Reklam

 
Sidan 105 av 107 FörstaFörsta ... 55595100101102103104105106107 SistaSista
Resultat 2 081 till 2 100 av 2131

Ämne: FrSKY TARANIS

  1. #2081

    haskells avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    237
    Jobb
    'En fri man'
    Klubb
    RFK Fyris

    Standard

    Hittade att jag använde 2.1.7 men får fortfarande felet när jag klickar på 'Simulate Tx' .
    Undrar vad det kan vara för fel?

  2. #2082

    uffe_46s avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    729
    Jobb
    Systemingenjör
    Klubb
    Sala Radioflygklubb Mosquitos

    Standard

    Har du installerat 2.17 på din PC http://www.open-tx.org/2016/01/04/opentx-2.1.7 ??

  3. #2083

    haskells avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    237
    Jobb
    'En fri man'
    Klubb
    RFK Fyris

    Standard

    Ja, det har jag gjort, men när jag klickar 'SimulateTx' så kommer denna feldialog upp och sedan kommer rätt screen upp.
    Problemet är den att jag ej får kanal 7 och 8 att fungera och de sköter flapsen. När jag tittar i radion heter dessa inputs MAX
    och dessa syns också i Mixer, men när jag rör på switchen som styr flapsen blir det inget utslag på kanalerna(ej heller i channel output eller vad det heter i radion).
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	OpenTX_2.png 
Visningar:	82 
Storlek:	32,5 KB 
Id:	62662Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	OpenTX_3.png 
Visningar:	81 
Storlek:	38,4 KB 
Id:	62663

  4. #2084

    Standard

    Det ser ut som om du har en skadad / gammal modell fil som du försöker ladda in.
    Börja med att göra en "Read models from radio" eller kopiera över EEPROM.BIN från radion via USB och öppna den i Companion.
    / Jonas

    Skickat från Taranis via Taptalk

  5. #2085

    uffe_46s avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    729
    Jobb
    Systemingenjör
    Klubb
    Sala Radioflygklubb Mosquitos

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av haskell Visa inlägg
    Ja, det har jag gjort, men när jag klickar 'SimulateTx' så kommer denna feldialog upp och sedan kommer rätt screen upp.
    Problemet är den att jag ej får kanal 7 och 8 att fungera och de sköter flapsen. När jag tittar i radion heter dessa inputs MAX
    och dessa syns också i Mixer, men när jag rör på switchen som styr flapsen blir det inget utslag på kanalerna(ej heller i channel output eller vad det heter i radion).
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	OpenTX_2.png 
Visningar:	82 
Storlek:	32,5 KB 
Id:	62662Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	OpenTX_3.png 
Visningar:	81 
Storlek:	38,4 KB 
Id:	62663
    Prova att ändra i Open Tx Input 7 och 8 Suorce till "MAX" och se vad som händer

  6. #2086

    haskells avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    237
    Jobb
    'En fri man'
    Klubb
    RFK Fyris

    Standard

    Hej igen,
    nu börjar det att djävlas ordentligt, kan ej läsa till radion utan får felmeddelande att minnet ej kan tolkas.
    Ibland slår radion av under programmering. Frågan är om jag skall nollställa radion helt och hållet? Frågan
    är då vad jag skall hämta för filer och uppgradera min X9E med ? Hur skall jag göra med SD-kortet?

  7. #2087

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av haskell Visa inlägg
    Hej igen,
    nu börjar det att djävlas ordentligt, kan ej läsa till radion utan får felmeddelande att minnet ej kan tolkas.
    Ibland slår radion av under programmering. Frågan är om jag skall nollställa radion helt och hållet? Frågan
    är då vad jag skall hämta för filer och uppgradera min X9E med ? Hur skall jag göra med SD-kortet?
    Det känns spontant som du har hårdvaru problem i din radio.
    Men det kan förmodligen hända en del inressanta saker med felakig firmware också.....
    Under radio inställningarna finns återställnings funktion som nollar alla inställningar i radion, börja där.
    Skapa sen en modell manuellt i radion för att verifiera att allt fungerar som det ska.
    Koppla in till datorn och försök läsa ut allt som finns i radion, jämför med den modellen du nyss skapade.
    Stämmer allt kan du hoppas på att det var något tillfälligt som hände, annars får man börja med ny firmware, ta senaste 2.1.x.
    /Jonas

    Skickat från min TbooK 10 S(E6N2) via Tapatalk

  8. #2088

    haskells avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    237
    Jobb
    'En fri man'
    Klubb
    RFK Fyris

    Standard

    Nu kan jag bara prova ny Firmware. Har laddat ned Companion 2.19 på datorn, hur gör jag sen, har glömt hur jag
    gjorde förra gången. Det kanske finns någon lathund hur man gör, eller Taranis for Dummies?
    Är rädd för att det är hårdvarufel men vill prova ny firmware först.

  9. #2089

    uffe_46s avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    729
    Jobb
    Systemingenjör
    Klubb
    Sala Radioflygklubb Mosquitos

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av haskell Visa inlägg
    Nu kan jag bara prova ny Firmware. Har laddat ned Companion 2.19 på datorn, hur gör jag sen, har glömt hur jag
    gjorde förra gången. Det kanske finns någon lathund hur man gör, eller Taranis for Dummies?
    Är rädd för att det är hårdvarufel men vill prova ny firmware först.

    https://www.youtube.com/watch?v=WpYO7HkjxGQ

  10. #2090

    haskells avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    237
    Jobb
    'En fri man'
    Klubb
    RFK Fyris

    Standard

    Hej, verkar som jag fått det att funka, får kolla mer imorgon och se att allt stämmer. Kollade de där filmerna på tuben
    och det förklarade ju allt väldigt bra. Tack så länge för all support.

  11. #2091

    haskells avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    237
    Jobb
    'En fri man'
    Klubb
    RFK Fyris

    Standard

    Hej, behöver lägga in lite höjdroder på min deltavinge vid start. Har letat efter exempel men hittar inte något.
    Vill ha denna funktion på en switch, har för mig att jag sett en sådan lösning här på forumet men kan ej hitta den.

  12. #2092

    uffe_46s avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    729
    Jobb
    Systemingenjör
    Klubb
    Sala Radioflygklubb Mosquitos

    Standard

    Så här kan man göra, med switch SA i mitt läge läger men på 10% på höjden

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	addel.jpg 
Visningar:	151 
Storlek:	55,9 KB 
Id:	62755

  13. #2093

    Standard

    Jag vill ta bort några inaktuella "Radio Profiles" från OTX Companion (2.1.9) men hur gör man det?
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Radio profiles.jpg 
Visningar:	98 
Storlek:	39,6 KB 
Id:	64191
    /Leif

  14. #2094

    uffe_46s avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    729
    Jobb
    Systemingenjör
    Klubb
    Sala Radioflygklubb Mosquitos

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av pernstig Visa inlägg
    Jag vill ta bort några inaktuella "Radio Profiles" från OTX Companion (2.1.9) men hur gör man det?
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Radio profiles.jpg 
Visningar:	98 
Storlek:	39,6 KB 
Id:	64191

    Välj den profil du vill ta bort, klicka sedan på settings, där finns en remove knapp, alltså man sågar av den gren man sitter på
    Bild uppladdningen funkar inte så jag lägger bilden i min dropbox

    https://www.dropbox.com/s/b03gtorpa9...ranis.jpg?dl=0

  15. #2095

    Standard

    ...sågar av den gren man sitter på
    Man tackar!
    /Leif

  16. #2096

    Standard

    Hej
    Kanske är jag lite slö och inte söker på något bra sätt. Men en fråga som det antagligen finns en massa svar på.
    Jag har en X9D Plus som ännu går i original SW (2.0.19, 15 Jan 2016)). Jag gjorde ett försök direkt att uppgradera till 2.1.x när jag just köpt den. Det blev totalflopp, fick ett nytt moderkort till slut. Det kan dock varit fel på moderkortet från början eftersom USB anslutningen var konstig hela tiden.

    Hur som helst, med det nya moderkortet ville jag inte gå in i uppgraderingssvängen igen utan stannade på originalet. Var helt enkelt trött på allt strul.

    Nu är dock frågan om jag borde göra en ansträngning till 2.1.19 och vad jag kan förvänta mig för komplikationer? Kör internationella versionen. Borde jag kanske gå till 2.2.x på en gång?

    Kör lite telemetri och en del mixning, men allt fungerar egentligen bra i nuvarande version.
    /OlleG

  17. #2097

    Standard

    Det finns problem med servojitter versioner före 2.1.9 så dit bör du gå.
    Om du ska över till 2.2.x får du avgöra men det finns inga nyheter som är värda en uppdateringen på en X9D.
    /Jonas

    Skickat från min SM-A310F via Tapatalk

  18. #2098

    Standard

    Efter att jag köpte min X9E som hade 2.1. förinstallerat så installerade jag 2.1 även i min X9D+ och såvitt jag minns var dök inga problem upp. Telemetrin är dock omarbetad och man får byta ljudfilerna på SD-kortet till de som stämmer för 2.1. Den senaste versionen, (2.1.9) är stabil och har överlevt sedan den kom i september 2016.
    /Leif

  19. #2099

    Standard

    Tack.
    OK, låter som man kanske borde det trots allt.

    Telemetrin är OK att göra om men kommer mixer/servoinställningar att finnas kvar?

    Gick själva SW uppgraderingen smärtfritt?
    /OlleG

  20. #2100

    Standard

    Ja på båda frågorna. Jag kan till exempel enkelt flytta modeller mellan sändarna bara jag ser upp med att S1/S2 på X9D+ heter F1/F2 på X9E av någon anledning.
    Före uppgraderingen installerar man Companion 2.1.9 och anger där vilken sändare man har i Settings/Radio type (viktigt!) samt vilka options man vill ha (inte så viktigt).
    Förlåt om jag är övertydlig
    /Leif

Sidan 105 av 107 FörstaFörsta ... 55595100101102103104105106107 SistaSista

Liknande ämnen

  1. FrSky skumt
    Av numnutchris i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2013-09-24, 21:09
  2. frsky kompabillitet?
    Av Ilfrazr i forum Elektronik
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2013-04-13, 14:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •