris i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2013-09-24, 21:09
  2. frsky kompabillitet?
    Av Ilfrazr i forum Elektronik
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2013-04-13, 14:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •