Reklam

 
Sidan 23 av 107 FörstaFörsta ... 1318192021222324252627283373 ... SistaSista
Resultat 441 till 460 av 2131

Ämne: FrSKY TARANIS

  1. #441

    Standard

    Någon FPV flygare med Taranis/X8R och 1,3GHz sändare som flyger utan problem?

    Själv så har jag stött på lite avståndsproblem, radion skriker ut varningar efter ca 100m. Testade lite hemma, med radion i handen å en liten promenad så kommer jag inte många meter till fots utan att få varningarna, gör samma test men denna gång kopplat ur 1,3GHz sändaren och tar en promenad, efter att ha gått dubbla distansen utan problem ger jag upp å vänder hem igen.

    På min Quad, en Iconic-X har jag X8R längst bak, video tx är monterad längst fram och har ett lowpassfilter installerat, kan inte flytta isär dem mer då dem ligger längst ut på vardera sida, går bara flytta närmare vilket borde ge ännu sämre resultat..
    Flottan:
    PM300 - ZMR 250 Clone - RC Naze32 Explorer Tricopter v3 - Iconic-X FPV v2 - Iconic-X FPV v1 - Simple Tricopter 2.0 - FY Y6 - Bix3 - WingWing 84

    Min jutjub å Nylleboken

  2. #442
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Du har säkert 1.2 vtx. Du får nog vara snäll och lägga upp alla data på varje komponent om vi skall kunna ge råd.
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  3. #443

    Standard

    FPV inhandlat via ReadyMadeRC, sändaren är 400mW 1300MHz Transmitter, LowPassFilter, antennerna är 1.3GHz Bluebeam ultra, OSD kör jag remzibi´s men kopplat bort helt för range tester men det har inte gett någon skillnad vad jag sett.

    Antenner till X8R är riktade som ett V om man tittar på Quad bakifrån, vilar på lite plast som böjts för att få formen, har även testat att peka om dem. Rakt upp, rakt ut åt sidorna till och med rakt bakåt med en och rakt upp med andra, ja testningen har fått dem att peka överallt i stort sett, men enda ytan dem rört är plastarmarna dem vilar på och är inte helt täckta utan bara en liten bit krympslang längst ner för att hålla dem på plats.

    Har kört förra säsongen med samma setup förutom att det styrdes med Spektrum Dx8 och AR8000, kört betydligt mycket längre avstånd än mina korta flygningar nu. Så jag vet att det fungerar med Spektrum.
    Det enda som ändrats i min setup var just bytet från Spektrum och AR8000 mot Taranis med X8R och att jag även provade flytta isär X8R och video så mycket det går.

    Visst kan jag alltid byta tillbaka till Spektrum vilket jag mest troligt gör om jag inte lyckas lösa problemet den närmsta tiden för vill ju flyga men Taranis radion kan ju göra så mycket annat roligt.
    Senast redigerat av Stisse den 2014-04-09 klockan 22:36.
    Flottan:
    PM300 - ZMR 250 Clone - RC Naze32 Explorer Tricopter v3 - Iconic-X FPV v2 - Iconic-X FPV v1 - Simple Tricopter 2.0 - FY Y6 - Bix3 - WingWing 84

    Min jutjub å Nylleboken

  4. #444
    bogieboys avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    1 057
    Jobb
    Svetsare, Verkstadstekniker
    Klubb
    Växjö backyard flyers ;-)

    Standard

    Woooot nu är taranisen beställd och det ska nog gå fort för den är redan i Svealand. Det är herr Ove på airmedia som fått in dom i butiken igen....

    Längtar som en liten unge på julafton. :-D

  5. #445

    Reg.datum
    maj 2013
    Inlägg
    231
    Jobb
    Lärare, har flugit plan sen 1980. Bygger quads och
    Klubb
    En gång i tiden, Emmaboda 1980

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Stisse Visa inlägg
    FPV inhandlat via ReadyMadeRC, sändaren är 400mW 1300MHz Transmitter, LowPassFilter, antennerna är 1.3GHz Bluebeam ultra, OSD kör jag remzibi´s men kopplat bort helt för range tester men det har inte gett någon skillnad vad jag sett.

    Antenner till X8R är riktade som ett V om man tittar på Quad bakifrån, vilar på lite plast som böjts för att få formen, har även testat att peka om dem. Rakt upp, rakt ut åt sidorna till och med rakt bakåt med en och rakt upp med andra, ja testningen har fått dem att peka överallt i stort sett, men enda ytan dem rört är plastarmarna dem vilar på och är inte helt täckta utan bara en liten bit krympslang längst ner för att hålla dem på plats.

    Har kört förra säsongen med samma setup förutom att det styrdes med Spektrum Dx8 och AR8000, kört betydligt mycket längre avstånd än mina korta flygningar nu. Så jag vet att det fungerar med Spektrum.
    Det enda som ändrats i min setup var just bytet från Spektrum och AR8000 mot Taranis med X8R och att jag även provade flytta isär X8R och video så mycket det går.

    Visst kan jag alltid byta tillbaka till Spektrum vilket jag mest troligt gör om jag inte lyckas lösa problemet den närmsta tiden för vill ju flyga men Taranis radion kan ju göra så mycket annat roligt.
    har haft samma problem med Fatshark 5.8Ghz. Taranis ropar ut kritisk radiosignal bara efter sisådär dryga 100m. Och bara när jag kör FPV. Min mottagare är D8R II-plus. Märkligt!
    Edit: Nej, det var faktiskt X8R som gav låg signal. fel av mig!
    Peter
    Senast redigerat av Peter1 den 2014-04-16 klockan 10:28.

  6. #446

    Standard

    Konstigt att 5.8Ghz stör ut den. Jag som går i tankarna att beställa en Taranis. Kommer iof förmodligen skaffa Ezuhf modulen till men hade tänkt köra på 2.4Ghz ett tag först men inte om räckvidden är så dålig. Kan inte separera 5.8Ghz från Rx mer än 10cm max på min quad..

  7. #447
    fortunas avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    127
    Jobb
    Bygger pressverktyg på Volvo
    Klubb
    Karlshamns ModellFlygSällskap KMFS

    Standard

    Hej , Ursäkta att jag flikar in. men igår så försöker jag binda ihop 2 X8R , allt enligt regler, detta fungerar men utan att ha någon annat inkopplat än var sin batteripack till mottagarna. så säger radion , "telemetri saknas , telemetri åter. flera flera ggr... radion ståendes på bordet och mottagarna 20 cm ifrån... olika varianter på delning av antennerna.. binda om flera ggr och samma fenomen.. verka noll mening att göra range test....

    Citat Ursprungligen postat av Stisse Visa inlägg
    FPV inhandlat via ReadyMadeRC, sändaren är 400mW 1300MHz Transmitter, LowPassFilter, antennerna är 1.3GHz Bluebeam ultra, OSD kör jag remzibi´s men kopplat bort helt för range tester men det har inte gett någon skillnad vad jag sett.

    Antenner till X8R är riktade som ett V om man tittar på Quad bakifrån, vilar på lite plast som böjts för att få formen, har även testat att peka om dem. Rakt upp, rakt ut åt sidorna till och med rakt bakåt med en och rakt upp med andra, ja testningen har fått dem att peka överallt i stort sett, men enda ytan dem rört är plastarmarna dem vilar på och är inte helt täckta utan bara en liten bit krympslang längst ner för att hålla dem på plats.

    Har kört förra säsongen med samma setup förutom att det styrdes med Spektrum Dx8 och AR8000, kört betydligt mycket längre avstånd än mina korta flygningar nu. Så jag vet att det fungerar med Spektrum.
    Det enda som ändrats i min setup var just bytet från Spektrum och AR8000 mot Taranis med X8R och att jag även provade flytta isär X8R och video så mycket det går.

    Visst kan jag alltid byta tillbaka till Spektrum vilket jag mest troligt gör om jag inte lyckas lösa problemet den närmsta tiden för vill ju flyga men Taranis radion kan ju göra så mycket annat roligt.

  8. #448

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av fortuna Visa inlägg
    Hej , Ursäkta att jag flikar in. men igår så försöker jag binda ihop 2 X8R , allt enligt regler, detta fungerar men utan att ha någon annat inkopplat än var sin batteripack till mottagarna. så säger radion , "telemetri saknas , telemetri åter. flera flera ggr... radion ståendes på bordet och mottagarna 20 cm ifrån... olika varianter på delning av antennerna.. binda om flera ggr och samma fenomen.. verka noll mening att göra range test....
    Detta verkar vara ett fenomen när X8R-mottagare är för nära sändaren. Har läst om det på andra forum.
    Telemetrisignalen blir starkare än sändaren klarar av.
    Pröva med att ha en meter eller så mellan mottagarna och sändaren så borde du få normala telemetrivärden (RSSI).

  9. #449
    fortunas avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    127
    Jobb
    Bygger pressverktyg på Volvo
    Klubb
    Karlshamns ModellFlygSällskap KMFS

    Standard

    Ok . Tack för svaret. Mvh Micke
    Citat Ursprungligen postat av zingo Visa inlägg
    Detta verkar vara ett fenomen när X8R-mottagare är för nära sändaren. Har läst om det på andra forum.
    Telemetrisignalen blir starkare än sändaren klarar av.
    Pröva med att ha en meter eller så mellan mottagarna och sändaren så borde du få normala telemetrivärden (RSSI).

  10. #450
    DennanHMFKs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 137
    Blogginlägg
    4
    Jobb
    hobbytroll
    Klubb
    Hallstahammars MFK

    Standard

    Har nu pillat lite med Taranis som farsan köpte.
    Lyckades få till Sbus till Naza-M och alla switchar med mera. :-)

    Enda jag inte gillar är att högtalaren låter lite hela tiden.
    Vänster sidoroder, så är det lite tystare, drar man höger sidoroder så ökar det lite.. Ganska irriterande att höra det hela tiden. :-\

  11. #451

    Standard

    Där finns lösningar på problemet, kolla up tråden på rcgroups.
    Tyvärr så är inte allt sköldat som det borde, och högtalaren lockar upp signalerna.

    Citat Ursprungligen postat av DennanHMFK Visa inlägg
    Har nu pillat lite med Taranis som farsan köpte.
    Lyckades få till Sbus till Naza-M och alla switchar med mera. :-)

    Enda jag inte gillar är att högtalaren låter lite hela tiden.
    Vänster sidoroder, så är det lite tystare, drar man höger sidoroder så ökar det lite.. Ganska irriterande att höra det hela tiden. :-\

  12. #452
    tvbcoms avatar
    Reg.datum
    mar 2012
    Inlägg
    79
    Jobb
    Tekniker
    Klubb
    Ingen

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Stisse Visa inlägg
    FPV inhandlat via ReadyMadeRC, sändaren är 400mW 1300MHz Transmitter, LowPassFilter, antennerna är 1.3GHz Bluebeam ultra, OSD kör jag remzibi´s men kopplat bort helt för range tester men det har inte gett någon skillnad vad jag sett.

    Antenner till X8R är riktade som ett V om man tittar på Quad bakifrån, vilar på lite plast som böjts för att få formen, har även testat att peka om dem. Rakt upp, rakt ut åt sidorna till och med rakt bakåt med en och rakt upp med andra, ja testningen har fått dem att peka överallt i stort sett, men enda ytan dem rört är plastarmarna dem vilar på och är inte helt täckta utan bara en liten bit krympslang längst ner för att hålla dem på plats.

    Har kört förra säsongen med samma setup förutom att det styrdes med Spektrum Dx8 och AR8000, kört betydligt mycket längre avstånd än mina korta flygningar nu. Så jag vet att det fungerar med Spektrum.
    Det enda som ändrats i min setup var just bytet från Spektrum och AR8000 mot Taranis med X8R och att jag även provade flytta isär X8R och video så mycket det går.

    Visst kan jag alltid byta tillbaka till Spektrum vilket jag mest troligt gör om jag inte lyckas lösa problemet den närmsta tiden för vill ju flyga men Taranis radion kan ju göra så mycket annat roligt.
    Kolla in den är tråden: http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1866206&page=1795&highlight=front +end#post28098766t=1866206&page=1795&highlight=fro nt+end#post28098766
    Hembyggda multikopters med APM2,5 och nu med Pixhawk/Vrbrain/Revo

  13. #453
    DennanHMFKs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 137
    Blogginlägg
    4
    Jobb
    hobbytroll
    Klubb
    Hallstahammars MFK

    Standard

    Ska kika där, så kan man testa i helgen som kommer. :-)

  14. #454
    bogieboys avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    1 057
    Jobb
    Svetsare, Verkstadstekniker
    Klubb
    Växjö backyard flyers ;-)

    Standard

    Åhhh väntar och väntar... antar att Påsken fördröjde mitt paket. :-(

  15. #455

    Villes avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    476
    Klubb
    Skellefteå RadioFlygKlubb

    Standard

    Någon som vet när OpenTX 2.0 kommer att lanseras? Det verkar tillkomma nya problem/frågeställningar hela tiden.
    Jag har återgått till opentx-r2940 i väntan på det nya systemet.

    /Ville

  16. #456
    dvogonens avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    493
    Jobb
    Programutvecklare
    Klubb
    Tullinge MF

    Standard

    Huvudmannen bakom OpenTX heter Bertrand Songis. Det är han som avgör när OpenTX skall släppas. Bertrand har samma mål som tidigare, dvs att OpenTX 2 skall vara helt stabilt och innehålla stöd för FrSkys nya radio (Taranis+). Beta-testen har gått bra och de fel som nu hittas är inte längre allvarliga nog för att hålla releasen.

    Tråkigt nog har vi inte fått våra beta-exemplar av Taranis+ ännu. Radion lär ska se ut precis som Taranis, men har ny elektronik internt. Firmware blir alltså inte kompatibel mellan Taranis och Taranis +. En hel del förändringar behöver göras och testas. Enligt FrSky ligger sändarna i posten och skall dyka upp inom någon vecka. Vi får väl se. Sen kommer det att ta några veckor att få allt på plats innan release. Jag tippar på mitten av maj ungefär.

    OpenTX 2.0 kommer inte att ha stöd för 9XR-Pro. Det lär komma framåt sommaren. Jag tror att Bertrand och kanske ytterligare en OpenTX-utvecklare har tillgång till radion, men HobbyKing har haft hårdvarustrul och har inte bråttom med releasen.

    Er9x-gänget har redan gjort klart sin firmware för 9XR-Pro och lämnat den till HobbyKing. Det är deras mjukvara som blir den "officiella" i radion.

  17. #457
    bogieboys avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    1 057
    Jobb
    Svetsare, Verkstadstekniker
    Klubb
    Växjö backyard flyers ;-)

    Standard

    Åhhhhhh ingen radio idag heller... typiskt med min vanliga tur har den väl hamlat fel.

  18. #458
    Ilfrazrs avatar
    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    160
    Jobb
    Lagledare
    Klubb
    Tranås MFK

    Standard

    Samma här min skickades från tjingtjong 16 april.
    Tar säkert någon vecka till

  19. #459

    Villes avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    476
    Klubb
    Skellefteå RadioFlygKlubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av dvogonen Visa inlägg
    Huvudmannen bakom OpenTX heter Bertrand Songis. Det är han som avgör när OpenTX skall släppas...
    Tack dvogonen för ett uttömmande och bra svar.

    /Ville

  20. #460
    bogieboys avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    1 057
    Jobb
    Svetsare, Verkstadstekniker
    Klubb
    Växjö backyard flyers ;-)

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ilfrazr Visa inlägg
    Samma här min skickades från tjingtjong 16 april.
    Tar säkert någon vecka till
    Jag beställde min på airmedia den 15 :-P

Sidan 23 av 107 FörstaFörsta ... 1318192021222324252627283373 ... SistaSista

Liknande ämnen

  1. FrSky skumt
    Av numnutchris i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2013-09-24, 21:09
  2. frsky kompabillitet?
    Av Ilfrazr i forum Elektronik
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2013-04-13, 14:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •