Reklam

 
Sidan 74 av 107 FörstaFörsta ... 2464697071727374757677787984 ... SistaSista
Resultat 1 461 till 1 480 av 2131

Ämne: FrSKY TARANIS

  1. #1461
    tvbcoms avatar
    Reg.datum
    mar 2012
    Inlägg
    79
    Jobb
    Tekniker
    Klubb
    Ingen

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av senmathal Visa inlägg
    Jag försökte skapa en ljudfil utifrån ovanstående länk vilket jag tror lyckades. Efter att ha sparat ljudfilen på skrivbordet kopplade jag upp Taranis mot datorn med USB kabeln och lade in ljudfilen i mappen Sounds. Tyvärr hittar jag inte filen i radion bland alla andra ljudfiler, däribland två egna musikfiler som jag lagt in tidigare. När jag kopplar upp radion mot datorn igen så finns filen under sounds. Varför hittar jag inte filen i radion då den bevisligen finns i mappen.

    /Mats
    testa med ett kort filnamn utan åäö och utan mellanslag. jag tror filnamnet inte får vara längre än 8 tecken.

    nu var jag sen :-)
    Hembyggda multikopters med APM2,5 och nu med Pixhawk/Vrbrain/Revo

  2. #1462

    Standard

    Tack! Två fel, för många tecken och dessutom ett ä. Nu fungerar det. Elin säger nu: "Välj rätt flygplan" Nu ska jag bara försöka få till det så att det alltid spelas upp när jag slår på radion oavsett hur knapparna står men det ska samtidigt sluta när jag petar till på en bestämd knapp. Det lära jag väl få klura på ett antal kvällar. Eller också försöker jag helt enkelt att lägga in det som hälsningsfras och då får det räcka om det sägs en gång.

    /Mats

  3. #1463

    Standard

    Jag lade in det som hälsningsfras. Nu säger radio: "Mats nu ska vi flyga, kom ihåg att välja rätt modell". Jag får hoppas att detta kan spara någon modell. Och om inte så får jag nog byta hobby som ivve säger

    /Mats

  4. #1464
    ivves avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    736
    Jobb
    Rekreationsdocent.

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av senmathal Visa inlägg
    Jag lade in det som hälsningsfras. Nu säger radio: "Mats nu ska vi flyga, kom ihåg att välja rätt modell". Jag får hoppas att detta kan spara någon modell. Och om inte så får jag nog byta hobby som ivve säger

    /Mats
    Kul att du lyckats.

    Hur får man till en så lång hälsningsramsa ? Var och hur spelade du in den ?

  5. #1465

    Standard

    Här finns ett klipp om hur man gör själva ljudfilen. Det är inte så krångligt som det först ser ut.


    När man sedan fått till ljudfilen med hjälp av Acapella och Audacity så gäller det att placera den i radion. Här finns en klipp om hur man gör det.

    Man ersätter en ljudfil som heter tada med den fil man skapat och som man också måste kalla för tada. De kan vara smart att spara den fil som man tar bort på datorn om man vill använda den igen.

    Här hittar du Acapella http://www.acapela-group.com/?lang=sv Om man väljer svenska så finns vår vän Elin som alternativ där. Jag gissar att det är med hjälp av Acapella man har gjort dom svenska röstfilerna till Taranis. Låter betoningen konstig kan man laborera lite med dubbla vokaler kommatecken och lite annat.

    /Mats
    Senast redigerat av administrator den 2015-07-07 klockan 11:11.

  6. #1466
    ivves avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    736
    Jobb
    Rekreationsdocent.

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av senmathal Visa inlägg
    Här finns ett klipp om hur man gör själva ljudfilen. Det är inte så krångligt som det först ser ut.


    När man sedan fått till ljudfilen med hjälp av Acapella och Audacity så gäller det att placera den i radion. Här finns en klipp om hur man gör det.

    Man ersätter en ljudfil som heter tada med den fil man skapat och som man också måste kalla för tada. De kan vara smart att spara den fil som man tar bort på datorn om man vill använda den igen.

    Här hittar du Acapella http://www.acapela-group.com/?lang=sv Om man väljer svenska så finns vår vän Elin som alternativ där. Jag gissar att det är med hjälp av Acapella man har gjort dom svenska röstfilerna till Taranis. Låter betoningen konstig kan man laborera lite med dubbla vokaler kommatecken och lite annat.

    /Mats
    Tack Mats.
    Det där har jag testat men har aldrig lyckats att få den inspelade filen att funka !

  7. #1467
    ivves avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    736
    Jobb
    Rekreationsdocent.

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av ivve Visa inlägg
    Tack Mats.
    Det där har jag testat men har aldrig lyckats att få den inspelade filen att funka !
    Jag hittar alltså filen, markerar den o klistrar in den i webläsaren +enter = blank sida ?? Vad tusan gör jag för fel ?

  8. #1468

    Standard

    Kolla så att du verkligen börjar markeringen med http och slutar den med mp3. I första läget tyckte jag det såg ut som om han tog med några tecken efter mp3 vilket han inte gör. Då blir det en blank sida.

    /Mats

  9. #1469

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av ivve Visa inlägg
    Jag hittar alltså filen, markerar den o klistrar in den i webläsaren +enter = blank sida ?? Vad tusan gör jag för fel ?
    Webbläsaren? Med risk för att jag missförstår men du ska markera och kopiera filen till lämpligt ställe i datorn. Sedan kan du spela upp den i t.ex. Windows Media Player eller importera den till Audacity för redigering.
    /Leif

  10. #1470
    ivves avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    736
    Jobb
    Rekreationsdocent.

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av pernstig Visa inlägg
    Webbläsaren? Med risk för att jag missförstår men du ska markera och kopiera filen till lämpligt ställe i datorn. Sedan kan du spela upp den i t.ex. Windows Media Player eller importera den till Audacity för redigering.
    Ja så långt har jag kommit. Nu är frågan, var på sd kortet skall jag spara filen ? Sounds går väl inte för det e väl begränsat till åtta tecken ?

  11. #1471

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av ivve Visa inlägg
    Ja så långt har jag kommit. Nu är frågan, var på sd kortet skall jag spara filen ? Sounds går väl inte för det e väl begränsat till åtta tecken ?
    Filen ska ligga i Sounds/en (eller Sounds/se om du valt Swedish) och du behöver konvertera den till formatet WAV och ge den ett lämpligt filnamn med max 8 tecken (förutom .WAV och inga å,ä,ö)
    /Leif

  12. #1472
    ivves avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    736
    Jobb
    Rekreationsdocent.

    Standard

    KALAS !!

    Nu funkar det som jag vill. Nu frågar sändaren så snällt om jag har valt rätt modell !

    Tack för hjälpen alla kluriga gubbar.

  13. #1473

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av pernstig Visa inlägg
    Webbläsaren? Med risk för att jag missförstår men du ska markera och kopiera filen till lämpligt ställe i datorn. Sedan kan du spela upp den i t.ex. Windows Media Player eller importera den till Audacity för redigering.
    När man har använder Acapalla text till tal så måste göra en specialare och öppna ljudfilen i en ny webbsida så det var alldeles riktigt som Ivve skrev. Man gör så att man högerklickar var som helst i acapella och sedan klickar man på Ramkälla. När man gjort det kan man högerklicka och spara ljudfilen som kommer upp i webbläsaren och som ser ut så här. http://h-ir-ssd-1.acapela-group.com/...298cb9bd94.mp3

    Ljudfilen börjar med http och slutar med mp3 och kan se ut så här. http://H-IR-SSD-1.acapela-group.com/MESSAGES/012099097112101108097071114111117112/AcapelaGroup_WebDemo_HTML/sounds/799642_db298e563b71c.mp3

    Testa att kopiera den raden och klistra in den i sökfältet.

    /Mats

    (Testade filerna nu och dom verkar försvinna av sig själva efter ett tag.)
    Senast redigerat av senmathal den 2015-07-08 klockan 12:10.

  14. #1474

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av ivve Visa inlägg
    Ja så långt har jag kommit. Nu är frågan, var på sd kortet skall jag spara filen ? Sounds går väl inte för det e väl begränsat till åtta tecken ?
    Nu har du ju redan fått det att fungera men namnet på filen bestämmer man själv med lämpligt antal tecken. Jag döpte min till tada som den gamla hette. Jag gissar att den kanske måste heta så för att den ska aktiveras som hälsningsfras.

    /Mats

  15. #1475
    ivves avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    736
    Jobb
    Rekreationsdocent.

    Standard

    Nya problem för experterna att hjälpa mig med.

    När jag sparar mina inspelningar så sparas dom helt plötsligt
    som WPL i stället för MP3 vilket gör att audacity inte vill ta emot dom ?

  16. #1476

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av FinnbyFraggel Visa inlägg
    Om jag minns rätt så stödjer X-mottagarna den funktionen.
    / Jonas
    Men bara on du binder i D16 läge.

  17. #1477

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av ivve Visa inlägg
    Nya problem för experterna att hjälpa mig med.

    När jag sparar mina inspelningar så sparas dom helt plötsligt
    som WPL i stället för MP3 vilket gör att audacity inte vill ta emot dom ?
    Kan du inte välja det i raden filformat när du sparar?

    /Mats

  18. #1478
    ivves avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    736
    Jobb
    Rekreationsdocent.

    Standard

    Hade det varit så enkelt ändå, men icke.

  19. #1479
    ivves avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    736
    Jobb
    Rekreationsdocent.

    Standard

    Det där gick ju automatiskt från början ?? Och jag har inte ändrat på något vad jag vet.

  20. #1480

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av senmathal Visa inlägg
    Nu har du ju redan fått det att fungera men namnet på filen bestämmer man själv med lämpligt antal tecken. Jag döpte min till tada som den gamla hette. Jag gissar att den kanske måste heta så för att den ska aktiveras som hälsningsfras.

    /Mats
    Ja, det stämmer säkert. Jag tyckte det blev lite tjatigt att höra hälsningsfrasen så jag ändrade namn på "tada.wav" till "tada_ori.wav" och då blev det tyst.
    Hur gör man då med Splash Screen? Försökte redigera "splash.bmp" i Paint och det gick bra men trots det så visas originalbilden vid start.
    /Leif

Sidan 74 av 107 FörstaFörsta ... 2464697071727374757677787984 ... SistaSista

Liknande ämnen

  1. FrSky skumt
    Av numnutchris i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2013-09-24, 21:09
  2. frsky kompabillitet?
    Av Ilfrazr i forum Elektronik
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2013-04-13, 14:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •