Reklam

 
Sidan 26 av 107 FörstaFörsta ... 1621222324252627282930313676 ... SistaSista
Resultat 501 till 520 av 2131

Ämne: FrSKY TARANIS

  1. #501
    bogieboys avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    1 057
    Jobb
    Svetsare, Verkstadstekniker
    Klubb
    Växjö backyard flyers ;-)

    Standard

    Hade varit kul med lite statistik mellan dom olika märkena? Undrar hur många futabaradios det sållts sen dom släppte taranisen. Och undrar hur reklamationerna ser ut i procent.

  2. #502
    Ilfrazrs avatar
    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    160
    Jobb
    Lagledare
    Klubb
    Tranås MFK

    Standard

    Har bytt plats på kablarna.
    Så nu har jag gas upp på trim.

  3. #503


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av bogieboy Visa inlägg
    Hade varit kul med lite statistik mellan dom olika märkena? Undrar hur många futabaradios det sålts sen dom släppte taranisen. Och undrar hur reklamationerna ser ut i procent.
    Om jag får gissa helt ovetenskapligt så kommer det inte att reklameras lika många Taranis jämfört med etablerade märken av den enkla orsaken att många Tarnis köps ifrån "långtbortistan" så det känns nog jobbigt för många att skicka tillbaka grejorna dit men har man köpt ett traditionellt märke av en svensk handlare och det blir fel på grejorna så skulle i alla fall jag reklamera omgående. Med detta sagt så tror jag det blir svårt att få fram nån rättvisande statistik över felfrekvensen på nylevererade sändare. Nu är ju inte min egen statistik nåt värd men jag kan ändå säja att jag faktisk aldrig haft några fel på nya sändare under alla år jag flugit - och jag har köpt rätt många anläggningar. När jag var som mest aktiv på 70-80-talen så bytte jag i princip varje eller vartannat år eftersom bl a potentiometrar och sladdar/kontakter slets på anläggningarna så av den orsaken har det passerat några olika - men peppar, peppar har jag klarat mig helt ifrån sändarfel. Tja - nån lång antenn har väl bytts med det var ju av slitageskäl och inget som gick sönder när grejorna var nya. Sen måste man väl ändå tillstå att det idag är generellt hög kvalitet på grejorna trots relativt låga priser. Jämförelsevis så kostade en enkel 6-kanalers anläggning med sändare, mottagare och 3-4 servon i storlekordningen 1500--2000 kr runt 1970--1975. Och servona runt 150--250 kr... Man vågar knappt tänka på vad det skulle bli i dagens penningvärden och ändå är det mesta som säljs idag betydligt bättre...
    Ursäkta utläggningen men ibland är det nyttigt att få lite perspektiv - även för oss gamlingar. Man glömmer snabbt...
    Roger

  4. #504

    Standard

    Nån som kan tipsa om bra ställe och köpa taranisen på?
    Fredde

  5. #505
    dvogonens avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    493
    Jobb
    Programutvecklare
    Klubb
    Tullinge MF

    Standard

    HobbyKing.

    De har både mode 1 och mode 2 i lager just nu.
    https://www.hobbyking.com/hobbyking/...m_Mode_2_.html

  6. #506

    Standard

    Jo jag har sett den där men tar sån jäkla tid innan den kommer därifrån tycker jag

  7. #507
    bogieboys avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    1 057
    Jobb
    Svetsare, Verkstadstekniker
    Klubb
    Växjö backyard flyers ;-)

    Standard

    Haha det går snabbare än våra svenska handlare som har den. Jag beställde den 15:de aprill och har inte fått den än. Och då hade dom den i lager. Det hade gått fortare att gå till kina och hämta en.

  8. #508

    Standard

    Har ledsnat rejält på min Futaba 12FG nu. Det är tredje gången som den helt plötsligt blir okalibrerad. Idiotiskt nog så har den ingen (officiell) möjlighet för egenkalibrering utan den måste lämnas in till en auktoriserad Futabatekniker för kalibrering vilket kostar en hel del. Turligt nog (för mig) så finns det trix för att kunna göra detta själv men jag har tappat förtroendet för Futaba totalt. Kommer inte att köpa en till inom överskådlig tid framöver.

    Nu funderar jag på en Taranis men undrar om det är massor man måste ptgärda för att få den bra? Det finns ju hur många tips på förbättringar som helst. Frågan är om dessa är nödvändiga (need to have) eller bara trevliga (nice to have)?
    Senast redigerat av Boopidoo den 2014-05-06 klockan 07:45.

  9. #509
    dvogonens avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    493
    Jobb
    Programutvecklare
    Klubb
    Tullinge MF

    Standard

    Jag har fixat och trixat hur mycket som helst med mina tidigare 9x/9xr-apparater. Det var nödvändigt för att få dem användbara.

    Jag har däremot inte gjort något alls med min Taranis. Tanken har inte ens fallit mig in.

    Nice to have, alltså.

  10. #510


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Ironiskt nog så verkar det som att Futaba haft mera problem med sina dyraste modeller än med modellerna som är något billigare. Mycket tråkigt helt klart för de som drabbas. Själv kör jag sen många år deras "mellanklassare" (9c resp 10c) utan några som helst problem och har likaledes många kompisar med motsvarande erfarenheter. Men som sagt - har även kompisar som haft lite strul med bl a de gamla 14-kanalarna (14MZ) så visst kan strul drabba även dyrare anläggningar så jag har förståelse för om du inte är så sugen igen på Futaba Boopidoo för har man haft strul med ett märke så tar det emot att testa samma märke igen. Sen är det väl frågan om hur väl en Taranis står sig kvalitetsmässigt mot t ex en Futaba 14SG. Visst är Futaban klart dyrare men det är en rysligt trevlig radio av de exemplar jag sett på klubben. Och Taranis är säkert kompetentare programvarumässigt men sen skall ju den mekaniska kvaliteten också matcha den programvarumässiga kompetensen i radion vilket jag inte är helt övertygad om ännu, tyvärr.
    Roger

  11. #511
    Ilfrazrs avatar
    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    160
    Jobb
    Lagledare
    Klubb
    Tranås MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av bogieboy Visa inlägg
    Haha det går snabbare än våra svenska handlare som har den. Jag beställde den 15:de aprill och har inte fått den än. Och då hade dom den i lager. Det hade gått fortare att gå till kina och hämta en.
    Som jag då!
    beställde den 16 april o hämtade ut den på posten i fredags, om inte tullen hade stoppat den hade jag nog fått den tidigare.
    Hitills är jag helnöjd med min Taranis förutom att jag fick byta plats på trådarna till gastrim.

    //Ilfrazr

  12. #512
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Vår svenska handlare. Vad jag vet så är Air Media ensam om att sälja Taranis.
    Enligt fabriken beror de långa leveranstider på en betydligt större orderingång än kapacitet med tillverkningen.

    Och, javisst det tar lång tid för AM att få iväg beställda apparater - detta beroende på att AM inte är en heltidssysselsättning och jobb på annat håll. Just nu är alla beställda Taranis skickade och lagret tömt.
    Ove (AM) Nielsen

  13. #513
    bogieboys avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    1 057
    Jobb
    Svetsare, Verkstadstekniker
    Klubb
    Växjö backyard flyers ;-)

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av AM Visa inlägg
    Vår svenska handlare. Vad jag vet så är Air Media ensam om att sälja Taranis.
    Enligt fabriken beror de långa leveranstider på en betydligt större orderingång än kapacitet med tillverkningen.

    Och, javisst det tar lång tid för AM att få iväg beställda apparater - detta beroende på att AM inte är en heltidssysselsättning och jobb på annat håll. Just nu är alla beställda Taranis skickade och lagret tömt.
    Sweet då dyker den upp när som helst då. :-D

    Men när leveransen tar längre tid än från utlandet tycker jag inte att du ska bli förvånad om folk importerar själva i större utsträckning. Vilket jag tycker vore tråkigt för det käns bra att stötta våra svenska handlare.

    Men det är lite kontrast när man handlar från tex Rcflight.se och får sakerna senast två dagar efter.

    Hade ju inte skadat om du har lite tydligare info på din sida att det kan ta lite tid. Jag visste inte om att du hade Airmedia.se som en bisyssla. Och då är det lätt att tro att det ska gå lika fort som hos andra handlare.

    Jag har alltid rekommenderat din sida när det gäller R/C och kommer troligen fortsätta med det men kommer även berätta att leveransen får man räkna med att det tar tid... Lång tid.

  14. #514

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Kvalitets känslan är betydligt lägre än min t8fg men tycker ändå den är förvånansvärt bra kvalle med tanke på vad man får för priset.
    Är det inte 14mz som har Windows? I så fall förklarar det rätt mycket
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  15. #515


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av simonarvestrand Visa inlägg
    Kvalitets känslan är betydligt lägre än min t8fg men tycker ändå den är förvånansvärt bra kvalle med tanke på vad man får för priset.
    Är det inte 14mz som har Windows? I så fall förklarar det rätt mycket
    Windows används bara i "inställningsläget" såvitt jag förstått och det var nog inte där bekymret var i första hand. Sen drabbades ju givetvis bara en bråkdel av sändarna men de som drabbades var ju av förklarliga skäl inte glada.
    Roger

  16. #516

    Standard

    En annan sak med Taranis är att det är ganska lätt att få tag på reservdelar.
    Här är ett exempel. http://www.t9hobbysport.com/taranis-...lacement-parts
    Jag har inte sett det till något annat sändarmärke utan där måste man skicka in på service om något går sönder.

    Det här kan ju också bli lite missvisande i statistiken över reklamationer.
    De som känner sig bekväma med att laga själva reklamerar inte om t.ex. en trimspak går sönder utan de byter den.

    Jag har själv en Taranis som jag har flugit med nu i början på året och jag tycker den känns ganska gedigen.
    Har även följt flera forum där Taranis diskuteras och tycker att det verkar vara ganska få rapporter om hårdvarufel med tanke på att det borde vara många sändare som har sållts.

  17. #517

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Windows är ett virus och påverkar allt i dess närhet.
    Förövrigt har ju även jag en taranis och är mycket nöjd med den. Sidoreglagen är nog det sämsta känslomässigt och funktion men dom använder inte jag så mig gör det inget.
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  18. #518

    Standard

    Så fick jag äntligen lite tid över att modda min Taranis ver.B.
    Det blev ett par stycken kirurgiska (nåväl ...) ingrepp som fick mycket positiv inverkan på kvalitetskänslan på Taranisen.

    Detta är vad jag gjorde:

    - Bytade acc till Eneloop 2000mah
    - Monterade in en ny och biffigare högtalare
    - Ändrade momentary switch från höger till vänster sida
    - Monterade in de nya sliders (på sidorna) - vilken skillnad !!!!
    - Satte in en siliconslang istället för ratchet (svenska?) på gasspaken
    - Köpte och monterade nya spakknoppar - för mig som är tumstyrare känns det nu myyycket bättre.
    - Monterade en EzUHF JR modul
    - Tog bort bärhandtaget
    - Anti-glid gummi undertill så att inte Tx kasar.

    - Inväntar leverans av hauptic

    Vilken skillnad det blev på radion - den känns nu som vilken JR radio som helst, t.o.m bättre än många av dem.
    Det är ju fantastiskt vad man med enkla medel kan göra för att uppgradera denna radio helt efter sitt eget tycke och smak.

    Hoppas det kan ge lite ideer till andra här på rcflyg att sätta igång och modda - vad väntar du på !!??
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMGP0679.jpg 
Visningar:	173 
Storlek:	76,6 KB 
Id:	45375   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMGP0681.jpg 
Visningar:	140 
Storlek:	75,2 KB 
Id:	45374  
    Senast redigerat av Halcon den 2014-05-06 klockan 16:54.

  19. #519

    Standard

    Varför ta bort bärhandtaget? Jag monterade inte tillbaka mitt på min Optic 6 efter 2.4konvertering för jag var rätt för störningar men jag ångrar mig verkligen och nu vet jag inte vart det tagit vägen.

  20. #520

    Standard

    Jo, jag har läst en del om folk som haft problem med störningar med EzUHF modulen och att det blivit bättre utan handtaget. Nu delade jag ändå på sändaren och passade därför på att ta bort det, bättre ta det säkra före det osäkra.
    Senast redigerat av Halcon den 2014-05-06 klockan 16:55.

Sidan 26 av 107 FörstaFörsta ... 1621222324252627282930313676 ... SistaSista

Liknande ämnen

  1. FrSky skumt
    Av numnutchris i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2013-09-24, 21:09
  2. frsky kompabillitet?
    Av Ilfrazr i forum Elektronik
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2013-04-13, 14:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •